Autobusy Železnice

Olomoučtí krajští zastupitelé schválili zvýšení příspěvku obcí na dopravu na dvojnásobek

KIDSOK loni zahájil provoz autobusu pro Olomoucký kraj a jeho příspěvkové organizace. Foto: KIDSOK
KIDSOK loni zahájil provoz autobusu pro Olomoucký kraj a jeho příspěvkové organizace. Foto: KIDSOK

Krajské zastupitelstvo dnes schválilo plán hejtmanství více než zdvojnásobit od příštího roku příspěvek, který města a obce platí za zajištění dopravní obslužnosti v kraji. Zatímco od roku 2015 samosprávy přispívaly na veřejnou autobusovou a železniční dopravu ročně 70 korunami za každého obyvatele ročně, tak záměr krajského úřadu počítá se zvýšením poplatku na 150 korun. Dodatek ke smlouvám kraje s obcemi musí ale ještě schválit zastupitelstva měst a obcí.

„V uplynulých třech týdnech jsme objeli všechny obce s rozšířenou působností v Olomouckém kraji, kde jsme se sešli se starosty a probrali s nimi otázku navýšení jejich podílu na dopravní obslužnost,“ řekl dnes zastupitelům hejtmanův náměstek Jan Zahradníček (ANO). Podle něj většina starostů důvody zvýšení příspěvku pochopila. „Musím konstatovat, že v naprosté většině, byť čerpáme prostředky z rozpočtů měst a obcí, tak města a obce tento náš požadavek akceptují,“ dodal.

Hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) návrh na zvýšení příspěvku zdůvodnil tím, že dopravní obslužnost kraje se v posledních letech „extrémně navýšila“ a hejtmanství na ni ročně přispívá částkou 1,1 miliardy korun. „Dnes je velké množství spojů, které obce vyžadují pro své občany zajistit. To jsme poznali při změně jízdných řádů,“ uvedl.

Hejtmanství vypočítalo, že díky zdvojnásobení poplatku by se součet ročních příspěvků měst a obcí na veřejnou linkovou dopravu zvýšil o 42,5 milionu na téměř 80 milionů korun. „Chceme dopravní obslužnost pro lidi udržet, ale potřebujeme, aby se trochu podělily obce,“ uvedl Okleštěk.

Návrh dodatku ke smlouvám s městy a obcemi o příspěvku na dopravní obslužnost obsahuje i bod, díky kterému bude moci Olomoucký kraj roční příspěvek každoročně jednostranně zvýšit o tolik procent, kolik činila meziroční inflace za uplynulý kalendářní rok.

Veřejnou dopravu v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Organizaci dopravy má na starost společnost Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje

ČTK

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra Vaněk

Nynější stav je opravdový paskvil, po intervalu ani stopy, v Olomouci se všechno tahá na autobusák v prdeli mimo HLN a kraj se ještě chlubí jak platí poplatky za vjezdy.

Robert

Dopravců je v IDSOK víc. Když pominu ty zajišťující mezikrajské linky, tak je to FTL, Arriva Morava, Vojtila Trans, ČSAD FM a Obec Ptení.

BoH

Okleštěk nejen, že lže (že nebude kumulovat funkce), dosazuje své příbuzné do veřejných firem (dcera je rovnou ředitelkou), ale nyní ještě chce vysávat peníze z rozpočtu obcí a měst (dopravní obslužnost se za posledních několik dekát s několika výjimkami v podstatě nezměnila).

BoH

K tomu snad je potřeba jen dodat – ANO, už je hůř :/

Jiří Kocurek

Ano, Okleštěk je členem i poslancem ANO. A to již od roku 2013.

Kubrt

Naše obec přispívá na jednoho obyvatele cca 300 kč ročně, ale máme velmi kvalitní spojení. Ten „systém“ co realizuje Olomoucký kraj, si fakt žádný příspěvek od obcí nezaslouží.

Dushan

Náklady na zajištění dopravní obslužnosti vzrostly výrazně a to je podstatné.

Jiří Kocurek

To bezesporu, jen zda za takovou cenu ta MHD stojí. Ono se může stát, že bude stát nepěkné peníze a přitom za starou belu.

BoH

Takže při zvýšení výkonu o řekněme 5 % se zvedly náklady o 100 %. Zajímavé, to musel kraj dělat tak 20 let charitu :/