Obří zakázka na nová policejní auta. V dvoumiliardové soutěži rozhodne i skutečná spotřeba

Předávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda AutoPředávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda Auto

Ministerstvo vnitra vypsalo dlouho očekávanou velkou soutěž na 2 500 nových policejních aut, které by měly nahradit v příštích letech

Ministerstvo vnitra vypsalo dlouho očekávanou velkou soutěž na 2 500 nových policejních aut, které by měly nahradit v příštích letech stárnoucí flotilu hlavně policejních octavií. Zakázka je zajímavá nejen svoji velikostí, ale i parametry výběru.

Ministerstvo vnitra zveřejnilo zadávací dokumentaci soutěže s odhadovanou cenou 2,25 miliardy korun na profilu zadavatele.

Vítěz soutěže má dodávat auta policii a ministerstvu vnitra čtyři roky. Kolik jich celkem bude, není jasné: ministerstvo to pozná podle výše nabídek. Maximálně chce utratit 2,25  miliardy korun. Prioritou budou obnova policejních aut, pokud bude mít ministerstvo peníze, utratí je i za osobní auta pro úředníky. Obálky s nabídkami se mají otvírat 10. května. Dá se očekávat velký cenový souboj, dodávat auta policii je pro automobilky mimořádně prestižní zakázkou. V poslední soutěži například Hyundai zlevnil proti ceníkovým cenám vozy Tucson o 70 %. Škoda Auto už potvrdila, že se soutěže zúčastní.

Revolucí v nákupech vozů státní správou je způsob hodnocení nabídek. Zatímco většina úřadů dosud soutěží hlavně na cenu, v případě soutěže na policejní vozy bude tvořit jen 35 %. Dalších 35 % bude tvořit reálná spotřeba testovaných typů vozidel, po 7,5 % cena předepsaných servisních prací po dobu životnosti včetně předepsaného materiálu (životnost 220.000 km; 7 let) a cena vyjmenovaných náhradních dílů. Desetiprocentní váhu bude mít ukazatel jízdních vlastností, cena vybavení servisů 5 %.

„Zakázka je koncipována tak, aby co nejvíce odrážela potřeby Policie ČR. Hodnotící kritéria jsou nastavena tak, aby byly zohledněny náklady životního cyklu a kvality na pořízení a provozování vozového parku Policie ČR po celou dobu jeho životnosti. Dále bylo v rámci předmětu veřejné zakázky i hodnocení zohledněno, že Policie ČR disponuje vybavenými servisními pracovišti a odborným personálem,“ řekla Klára Pěknicová z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

Ministerstvo se tak jistí proti tomu, aby nevybralo sice levné auto, které se ale prodraží pak spotřebou či náhradními díly. V soutěži přitom nebude spoléhat na data, která jsou uvedená v technickém průkazu. Spotřebu mají testovat nezávislí odborníci.

„Zjištění reálné spotřeby paliva při provedeném testu bude určeno pomocí průměru údaje palubního počítače (jeho odchylka se od skutečné spotřeby běžně pohybuje do 8%) a dotankování do plné nádrže před a po zkoušce (první automatické přerušení (ukončení) tankování). Testovací okruh bude zvolen tak, aby zahrnoval přibližně stejný podíl městského provozu, dálnic a silnic první a druhé třídy. Dynamická zkušební jízda bude provedena v rámci pravidel silničního provozu,“ uvedlo ministerstvo v zadávací dokumentaci.

Pro zamezení subjektivního i různého objektivního vlivu na spotřebu pojedou všechna zkoušená vozidla současně v „koloně“, řidiči se budou ve vozidlech v pravidelných intervalech střídat a při jízdě „v koloně“ bude probíhat i střídání na pozicích. Následně bude zjištěná spotřeba přepočítána na najeté kilometry po dobu životnosti a počet automobilů s danou motorizací.

K tomu má ještě proběhnout testování jízdních vlastností, u něj budou zkoumat jízdní vlastností v extrémních situacích a dynamické parametry vozidla. Například zrychlení z 0 na 100 km/h či brzdnou dráhu, subjektivně mají také posoudit řazení, řízení či chování podvozku.

Ministerstvo chce pro policii koupit nejméně 800 automobilů typu sedan či hatchback s výkonem nejméně 130 kW, 500 kombíků stejného výkonu, 450 sedanů či hatchbacků s výkonem nejméně 100 kW a 750 stejně výkonných kombíků s policejní barvou. Poptává ještě další typy aut pro úředníky. Většina z nich je s benzínovým pohonem.

Jde o rámcovou smlouvu platnou do roku 2021, ministerstvo se nezavazuje k žádnému minimálnímu odběru. Jak taková soutěž může dopadnout, ví dobře Hyundai. Distributor korejské značky sice v poslední zakázce na policejní vozy vyhrál, policie ale nakonec odebrala jen zlomek nových vozů s vysvětlením, že na další nemá peníze.

Tagy Ministerstvo vnitra Policejní vozy
12 komentářů