Infrastruktura Železnice Zprávy

Vítězný návrh: Nádraží Praha-Veleslavín bude mít travnatou střechu se stezkami

Budoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín dle návrhu Budoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín. Pramen: SŽDC/IPR Praha studia idhea architektiPramen: SŽDC/IPR Praha
Budoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín. Pramen: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila vítězný návrh budoucí podoby železniční stanice Praha-Veleslavín, který doporučila k realizaci mezinárodní porota architektonické soutěže. Nádraží je součástí budoucího železničního spojení na Letiště Václava Havla.

Je to přitom vůbec poprvé, co SŽDC vypsala architektonickou soutěž na podobu nádraží. „Vítězný návrh účelně řeší železnici v návaznosti na metro i její další přímé vazby na okolí. Vybrané prvky navíc použijeme jako jednotící design v dalších stanicích a zastávkách trati Praha – Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Autory vítězného návrhu jsou Dalibor Hlaváček a Zuzana Kučerová z pražského studia idhea architekti. Tvar budovy i její konstrukce jsou podle nich inspirovány rychlostí vlakové dopravy. Hlavním cílem architektů bylo zajistit provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou.

„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou. Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami. Navazuje tak na 10 kilometrů dlouhý lineární park, který vznikne v úseku Veleslavín – Dejvice díky plánovanému zahloubení železniční trati,“ uvedl architekt Dalibor Hlaváček.

Součástí konceptu je podle něj využití vzrostlých stromů, zelených střech, popínavých rostlin, přirozených průsaků, akumulace a znovuvyužití dešťové vody.

Do soutěže přihlásili autoři 22 návrhů. Mezinárodní porota v čele s architekty Sándorem Fintou a Helgem Lunderem do druhé fáze vybrala pět návrhů a z nich vzešel vítězný, který porota doporučila k realizaci. Do finálového kola se kromě návrhu Dalibora Hlaváčka postoupily návrhy ra15 a.s., PROJEKTIL ARCHITEKTI s.r.o., monom works s.r.o. a ABTSMOLEN, spol. s r.o.

Celá trať by měla být hotova v roce 2028, SŽDC nyní řeší především podobu tunelů mezi Výstavištěm a Veleslavínem.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Depresivní architektura 40. let minulého století.
Mě by zajímaly jaký motiv mají lidé v těch „mezinárodních“ porotách, když nakonec pustí toto.
Součástí takových porot by měla být hlavně protikorupční policie, která by měla možnost už předem se napojit na mobily takových lidí.
Myslím, že tak obtížný úkol by dnes byl tak pro Santiago Calatravu, který to prostě už předvedl, že takové stavby umí , naposledy na Manhattanu v NY. Ale současná česká architektura na takové věci skutečně nemá.

Děkujme pane architekte, těšíme se vaše nové geniální nápady a myslím, že přát bohatého Ježíška není ani potřebné. užijte si to.

Chytrý za 2

Už teď pro toto nádraží navrhuji název „Nádraží Miloše Zemana“.

Romanero

Je to hezké, ale rozpoznatelná dominanta to tedy není. Spíš jsem to na snímku hledal.
Nicméně té P6, která celou stavbu leta jen blokuje, bych tam raději nadělil antivandal 😛

Tomáš Jakovec

Zajímalo by mě, pokud některý z diskutujicích či redaktorů má konkrétní povědomí o projektu, jak bude řešen přístup IZS do tunelů mezi Dejvicemi (portál u vodojemu Bruska či dokonce portálu v km 2,023 nebo), případně ze stanice na Velslavíně? Předem děkuji za odpvěď!

BEHe

Až toto bude stát, bude i nade mnou “ travnatá střecha” bohužel…..

Vlastimil Kocurek

To je polehčující okolnost, jsem rád že tu realizaci nikdy neuvidím. Interiér je naprosto depresivní.
Takže odpověď je: Huráááá

David

Nevíte jaká má být koncepce dopravy v této oblasti? Proč jsou na Veleslavíně navrženy dvě kusé koleje?

Letišťák

Typuji proto, že tam dlouhá léta bude „provizorium“. Protože do Nádraží Veleslavín přijde od Kladna železniční trať, která bude zahloubená, tak aby mohla podejít silnici a v budoucnu pokračovat dále tunelem, ale zároveň je třeba, aby ta samá trať z Kladna byla napojena na pokračování ve směru do centra na stávající starou trať, protože bude třeba aby ještě desítky let fungovala, než se rozhodne kudy povede tunel, změní území plány, naprojektuje a postaví. Tedy bude zde zahloubená nová stanice (cca -8m pod stávající niveletou), která bude do zprovoznění pokračování a tunelu hlavová, a průjezdné koleje budou ve stávající niveletě do… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Díky

Filias

Proč jsou obrázky k těm studiím tak strašně vybělený?

Dushan

Je to způsob k ovlivnění psychiky, aby to vzbudilo dojem menší ponurosti, než to ve skutečnosti bude.

Vlastimil Kocurek

Víte, ale když to vypadá jako válečný bunkr, nepomůže ani vybělení.

Dushan

Na těch mega velkých betonových plochách se vandalové s barvami vyřádí ještě před vyjetím prvního vlaku, prostě bude to výzva být první takovou plochu posprejovat. Ta stanice zanedlouho po otevření bude zašlá prachem, vajgly a různým smetím, prostě obdoba Černého Mostu. Rozhodně to nebude tak pohádkově zářit, jako na obrázku a každý si ještě rád vzpomene na dosavadní stoletou a přesto příjemně působící stanici.

Tomáš H.

Tak poď Dušane, teď ještě to jak by bylo krásný, kdyby na letiště zase jezdila parní lokomotiva a máme to komplet.

Martin S.

Prostor, který sám o sobě vypadá hezky, nemá tendenci moc lidí sprejovat. A když to posrpejují, tak se to holt umyje. Stejnak tam bude kamerový systém….

Dushan

Z pórovitého betonu se barva ze spreje rozhodne tak snadno neumyje. Pokud tam bude kamerový systém pod trvalým dohledem v místě sídlící policie, připravené k okamžitému výjezdu, tak dejme tomu, že první týden to vandalům odolá.

Tomáš H.

Bože, ti vaši sprejeři tady furt. Vídáte graffiti běžně ve stanicích metra, na obkladech? Já teda ne. Nevim, proč by to tady mělo bejt v něčem jiný. Bude to v noci uzavřenej prostor, přes den zase neuvěřitelně rušnej. A fakt nemam obavu o to, že nebude dostatečně střeženej. Srovnávat tohle s neuvěřitelně předimenzovanym a urbanisticky nezvládnutym Černym Mostem – což je navíc z většiny otevřenej prostor kterej je tim pádem vystavenej všem přírodním úkazům – je absolutní nonsense. Úplně mimo.

Původní Pražák

Můžu se zeptat, kdy naposledy jste byl dejme tomu na Andělu nebo na Florenci B? Protože to jsou stanice metra, kde snad na nástupišti nenajdete obklad, který by od sprejerů zničený nebyl. Zvlášť Anděl je naprostý humáč, kde už se DP zjevně ani nenamáhá to čistit.

Vlastimil Kocurek

Černý most ukazujem že lidská blbost, a špatné realizace v Praze nemají žádné omezené, je to jako kdyby to město bylo zakleté, je to jen přirozené pokračování pražského nevkusu a neschopnosti, a to při neuvěřitelném 80 miliardovém ročním rozpočtu.

Vlastimil Kocurek

Možná to chrání nějakým elektrickým výbojem, či co, nejsem technik, či ho zlikvidují chemicky.

Vlastimil Kocurek

No ale um í vypnout i žák 5. třídy. jen si to vyggogluje: Jak vypnout kameru

gagarin

Praha 6 není Černý most. Nová graffiti tu v podstatě nevznikají, i ta na současných nádražních ruinách tam jsou 20 let

Ferenc Futurista

Fakt vidíte u týhle věci nějakou podobnost s Černým mostem? Dyk tohle je vyloženě antiteze Černýho mostu…

Dushan

Je to podobný koncept zahloubené a ponuré stanice, tak jako ČM.

Ferenc Furueista

Hodinky jako holinky, oboji se natahuje.

Vlastimil Kocurek

V Praze je nepřeberně mnoho pokračování Černého mostu, jak píšu výše, to město vypadá jako zakleté, nevkus tam vládne. Naposledy je to vidět u příšerného projektu Václavského náměstí.

Georg

podobne vypada Strizkov a zadneho velkeho upadku jsem si nevsiml (mozna ho krejou ty kotasovy vyfikundace…)

Ferenc Futurista

Myslím, že jestli se autoři studie dočtou, že nakreslili něco podobnýho Střížkovu, tak vás okamžitě zažalujou. 🙂

Georg

to nevim, ale lavka nad kolejemi se zda byt docela nizko a chybi tam troleje, proti kterym se ta lavka (kdyz uz tam musi byt) musi zakryt. taky neni uplne prijemne chodit nad vlakem, viri to vzduch a bordel z tunelu, dela to kraval, obcas z vlaku jde hic… jak asi resi takovyhle zahraby ve svajcu…

Ferenc Futurista

Hele, fakt si myslíte, že ten projekt vyhrál soutěž uspořádanou správcem infrastruktury, tedy prošel několika koly posuzování odborníky a teprve nějakej nekonečnej šototragéd musí z prvního vobrázku o velikosti 300×400 bodů, kterej se mu dostal do pazour, odhalit, že lávka je nízko? Slyšel jste někdy o soudnosti?

Dushan

Střížkov, ačkoli mám proti stavbě také výhrady, působí relativně vzdušně a světle, proti tomu je uvažované nádraží Veleslavín temný betonový bunkr.

Vlastimil Kocurek

Hlavně nevzpomínejte Černý most nebo mne ještě u té diskuse trefí, na druhé straně svou škaredostí jsou to srovnatené stavby,

David

A na starém nádraží může vzniknout stálá expozice s názvem 40 LET UTRPENÍ NEŽ JSME TU RYCHLODRÁHU KONEČNĚ VYMYSLELI A POSTAVILI

Tomáš H.

Mam obavy, že na to je ta původní budova moc malá.

Vlastimil Kocurek

Číslo 40 ale musí bvbýt upravitelné, třeba na 50, etc.

Tomáš H.

Úplně v pohodě. Dnešní stav ve srovnání s timhle působí extrémně komicky, ale chápu i ty, který tu zmiňujou určitou přefouklost. Taky mam pocit, že by tam některý věci vlastně bejt nemusely. Počkam si ale na detailnější vizualizace a popis celýho projektu. Vona ta lávka asi nějakej smysl mít bude, věřim tomu. Vidim každopádně, že v komentářích je stejně zase největší problém to, že beton je moc studenej 🙁 a depresivní 🙁 a je tam málo barviček 🙁 … konstruktivní názory prostě. Ale dobrá zpráva: vyřeší to třeba lexáč, jestli vám zastávka, na který strávíte asi tak 5 minut včetně… Číst vice »

Ferenc Futurista
Tomáš H.

Tak super, hned z toho mam lepší pocit. Lávka – „překvapivě“ – smysl má a někam opravdu vede.

František

Tak pět minut určitě. 😀 Doufám, že tam nebude foukat. Jinak mně spíš než beton vadí ty šílenosti v okolí, na něž naštěstí díky těm zdem moc neuvidím. 🙂 Depresivnější mi přijde, že se kvůli pár zbytečně vystrašeným lidem pojede celou dobu v tunelu, zatímco z aut se nadále bude možné koukat po okolí.

Vlastimil Kocurek

Povede tam také cyklostezka, ale nevím, jestli až na letiště.

Modré zábradlí

Barvy vyřeší sprejeři do týdne od otevření.

Tomáš H.

Bože, ti vaši sprejeři tady furt. Vídáte graffiti běžně ve stanicích metra, na obkladech? Já teda ne. Nevim, proč by to tady mělo bejt v něčem jiný. Bude to v noci uzavřenej prostor, přes den zase neuvěřitelně rušnej. A fakt nemam obavu o to, že nebude dostatečně střeženej.

Zapa

Přesně, vůbec nemá cenu něco stavět, když se to pomaluje…. Nebo jaké máte řešení?

Ferenc Futurista

Postavit další Strančice, tedy něco tak děsivýho, aby se tam sprejeři báli.

Vlastimil Kocurek

Tady nejde o 5 minut, ale o 5 miliard.

Tady na Moravě

Estetika a výrazový styl té stavby je určitě lepší než ta šílená kombinace amatérsky udělaného hi-tech a postmoderny, u nás známá jako kotasismus. Naštěstí už ta doba odezněla, i když zanechala v Praze i mimo Prahu dost těžké následky. Pořád je to ale odporně naddimenzované, obří. Je to průjezdná zastávka na dvojkolejné trati, ale musí tam být z nějakého důvodu mega betonová střecha, různý konstrukčně náročný lávky, který nikdo používat nebude, velký skleněný tabule…. PROČ? Zbytečné megalomanství. Celou tu vrchní konstrukci (střecha + sklo+lávky) strčit do hýždí. Za ušetřené prachy na výstavbě a údržbě může SŽDC kompletně opravit 10 zastávek… Číst vice »

Kubrt

Co je tom naddimenzovaného? Dvě koleje, dva perony, schody. Ok, střecha by tam být nemusela a mohlo by to vypadat jako Mladá Boleslav díra, tedy pardon – město, nebo by tam mohly být plechové modré SŽDC přístřešky. Ne, díky, chci tam střechu. A když se tam terén svažuje a trať se zanořuje, tak si to o pochozí střechu říká.
Ad 10 zastávek na lokálce – tuhle zastávku využije za hodinu tolik lidí, jak lokálku za týden. Úloha železnice je v přepravě silných proudů.

Tady na Moravě

Kubrte, napsal jsem to snad dost jasně. Megabetonová střecha, lávky (ta dlouhá šikmá na první vizošce – ta vede jako kam?), velké skleněné tabule. Je mi líto, že jako alternativu vidíš jenom plechové modré přístřešky, o kterých nepíšu. Ale asi je to nedostatkem tvé fantazie a tvého rozhledu. Neděláš náhodou na SŽDC? Pokud něco plní v první řadě jen funkci „aby to nějak vypadalo“ a jinak nic jiného, tak je to špatně. Obzvlášť, jedná-li se o jednu z mnoha zastávek průměrného významu. Má tam být zářez, nástupiště, zastřešení nástupišť a přístupové koridory (v tomto případě 1-2 příčné lávky), samozřejmě v… Číst vice »

David

Co furt máte proti té Praze? Až pojedete od vás tady na Moravě na letiště, tak tu trať budete taky využívat. Mimochodem bude zajímavé porovnat pohyb cestujících na Veleslavíně s pohybem na zastávce tam tady na Moravě Mošnov.

Ferenc Futurista

To ja klasika u půlky Moraváků, divit se, na co potřebujou v Praze něco, bez čeho se u nich na návsi vždycky obešli.

Tady na Moravě

V klidu Ferenci. Moravské návsi na dědinách žijou a jsou mnohdy daleko lépe upravené, než kdejaké bezbožné upadlé socialistické vsi na typickém středočeském-severočeském venkově, což je snad to nejsmutnější, co lze na české krajině najít.

Ferenc Futurista

Ano, je pravda, že ve vámi popisovaných oblastech je to skutečně příšerné, skoro jak někde na severu Moravy.

Tady na Moravě

Co ty máš pořád s tím, že Moraváci mají něco proti Praze? Čteš snad v mým komentáři něco takovýho? Konstatuji čirá fakta – tahle zastávka na dvojkolejné trati bude placená z rozpočtu SŽDC, ze kterého jdou prachy i do těch lokálek – a je jedno jestli jde o vymeták na Moravě, nebo ve středních Čechách, kde je jich asi nejvíc. A zatímco na lokálkách zarůstají plevelem v lepším případě panelová, v horším štěrková „nástupiště“, tak tady se navrhuje něco příšerně naddimenzovaného – střecha přes celé kolejiště, skla, jejichž nákladná údržba se ukazuje třeba na Svinově, nesmyslné lávky odnikud nikam, které… Číst vice »

Ferenc Futurista

No a kolik antivandalů na lokálkovejch tratích y se dalo postavit za cenu opravy blbý fasády Fantový budovy, přitom k čemu potřebuje dráha nějaký sochy a štukatůry!

Tomáš Gottschalk

Nechci Vám brát iluze o nepostradatelnosti cajzlovského aeroportu, ale jižní Morava létá daleko raději ze Schwechatu a jižní z Katovic.

Ferenc Futurista

Já vám zase nechci brát iluze o nepostradetolnosti Moravy, ale celá Praha pije raději víno z Itálie, Německa či Španělska.

Martin

Co maji vsichni porad s tim pohledovym betonem,… ? To je jeste porad v mode?

Cestující LBC MHD

Je to levné, vypadá to ošklivě a ušetřené peníze se dají využít na lávku, která povede nad vlaky, ze které budou moc zoufalí cestující skákat přímo na vlak. Architekti to milují.

Ferenc Futurista

Přesně. A proto vy máte v Liberci tu parádu vod Kotase. To je panečku architektůra!

Cestující LBC MHD

Mně se to líbí. Pokud jde o vlastní terminál, je to funkční a splňuje to požadavky na dopravní uzel. Pokud víte o něčem lepším, sem s tím. Z poslední doby vím o terminálu v Hradci Králové, no z vlastní zkušenosti musím říct, to je moderní terminál, ale nějak nemůžu přijít čím je lepší než ten liberecký. Když to vezmu zpětně, tak s ohledem na dobu, kdy to vzniklo, se to povedlo. Pokud jede o řešení dopravního uspořádání – autobusy, tramvaj, chodci se motají mezi sebou, není to optimální, ale tak to bylo i dřív a je to dané tím, že… Číst vice »

Ferenc Futurista

Tak jasně, že se vám to líbí, když o architektuře nevíte ani tužku. Víc nemá smysl debatovat, protože vaše znalosti jsou pro takovou debatu zcela nedostatečné.

Martin V.

Proč by to nemělo mít smysl? Architektura je tu snad pro lidi, takže by se mohla líbit i těm, kteří ji nestudovali a kteří ji moc nerozumí. Když se to líbí (pro vzhled i funkčnost) široké veřejnosti, tak to snad nemusí být špatně.

Ferenc Futurista

Viz výše. To je jako kdybych se měl bavit s hajzlbábou o jaderný fúzi – nepopírám, že i ona na ni může mít názor, ale pochybuji, že bude jakkoli přínosný a relevantní.

Martin V.

To jste nezvolil dobrý příklad. S hajzlbábou by měli architekti občas diskutovat například o návrhu veřejných záchodů, případně výrobci sanitární keramiky o tvarování mísy či umyvadla. Může jim totiž poskytnout úplně jiný pohled na věc a v lecčem je obohatit. A to, že nikdy nebude vědět, jak se správně vypaluje glazura snad nevadí. No a s cestující veřejností je to obdobné, většina jejich názorů bude laických, mnohé třeba úplně mimo. Ale i těch pár dojmů, které mají racionální jádro, může vnímavého architekta obohatit. Pokud ale žijete v bublině a nehodláte z ní vystoupit, tak to bude mimoběžná diskuse.

Ferenc Futurista

proto jsem taky mluvil o jaderný fůzi, a nikoli o architektuře. jinak ano, laický pohled je samozřejmě důležitý a může poskytnout zcela jiný pohled (a myslím, že dobrý architekt to ví velmi dobře), nicméně tady se bavíme o radách ohledně architektonického řešení a rozsahu věci od někoho, kdo zároveň považuje za ok nějakou megadrahou bizarnost od Kotase.

Cestující LBC MHD

Jako architektura je pro ty, co jí rozumí? No to jste možná jeden z tisíců českých architektů – primitivů, co si myslí, že oni jsou něco víc a jen oni mohou rozhodovat, co je „dobrá a hodnotná“ architektura a co brak. To se ale pletete. Architektura je součástí veřejného prostoru, je pro všechny, ne jenom pro rádoby architekty, kteří se tváří, že jí „rozumí“, ačkoliv jsou vlastně úplní tupci, hlupáci a ignoranti.

Ferenc Futurista

Ano, je součástí veřejného prostoru, a proto by ji měli řešit odborníci, a nikoli diletanti, kteří se domnívaj, že líbí/ nelíbí je dostatečný kritérium.

Jinak už jen ta vaše douška o tom, že architekti jsou tupci, hlupáci a ignoranti je vlastně vševysvětlující – asi nejde vymyslet lepší ilustraci vaší mimóznosti, než tvrzení, že by do věcí neměli mluvit lidé, kteří pro to mají patřičné vzdělání, a mělo by se naopak dbát na názory kdejakého laika.

Paja

Čoveče vy byste si taky občas měl omýt přirození vlažnó vodó, udělalo by vám to dobře a nemusel byste tu věčně vystupovat jako ztělesnění PMS.

Kubrt

Pohledový beton není otázka módy, ale praktičnosti a ekonomiky – levné, bezúdržbové, trvanlivé. A pro ty, co nemají rádi šedou, se dá probarvit 🙂 Milovníky mramoru a štuku ten návrh nenadchne, mě připadá adekvátní účelu té stavby.

Martin

Nejsem milovnim mramoru ani stuku, ale ono to fakt vypada hnusne po par letech, za me by to chtelo nejakou barvu, a obklad dnes jde i plastovy omyvatelny neni drahy,… Nebo se staci podivat do zahranici a alespon jej designove nasvitit ci pouzit nejaky architektonicky prvek… Mj. ta lavka je take betonova? No, tam bych si spise predstavil ocel, je to jistejsi a pruznejsi nez nenadaly pad po 30 letech z niceho nic… A trochu se mylite, beton je neni az tak levna zalezitost, a spotrebuje se ho pomerne hodne i z pohledu surovin, kterych dlouhodobe nebude dost… a napripklad… Číst vice »

Martin

Mj. treba Stockholm ma betonove stanice metra a je to nadhera… levne a pritom velkolepe…

Martin

Ono vsude ve svete se snazi stavet levne, treba i Mnichov, taktez betonove stanice, ale casto jednoduchy obklad, nebo barvy, nakresy, nasviceni, to neni nic draheho, pritom to stanici posune o uroven vyse…

mikiqex

Washington D. C., betonové stanice. Podle některých architektů je pohledový beton naopak nejkrásnějším stavebním materiálem.

Martin

No ja vim, … Ja ho nemusim, ale nejsem proti nemu, jen poukazuji na to, ze to jde udelat mnohem lepe, nez je u nas zvykem…
Dulezity z hlediska ceny neni usetrit na detailech, ale na konstrukci a tady bude pekne drahe to zastreseni i ta lavka,…

PS: Napr. zde:
https://www.designboom.com/architecture/atelier-darchitecture-king-kong-vitry-center-metro-station-grand-paris-express-france-10-30-2015/

To se sice uplne nehodi k Veleslavinu, ale jenom ukazka, co se da delat z betonem,…

Cestující LBC MHD

Jestli pak, kdyby se to obložilo nějakými pěknými kachlemi, by to ve výsledku nevyšlo levněji, než to pořád nějak hezky nasvěcovat.

Jiří Kocurek

Jo, kabřinec! Pásky! A nebo tam dáme bílou mozaiku? Ne to ne, to by vypadalo jako zdi ve staré nemocnici. Takže kabřinec.
Nádraží uzavřeno. Odpadávají obkladačky ze stropu. Za dřívbylolíp by se to nestalo. Tehdy … odpadával kabřinec jenom ze stěn.

Ferenc Futurista

„Když vy brizolit, tak my kachlíčky!“

Martin V.

No třeba staré pokladny na Masaryčce (kombinace kachliček a luxferů) mi vždycky připadaly spíš jako prvorepublikový bazén než jako nádraží.

Chytrý za 2

Já bych tam nechal vyrůst krápníky. 😀

Ferenc Futurista

Osobně jsem fakt rád, že doby, kdy se cokoli muselo obložit nějakým šuntem (ano, je to plastové a tedy omyvatelné), jsou snad už za námi. Jinak, myslím, že architekti se právě do zahraničí podívali a proto to nevypadá jak nějhaká zapatlaná sračka z roku 1995, jak je na dráze jinak dodnes zvykem.

Tady na Moravě

Po pár letech je hnusná i klasická omítková barevná fasáda na zateplovacím polystyrenu. Všechny ty oranžovo-zelený paneláčky a domečky jsou po 10 letech bez wapky olezlé plísní a očouzené. Sklo to stejné, beton z tohoto vychází ještě nejlépe (má-li dobrou povrchovou úpravu).
Vaše nároky by splňoval leda nějaký ušlechtilý materiál jako kámen, to stojí majlant.

Martin V.

Kromě praktičnosti to rozhodně byla otázka módy. Brutalismus jako architektonický směr měl pohledový beton přímo v názvu – https://cs.wikipedia.org/wiki/Brutalismus Nicméně vrchol obliby už má dávno za sebou (na což zřejmě Martin narážel).

Mě ale mnohem víc než použité materiály zajímá účelnost, protože architektura (na rozdíl třeba od sochařství) je užité umění. No a v této souvislosti mi tam chybí smyčka autobusů. To jsem jenom přehlídl, nebo je chtějí všechny vytlačit dál z města? Nejsem si úplně jist, že se je podaří beze zbytku nahradit kolejovou dopravou, a že je účelné ty ostatní ukončit někde jinde než u metra.

mikiqex

Také mě ta smyčka napadla. Neplánují terminál posunout třeba na Dlouhou míli, kde by mělo být záchytné parkoviště a tuším i konečná tram?

Ferenc Futurista

Pohledový beton byl sice jedním ze stěžejních prvků brutalismu, nicméně rozhodně bych mezi ty dva pojmy nekladl rovnítko. A už vůbec bych se neodvážil tvrdit, že je to materiál „za zenitem“. Naopak, v současný době je pohkledovej beton materiál velmi populární, a to i ve drahých a hodně designových interiérech. Naopak se upouští od jeho zakrývání lacinými a hnusnými materiály, jak bývalo zvykem.

Martin V.

Já myslel spíš, že brutalismus je minulostí, ne pohledový beton. Já proti betonu v principu nic nemám, ale kdysi se na něm aspoň obtiskla nehoblovaná prkna z šalování a povrch měl strukturu dřeva. Dnes tam jsou vidět velké panely se zašpuntovanýma dírama po stahujících svornících. Obvykle žádná nádhera. Rozhodně nepotřebuju „maskovací obklady“ – třeba ocelová příhradová konstrukce je krásná sama o sobě. Ale ledabyle provedený povrch betonu, kde po čase začnou prosakovat různé výluhy ze zatékající vody z rubové strany, fakt není hezký. A u věty: „využití … přirozených průsaků, akumulace a znovuvyužití dešťové vody.“ jsem si vzpomněl na tunel… Číst vice »

Kubrt

Technologie pohledového betonu se posouvá – už i u nás se umí dělat a prosakování a „různošedost“ nejsou „nezbytné“. Stejně tak nemusí být odlit jen do hladkých desek s obtiskem svorníků, ale jsou k dispozici i bednění s různou strukturou.

Paja

To že je něco populární rozhodně neznamená, že to je hezké, praktické, oblíbené ani nic jiného. Jen že to je módní. A módní věci mají jednu nevýhodu, že jednou z módy vyjdou.

Ferenc Futurista

A jak by tedy měla vypadat ta „nemódní architektura“?

Martin

https://www.wanderlex.com/metro-art-stockholm/

Ano, napr. Stockholm, kdyz o nem uz mluvim…

Martin

Nic proti betonu, ale pusobi to na me depresivne, az to zflekati, zesedne…

Michal Štěpán

Mě to připadá podobný styl minimalistický styl jako podzemní stanice tramvaje Köln – Breslauer Platz/Hbf. Ale pro stanici, která bude v budoucnu převážně průjezdnou, to bohatě stačí. Zato Letiště Praha bych rád něco jako ve stylu nejhezčích stanic pražského metra.

Ferenc Futurista

Nejhezčí stanice pražského metra jsou cca 40 let staré, takže nelze očekávat, že by nádr na letišti vypadal stejně…

Ferenc Futurista

Tak tohle je ovšem jiné kafe, než obligátní kotasovsko-sudopí hovna. Vypadá to velmi dobře a doufám, že to nebude ojedinělá vlaštovka, ale že SŽDC začíná chápat, k čemu je architekt.

Cestující LBC MHD

Je to dost hnusné, Ferenci. Mně se líbí, jak se dneska architekti dokážou vyblbnout, že na něčem úplně obyčejném – pohledový beton, postaví něco kolosálního – nechápu, proč to musí mít zelené stezky, různě se to vztyčovat apod., což bude náročné na údržbu, po prvním suchu všechna ta tráva uschne, zahází se odpadky apod., a stojí to přemrštěné prachy. Ocenil bych, pokud by dokázali navrhnout něco méně okázalého, funkčního, bezúdržbového, přiměřeně hezky vypadajícího a bylo to hospodárné jak na vlastní výstavbu tak provoz. Jo, jenomže na tom si žádný architekt triko nenahoní, žádnou cenu nedostane a tím pádem se nedostane… Číst vice »

Ferenc Futurista

Hele, asi tak – pokud se vám líbí věci od Kotase, diskvalifikujete se tím automaticky z jakékoli diskuse o architektuře. Je to asi to samé, jako kdybyste se chtěl vyjadřovat v debatě o gastronomii a zároveň povídal, že nechápete, co je špatně na Babicovi.

Cestující LBC MHD

Promiňte, ale vy jste debil. Já jsem o Kotasově libereckém nádraží na začátku neřekl vůbec nic, ani nechápu, jak jste dospěl k závěru, že se mi líbí věci od Kotase. Vy jste ho sem zatáhnul, nevím proč, asi abyste to tady mohl pořád omílat dokola, a já Vám na to sdělil, že se mi líbí liberecké MHD nádraží víc, než ten návrh Veleslavína. Určitě by se dalo postavit nádraží hezčí, lepší, ale ten návrh Veleslavína to určitě NENÍ. Jak uvádí kolega „Tady na Moravě“ je to „odporně naddimenzované“. Já mám s pohledovým beton jediný problém – všechny stavby, co jsem… Číst vice »

Ferenc Futurista

Vy znáte rozpočet té stavby, nebo jen jako naprostý kretén plácáte pitomosti?

Kubrt

Mít ambici vyhrávat architektonické soutěže by měla mít každá stavba. I garáž na dvorku se dá pojednat esteticky a funkčně zdařile. „Vyhrávání architektinických soutěží“ není synonymum pro nabubřelost a vysoké náklady, kvalitní můžou být i věci skromné a účelné. Když zůstaneme v dopravě – nádraží Čeladná.

Ferenc Futurista

Svatá pravda. Ale vysvětlujte to takovýhlemu materiálu.

Petr Zdobinský

Kam se poděly ty autobusy, co tam stojí teď. Pouze obrázek, nic víc.

Ferenc Futurista

Jako nevím, v Masný jsem nestudoval a na k-reportu nejsem, ale něco mi říká, že vítězný projekt asi bude řešit poněkud víc než jen dvě zde zveřejněné vizualizace.

Alibaba

Nepoděly (spíš teda budoucí čas by se měl použít) se někam dál (asi ne všechny ale většina) třeba až na Dlouhou míli?

Tomáš

Architektura jak válečný bunkr. Skončí někdy ta krize, že „architekti“ umí navrhnout jen šedivé oškliviny? (V případě budov zase jen kopie designu MS Excelu, u bytové architektury opět šedý beton, dokonce černé obklady koupelen a černé kuchyně.) Vždyť Praha má tak krásnou barevnou luxusní trasu A, tak proč musíme v současnosti trpět absenci vkusu? Co se na těch našich fakultách architektury v této době učí?

Ferenc Futurista

Trasa A? Ale to nemáte na mysli stanice od Červenýho vrchu dál, že ne?

Kalanis

Co takhle trasa =E=? Aneb Doplněk a náprava škod Áčka.

Tomáš

Kromě Dejvické, ta je slabší, je vše na západ od Želivského pěkně barevně vyvedené. Kotas se nejdřív podíval na styl trasy a pak začal navrhovat (to by se mělo na fakultách architektury učit v prvních ročnících). Jiní architekti by udělali betonový kryt i tam. Chybné je jen to trasování z Dejvic.

Ferenc Futurista

to je hezky, ze se Kotas podival na styl, skda jen, ze sas nadrasal svuj podprumernej a 25 let anachronickej shit, stejne bizarni jak absurdni.

Kubrt

Co že má architekt Kotas společného s metrem V.A?

Jiří Kocurek

Kdy skončí krize architektury? To je jednoduché: Až všichni křiklouni půjdou, vystudují obor a sami něco navrhnou.

Ferenc Futurista

Ne. Krize architektury skončí, až bude normální u stamilionových a miliardových zakázek vyhlašovat architektonické soutěže a všechno automaticky nevybagruje Sudop a podobný paraziti stejně namistrovaný jako neschopný. Opravdu tleskám SŽDC, že v tomto případě soutěž uspořádalo a doufám, že to bude v budoucnu normální stav. Bude to přínosný pro všechny.

Tomáš

Zrovna v tomto článku se tvrdí, že soutěž byla. A jakou tragédií to dopadlo. Trasa D bude bohužel totéž. A obávám se, že rozšíření Letiště také, zapomeňme na krásně barevný terminál 2, který vizuálně osvěží po návratu z šedivého Schipholu nebo Frankfurtu.

Ferenc Futurista

Průserem nic nedopadlo, to jen vy, když se stálo ve frontě na vkus, jste byl někde úplně jinde.

Bdtax Fan

Ty vaše příspěvky jsou určitě trolling nebo nějaká extrémní ironie. Zrovna v těchto konkrétních případech, tedy návrat z Schipholu nebo Frankfurtu na náš terminál 2 je nejvíc deprimující věc. Pražský terminál 2 působí tak příšerně lowcostově: všechny ty levné kachličky, nízké stropy, podhledy ze čtverců jako v roce 1994, sádrokartonové přepážky, devadesátkové kovové zábradlí, příšerná okna, dveře. A ti nevkusní kartonoví běžci po odchodu z jetwayů.

Schiphol a hlavně Frankfurt jsou jako z jiného světa a je vidět, že se jim věnovali architekti a ne nějaký zateplovací projektant.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO