Obrazem: Ušatá poprvé svezla veřejnost. Byl u toho i její patron Bohumír Golda
Muzeum lokomotivu označuje za unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv.
Parní lokomotiva 464.102 Ušatá z roku 1940, která patří Národnímu technickému muzeu (NTM), v sobotu poprvé po završení renovace svezla zájemce z řad široké veřejnosti. Nostalgický vlak v čele s Ušatou jel po trase Ústí nad Labem – Teplice v Čechách – Bílina – Most – Chomutov – Žatec a zpět. A byl vyprodán.
Součástí party kolem vzkříšené mašiny byl přitom i Bohumír Golda, který s Ušatou strávil přes 20 let; v posledních letech ji měla v péči jeho společnost Růžolící Chrochtík. V červenci 2018 ale musel lokomotivu vrátit Národnímu technickému muzeu a nešlo o přátelské předání.
Golda se netajil obavami, že Ušatá už nikdy nevyjede. A vývoj mu dlouho dával za pravdu. Národnímu technickému muzeu se podařilo nalézt firmu, která Ušatou zrestauruje a uvede do provozu, až po několika letech a na třetí pokus na jaře 2022.
První tendr byl vypsán v září 2019. Po dvou neúspěšných tendrech, kdy se nikdo nepřihlásil, NTM výrazně uvolnilo cenový kohoutek. Z původně odhadovaných necelých 10 milionů korun nakonec bylo 27 milionů. Renovace se ujala 1. Kolínská lokomotivní, hotovo bylo loni v listopadu.
Muzeum lokomotivu označuje za „unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv“.
„Cílem generální opravy lokomotivy 464.102 bylo nejen zajištění provozuschopnosti lokomotivy, ale především uvedení do bezvadného technického stavu zaručujícího dlouhodobou funkčnost a spolehlivost provozu a navrácení reprezentativního vzhledu lokomotivy odpovídajícímu období 50. let dvacátého století,“ uvádí muzeum.
Dopravcem, který provoz Ušaté pro muzeum zajišťuje, je MBM Rail.