Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava

Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Trať projde během půlroku kompletní rekonstrukcí.

Po více než šedesáti letech začala tento týden rekonstrukce jediné tuzemské ozubnicové trati. Za kompletního vyloučení provozu projde trať z Tanvaldu do Kořenova kompletní proměnou včetně výměny samotné Abtovy ozubnice. Práce se rozběhly hned 15. dubna poté, co den před tím projel po trati naposledy vlak.

Zakázku provádí společnost Chládek & Tintěra, Litoměřice, která současně získala i související stavbu na proměnu dopravny Dolní Polubný. „Je to trať náročným horským terénem, která v Česku nemá obdoby. Bude to náročné, ale profesně se na tuto akci velmi těším,“ říká stavbyvedoucí Martin Hůlka, který před deseti lety vedl i opravu a modernizaci tratě z Liberce do Tanvaldu. Velet bude přes 50 lidem, kteří budou na stavbě pracovat.

Z tratě už mizí samotná ozubnice, která je zde od poslední rekonstrukce v letech 1958-1962. Příští týden ji odveze specializovaná firma do kovošrotu, jen pár desítek metrů skončí v muzeích jako památka.

Symbol zubačky z trati ale nezmizí. Loňský rok byl ve znamení příprav nejen samotné stavby, ale i vývoji a výrobě nové ozubnice. Tu nakonec vyrábí Pražská strojírna, dceřiná firma Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Laboratorní testy ukázaly, že ji nejde vyrobit z úplně stejného materiálu jako původní, její pevnost by ale měla být na stejné úrovni. Nové bude i její upevnění. Dosud je v takzvaných korýtkových pražcích, nově bude v takzvaných ypsilonových pražcích.

Musíme ji pokládat současně s pražci a kolejemi. Pražce budou speciálně vyrobené s úchyty pro instalaci ozubnicových pásů,“ vysvětlil Hůlka. Ozubnice se bude k pražcům přišroubovávat, stejně jako je tomu nyní. Kvůli ozubnici musí firma upravit například i podbíječku. Ta totiž není nastavená na to, že je v kolejišti překážka několik centimetrů nad kolejnicí.

Zásobování po silnici

Už o víkendu přijedou do Tanvaldu všechny koleje potřebné pro celou trať. Do Tanvaldu není aktuálně možné vlakem dojet, firma si vyjednala výjimku z výluky na trati od Železného Brodu, aby mohl těžký náklad přijet.

Rozvážet se budou postupně až do Kořenova a budou podél trati připravené na pokládku. Poté dojde k odstranění stávajících kolejí. Od 5. května by měla být trať bez kolejí a pražců. Pak začnou práce na samostatné rekonstrukci spodku a svršku celé tratě.

Složité je i zásobování tratě materiálem. S výjimkou kolejnic bude muset většina dorazit k trati po silnici včetně štěrku nebo pražců. „Jsme uzavřeni výlukami navazujících tratí. Kamenivo bychom měli mít z Polska, ale bohužel návoz na trať komplikují i tam výluky,“ dodal Hůlka.

Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz.

Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.

Obnovou projde i čtveřice tunelů na trati, v nejhorším stavu je nejdelší z nich: téměř kilometr dlouhý Polubenský. Chystá se jeho sanace tak, aby do něj nezatékalo a zejména v zimě se v něm netvořily rampouchy. „Tunel máme rozdělen na 50 sekcí, v každé je nějaký problém,“ podotkl Hůlka.

Na opravu zubačky naváže i proměna kořenovského nádraží, jde o samostatnou akci s jiným zhotovitelem. Trať by měla být hotová do 22. září, kořenovské nádraží na konci října.

Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.

Zhotovitelem stavby je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447 291 925 korun.

Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnicOzubnicová trať Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnicOzubnicová trať Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnicOzubnicová trať Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnicOzubnice před Polubenským tunelem. Foto: Správa železnicDílčí opravy ozubnicové trati Tanvald - Kořenov v roce 2019. Foto: Zubacka.czLokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.czMotorová jednotka 845 v Dolním Polubném. Foto:  Vilém Erlebach
Tagy Chládek a Tintěra Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov zubačka
17 komentářů