Po pěti letech opět rekonstrukce. Kvůli tunelu rozkope Správa železnic trať Liberec – Tanvald

Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Trať z Liberce do Tanvaldu prošla téměř kompletní opravou s dlouhou výlukou, na 82 metrů dlouhý tunel se ale nedostalo.

Pět let po dokončení rozsáhlé modernizace tratě z Liberce do Tanvaldu se chystá Správa železnic opět přerušit provoz kvůli opravám. Chystá rekonstrukci 82 metrů dlouhého Dolnolučanského tunelu. Pro cestující to bude znamenat výluky.

Správa železnic zatím vypsala soutěž na projektanta opravy. Ta je zatím předběžně naplánována na rok 2023. Odhadované náklady jsou 93 milionů korun. Vítězná firma má posoudit variantu rozsahu a metodu sanace tunelu.

Podle zadávací dokumentace je tunel ze statického hlediska bez podstatných závad. Problémem je ale průsak vody, který vede k degradaci zdiva. Přes zimu pak dochází k tvorbě rampouchů a ledopádů, které ohrožují projíždějící vozidla.

Správa železnic zvažuje komplexní rekonstrukci ostění tunelu včetně izolace a rubové drenáže, zřízení postranních odvodňovacích stok a obnovu obou portálů tunelu včetně navazujících křídel. Nově má dojít ke zřízení tunelových výklenků pro zajištění bezpečnosti železniční dopravy. Součástí projektu bude také pokládka kabelizace v nové poloze.

Dolnolučanský tunel je mezi zastávkami Jablonecké Paseky a Lučany nad Nisou. Foto: Správa železnic

Dolnolučanský tunel je mezi zastávkami Jablonecké Paseky a Lučany nad Nisou. Foto: Správa železnic

Příliš mnoho oprav před lety, vysvětluje Správa železnic

Správa železnic tunel opravovala už v roce 2015 při celkové rozsáhlé rekonstrukci tratě z Liberce do Tanvaldu. Při této akci byla obnovena střední tunelová stoka. Proč se neopravil tunel najednou při kompletní opravě tratě?

„Rozsah plánovaných prací a časová a investiční náročnost jsou důvodem, proč se tunel realizuje samostatně a nebyl součástí revitalizace trati Liberec – Tanvald. Navíc kromě zmíněné revitalizace probíhaly na uvedené trati v daném roce i rozsáhlé opravné práce zajišťované Oblastním ředitelstvím Hradec Králové, které bylo nutno rovněž technologicky a časově koordinovat a realizovat další výlukově náročnou stavbu už nebylo v té době realizovatelné,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Během revitalizace byl provoz na trati zastaven.

Nejde o první případ, kdy Správa železnic rozkope trať po nedávné modernizaci. Opravu chystá i na trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi, která rovněž prošla velkou modernizací. Půjde o opravu Bečovského tunelu. „Při přípravě rekonstrukce trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary dolní nádraží bylo možné zahrnout do   stavby objekty do limitu ekonomického hodnocení. To nepokrylo všechny požadavky na komplexní opravu. Proto se tunel nyní bude opravovat v samostatné akci,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Dopravci si navíc často stěžují na to, že Správa železnic řadu oprav kouskuje na více let a zbytečně tak dochází k opakovaným výlukám. Důvodem může být i to, že u oprav do určitého limitu se na rozdíl od větších revitalizačních akcí nemusí řešit ekonomická návratnost.

Tagy Dolnolučanský tunel Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald
32 komentářů