Náklady na vývoj digitální automatického spřáhla nemohou nést dopravci, míní Hospodářská komora

Testování digitálního automatického spřáhla v Brně. Foto: Michal Roh / ČD CargoTestování digitálního automatického spřáhla v Brně. Foto: Michal Roh / ČD Cargo

Protesty proti zavádění nové technologie se týkají hlavně způsobů, jakým je spřáhlo prosazováno.

Dopravní sekce Hospodářské komory plně podpořila stanovisko českého ministerstva dopravy ohledně zavádění digitálního automatického spřáhla (DAC). To požaduje, aby plány na jeho povinné celoevropské zavedení zohlednily i vysoké náklady související s jeho pořízením.

„Digitální automatické spřáhlo rozhodně ano, ale musí být dovyvinuto a vyzkoušeno a náklady na něj musí nést jiný subjekt než dopravci. Samozřejmostí je také požadavek na jeho postupné zavádění,“ uvádí se v zápise z jednání Dopravní sekce Hospodářské komory.

Debaty o zavedení povinnosti DAC letos nabraly na intenzitě, mluví se o roce 2027. Česko patří k zemím, které v rámci EU upozorňují nejvíce na nereálnost plánů. České ministerstvo dopravy zveřejnilo dokument s oficiálním přístupem Česka k zavádění technologie, ve kterém požaduje vyřešení řady sporných bodů. Tahounem odporu proti způsobu zavádění je celoevropsky sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, který své důvody shrnul v právní analýze.

Nejsme proti samotné myšlence, ale vadí nám hlavně způsob, jakým se tato novinka protlačuje. Žádné funkční, odzkoušené a testované spřáhlo zatím neexistuje a zajištěné financování jakbysmet. Zátěž nemůže ležet ani omylem na dopravcích, ‚big bang‘ a rok 2027 je naprosto mimo jakoukoliv realitu, ale především – klademe si otázky, co nám to má vlastně přinést, jaká je přidaná hodnota? Dosavadní odpovědi na tyto zásadní otázky jsou totiž zatím naprosto nepřesvědčivé. Vidíme v tom tedy pouze obyčejný lobbing, který se navíc tváří, že je iniciativou Evropské komise, ale fakticky tomu tak není,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

V dokumentu ministerstvo snahu o jeho zavedení podporuje a vidí ho jako cestu k přesunu přepravy zboží ze silnice na železnici. „Nicméně je vždy nutné vnímat ekonomickou náročnost a přidanou hodnotu pro subjekty, které budou odpovědné za zavádění opatření v dopravním systému. Zavádění DAC musí vést ke zvýšení konkurenceschopnosti a bezpečnosti železniční dopravy vůči ostatním druhům dopravy, což v současné době není zcela zřejmé,“ uvedlo ministerstvo.

Právě na vysoké ekonomické náklady upozorňují nákladní železniční dopravci. Na velké problémy se zaváděním upozornilo například předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Bez jasného slibu plného financování je pokračování ve vývoji a plošné implementaci ekonomicky neúnosné,“ řekl Tóth. Jen v případě ČD Cargo by podle Tótha znamenalo povinné plošné zavedení investici ve výši 13–18 miliard korun.

Digitální automatické spřáhlo je považováno za revoluci v nákladní železniční dopravě, která má přinést větší automatizaci přepravy nákladů po kolejích. Nový systém spojování vozů má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojení rychlejší a levnější.

Podle ministerstva je zcela zásadní vyřešení všech dosud otevřených bodů a zároveň existence konečného a funkčního technického řešení DAC, které bude dostatečně otestováno v komerčním provozu železniční nákladní dopravy. „Bez výše uvedeného nelze stanovit termíny případného budoucího plošného ‚nárazového‘ přechodu – tzv. ‚big bang‘ či jiného typu zavádění DAC na trhu železniční nákladní dopravy,“ dodalo ministerstvo. Požaduje především reálný migrační plán.

Tagy DAC Digitální automatické spřáhlo Hospodářská komora Žesnad.cz
63 komentářů