Dopravci Železnice Železniční průmysl

Slovenský dopravce ZSSK hledá dodavatele elektrických jednotek pro provoz na východě

Čelní vůz elektrické jednotky Škoda pro ZSSK. Pramen: Škoda Tansportation
Čelní vůz elektrické jednotky Škoda pro ZSSK. Pramen: Škoda Tansportation

(aktualizováno 10:36) Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypsala soutěž na dodávku vlakových jednotek v předpokládané hodnotě 169,5 milionu eur (4,6 miliardy Kč). V podobných dřívějších tendrech uspěla i česká skupina Škoda Transportation. Vlaky budou jezdit na východě Slovenska.

ZSSK hodlá vybrat firmu, která mu dodá devět elektrických jednotek s opcí na dalších 11 souprav. Nové vlaky budou určeny pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska, mají být schopné jet až 160 km/h.

ZSSK v úterý v tiskové zprávě uvedla, že nové jednotky budou dvousystémové a nasadí je na tratě na východě Slovenska. Jezdit mají hlavně na tratích Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov a Košice – Michaľany – Čierna n/ Tisou. Termín podání nabídek je do 18. prosince 2020.

Nejdůležitějším kritériem při vyhodnocování nabídek bude cena. Další body mohou zájemci získat například za přepravní kapacitu souprav, za nízké náklady na provoz a údržbu jednotek či za harmonogram dodávek.

Nové jednotky mají být klimatizované s kapacitou nejméně 300 míst pro sedící. Budou vybaveny wi-fi připojením na internet či informačním systémem, součástí má být kamerový systém nebo systém na sčítání cestujících. Jednotky musí umožňovat přepravu jízdních kol či kočárků.

První dvě elektrické jednotky bude muset vítěz soutěže dodat do dvou let od podpisu kupní smlouvy. Podle podmínek tendru musí mít každá souprava alespoň 300 míst k sezení. Zakázku hodlá ZSSK financovat i z fondů EU.

ZSSK už v minulosti nakupovala vlakové soupravy pro regionální dopravu. Například předloni konsorcium firem Škoda Transportation a slovenské ŽOS Trnava získalo od ZSSK kontrakt v hodnotě 160 milionů eur (4,4 miliardy Kč) na dodávku 25 elektrických vlakových jednotek ve dvou provedeních. Česko-slovenské konsorcium v tehdejším tendru zvítězilo nad švýcarskou společností Stadler.

ČTK + Zdopravy.cz

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mat

Hele i když je panter jakej chce, hoodně dlouho se nestalo to (mě osobně ani jednou), že by v půlce trasy kyksnul. A o hlučnosti spíš rozhoduje samotnej stav trati. Jinak nám tu jezdí po Ústeckým kraji 7 souprav na dvou linkách a zatím vždy v pohodě. A i když začne vyhazovat poruchy, nekomunikuje s dveřma (asi nejčastější problém), tam se s tím dá odjet min na vyměnění soupravy. A ty podvozky. No hele pokud s tím člověk jezdí často, tak si toho ani nevšímá. Ale musím uznat, že dřív to bylo otřesné. Teď to dílna zřejmě vychytala a ta… Číst vice »

jan

No ono to jezdí třeba Olomouc – Břeclav – Brno. A z takových Otrokovic do Brna už to celkem otrava je. Zasadní problém ale je kvalita a vůbec návrh interiéru, tam se má Škoda pořád hodně co učit.

David

Moc nechápu ten rozdíl v ceně mezi původní zakázkou 25 jednotek, jejichž průměrná kapacita byla 293 sedících. A tou novou, kde za téměř stejnou cenu chtějí pouze 9 jednotek s kapacitou o něco málo větší.
Čím je daný ten rozdíl?

Ondřej

Myslím, že cena je uvedena při uplatnění opce, tudíž za 20 jednotek.

David

Pokud ano, je to minimálně lehce zavádějící.

Tomas

Som zvedavý, dokedy budú tieto tendre vyhrávať lokálni šmejdi typu ŽOS Trnava, Vrútky. Škoda je rovnaký typ biznisu z ČR, akurát má lepšie meno. Neverím, že sú lepší ako Stadler alebo Siemens. A ľudia z tendrov dostanú províziu od každého, tak prečo domácich lotrov, ktorí nikde nič poriadne nevyhrajú, nerobia.

Imro

Presne tak, nech braskovia z CR neurazia ale strojarska kvalita u nich je tiez dost na prd…Nemozem si pomoct, je to sice iny dopravny prostriedok – autobusy SOR v Bratislave. Taka smejdarina ze az… Redizajn starych Karos, technicke prevedenie – zlatanina, draha cocotina,… Za tie prachy by kupili kvalitne Mercedesy… Avsak provizky miestnych nenazrancov nemaju dno. Tak sa bratislavcanky a bratislavcania vozia v hrdzavych, rozpadavajucich SORkach kde po roku zliezol aj LAK a vypadaju ako 25 rocne stroje… Zlate ceske rucicky a blby slovensky vlastnik ked sa spoja vznika taka smejdarina!

jan

Karosa dnes už neexistuje, ale nástupnické autobusy Iveco Crossway jsou alespoň z mojí osobní zkušenosti (v provozu ČSAD Frýdek-Místek) relativně dobré autobusy. SORky, to je ovšem děs, od příšerně nepohodlných sedaček, přes značnou hlučnost až po kvalitu zpracování. Mimochodem, jejich fabrika je bývalé JZD někde u Vysokého Mýta. Ale je na místě také zmínit, že tento báječný český výrobce patří slovenské investiční skupině Penta. Coř asi vysvětluje, proč jich jezdí v Blave tolik… Škoda (Transportation) na tom není o nic líp, jen zrovna patří českému oliugarchovi.

Olda

Může mi , někdo ze znalejších, osvětlit proč se ŠT uchýlila k řešení Bo’2′ a ne Bo‘ Bo’… Což je adhezně asi nejvýhodnější. Chápu však, že motory nejsou asi tou nejlevnější položkou, ale jaký je poté rozdíl mezi 340kW a např. 180 kW? Zvýhodňující faktor by mohl být i jednotný podvozek a s ohledem na výkon možná i lehčeji stavěný. Nebo co třeba uspořádání 1A‘ A1′, kdy opět by existovala jednotná konstrukce podvozku, motorů stejně a rozložení adhezních sil by mohlo být výhodnější? Teda myslím si to. Možná i chodové vlastnosti by mohly být stabilnější. Je to docela kozlík a… Číst vice »

Brňák

Bo‘ Bo’ by byla adhezně paráda ale promítlo by se to do ceny, jelikož víc motorů = víc měničů = víc kabelů. 1A‘ A1′ by možná šlo ale vyžadovalo by to změnu některých celků, např. na nehnaných (běžných) podvozcích je umístěna Mg brzda a střadačová brzda. Z mého pohledu koncept Bo’2′ není vůbec zlý, jenom mohli radši udělat 2′Bo’, tak aby nebyl první podvozek ve směru jízdy hnací, jelikož je velice náchylný ke skluzu a jak začne klouzat vytváří to rázy do celé soupravy.

Jára Šarneský

Velmi rád přistavím agregát 😂😂

Pitrys

V článku o tom není zmínka ale předpokládám p.Sůra požadavek na oba „slovenské“ napájecí systémy?

Kubrt

Píšou tam „všech elektrifikovaných tratí Slovenska“.

Pitrys

Pravda, taky jsem to pak našel.

Jenki

Platí to i pro úsek Petržalka – Petržalka st.hr.?

Romino

A to akože aký vlak a kam by tam chodil? 2 km? To je asi taká otázka, ako „prečo panter ČD nechodí na úseku Znojmo – Znojmo št.hr“…. len ma nechytajte za slovíčka. Kto chcel pochopil, kto nie bude rýpať. Stačí si prečítať zverejnené súťažné podmienky, tam je to napísané exatne a presne na aké systémy…ale aj polointeligent vie, aké hlavné napájacie systémy sú u Vás aj u nás – nebavím sa o TEŽ, TREŽ a už vôbec nie o dvoch km na rakúsku hranicu, že áno….

Peter

Tam predsa jazdia supravy OBB s napajanim 15 kV 16,7 Hz.

Kalanis

A není to totéž jako s moravským Znojmem?

Marcel Pánek

Tady taky lítají miliardy, chybí mi ty návratnosti. 🙂 60 let? 🙂

Vlastimil Kocurek

ZSSK je státní podnik.

_Pavel_

ZSSK je akciový podnik ve vlastnictví státu.

Apollo17

No většinu zaplatí evropský daňový poplatník(dotace).Takže návratnost bude raketová.Například Jihomoravský kraj zaplatí jen 15 procent ceny.To je pak cena Pantera někde okolo 30 milionů,což je cena Regionovy.

Krysa350

Není lepší doba než snažit se zadávat zakázky domácím firmám, platí obecně. Sice ne za každou cenu, ale přednostně.

Kubrt

Třeba opakované dodávky motoráků ŽOS Vrútky; skvělá podpora domácímu výrobci, co na tom, že víc stojí než jezdí.

Krysa350

No tak objednatel nesmí zmetky kupovat.

Kubrt

Zjevně mu to někdo doporučil.

Vlastimil Kocurek

Bude to za peníze EU, tak pokud by to bylo vysloveně jako podpora domácího plechaře, tak z toho může být dusno.

Pavel

Snáď to nepripravili pre ŽOS Vrútky, ŽOS Trnava, či Škoda Transportation. Radšej by som bol za niečo kvalitnejšie.

Kubrt

První dva vlaky do dvou let od podpisu nikdo jiný než zavedený dodavatel Skoda/Trnava nedá..

Juraj

Ten Stadler by s tým nemusel mať až taký problém, podobne tak bývalé fabriky Bombardieru pod krídlami Alstomu. Otázka však je, kto z nich sa pobije o kontrakt na 9 kusov.

_Pavel_

Zubačka asi taky nebyla moc velká zakázka a dostal to Stadler…

Kubrt

Má v segmentu zubacek Stadler nějakou konkurenci?

Mýval

Já myslím, že nové Panetry jsou už dost obstojné vlaky.
Krom toho vítězství jiného výrobce by rozdrobovalo vozový park ZSSK.
Takže Škodovka dle mého rozhodně není špatná volba. Naopak by to bylo docela rozumné.
Samozřejmě připravovat zakázku vyloženě na míru není dobré nikdy.

Marcel Pánek

Jsou hlučné v obloucích. Pro rovinatou zemi jak dělané.

Někdo

Opravdu ? Letos jsem se panterem najezdil doopravdy hodně a nějak jsem si teda nevšiml. Většina hluku jsou cestující. Když jsem jel jednou z Loučné do Zábřeha tak tam byl krásný klid a naopak nějaké lehké drncání je uklidňující. Nějak s vámi nemohu souhlasit.

Marcel Pánek

A já s tím jezdím z Brna do Blanska.

Marcel Pánek

Asi to už vychytali.

Petr

Nejen to, mají extrémně hlučnou vzduchotechniku, obvzlášť uprostřed vagonu, je kravál jak v regionově.

libcha

Jestli je cílem jednotný vozový park, tak by to mohli soutěžit nějak hromadněji, než po olomoucku.

Marcel Pánek

Přesné 🙂

Mýval

No oni to soutěží podle toho jak jim to vychází na dotace. Takže asi tak…
Je to, ale trochu nepříjemné, že ZSSK investuje jen když má dotace… :/

Juraj

Ešte sme tie 660/661 poriadne nezažili, takže hodnotiť je dosť predčasné.
Koncepčne to každopádne nie je žiadna moderna a skúsenosti od ČD sú, aké sú, takže zostáva dúfať, že II. generácia sa vydarila.

Vlastimil Kocurek

jestliže nemáte dobré zkušenosti, nemá smysl čekat že II. generace bude lepší. prostě více méně to bude totéž. Jestliže si první generace nevtvořila renomé, nikdo by další nekoupil. To je zákon podnikání – renomovaná značka a renomovaná země::: = Stadler.
A nějaké pohádky si nenechejte vnutit.

Vlastimil Kocurek

Těším se na Slovensko, ale teď to nebude tak brzy.

_Pavel_

Stále myslím, že to bude ještě před vyrobením nových jednotek z této zakázky 😀

Ludva

To se mi moc líbí, jak tu spoustu „odborníků “ píše a hodnotí pantery. Nebo spíše pomlouvá, protože bez zkušeností to není hodnocení, ale jen pomluva. Já na rozdíl od vás, ty zkušenosti mám a to víc než dost a jsou naprosto jiné, než se zde píše. Jedinou jejich chybou, je totiž to, že ČD si nedrží žádný záložní, což je z ekonomického hlediska možná i pochopitelné. Takže pří každé plánované opravě vyjíždí náhradní souprava. A to zdejší “ odborníci“ okamžitě chápou jako vysokou poruchovost.

Apollo17

Přesně tak.A tam,kde záložní soupravu mají(Děčín) žádné náhradní soupravy nevyjíždějí.
Je zajímavé,že zdejší šotoodborníci nepíšou o vysoké poruchovosti Vectronu.Ten,který má vozit Krušnohory je věčně“rozbitý“,protože za něj jezdí náhradní Banán 150.2 .V říjnu jelo 9 turnusovaných Vectronů ČD (z 10) jen asi 5 dní 🙂 .

Jackub

To jsou IP na R19 pořád na plánovaných opravách?

Ludva

Na rameni Brno-Břeclav-Olomouc musí podle smlouvy jet panter, takže když jde na opravu panter z tohoto ramena, stáhne se panter z R 19 a na Prahu jede náhradní souprava, ale to se zde již psalo u jiných článků. to ale kritikové panterů asi nechtějí číst. Bralo by jim to argumenty.

Petr

Jak bez zkusenosti? Na zkusenostech kastanu nezalezi? To triskani odnekud z podvozku je sileny.

Tom Matoo

Jedna se asi o problem u prvnich serii. V Plzni na RP nic nemlátí

Marcel Pánek

Ale jde o konkrétní zkušenosti. Zkuste Brno – Blansko. Když tak se vám omluvím.

Vlastimil Kocurek

Stadler by to vyhrál, ale asi se ani nezúčastní. To šití na míru tam smrdí ve vzduchu.

Vlastimil Kocurek

SOUHAS. Slováci by to neměli drobit, a objednat celou dvacítku u STADLERU, a bez opce, nebo ROVNOU 30. Nedrobit !!!!!! A my budeme opravovat a stále opravovat ty naše skvosty – diamanty s Plzně a nějaké slovenské ŽOS. Tak chudí zase nejsme.

Vlastimil Kocurek

Bylo daleko lepší postupovat se Slováky společně a nakupovat výhradně Stadler.

Gajda

Tak ještě by mohli zkusit požádat DB, že by se v jejich prospěch vzdala NIMu, ty už jsou, jen je schválit na slovenskou síť a hurá do provozu. Sice budou víc stát než jezdit, ale budou skoro domácí

Apollo 17

To je dobrý nápad. 🙂 Ten NIM bude na Slovensku stát ještě víc,než si Gajda myslí,protože neumí ani napájení 3 kV ,ani 25 kV.

Jiří Kocurek

Se přehodí lokomotiva. Zapřáhne se plecháč a v koncové stanici se bude objíždět. Vždycky se to tak dělalo.

Kubrt

Laminatka, ZSSK plechace nemá.

Gajda

ČD se chtějí zbavit jejich 380, ty by se přehazovat nemuseli, napájení umí. A DB by měly po atarostech, ČD z třetiny taky, Škdoovka by se musela zbavit jen lokomotiv a ZSSK by měla jednotky jako by byly skladem 🙂

Vbb

Plecháč (laminátka) umí topit 1000 V 16,7 Hz? 🙂

Vlastimil Kocurek

Aj ja. Figu Borovu pre dajkú ŽOS.

SaulGoodman

Tak tenhle tendr bude drama!

Rypal

Chtěl bych tomu věřit. A důvod pro to drama?

TPal.

Protože vítězství bude tak nečekané, že ani sázkové kanceláře se z morálních důvodů ostýchají vypsat kurzy.