Odpor proti digitálnímu spřáhlu roste, sdružení dopravců z dalších zemí žádají pomalejší zavádění
Dopravci požadují povinnost zavádění spřáhla po důkladném testování.
Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz získalo další spojence proti rychlému zavádění povinnosti digitálního automatického spřáhla (DAC). Včera podepsali zástupci celkem pěti podobných sdružení v Praze memorandum, v kterém žádají důkladné otestování celé technologie a analýzu přínosů a nákladů.
Memorandum podepsali společně zástupci nákladních dopravců ze Slovenska, Maďarska, Polska a Německa. ŽESNAD.cz dlouhodobě upozorňuje, že nová technologie nemůže být zavedena tak rychle a ještě na náklady dopravců. V memorandu současně požadují, aby kromě dostatečně dlouhé doby na zavedení spřáhla bylo jasně stanoveno, jak se bude na nákladech podílet Evropská unie.
V memorandu je celkem sedm požadavků. „Chceme udržet stávající objemy železniční dopravy a nechceme hazardovat se zájmem našich stávajících ani budoucích zákazníků cenou nebo kvalitou služby,“ uvádí dopravci v memorandu.
ŽESNAD.cz patří na evropské úrovni k hlavním odpůrcům zbrklého zavádění této technologie. Podporují ji, ale odmítají nést náklady na vývoj, požadují postupné zavádění.
Nákladní dopravci z 🇨🇿🇩🇪🇵🇱🇦🇹🇸🇰 dnes podepsali na pražském hlavním nádraží společné memorandum k digitálnímu automatickému spřáhlu (DAC), které ovlivní podobu železnice v následujících letech. pic.twitter.com/lkDessMmqn
— ŽESNAD.cz (@zesnad_cz) February 16, 2023
Debaty o zavedení povinnosti DAC loni nabraly na intenzitě, mluví se o roce 2027. Česko patří k zemím, které v rámci EU upozorňují nejvíce na nereálnost plánů.
„Nejsme proti samotné myšlence, ale vadí nám hlavně způsob, jakým se tato novinka protlačuje. Žádné funkční, odzkoušené a testované spřáhlo zatím neexistuje a zajištěné financování jakbysmet. Zátěž nemůže ležet ani omylem na dopravcích, ‚big bang‘ a rok 2027 je naprosto mimo jakoukoliv realitu, ale především – klademe si otázky, co nám to má vlastně přinést, jaká je přidaná hodnota? Dosavadní odpovědi na tyto zásadní otázky jsou totiž zatím naprosto nepřesvědčivé. Vidíme v tom tedy pouze obyčejný lobbing, který se navíc tváří, že je iniciativou Evropské komise, ale fakticky tomu tak není,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.
Digitální automatické spřáhlo je považováno za revoluci v nákladní železniční dopravě, která má přinést větší automatizaci přepravy nákladů po kolejích. Nový systém spojování vozů má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojení rychlejší a levnější.