Obrazem: V Pražské integrované dopravě vyjíždějí nové autobusy od SOR
Všechna nová vozidla jsou ve standardu PID.
Dva dopravci jezdící v rámci Pražské integrované dopravy (PID) tento týden zařazují do provozu nové autobusy a midibusy SOR ICN.
Dnes poprvé bude jezdit na linkách 108 a 216 pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pátém pořadí. Jízdní řády jsou zde. DPP je prvním dopravcem v zemi, který s tímto midibusem bude jezdit.
Midibus SOR ICN 9,5 je naftový midibus vybaven motorem s nejpřísnější emisní normou Euro 6, step E a nahradí již dosluhující midibusy SOR BN 8,5.
SOR Libchavy vyhrál zakázku na dodávku midibusů v roce 2020, šlo ale o rámcovou smlouvu. Teprve letos v červnu uzavřel objednávku na všech 20 midibusů SOR ICN 9,5 za bezmála 105 milionů korun, jeden tak vyjde na 5,148 milionu korun.
SOR původně porazil v soutěži v roce 2020 Solaris se starším vozem BN 9,5, jeho výroba ale loni skončila a výrobce tak dodá za stejnou cenu novější generaci.
Výbava podle nových standardů
Nové autobusy SOR ICN 12 začala v těchto dnech nasazovat do provozu také Okresní autobusová doprava Kolín (OAD Kolín). Všechny vozí cestující na příměstských linkách ve středních Čechách. Po sedmi nových vozech, které vyjely na středočeské silnice během září, vyjíždí nyní v listopadu další tři nové autobusy. Během prosince středočeský dopravce očekává dodávku dalších pěti nově vyrobených vozidel.
Od září jezdí čtyři nové autobusy na Nymbursku, dva na Českobrodsku a jeden na Kolínsku. Během tohoto měsíce se k nim přidaly další dva na Nymbursku a jeden na Českobrodsku.
„Průběžně obnovujeme vozový park, nahrazujeme starší autobusy novými a zvyšujeme komfort cestování. S deseti autobusy dodanými v červnu se jedná letos celkem o pětadvacet nových autobusů,“ sdělil výkonný ředitel OAD Kolín Martin Pípal.
OAD Kolín s novými autobusy, které v těchto měsících nasazuje do provozu, počítá i pro provoz a plnění nové desetileté smlouvy se Středočeským krajem, která bude platit od 1. 12. 2024.
Autobus SOR ICN 12 je novým modelem příměstského autobusu od výrobce SOR. Nahrazuje předchozí model, tzv. „hrbáče“. Vozy jsou typu LowEntry, umožňují tedy bezproblémový a pohodlný nástup i výstup všech cestujících. Autobusy jsou dlouhé 12 metrů. Pohání je sedmilitrový naftový pohon splňující přísnou emisní normu EURO 6 E.
Vyrobeny jsou v jednotném vzhledu vozidel Pražské integrované dopravy, a to jak v šedo-červeném olakování, tak interiéru, který je osazen moderními informačními prvky. Uvnitř je 41 pevných sedadel, z toho osm přístupných z úrovně podlahy. Další dvě sedadla jsou sklopná v prostoru vyhrazeném pro kočárek a imobilní cestující. Sedadla jsou potažena červenou látkou, místa pro osoby se sníženou schopností pohybu jsou v modré barvě. Vedle 43 sedících cestujících každý vůz uveze dalších 37 stojících.
Cestující mají k dispozici USB nabíječky zabudované v bočnicích a v madlech autobusu. Nové autobusy jsou vybaveny výkonnou celovozovou klimatizací a informačním a odbavovacím systémem dle standardu PID. Cestující tak mají možnost platit jízdné platebními kartami přímo v autobuse.