Infrastruktura Železnice

Obvodní soud zamítl nároky Grandi Stazioni vůči SŽDC kvůli nádraží

Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy
Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy

Obvodní soud pro Prahu 1 dnes zamítl finanční nároky italské firmy Grandi Stazioni vůči Správě železniční dopravní cesty ve sporu kolem hlavního nádraží v Praze. Správa železnic tak zatím nemusí Italům zaplatit požadovaných zhruba 350 milionů korun. Naopak, zřejmě dostane zpět už zaplacené peníze.

„Rozhodnutí soudu vítáme, je to ukázka toho, že dobře hájíme majetkové zájmy státu,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Italská firma požadovala kompenzaci za peníze, které do nádraží investovala. Správa železnic už dříve  vyplatila společnosti 570 milionů, další nároky ale odmítla.

Grandi Stazioni měla mít nádraží po kompletní rekonstrukci 30 let v pronájmu. Nestihla jej ale zrekonstruovat včas podle smlouvy a musela z nádraží v polovině října 2016 odejít. Ztroskotala na historické Fantově budově, která dodnes z velké části chátrá.

Po svém odchodu z nádraží podali Italové několik žalob, mimo jiné se domáhají i náhrady ušlého zisku ve výši 1,2 miliardy. Proti dnešnímu rozsudku se mohou odvolat k městskému soudu. Dnes byla ve hře částka 777 milionů s příslušenstvím (celkem zmíněných 350 + 570 milionů). Pokud nakonec SŽDC proces dovede k vítěznému konci, budou muset Italové zřejmě vrátit i již obdržených 570 milionů.

Vedle SŽDC byly na žalované straně i České dráhy jako někdejší vlastník nádraží, a ministerstvo financí jako zákonný ručitel. Dráhy se soudu účastnily, neboť Grandi Stazioni zpochybnila i převod nádraží z jejich majetku do majetku SŽDC, ke kterému došlo k 1. 7. 2016. „Soud tak dnes zároveň potvrdil, že smlouva o převodu části závodu je platná a účinná,“ sdělil mluvčí ČD Radek Joklík.

Z prohlášení Českých drah:

Soud se ztotožnil s argumentací žalovaných, že z nájemní smlouvy na Hlavní nádraží, uzavřené v roce 2003, žalobci žádný nárok na náhradu nákladů na revitalizaci neplyne. Smlouva počítala s tím, že Grandi Stazioni své investice získá zpět z výnosů z pronájmu komerčních prostor na Hlavním nádraží. Podmínkou však bylo, že do 16. 10. 2016 revitalizuje celé Hlavní nádraží, včetně Fantovy budovy. Tuto podmínku však společnost nesplnila a nájemní vztah tak k uvedenému datu zanikl.

9
Diskuze

avatar
2 Komentáře
7 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
...ArimatejskyAlibabaželezničář v důchoduJan Šindelář Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
BIg Fat Fabulous Woman
Host
BIg Fat Fabulous Woman

Odstoupení od smlouvy s Grandi Stazioni byla od SŽDC (resp. Ťoka) obrovská chyba. Stát tak zbytečně promhral minimálně 570 mil. jako odškodnění Italům, navíc bude muset vynaložit další značné finanční prostředky na rekonstrukci Fantovy budovy.

Alibaba
Host
Alibaba

Proč promrhal? Vždyť oprava interiérů pro cestující nějak proběhla, tady byla viditelně opravdu investovaná nějaká hodnota. Jak přesně je spočítaná, to tímto textem neřeším.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Odstoupení od smlouvy bylo že strany SZDC správné a v podstatě jediná možnost postupu jinak by statutární zástupci SZDC riskovali trestní stíhání.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jeden z mnoha příkladů „spolehlivosti“ Italů, o níž a dalších součástech jejich mentality jsou komentáře v debatě pod textem s titulkem „Šéf Salini Impregilo o D3: Problémy jako na Slovensku nečekáme, absolutně ne“ …

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Kdo nutil ČD svého času, kdy byla dnešní SŽDC jejich součástí, jim to nádraží předat? Ta historická anabáze celého tohoto divadla je známa.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Beru zpět. Bylo to až po rozdělení, ovšem prapodivném, kdy nádraží, pozemky pod nimi i kolejemi připadly ČD místo SŽDC.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z pohledu tohoto sporu je úplně jedno, kdo je nyní správcem objektů pražského hlavního nádraží (jejichž faktickým vlastníkem je stejně „stát“) – i ČD by byly už aspoň „morálně“ donuceny od smluv odstoupit, protože těch nesmyslných ústupků Italům už bylo víc než dost: převod správy toho majetku na SŽDC to zkomplikoval jen zdánlivě, protože tím ve skutečnosti byl „do hry nasazen čerstvý kůň“.

Partneři