obrazok-zdopravy

Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava

Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Trať projde během půlroku kompletní rekonstrukcí.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ruzian1

Neví někdo, kdy tam ta Arriva na posledním obrázku jela? Předpokládám, že to byla zkušební jízda ještě před zahájením provozu na rychlících a rád bych si k tomu dohledal více informací.

Michal M

Hehe to byla akce Libereckého kraje v době, kdy rychlíky už jezdily.
https://zdopravy.cz/arriva-testovala-sve-motorove-jednotky-na-zubacce-do-korenova-nevyjely-47515/

Huhla

Nevyjela, byl to trapný pokus kraje, jak fritovat v hydropřevodovce.

MilanSima

Ty vlečky v jednotlivých dopravnách. Je ještě nějaká v provozu?

zdroj

Vlečka Ornela mezi Desnou a Dolním Polubným a vlečka přímo v Dolním Polubným

Bram

V Dolním Polubným to ale není vlečka, ale manipulační koleje Správy železnic, které se jako vlečka tváří, ale vlečkou opravdu nejsou.

Redaktor

Má to vůbec smysl, když je tam ozubnice na dvě věci?

Martin

Ano, na dvě věci, pro jízdu do kopce a pro brzdění pří jízdě dolů.

Redaktor

Buďte té dobroty a napište ještě jak často se na té ozubnici jezdí nahoru a dolů, stačí to ročně

Martin

zubacka.cz

Redaktor

Takže 2 (slovy dvě) jízdy. 1.11. a 27.12., řekněme jednociferný počet jízd ročně. Jak by řekl Horst – a to se vyplatí.

Martin

Má to statut technické památky. Jinak malou otázečku, nepůsobíte také na tomto fóru po nickem Karl von Bahnof ?

redaktor

ano a Martin, Pepa, Jan, Pavel, II, Flek, Smyl, z nohavic a ty další už jsem zapomněl

Flek

Ta trať ani ozubnice nevypadají, že by to bylo v nějak špatném stavu. Pul miliardy..

Martin

Možná na fotkách ne, měl by jste tam zajít, už od pohledu to nevypadalo dobře. Jinak díky za reportáž panu Sůrovi.

Nose Peak

Klíčová slova: “rampouchy v tunelu”

Martin

SŽ zam zakázala provoz Rakušanek, v takovém to bylo stavu

Petr

Rakušanky měly problém s pevným podvozkek v obloucích. Viz zde https://youtu.be/F_iOpz0b3co

Redaktor

No to je neštěstí, čím budou v Kořenově topit?

Michal M

Tak třeba na úvodním obrázku vidíte velmi degradované štěrkové lože a vpravo v něm teče potůček. Takhle má podle vás vypadat železniční trať?

Flek

Mnohem lepší, než spojnice Pelhřimov Brod, kde žádný štěrk už místy není, jen pražce v hlíně a koleje křivé jen od oka.

Michal M

Předpokládám, že myslíte lesní úsek Pelhřimov-Horní Cerekev? Asi se tam zajdu schválně podívat…

Flek

Popletl jsem Pelhřimov s Humpolcem, trať Humpolec Brod.

David

#skanzenizace za kazdou cenu! Lepsi nez to dat do novych trati odpovidajici nejakym vetsim dopravnim potrebam!

Michal M

Tady je v létě docela cvrkot, že je tam D3 už trochu o držku.

V. P.

Kulturní technická památka Vám asi nic neříká Vy kulturní barbare. Jsem rád, že se zase Češi se s Poláky dohodli na společném projektu a že se sehnaly na to i evropské peníze. Díky za její záchranu a obnovení toho, co se v devadesátkách hodilo do šrotu. Je to památka pro budoucnost.

Redaktor

Památka kterak se vozilo uhlí do Kořenova. Nic víc nic míň. Jiný význam zubačka nikdy neměla. Dobrá správa o5 ukázala jak umí prioritně utrácet tam kde to přinese nejvíc – šotonostalgie.

Michal82

A bude se ta zubnice pravidelne využívat? Objednají se na tento usek zubačky?

Redaktor

Snad si nemyslíte, že by dobrá správa utopila půl miliardy za něco co se vůbec nevyužije.

Michal82

Díky za ty mínusy. Přijde mi to jako by se vymenila lanovka na Snežku, lana by tam byla, ale kabinky by se navěsily jen dvakrát ročně. Tak když reko trate i s novymi zuby tak objednám i soupravy – zubačky. V Tatrach mají zubačky, které jezdí i na normálních tratích.

Turnovak

Čistě ze sentimentu bych si, jeden kus ozubeného hřebene rád koupil. Být nějaký rozprodej, možná by to dalo víc než za ten šrot…

M152

Takhle SŽ nepřemýšlí.

V. P.

Ozubnici bych rozprodal šotoušům nebo dokonce vydražil, ale myslím si, že na každého by minimálně jeden hřeben zbyl.

Turnovak

Klidně bych šel i do té dražby.

Vlek

Zaujalo mě, že už nelze vyrobit ozubnici ze stejného materialu a navíc odolnou jen na podobné úrovni…

Robert Pražák

Nejspíš lze, ale jako zakázková výroba. Tzn za šílené peníze.

M19

Nejspíše nelze, protože v současnosti používané technologie výroby včetně surovinové základny to neumožňují. Tedy lze, pokud se vám podaří schválit nový provoz dle dnes nepoužívaných technologií. Což asi nepodaří… Takže… 😉

Petr

Podívejte se někdy na Máchův Industriál, jak staré slévárny po celém světě končí. Prostě v moderním provozu už se „tvoří“ trochu jinak a tedy jiný materiál. Pokud Vás zajímá něco o materiálech, které již nevyrobíte, dejte si vyhledat „low background steel“.

M19

Což ovšem nesouvisí s technologií, ale s jadernými testy. To jste si vytkl za cíl, dělat dezinformacemi medvědí službu pravdě?

Petr

Neumíte číst? Bezjaderné železo je jeden z mnoha příkladů co nevyrobíte. Jděte do prdele už s tím svým poučováním. Za ten ban mi tohle stojí.

Michal M

Tak umíme číst, ale před vymýšlením ilustrativní analogie by bylo vhodné znát podstatu problému s nevyrobitelností.

Michal M

Ozubnice měla být z low background steel? Víte úplné prd o tom, co je podstata problému.

Petr

Neumíte číst? Bezjaderné železo je jeden z mnoha příkladů co nevyrobíte. Jděte do prdele už s tím svým poučováním. Za ten ban mi tohle stojí.

Martin

Co je prosím bezjaderné železo, nerýpu, jen se ptám.

Martin

Až na to, že v roce 1960 byly osazeny nové a nově vyrobené a širší pásy ozubnice z důvodu vyššího výkonu nových lokomotiv T 426.0 oproti 404.0 . Ta Vaše teorie o předvýbuchové oceli by možná fungovala, kdyby se jednalo o původní pásy z roku 1902.

Michal M

Já žádnou teorii o neozářené oceli nemám, navíc již instalovaná ozubnice ozářená je.

Dejf

Prostě se tenhle materiál z nějakého důvodu nevyrábí a udělat jednu vsázku, z desetiny tý vsázky vyválet tyče na ozubnici a zbytek zase sešrotovat se asi nikomu nechtělo. Tak se to holt vezme z „katalogu“ a když bude mít podobný materiál o 10% menší životnost, tak se kulový stane, nejezdí tam 8 párů vlaků s uhlím denně.

Michal M

Těch 8 jste střelil od boku, nebo to býval opravdu špičkový výkon trati?

Dejf

Čistě od boku…

Bram

A přesto vcelku správně. Ozubnice bude využívat odhadem tak o deseti víkendech ročně, plus nějaké ty návozy, takže i za padesát let ozubnice bude vykazovat malé opotřebení.

Dejf

tak neříkám, že ta střelba od boku nebyla na základě hrubé znalosti přepravních možností trati.

Bram

Pohledem do jízdních řádů a do GVD zjistíme, že to byl standard za monarchie a pak i za Československa. Od ozubených parních lokomotiv nešlo čekat zázraky, výkon měly cca 650 koní, maximální rychlost na ozubnici byla 15 km/h a těch necelých osm kilometrů z Tanvaldu do Kořenova osobní vlak směrem do kopce lezl 35 minut. Opačným směrem to bylo zhruba stejné, ale šlo o osobní vlak, nákladní a smíšené vlaky měly jízdní doby samozřejmě delší. Parní lokomotivy byly tři, přičemž provozní potřeba byla dvě lokomotivy, ale pro případě potřeby se to dalo vyjezdit s jednou lokomotivou – to je vše… Číst vice »

Michal M

Osobní jízdní řády jsou easy, ale vzhledem k tomu, že trať se stavěla kvůli exportu uhlí do Slezska, tak mě docela zajímalo jaký tam byl uhelný provoz v nejfrekventovanějším období.

Vlek

Dekuji

Dusmor

Nic jako „zapomenutá umění prastarých mistrů“ v tom není. Jen ty normy, podle kterých se před šedesáti lety vyráběla ocel, dnes už dávno neplatí. Dnešní výroba umí oceli kvalitnější a přitom levnější, hlavně však homogenní bez lokálních vad. Potřebujete určitou pevnost, určitou tvrdost (ne málo, aby se ozubnice rychle neopotřebila, ani ne moc, aby se rychle neošoupalo ozubené kolo na lokomotivě), určitou zaručenou houževnatost (včetně houževnatosti za nízkých teplot) a podobně. Není problém si vhodný materiál vybrat z katalogu dnes vyráběných materiálů a případně doplnit vhodné tepelné zpracování, jen si s tím musí příslušný technik dát tu práci a hlavně… Číst vice »

Michal M

Ještě jsem úplně nepochopil, zda se analyzovaly kusy ozubnice z rekonstrukce za totáče (což by měl být relativně moderní metalurgický výrobek), nebo je k dispozici aspoň kousek ozubnice původní.

Dusmor

Tak jestli to tam vede někdo alespoň základně zodpovědný, tak má schovanou dodavatelskou dokumentaci, archiv údržby, průvodní atesty a podobně, tudíž původní jakosti vyčte z papírů. Dělat rozbory a zkoušky ze vzorků je nouzovka, když není žádná věrohodná dokumentace. A co se týká metalurgie, ano před šedesáti lety uměli taky uvařit slušnou ocel, ale ten kvalitativní pokrok v osmdesátých a v devadesátých letech byl docela zásadní – sekundární metalurgie, přesné dolegování a dohřev na pánové peci, odplynění taveniny na vakuovacích zařízeních, automatizované spektroskopické laboratoře, které dají výsledek složení tak rychle, že máte ještě možnost to případně doladit před odesláním pánve… Číst vice »

Honza135

Díky za doplnění diskuze o metalurgii k ozubnicím. Díky moc, hodně mě to zajímalo.

Petr

A tak tedy, jak to bude s vyhybkami v pólu něm? Kdy byly tyče a vyhybky zač. 90 let zlikvidovany?

Petr

V polubnem

Jarda

mělo by to být kompletně obnoveno včetně ozubnicových vyhýbek