umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Železnice Železniční průmysl

Obří zakázka potvrzena: Škoda dodá do Lotyšska elektrické jednotky za šest miliard

Původní vizualizace nových elektrických jednotek pro lotyšské železnice
Původní vizualizace elektrických jednotek pro lotyšské železnice. Pramen: Škoda Transportation

Plzeňská Škoda Transportation úspěšně završila po dlouhých měsících tahanic snahu o obří zakázku v Lotyšsku. Její dceřiná společnost Škoda Vagonka byla s konečnou platností potvrzena jako vítěz tendru na dodávku 32 elektrických jednotek v hodnotě přes šest miliard korun. Smlouva už byla podepsána, oznámila dnes Škoda.

Dodávka zahrnuje 32 jednopodlažních jednotek pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens), které chtějí nové vlaky nasadit na příměstskou dopravu. Jednotky by měly být dodány v letech 2020 až 2023. Lotyši s nimi počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.

„Opakovaně se ukázalo, že naše společnost nabídla ekonomicky a technicky nejlepší řešení nových moderních jednotek. Naše jednotky jsou v provozu například v České republice, Litvě, Ukrajině nebo Slovensku a nyní se na ně mohou těšit také cestující v Lotyšsku,“ uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka Martin Bednarz.

Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.

Nové elektrické jednotky ze Škody Vagonka budou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám -40 st.C až + 40 st.C. Obsaditelnost vozidel bude činit minimálně 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiřík

A jaké tam měli oplatky? A kolik oplatek při jednání snědli? To jsou zásadní informace, které jsem se z článku nedozvěděl.

Jiřík

No vlastně já opomenul, že informace o oplatcích se dostává ven až s několikaletým zpožděním.

jan

Upřímnou soustrast cestujícím. Zrovna jedu v panteru ústeckého kraje..

Boro

Do +40 může být do budoucna dost málo 🙁

Honza Plomer

Záleží jaký gabarit podle GOST bude použit , či jestli nemají nějaké národní specifikum. gabarity T, Ta, Tb podle GOST jsou široké tak, že umožňují šířku 3480 mm až do vzdálenosti podvozků 18,4 metru, leč nejsou všude. Do této šířky jde nacpat i sedadla 3+3 (sedák 450 mm), ale bez područek mezi sedadly.

Jaroslav Wolf

Další jednotka úplně stejná ale v Lotyšských barvách. 1 řídící vůz+1 vložený+1hnací a nebo hnací s řídícím vozem 440, 640, 650 =RegioPanter.
1 řídící vůz+1 vložený vůz+1 hnací vůz nebo 1 řídící vůz+3 vložené vozy+1 hnací vůz 660 =InterPanter LG má řadové řazení 440, 640,650 a 660 -240. LG 200, 400, 410 RegioPanter a LG 220 InterPanter.
(EJ 240, 440, 450 RegioPanter a 460 InterPanter), protože CityElefant je v CZ ČD 471+071+971, SK ZSSK 671+071+971 a LG 211 (EJ575) LIETUVOS GELEŽINKELIAI.

Jaroslav Wolf

Stejné složení ale v barvách LG

Kylchap

Naštěstí se soudruhu Dlouhému když „rozbíjel kolosy“ se ŠT nepodařilo rozbít.

Původní Pražák

Ne že by Dlouhý nebyl slušně řečeno darebák, ale není ŠT naopak jen atomem z rozbité Škody Plzeň? A za jejím pádem, co si pamatuju, stál jiný „vizionář“.

Jarek

No a co z Plzně zmizelo? Dopravní strojírenství povstalo z popela, elektrárenství taky úspěšně pokračuje… Asi je větší specializace – fabrika už nedělá celý výrobek do posledního šroubku a objemy jsou menší (nechrlí se tisícikusové série do Ruska), ale o relativně slušném přežití se mluvit snad dá…

Jedině me napadá, jestli tam za totáče ještě nebyla i nějaká zbrojní výroba…

Xaver

„nyní se na ně mohou těšit také cestující v Lotyšsku.“
No, těšit se sice mohou, ale dost pravděpdoně se moc netěší. Řekl bych, že by jednotky od Stadleru nebo Talga asi uvítali víc 😉

Pražák

Řekl bych, že mezi cestujícím a šotoušem je rozdíl. Ten první se asi opravdu těší na nové vlaky (ve srovnání s tím co tam jezdí teď to bude značný progres), ten druhý už dopředu ví jak je to špatné.

Pražák

Jen pro informaci, co za výdobytky sovětského železničního průmyslu tam teď jezdí: https://www.shutterstock.com/cs/image-photo/latvian-railways-old-electric-train-1399343360

yaakov666

Mohu potvrdit, teď v neděli jsem s tím jel k moři na jedné z vyjmenovaných tras. Interiér je nicméně za peníze EU realizován, připomíná mi rekonstruovaná patra ČD.

Xaver

Měl jsem na mysli poučeného cestujícího 😉

Nosek Martin

„Naše jednotky jsou v provozu NAPŘÍKLAD v České republice, Litvě, Ukrajině nebo Slovensku“

Například? Vždyť vyjmenoval kompletní výčet zemí, kde jejich jednotky jezdí 😀

Xaver

NIM Express jsou taky jednotky, takže kompletní není 😉

Xaver

Nemluvě o tom, že po koupi Transtechu vlastně jezdí i ve Finsku.

Jarek

Ve Finsku jezdí i 842 🙂 takže „například“ znamená vše kromě Finska :)))

Původní Pražák

On už je v provozu? To šlo tedy nokonec tak rychle, že mi to úplně uteklo 🙂

Xaver

Pravda, v provozu pokud vím ještě nejsou 🙂

Jiřík

NIM už dostal certifikaci? Problém s lokomotivou je tedy vyřešen ke spokojenosti DB? A pětku a šestku už mají dostavěnou?

ythomas_ct

…a čo si predstavujete pod takým pojmom „certifikace“? Certifikací podle TSI HS RST totiž lokomotiva i vratná souprava nějaký ten pátek disponují: https://www.railjournal.com/fleet/skoda-nim-express-receives-tsi-high-speed-certification/

IGCT

Já bych napsal zkráceně, že jezdí v rozvojovém východním bloku

Kubrt

Což nevidím nezbytně jako mínus, důležitější je, že ta firma žije a funguje.

Yay!

Dúfam, že to Škode pomôže na ďalšie vychytanie chýb a vylepšenie regiopantera (podobne ako to robili na slovenských kusoch)

ythomas_ct

Tak gratulace! Jsem na ně zvědav. Předpokládám, že pobaltští panteři již budou mít i širší skříň pro tamní obrys. Nebo se pletu?

Tadeáš Rybka

U 575 pro Litevce se rozměry neměly dle dostupných materiálů. Jaký celkový vliv by to mělo? Předpokládám – pouze – že sedačku do konfigurace 2+3 by se jim tam stejně nepovedlo nacpat. Ale to byste mohl vidět zase více vy přeci jenom.

a8n

Protože je Litevci kupovali skoro po kusech. Při 32 naráz už se to vyplatí.

Honza

Bude to uplně nová jednotka určená pro širokorozchodné tratě s širokou skříní a uspořádáním sedadel 2+3. Jelikož panter je pomaly ale jistě na konci svého výrobního cyklu je zbytečné tam hledat paralelu.

HonzaEM

Asi těžko, o tolik víc to není, jen se dá trochu jiný podvozek.

Xaver

No pokud vím, tak šíře skříně v bývalém SSSR je 3200 mm, u nás 2880 mm. To je už je docela velký rozdíl 😉

Xaver

Už dle vizualizace to vypadá na širší skříň. Nakonec, proč by měly zrovna tyhle jednotky být užší, když i ostatní výrobci je pro trh s rozchodem 1520 mm dělají širší?

Ten_z_Bíliny

Spíš by mě zajímalo, jak je tam dopraví. To se vejde do průjezdného profilu?

železničář v důchodu

Slyšel jste někdy něco třeba o „překročené ložné míře“?

Ten_z_Bíliny

Nejsem z oboru, takže ne. Ale děkuji, že jste naznačil, že něco takového existuje.

Eskimo Joe

Co myslíte, jak se k bolševikovi dostaly všechny ty ČS-něco? Po Berounce?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast