Obrazem: Semilské nádraží má nová nástupiště, přibude k nim autobusový terminál

Železniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Příští rok ke stanici přibude autobusový terminál.

Cestujícím v Semilech na trati Liberec – Pardubice začala sloužit dvě nová nástupiště. Proměna stanice za 173 milionů korun začala letos v zimě. Je prvním krokem k velké proměně oblasti kolem nádraží. Už příští rok zde vznikne autobusový terminál, z druhé strany pak nové bytové domy.

Nové zázemí slouží cestujícím již několik týdnů, dnes dojde k oficiálnímu otevření. Zakázku za 173 milionů korun získala společnost Swietelsky Rail.

Semily nepatří mezi velmi vytížená nádraží, denně jím projde kolem 800 cestujících. Navíc je na trati, kde železnice dokáže konkurovat jízdní dobou pouze při cestě do Turnova či Staré Paky, dál je výrazně rychlejší doprava po silnici. Podle starostky Leny Mlejnkové jde ale pro město o zásadní projekt a začátek výraznější proměny celé části města. Prostor je již připraven pro stavbu autobusového nádraží, kde bude možný přestup z vlaku přímo na autobus hrana/hrana. „Soutěž vyhlásíme během listopadu,“ řekla Mlejnková. Kompletní informace o novém dopravním terminálu jsou na stránkách města.

Méně kolejí

Nejde přitom jen o nové řešení nádraží, ale i bytovou výstavbu, kterou mezi stanicí a řekou Jizerou chystá soukromý developer. Součástí proměny celé stanice je vybudování nového podchodu. Dvě nová nástupiště nahradila stávající úrovňová, nástup do vlaků je tak pohodlnější. Výpravní budova prošla rekonstrukcí již před třemi lety.

Cena za rekonstrukci výrazně stoupla. Odhadovaná cena v soutěži byla 156 milionů korun, ještě v roce 2020 se mluvilo o 122 milionech korun. Stavba je navržena k financování z evropského finančního Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Správa železnic v Semilech před zhruba třemi lety dokončila opravu výpravní budovy.

Proměna stanice sníží i její využitelnost pro nákladní dopravce, zredukují se dvě manipulační koleje. Manipulační kolej má  pouze sto metrů.

Železniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Vlevo prostor pro budoucí autobusový terminál. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Vlevo prostor pro budoucí autobusový terminál. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží Semily před opravou. Pramen: Správa železnic
Tagy Semily Správa železnic Swietelsky Rail
68 komentářů