Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava

Trať projde během půlroku kompletní rekonstrukcí.
Po více než šedesáti letech začala tento týden rekonstrukce jediné tuzemské ozubnicové trati. Za kompletního vyloučení provozu projde trať z Tanvaldu do Kořenova kompletní proměnou včetně výměny samotné Abtovy ozubnice. Práce se rozběhly hned 15. dubna poté, co den před tím projel po trati naposledy vlak.
Zakázku provádí společnost Chládek & Tintěra, Litoměřice, která současně získala i související stavbu na proměnu dopravny Dolní Polubný. „Je to trať náročným horským terénem, která v Česku nemá obdoby. Bude to náročné, ale profesně se na tuto akci velmi těším,“ říká stavbyvedoucí Martin Hůlka, který před deseti lety vedl i opravu a modernizaci tratě z Liberce do Tanvaldu. Velet bude přes 50 lidem, kteří budou na stavbě pracovat.
Z tratě už mizí samotná ozubnice, která je zde od poslední rekonstrukce v letech 1958-1962. Příští týden ji odveze specializovaná firma do kovošrotu, jen pár desítek metrů skončí v muzeích jako památka.
Symbol zubačky z trati ale nezmizí. Loňský rok byl ve znamení příprav nejen samotné stavby, ale i vývoji a výrobě nové ozubnice. Tu nakonec vyrábí Pražská strojírna, dceřiná firma Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Laboratorní testy ukázaly, že ji nejde vyrobit z úplně stejného materiálu jako původní, její pevnost by ale měla být na stejné úrovni. Nové bude i její upevnění. Dosud je v takzvaných korýtkových pražcích, nově bude v takzvaných ypsilonových pražcích.
„Musíme ji pokládat současně s pražci a kolejemi. Pražce budou speciálně vyrobené s úchyty pro instalaci ozubnicových pásů,“ vysvětlil Hůlka. Ozubnice se bude k pražcům přišroubovávat, stejně jako je tomu nyní. Kvůli ozubnici musí firma upravit například i podbíječku. Ta totiž není nastavená na to, že je v kolejišti překážka několik centimetrů nad kolejnicí.
Zásobování po silnici
Už o víkendu přijedou do Tanvaldu všechny koleje potřebné pro celou trať. Do Tanvaldu není aktuálně možné vlakem dojet, firma si vyjednala výjimku z výluky na trati od Železného Brodu, aby mohl těžký náklad přijet.
Rozvážet se budou postupně až do Kořenova a budou podél trati připravené na pokládku. Poté dojde k odstranění stávajících kolejí. Od 5. května by měla být trať bez kolejí a pražců. Pak začnou práce na samostatné rekonstrukci spodku a svršku celé tratě.
Složité je i zásobování tratě materiálem. S výjimkou kolejnic bude muset většina dorazit k trati po silnici včetně štěrku nebo pražců. „Jsme uzavřeni výlukami navazujících tratí. Kamenivo bychom měli mít z Polska, ale bohužel návoz na trať komplikují i tam výluky,“ dodal Hůlka.
Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz.
Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.
Obnovou projde i čtveřice tunelů na trati, v nejhorším stavu je nejdelší z nich: téměř kilometr dlouhý Polubenský. Chystá se jeho sanace tak, aby do něj nezatékalo a zejména v zimě se v něm netvořily rampouchy. „Tunel máme rozdělen na 50 sekcí, v každé je nějaký problém,“ podotkl Hůlka.
Na opravu zubačky naváže i proměna kořenovského nádraží, jde o samostatnou akci s jiným zhotovitelem. Trať by měla být hotová do 22. září, kořenovské nádraží na konci října.
Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.
Zhotovitelem stavby je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447 291 925 korun.