Opakované výluky jsou překážkou. Odrazují nové cestující od veřejné dopravy, stěžuje si Ústecký kraj
Ústecký kraj chce, aby se výluky prováděly po větších úsecích a neopakovaly se na jedné trati tak často.
Ještě déle než měsíc musejí cestující na trati z Libochovic do Loun jezdit místo vlaků autobusy. Výluka zde probíhá kvůli opravě mostů přes Ohři. Trať přitom prošla před rokem a půl revitalizací, během které musely místo vlaků jezdit autobusy.
Způsob plánování výluk a kouskování prací na jedné trati se nelíbí Ústeckému kraji. Na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl v odpovědi mluvčí Martin Volf, že takový způsob vnímá kraj jako problematický.
„Z pohledu cestujícího, pro kterého je systém veřejné dopravy tvořen a jehož zájem má být postaven na přední místa, je vždy taková dlouhodobá a opakující se výluka nesporně zátěží a překážkou, pro kterou může o veřejnou dopravu ztratit zájem,“ řekl Volf.
Kraj upozornil, že jen v Ústeckém kraji nejde o jediný příklad, kdy se výluky kumulují do několika let na jedné trati po částech, namísto opravy najednou. „Jedním z příkladů pravidelně omezované linky je také přeshraniční U28 Děčín – Bad Schandau – Rumburk, kde shodou okolností nyní v úseku Dolní Poustevna – Rumburk probíhají 2 stavební akce zároveň. Od zprovoznění linky v r. 2014 byla snad každý rok někde na 3 měsíce přerušena autobusy, proto stále nemůže nalákat nové cestující, jak se očekávalo,“ dodal Volf.
Salámová metoda výluk
Jedním z takových příkladů „salámové metody“ oprav tratí je také trať 160, po které jezdí rychlíky Plzeň – Most. „Každá takováto dlouhodobá výluka, která zasahuje období čtvrt roku nebo déle a navíc s pravidelnou periodicitou opakování, je pro prezentaci integrovaného dopravního systému velmi těžce uchopitelná a nevysílá směrem k nejen pravidelným cestujícím, ale i těm potenciálním, kteří veřejnou dopravu z nějakého důvodu nevyužívají, dojem fungujícího systému. Takový cestující pak nemá vůbec motivaci začít veřejnou dopravu využívat,“ dodal Volf. Autobus podle něj nenaplní očekávání z jízdy vlakem a takový cestující je objektivně nespokojen. „Máme zájem, aby u výluk byla lepší koordinace prováděných prací a opravilo se více celků najednou, aby trať mohla po větší rekonstrukci zůstat několik let nedotčená. Neumíme ale objektivně posoudit, zda je současný neupokojivý stav způsoben vinou Správy železnic,“ upřesnil Volf.
V případě trati Louny – Libochovice nastala výluka kvůli výměně mostů přes Ohři a zátopové území na trati. Zakázku za 182 milionů korun již loni získaly společnosti Edikt a OK-BE. Proč se neudělala oprava mostů najednou s revitalizací celé tratě?
Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové byl takový původní plán. „V rámci zpracování projektu jsme na základě detailní diagnostiky zjistili mnohem horší stav stávajících nosných konstrukcí a muselo být rozhodnuto o jejich výměně. Vyprojektování a projednání nových mostů by způsobilo zásadní zpoždění celé revitalizace, a proto se rozhodlo, že se oba mosty postaví později v samostatné stavbě,“ řekla Friebová.