Ohrožení pro trať na letiště: Další skupině místních se projekt nelíbí a chtějí ho blokovat
Spolek obyvatel Liboce navrhl vedení trasy v zahloubené variantě. Podle ministra je však již na změny pozdě.
Od zveřejnění prvních záměrů železničního napojení ruzyňského letiště uplynulo loni v dubnu neuvěřitelných 30 let. A přestože by se z rostoucí četnosti publikací různých vizualizací ze strany Správy železnic (SŽ) mohlo zdát, že se klíčová stavba konečně pohne, objevují se stále další komplikace.
Tou nejzávažnější je pro trať aktuálně odpor obyvatel čtvrti Liboc na Praze 6. Nelíbí se jim práce projektantů, kteří železniční trať vedoucí přes zastavěné území po zdvoukolejnění a elektrifikaci uzavřou do nevzhledné betonové ohrady, čímž území městské části ještě víc rozdělí a dopravně odstřihnou. Dopady na zástavbu a životní prostředí budou podle nich drastické.
Sporný úsek Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně je na mapě zobrazen oranžově:
Podle zástupce Spolku za rozvoj Liboce Jana Máčeho jsou hlavní negativa plánované přestavby trati v úseku Veleslavín – Ruzyně čtyři: „Kromě rozdělení území a zhoršení dopravního přístupu do lokality jde o navržený estetický vzhled trati, její hlučnost a poškození malebné oblasti Libockého rybníka. Pod tratí jsou nově navrženy podchody, ale všichni víme, jak budou brzy vypadat a jak mohou být pro chodce nebezpečné,“ vysvětlil Zdopravy.cz Jan Máče.
Spolek však důrazně odmítá, že by z jejich strany šlo bezdůvodné blokování projektu na principu NIMBY nebo že se svými připomínkami přichází příliš pozdě. „První schůzky, kde jsme popsali naše požadavky, se konaly již v únoru 2021. Nejsme proti přestavbě a modernizaci trati jako takové, nabízíme řešení,“ říká Máče.
Pod zem
Tím je podle spolku zahloubení trati, které by vyřešilo 99 procent jejich připomínek. „Zachovají se příčné vazby, příjezdy pro IZS, vznikne místo pro křižovatku Libocká, která bude mít lepší rozhledové poměry, a v neposlední řadě zahloubení pomůže jednodušeji řešit vedení cyklostezky a pěších tras po povrchu,“ vysvětluje Máče.
Podle něj je stále šance postavit trať, která nebude nikomu vadit. „Pokud se však bude trvat na současném projektu, bude povolovací proces náročnější a bude se muset vyvlastňovat,“ říká Máče.
Spolek se totiž hodlá bránit. Jednak chce v rámci sloučeného řízení podat žádost o přezkoumání posudku EIA. Zelené razítko pro celou trať je totiž podle spolku už zastaralé a mělo by být zneplatněno.
Stavba také může počítat s odporem při výkupu pozemků, takže bude muset být zahájen vyvlastňovací proces, který se může týkat až stovek spolumajitelů pozemků z okolních SVJ.
Studie zahloubení
Pro úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní aktuálně probíhá zpracování projektové dokumentace pro povolení stavby. Ta musela být na základě výzvy magistrátu loni na konci roku ze strany SŽ doplněna. „Zahájení územního řízení očekáváme v 1. kvartálu příštího roku,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Ten zároveň odmítá, že by SŽ podcenila komunikaci s místními spolky. „Se zástupci Spolku pro rozvoj Liboce proběhlo v průběhu uplynulých let několik jednání, jak na půdě Správy železnic, tak na radnici Městské části Praha 6. Na základě dohody byla zpracována Studie zahloubení, která byla v závěru listopadu předána spolku se záměrem jejího představení po Novém roce,“ uvedl mluvčí.
Kritiku tak podle něj SŽ nebere na lehkou váhu a zabývá se možnostmi, jak projekt či jeho dopady na obyvatele v akceptovatelné míře upravit.
Správa se snaží argumentovat, že celý projekt modernizace trati přinese obyvatelům této části Prahy výrazné zvýšení úrovně bydlení.
„Lokalitě pomůže snížení hluku z projíždějících souprav, díky elektrizaci zcela zmizí lokální emise z dieselových vlaků a projekt zlepší i prostupnost území, které dnes železnice do značné míry rozděluje. Neopominutelný je také přínos v podobě výrazného zlepšení dopravního spojení Liboce s letištěm a zejména s centrem Prahy,” uvádí mluvčí.
Harmonogram je jasný
Spolek se obrátil s žádostí o setkání i na ministra dopravy Martina Kupku, který se v posledních letech v přípravě klíčových dopravních staveb osobně angažuje a například v případě Pražského okruhu se zúčastňuje i setkání s občany.
„S přihlédnutím ke všem souvislostem a vzhledem k rozpracovanosti projektu neshledávám důvody k dalšímu posuzování varianty plného zahloubení trati,“ odpověděl ministr spolku.
Studie zahloubení podle něj identifikuje několik technicky velmi komplikovaných míst, která by bylo nutno samostatně hlouběji posoudit s výrazným dopadem do termínu realizace a investičních nákladů stavby.
Jinde tunel, v Liboci jen stěny
Problém s tratí na letiště přitom nemá jen Liboc, dlouhá léta proti stavbě vystupovala celá Praha 6. Vymohla si tím přesunutí tratě mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín do tunelu pod Střešovicemi, namísto pouhého rozšíření tělesa současné trati. Následně se vedl dlouhé roky spor o trasu tunelů, který zatím není zcela vyřešen. Naposledy se jeho trasa upravovala pod Ústřední vojenskou nemocnicí.
Libockým tak vadí i fakt, že zatímco jejich sousedé ve Střešovicích si vymohli nákladný tunel, s nimi se ani o minimálních úpravách projektu nikdo nebaví. Proces participace s místními, který je už nyní standardem v rámci přípravy velkých silničních i železničních staveb, v Liboci podle nich nikdy neproběhl.
S tím ovšem SŽ nesouhlasí. „Celý záměr již mnoho let participuje jak s místními obyvateli například účast na schůzích SVJ apod., tak se zástupci municipality,“ říká mluvčí Gavenda.
Obyvatelé Liboce také namítají, že nemají podporu vlastní radnice. Nechce už se podle nich nadále prezentovat jako ten, kdo trať na letiště brzdí.
Rychlodráhu neblokujeme, jen sbíráme podněty, tvrdí Praha 6. Přestřelka s krajem pokračuje
Městská část k tomu tvrdí, že se na něj občané z Liboce obrátili až na podzim 2023. „Následně radnice Prahy 6 svolala první koordinační schůzku mezi občany a Správou železnic, která se uskutečnila v polovině listopadu 2023,“ uvedl mluvčí městské části Marek Zeman.
Tvrdí, že podle jeho informací SŽ se spolky nad návrhy úprav v projektu komunikuje a prověřuje možnosti. „V příštím roce počítáme s tím, že svoláme další společné jednání, kde Správa železnic představí výsledky prověřování variant se zahloubením,“ uzavírá Zeman.
Falešná rychlodráha
Pro stavbu trati na letiště se ujal název rychlodráha, přestože je plánovaná na běžné rychlosti české železnice. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.
Další úpravy trasy a doplňování ETCS. Jak je na tom po 30 letech příprav „rychlodráha“ na letiště
Modernizace je nyní hotová pouze v trase Negrelliho viaduktu. Loni v březnu získala Správa železnic územní rozhodnutí pro stavbu samotné stanice na letišti. Zároveň se staví úsek Bubny – Výstaviště, kam první vlaky vyjedou letos v srpnu. Vedle toho se modernizuje budoucí konečná na Masarykově nádraží.
Části trati z Veleslavína na letiště připravuje SŽ jako svůj vůbec první PPP projekt.
Na konci listopadu zveřejnila výzvu k účasti v soutěžním dialogu, ve kterém bude hledat sdružení, které úseky postaví a zafinancuje. Vítěz se bude následně o trať i starat a Správa železnic mu bude platit pravidelně peníze za takzvanou dostupnost.
Největší drážní zakázka v historii. Správa železnic hledá, kdo postaví trať na pražské letiště
Předpokládaná hodnota zakázky je 84 miliard korun bez DPH včetně plateb za dostupnost. Se započítáním možného navýšení rozsahu prací až 109 miliard korun. O údržbu trati se má vítěz starat 25 let. Z přihlášených budou na základě zkušeností vybráni čtyři finalisté, se kterými se povede soutěžní dialog.
Konkrétní stav jednotlivých úseků najdete například zde.