lot
Automobily Infrastruktura Silniční nákladní doprava

Od prosince bude na dvou úsecích D1 zákaz předjíždění pro kamiony

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Původní článek se dočkal v ČTK čtyř verzí, když byly některé výroky Andreje Babiše uvedeny na pravou míru a doplněna vyjádření kraje Vysočina, ministerstva dopravy a Česmadu Bohemia. Toto je poslední verze vydaná v 16:37. Pozn.: Zdopravy.cz

Kamiony nebudou smět v zimě v případě špatného počasí nebo husté dopravy předjíždět na dvou úsecích dálnice D1 na Vysočině. Opatření bude zatím platit od prosince do konce února příštího roku. Na zákaz řidiče upozorní elektronické dopravní značky, informovalo dnes ČTK ministerstvo dopravy. Upřesnilo tak informace premiéra Andreje Babiše (ANO). Dopravci kvitují, že nejde o celoplošný zákaz. S konkrétními úseky se však musí seznámit.

Babiš dnes na setkání s představiteli českého stavebnictví řekl, že se na opatření dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) a s policií. „Na základě jednání s panem Hamáčkem a s policií zavedeme zákaz předjíždění kamionů směr Brno od 79. kilometru na 103,5. kilometr a směr Praha 133,5. kilometr do 104. kilometru. To bude zákaz předjíždění od 1. 12.,“ řekl Babiš. Loni nejvytíženější česká dálnice na Vysočině v zimních měsících kolabovala.

Podle ministerstva dopravy jde o přechodné omezení a zatím bude trvat od začátku prosince do března 2020. Zákaz bude vymáhán prostřednictvím elektronických dopravních značek s vyobrazením značky „Zákaz předjíždění pro nákladní automobily“. Nebudou v provozu neustále, ale podle situace. Telematické systémy budou při uplatňování zákazu vyhodnocovat dva faktory, a sice intenzitu dopravy a klimatické podmínky. Zákaz předjíždění by tak měl platit zejména při husté dopravě nebo zhoršeném počasí.

O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích.

Ministerstvo vnitra sestavilo seznam 46 úseků dálnic, kde bude platit zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 12 tun. Na seznam upozornila ve čtvrtek Česká televize. Vybrané úseky jsou vybrány podle zkušeností policistů z jednotlivých krajů, vytipovány byly především trasy s hustým provozem nebo složitým terénem. Seznam by nyní mělo dostat ministerstvo dopravy.

Zákaz předjíždění by měl podle seznamu ministerstva vnitra platit také na dálnici D2 v okolí Brna nebo na části dálnice D11. Na dalších úsecích navrhuje vnitro například zavést omezení jízdy kamionu v jízdním pruhu nebo největší povolenou hmotnost vozidla. Podle Hamáčka mají opatření zajistit nejen vyšší plynulost provozu, ale také lepší průjezdnost pro složky integrovaného záchranného systému.

Ministerstvo dopravy na dotaz ČTK uvedlo, že kromě dvou úseků D1 zatím další návrhy na omezení předjíždění kamionů nedostalo. Přípravy na rozšíření zákazu na další místa ale budou pokračovat.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia omezení na vybraných trasách nevadí. „Je to určitě lepší řešení než paušální zákazy, o kterých se dříve mluvilo,“ řekl ČTK mluvčí sdružení Martin Felix. Uvedl, že pokud omezení na určitých místech povede k plynulejšímu provozu, jde o vhodné řešení. „Je však třeba to následně vyhodnotit, zda je zákaz v těch úsecích opravdu efektivní,“ podotkl. Zároveň navrhl, aby v budoucnu po německém vzoru mohl být zákaz předjíždění vymáhán prostřednictvím proměnlivých dopravních tabulí, které by reagovaly na aktuální situaci v provozu. Zavedení zákazu na dvou úsecích D1, o kterých hovořil Babiš, zatím nekomentoval, dopravci se chtějí seznámit se seznamem konkrétních úseků.

Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka byl zákaz předjíždění kamionů jedním z opatření navrhovaných krajem po dobu rekonstrukce D1. „Záleží na tom, které úseky to budou, a věřím, že to bude po dohodě s námi,“ napsal Běhounek ČTK v SMS zprávě. Spolupráce s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO), Ředitelstvím silnic a dálnic i složkami záchranného systému se podle hejtmana velmi osvědčila.

Vedle toho se vláda letos v létě dohodla na rozšíření zákazu jízdy kamionů o víkendu. V neděli by nesměla nákladní auta jezdit od půlnoci do 22:00, podobně jako je to jinde v Evropě. Nyní mohou nákladní auta v neděli jezdit do 13:00.

ČTK

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Babiš proč!!!!?

Jozef chreno

Diskriminace.

Jozef chreno

Diskriminace řidičů kamionů nic víc.totez zavést i u osobních aut.aby rychleji tdickar musel jet za s105….to by bylo protestů.,

dada

1). Kolik osobaku musi projet aby opotrebeni vozovky bylo ekvivalentni jednomu kamionu???
2) proc neni myto vybyrano i od osobaku dle jejich emisni tridy?
3) proc neni myto osobakum uctovano dle ujetych kilometru???
To jsou zvidave otazky, zejo!

liberal shark

Proč musí osobáky povinně střídat všechny pneumatiky za zimní ?

Xapadlo

ČTK má hrubou chybu ve slově vytypovat. Ach jo, tak to dopadá, když si z našich daní musíme platit „kvalitní“ novináře

Jan Sůra

ČTK si neplatíte. Když si otevřete výroční zprávu ČTK, hned na úvod tam najdete tuto větu. Česká tisková kancelář hospodařila i v roce 2017 v souladu se záměrem vedení agentury bez požadavků na státní rozpočet či jiné veřejné zdroje, s kladnými rozhodujícími ukazateli a při zachování kvality zpravodajství.

Leinad

Já nesouhlasím s tím zákazem o víkendu mimo hromadu výjimek. Nebylo by jednodušší o víkendu dražší mýto a ať si jede kdo chce?

Dalibor

Mýto o víkendu nstavitna 10. násobek základní sazby a hned vby se ukázalo, který náklad opravdu MUSÍ být o víkendu přepravován a který může počkat.

liberal shark

Přesně tak, satelitní mýto umožňuje pružně měnit sazby podle místa a denní doby po celém území ČR. Takže nasadit vysoké tarify v místech a době, kde kamiony opravdu nechceme.

Milan

Zase uplnej nesmysl vsech nesmyslu
Dnes mame vyhlasku ktera rika ze nemuzu zahaji predjizdeni pokud na to nemam dostatecnou rychlost
Tohle neumi hloupoucka policie trestat tak se vyda dalsi pravidlo narizeni omezeni a prikaz a zase budeme nervozni aby jsme neco neporusily

Dalibor

Bohužel silniční zákon v monha paragrafech je velmi vágní a tímpádem vylučuje postih. Dostatečná, nedostatečná a podobné věty jsou základem nepostižitelnosti. Pane příslušníku, mi se jevila rychlost 79.94km/h dostatečnou.

Dalibor

Zákaz předjíždění nad 12 tun má být všude, kde je míň jak 3 pruhy. Nevidím nejmenší důvod, proč by kamiony nemohli jet všechny trvale vpravo s dodržováním bezpečné vzdálenosti, (pokud uvažuju 2 sekundy tak cca 40m mezera mezi nimi) Tohle by se mohlo snadno kontrolovat, kamer na dálnici je moc, vzdálenost z obrazu měřit je sranda. Není týden, abych na D1 ve stoupání nepotkal 3 náklaďáky vedle sebe. (jezdím min 3x týdně tuto trasu)

Marťas

Uvítal bych doplnění tohoto stručného článku o vyjádření řidiče kamionu. Určitě se kamiony vzájemně nepředjíždějí jenom tak pro srandu králíkům. Navíc opatření může mít dopad i na plynulost provozu, neboť se kamiony budou v pravém jízdním pruhu navzájem zpomalovat. Uvítal bych tedy vyjádření někoho znalého i v této otázce. Předem děkuji deníku zdopravy.cz za případné doplnění.

Limokola

Člověk nemusí být znalec, aby věděl, že pokud někde jedou bedýnky rychlostí 80 – 100 km/h, vznikne za nejpomalejší bednou kolona těch ostatních. Jakmile vznikne, platí totéž i pro levý pruh, který pojede tak rychle, jako nejpomalejší vozidlo předjíždějící bedny v koloně (bus, děda s vlekem, dodávka plná Afgánců apod. Troufnu si předpovědět, že ve špičce budou vedle sebe pr(o)udit dva zhruba stejně rychlé pruhy plné značně nervozních řidičů. A pokud bedny v pravém něco zastaví (sníh, závada apod), už to nebude předjíždění, ale objíždění a bedny zas budou okamžitě i v tom levém. No brzy uvidíme.

Jiří

Když už zákaz, tak od 3,5t nahoru, protože všechny tyto vozy mají už asi15 roků povinně také omezovač na 80 km. Takže ty různé lehčí náklaďáky budou levý pruh užívat legálně při stejné rychlosti jako těžké vozy vpravo. To samé dodávky do 3,5 t s vlekem, ty mají na sněhu minimálně takové adhezní potíže jako kamiony.

Dalibor

Všechny nemají.

Leinad

Docela účinné by bylo hlídat, jak se dodržují současné zákony.
Začal si předjíždět když si neměl rychlost/zrychlení – pokuta a bod.
Zrychlení předjížděného(někteří kamioňáci dělají rádi, když se začne předjíždět z kopce) – zabavit řidičák, flastr stejně jako kdyby osobák zrychloval v mrtvém úhlu.

Vladimír Bílý

Předjíždějí se, protože jedou na tempomat a seřídit jej o 1 km/h nahoru nebo dolů je moc práce!:-)

Milan

Ne predjizdeji se protoze to proste jednomu jede vic a druhemu min
Nekdo ma omezovac 85 nekdo 87 a nekdo zase 90 a nehlede na to ze staci malinky kopec a nekdo nalozenej uz muze jet o 10min tak se proste predjizdi

Vladimír Bílý

Ne. Předjíždějí se, protože 4 z pěti jsou schopni jet ve vláčku, ale každý pátý si myslí, že nad vším vyzraje a celou D1 ty vláčky předjíždí rychlostí o 2 kmh vyšší.

Zrzek

Tak co v pravým se pojede 80-85 a v levým 100 někdy dokonce i jen 70. Běžný jev z Německa v místech se zákazem předjíždění pro NA. Další jev z Německa je svítící zákaz předjíždění pro NA v době, kdy platí zákaz jízdy pro NA a na dálnici se pohybuje pár NA, které mají výjimku ze zákona (jsou to opravdu počty jednotek). Proč? Někdo přeci tyto značky nebude vypínat.

jirka

bohuzel zase jen populismus. Dalnici neumime opravit natoz rozsirit na 3 pruhy. Okruh okolo Prahy neumime postavet, ale zuzime silnice v cele praze aby cesi meli klid na odpocinek. A tam kde muzem tak udelame bus pruh nebo Dame zakaz vjezdu Nepoucitelny narod

Kalanis

Zajistěte následující dokumenty: EIA, DÚR, hlukové studie, změny výměr katastrů, kupní smlouvy na pozemky potřebné k rozšíření
A do toho doufejte, že vám do toho nehodí vidle nějaká Voda z Tetčic či jiný póvl.
Jinými slovy: je třeba nadávat na poslance a ne na ŘSD nebo ministerstvo.

jirka

ad 1 – na nikoho nenadavam ad2-muzeme za to vsichni jak volime a jak jsme naivni. ad3- je o mentalite vzdelani a lenosti . tady jsou prakticke priklady : impotent-ridici prosadili denni sviceni misto abyse naucili soferovat – vysledek jedni z nejhorsich soferu na svete, nebo dalnicni krizovatkky – vetsina byla 2x 2 pruhy- Kroupa a spol vymysleli lejstro a tyhle pruhy zrusili napr. Exit Ejpovice kde se stalo v roce 2006 10 autonehod. A tak v roce 2010 po 4 letech zlikvidovali urychlovaci pruh. Pocet nehod 2009 byl nizsi nez po tomto opatreni. A Praha skoda mluvit. scheinherr je… Číst vice »

R2R2

Treba ta Voda z Tetcic je usmevna. V Brne meli nachystany novy usek mestskeho okruhu, dle vlastnich slov naprosto perfektne pripraveny s neprustrelnou dokumentaci a namitku Vody z Tetcic resili rok. Jinym usmevnym prikladem toho, jak za to mohou poslanci a spatne zakony, je nedavny pribeh vyvlastneneho pozemku pro D3, kde zodpovedni urednici „zapomneli“ zaplatit. Celkove tu chybi snaha na projektech pracovat a dokoncovat je, potom dochazi k tomu, ze propadnou ruzna rozhodnuti o vlivu na zivotni prostredi, povoleni a podobne. Dle meho nazoru tu opravdu neni primarni problem v legislative, ta muze mit sve mouchy, ale pri zkoumani jednotlivych… Číst vice »

michalspina

Nepoučitelnost se naopak projevuje v přístupu „další pruh to spraví“. Ne, nespraví. Viz https://twitter.com/urbanthoughts11/status/1191295205187686400?lang=cs

coolio

To co postujete se vůbec netýká nákladní dopravy, to jen lidem ve městě padla všem ve stejnou chvíli a jedou najednou domů.
Třetí pruh by hooodně vylepšil. Koneckonců přímé srovnání je, jako vede D1 mezi Prahou a Brnem, tak vede o pár km jižněji třípruhová A1 mezi Lincem a Vídní. A tam nějaké problémy s předjížděním čehokoli nejsou, dokonce je na ní povolená 140 pro oa.

jirka

ale spravi. Napr A10 Berliner Ring- pred 20 lety mel 2 pruhy, pak 3 a dnes se rozsiruje jizni cast na 5 pruhu. NIkdy to nebyl takovy obruz jako v cechaj. jenze Nemci a Cesi. To je rozdil nekolika svetu. Proc myslis ze slovaci od cechu utekli?

MadMajk

Když ono by stačilo konečně dokončit R35 (či jak se to aktuálně jmenuje) a existovala by použitelná alternativa k D1

jirka

jo v roce 2100 bud tady bude uz oficialne Rusko(dnes jsme jen gubernie) nebo se spojime s Rakouskem. Ale to nevidim realne nebot ceske skolstvi vyucuje k nemecke nenavisti dodnes.

Jackub

Jsme v NATO a EU, ale jsme gubernie Ruska??! A budeme exkláva (jako Kaliningrad), nebo tam s námi bude aspoň i Polsko a Bělorusko, aby to území bylo celistvé? 😀

Železničář z venkova

Za dvacet let už žádná EU nebude existovat

Vladimír Bílý

Ale nesmysl, nevyřeší se tím nic. To je blud, který někdo před 20 lety řekl a už to všichni jenom opakují. Dopravní proud z Prahy na Olomouc, případně dále na Ostravu dělá na D1 na Vysočině jen zlomek provozu.

Dalibor

Rozšířit? Snadné. Vykoupit pozemky, tj desítky let se handkovat s různými Havránkovými a podobně, x desítek let se tahat s Dětma země, vodou z Tetčis a podobnými XXXXorganizacemi, a pak pár desítek let stavět, V roce 2247 by to mohlo být hotový.

Jan Sůra

Doporučil bych Vám kauzu Havránková trošku nastudovat, kde se stala chyba. K plivání na tuto dámu se většinou uchylují ubožáci typu Miloš Zeman.

Hanzi

Chyba je v celém systému. Proč vedle v Německu se může stavba rozeběhnout a případné námitky se řeší už v průběhu stavby samotné, ale stavba prostě běží a žádné Tetčice nebo Havránci a spol stavbu samotnou nemaj šanci zdržet. Ale asi je to tím že oni jsou Němci.

Dalibor

byla použita jako příklad nikoliv jako viník. Stát versus vlastník versus ŘSD = výkupy se táhn ou desítky let. Kdo je neshopnější a kdo je viník, to se neodvažuju soudit. Jen konstatuju, že tento proces je v ČR extrémně pomalý. Totéž růzvý „ekoterorist“ spolky, kterí na ekologii zvysoka kašlou, i když ji proklamativně mají plnou … ústa… a jen vychytávají chybičky, procesní chyby, slovíčkaří s jediným cílem – Zdržovat a Zdražovat. Prostě je cíleně vysírají a prudí.

Leinad

Baba Havránková sama nabídla úřadům výměnu pozemku bezúplatně, úřady nechtěly, tak ji po deseti letech vyplatily daleko víc než požadovala.

Dalibor

je mi jedno ceny. Každej che získat většinou maximum. Vytáčí mne, že to může tak dlouho trvat.

Obtloustlý Travolta

Když pozemky prodává správný politik, tak je všechno v pořádku. Baba je jenom obyč. baba, tak se holt po ní vozí, když si stojí za svým. Viz. Proskův plzeňský pytel, D3 (odeesák Vlach) a téměř všude, kde kopli.