Obrazem: Slovinské železnice zařadily do provozu s cestujícími poprvé nové jednotky Stadler Kiss
Jednotka Stadler Kiss pro Slovenske železnice (SŽ). Foto: SŽ
Slovinský státní dopravce letos výrazně modernizuje vozový park.
V květnu 2019 uzavřena smlouva s výrobcem. Tož doteď to dělá 31 měsíců na výrobu, testování a na zaškolení a uvedení do provozu. Takže mi připadá docela optimistický názor českého Ministerstva dopravy, která shání dopravce na R9. Cca 40 měsíců, aby dopravce si předjednal levný úvěr, předjednal si dodávku těch pár elektrovagonků a aby bylo dostatek času na testování (zabránit opakování toho, že se testují nedodělky na pasažérech, jak se nyní děje v jednom nejmenovaném kraji v ČR). Tož rok, dva navíc pro R9 by se hodil. A to nemluvím o tom, že za Babišovy vlády byly kvůli penězovodu ze… Číst vice »
MD chce R9 přiklepnout ARRIVĚ a ta má jezdit s něčím pronajatým od Deutsche Bahn (KISSY na V = 200 km/h ? nebo tak něco)..nic se vyrábět nemusí…v tom je ten fórek…
na R9 bude otevřená soutěž, již běží notifikace. Jak se dá v otevřené soutěži něco přiklepnout?
To bylo myšleno v nadsázce:-)) Jak ? Úplně jednoduše…prostě se zadavatel „rozhlédne“ kolem sebe, vybere si co by chtěl a na to +/- stanoví podmínky tak, aby to každý jiný mohl splnit jen v ryze teoretické rovině nebo velmi obtížně.
O soutěž má zájem ARRIVA s matkou Deutsche Bahn a podmínkou jsou nová nakoupená nebo pronajatá nová vozidla z nějakého poolu ? A co dneska třeba ČD mají nebo jim někdo stihne vyrobit..hm ? A jaké možnosti ohledně vozidel má dneska třeba právě Deutsche Bahn, hm ?
Pokud se nepletu, ČD má rámcovou smlouvu na Pantery a bude tam dostatečně dlouhá doba na dodání.
Není – viz výše příspěvek Axela a požadavkem jsou a) nová vozidla a za b) na V = 200 km/h. Panter má maximálku V = 160 km/h.
EDIT:
„Smluvní strany se dohodly, že veřejné služby v přepravě cestujících podle této Smlouvy budou Dopravcem provozovány v období od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2026/2027 do konce platnosti jízdního řádu pro období 2040/2041 (dále jen „Doba plnění“), tzn. celkem po dobu patnácti období platnosti jízdního řádu. – toto je ve smlouvě, dneska je rok 2022 a 2026 má začít plnění – to je za už 5 let (!).
A kdo Vám dodá dneska nové jednotky do 5-ti let ? Většina světových výrobců je smluvně pokryta – viz dodávky do Maďarska, Polska, Slovinka a já nevím kam ještě:-)
OK, 200 souhlas. Ale stále si myslím, že je čas i s novou soutěží.
Ano, ale výběr dotování na R9 je ta snazší část. Náročnější je udělat vše pro udržitelnost. Tj. aby dotovaná doprava fungovala co nejlevněji = aby zbylo dost kaček dopravci na investici do lákání pasažérů. Tj. je škoda, že probíhá výběr na R11B (od Jihlavy do Brna) a na R9 (od Prahy do Brna). A není jasné co bude či nebude u zbytku = je promarněnou šancí, že nejsou známy podmínky pro související linky = tak aby dopravce si mohl líp rozvrhnout svůj provoz = využít synergie. A chystat nabídky nejen na R11B a R9, ale taky chystat zbytek nabídek na… Číst vice »
„ta má jezdit s něčím pronajatým od Deutsche Bahn (KISSY na V = 200 km/h ? nebo tak něco)..nic se vyrábět nemusí…v tom je ten fórek…“
Které elektrické jednotky DB na 200 km/h mohou jezdit na 25/3 kV napájení ?
Mě by zajímalo, jestli by ta různá zahraniční patra, ať už KISSy, Duplexy nebo cokoli jiného projelo Vinohradskými tunely.
Máte pocit, že jsou vyšší, než Sloni nebo než východoněmecká patra?
Ne. Mám pocit, že jsou nahoře trochu širší a viděl jsem nahoře ve Vinohradském tunelu ten šlic.
Vinohradské tunely mají průjezdný průřez Z-GČD – viz níže:
https://ctrlv.cz/Nqbj
A ty KISSy, Duplexy pak profil interoperabilní profil G1 – viz níže:
https://ctrlv.cz/McbV
Čili by to mělo do sebe zapadnout úplně bez problémů:-)))
Děkuji 🙂
U těch jednotek STADLER mne zaujala jedna věc: a) STADLER KISS na V = 200 km/h jsou tlakotěsné – viz níže https://www.stadlerrail.com/media/pdf/kiss_dowbz0110e.pdf b) STADLER FLIRT na V = 200 km/h tlakotěsné nejsou – viz níže: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/fmtr1113e.pdf Přitom sám výrobce uvádí, že KISS i FLIRT na V = 200 km/h je koncept INTERCITY = čili kvalitní dálková doprava, pro regionálku pak již nabízí pouze netlakotěsné verze jednotek FLIRT a KISS pro Vmax = 160 km/h. Takže z toho každopádně vyplývá, že pro V = 200 km/h nemusí být stále tlakotěsná skříň, což mmch. ani česká legislativa nepožaduje (viz vyhláška č. 173/1995… Číst vice »
No, jenže pak, čisté prakticky, nemůže ten vlak na vysokorychlostní trať kde by se potkal s protijedoucím rychlovlakem, co jede 320km/h.
To právě není tak jisté, tlakotěsnost je v TSI Loc and Pas totiž otevřeným bodem, každý manažer infra má za povinnost de facto jen zajistit, že nevznikne nebezpečný stav – to jak to konkrétně udělá, resp. jaké „papíry“ si opatří, aby toto prokázal je na něm.
Vidím chybu hned v první větě.
Asi jsem slepý, ale jakou máte na mysli?
Nevím jestli je to přímo chyba, ale stylisticky se ta věta nepěkně čte. „SŽ v pátek poprvé vypravily …“ by mi znělo lépe.
jj, to souhlas.
Já tam vidím něco, co si nejsem jistý zda je chyba nebo to jen rve uši. Ale v druhé větě. Abych parafrázoval, je lepší napsat že nové autobusy budou jezdit do krajského města Liberec nebo do krajského města Liberce?
Do určité míry je to podle mě věc vkusu. Já ale rozhodně preferuji u zahraničních jmen a názvů 1. pád, kde jen to jde, aby předmět zájmu byl jednoznačně identifikovatelný.
V závorce ,,Slovenske“ je správně?
ano, je https://potniski.sz.si/predstavitev/
Pak se omlouvám.
Ano. Ve slovinštině je to správně
Přesněji řečeno ve slovenščině…pojmy Slovinsko, Slovinec, slovinština jsou v podstatě uměle vytvořené novotvary pouze v češtině a ve slovenštině, aby se to nepletlo se Slovenskem Slováky a slovenštinou-v originále je to Slovenija, Slovenec (pl. Slovenci) a slovenščina.
Jak mohou být stejnosměrné jednotky schválené na provoz v Rakousku? Příp. Chorvatsku? 🤔
„a dalších 21 jednotek Flirt v dieselové verzi.“
Nejpíš se to týká těchto, ale nikoliv všech.
Flirty jsou třísystémové, KISSy pouze stejnosměrné.
Ano, ty Flirty mají pak pravidelně jezdit například do Záhřebu. U těch Kissů dejme tomu chápu že jsou jednosystémové (konverzi asi neplánují a mají to na příměsto) ale moc mi nedochází proč chtěli tak krátké dvoupodlažní jednotky – budou je spojovat do dvojic a rozpojovat?
Pokud se to smí, dám sem odkaz na dva svoje loňské články (nejen) o nových jednotkách pro Slovinsko:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8006-Stridani-generaci-u-slovinskych-motoraku/
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8033-Konec-jedne-ikony-jugoslavskych-stejnosmernych-trati/
Krásné články, díky!
A proč by nemohly? Stejnosměrná soustava je například až do stanice Spielfeld-Straß.
Napětové dělení „uprostřed“.
Dobova je podobně „na půl“, v Chorvatsku Šapjane ….
jsou třísystémové, nikoliv jen stejnosměrné.
A u nás to nejde. A ještě jim to tuším platí EU.
U nás jezdí už 22 let Ešusy a máme jich 83.
Bohužel už jen 82. Každopádně s rychlostí v ČR ideální čas začít shánět náhradu.
Porovnání šířky uličky s plzeňským výtvorem je jak nebe a dudy.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/01/kisssz7.jpg
vs.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/03/EMU160-bike.jpg
Tak na tohle bych si raději vzal metr. Oko sice vidí, ale Mk1 verze má svá omezení, lepší nemáme. Obzvlášť když někdo použije pro fotografii různé ohniskové vzdálenosti.
Řekl bych, že ty stěny budou spíše věcí objednavatele, než nějaký nepředělatelný prvek v jednotce
Nejdříve by to chtělo použitelný jízdní řád. Až na několik vyjímek je nabídka spojů jak ve vlakové, tak i autobusové dopravě ve srovnání s ČR, natož třeba Rakouskem dost bídná. K tomu poměrně drahý tarif. Funguje tam již nějaký IDS?
Jak vidět, ten jízdní řád je tam „léta“ téměř neměnný. Obsazenost vlaků taky mnohdy nic moc > dáno „hustotou“ osídlení …
To není výsledek jedné jízdy ….
Taky trasování některých tratí je (vůči nynějším vnitroslovinským požadavkům) nevhodné.
Např. z Nové Gorice do hlavního města Lublaně jen oklikou.
Četnost spojení z Koperu směr Lublaň prachmizerné (O. K., chápu silné vytížení nákladní dopravou a „čekání na druhou – jinudy trasovanou – kolej, ale i tak…).
Atd.
u Koperu se staví již nějaký tunel, který cestu výrazně zkrátí. Bohužel co vím realizuje se pouze jako jednokolejný.
https://www.railtarget.eu/technologies-and-infrastructure/slovenian-project-for-12-million-eur-in-the-process-tunnelling-works-began-on-second-track-divacakoper-route-962.html
ano, trasa je vidět v mapách cz… Díky za odkaz, myslel jsem že je to zatím v plánu a ne že už se realizuje 🙂