Obrazem: Semilské nádraží má nová nástupiště, přibude k nim autobusový terminál

Železniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Semily po rekonstrukci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Příští rok ke stanici přibude autobusový terminál.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

To tam nemůžete při rekonstrukci rovnou připravit sloupy a dráty pro následnou eketrifikaci?

Jarmila Fetrová

Pane Jůza, nemějte obavy. Možná budete mile překvapen.

Jarmila Fetrová

Nádraží v Semilech s návaznosťí autobusového nádraží je skvělý . Představa,že vystoupím z vlaku a vlastně na samém nastupišti odjedu busem je úžasná. Važte si toho “ Semiláci“. V krajském městě Ústí nad Labem původní nové autobusové nádraži prodali po revoluci, nový majitel zboural a od té doby žádné nemáme. Ze Semil jsem odjížděla tuto středu a byla jsem nadšená. J. Fetrova

Vít Jůza

Úplně špatně to není, ale … Už jsem zažil v šest ráno, že 2 koleje s nástupišti nestačily, tak s jednou soupravou šíbovali na tu prostřední, a zase zpět. Alespoň pro příležitostné použití by mělo být nástupiště i u prostřední (nebo lépe prostředních) kolejí, třeba otvírané jen v případě potřeby. Na průjezdnou prostřední kolej se na výhybkách musí odbočovat, tedy pro jakýkoli po ní projíždějící vlak – ať nákladní, ať by snad někdy rychlíky projížděly, a obsluhu Semily zastávaly osobní vlaky – omezení rychlosti, více hluku a námahy materiálu … přitom se mohla pro zastavující vlaky obnovit původní první kolej… Číst vice »

Vít Jůza

A horší je, že je mnohem nedomyšleněji naplánovaná přestavba nádraží Turnov – bude tam málo nástupišť – ale už je naplánováno, tak to tak prostě bude, a bude to blokovat zlepšení konceptu dopravy v celé oblasti, resp. při 4 rychlících ve stanici na všechny osobáky ze/do 4 směrů zbude 1 kolej.

kix

v Turnově bude málo nástupišť? A kolik by jako bylo „dost“? I pro maximální teoretické naplnění, tam budou ještě dvě do zálohy..

kix

můžete mi vysvětlit ještě tu úchylárnu se 4 rychlíky a os do všech směrů? pokud tam budou 4 rychlíky, tak tam bude max 1-2 soupravy z/na Jíčín a nic víc..takže max 6 vlaků..

Projektant

Naopak, mít hlavní kolej „u budovy“ a zároveň BUS terminálu je velká výhoda – 75% vlaků pojede přímo (tedy se jich netýká omezení rychlosti, víc hluku a opotřebení). Nákladní vlak samozřejmě může i kolem 2 osobní a jeden nákladní vlak, tak ten náklad určitě nebude projíždět, protože tím by jeden z osobních vlaků předjížděl a tím ho donutil čekat desítky minut…

kix

„Navíc je na trati, kde železnice dokáže konkurovat jízdní dobou pouze při cestě do Turnova či Staré Paky, dál je výrazně rychlejší doprava po silnici.“ To bych řekl, že v případě Semil je naprosto zásadní, protože jsou cca uprostřed uvedeného úseku, navíc obě stanice uvedeného úseku jsou poměrně významné uzly odkud se dá pokračovat celkem rozumně i dále..i třeba ta Boleslav by byla vlakem pěkně dostupná, tam ta trať je poměrně rychlá, kdyby se nemuselo čekat 20 minut v Turnově na přípoj a kdyby se v Boleslavi nepřijelo do Čejetiček. Jenže ono se jenom utrácí peníze za „modernizaci“, která ale… Číst vice »

Trumway

Vlak ze Semil se vyplatí i když člověk jede třeba do Dvora Králové nebo i dál a ne jen do Paky. Autem to do Dvora sice jde, ale není to cesta nikterak záživná a do Jičína je logické, že jasný vítěz je automobil.

VTT

Dobře, ale ze Semil do Dvora zas tolik lidí nejezdí.
Přirozenými cíli jsou Turnov (s nádražím umístěným dost bokem), Jablonec, Liberec a asi i ten Jičín a Boleslav. Z bližších, ale menších cílů pak Jilemnice, Lomnice a Vysoké. A pak samozřejmě Železný Brod.

Trumway

Co se bližších cílů jako je Lomnice a Vysoké jednoznačně bus nebo auto. Sice byl ve Vysokém položen na náměstí první pražec, ale… Jilemnice rovněž bus nebo auto. Vlak přes Paku a Martinice smysl moc nedává. Samozřejmě, že ten Turnov, Ml. Boleslav a Liberec jsou místa kam lidé jezdí více, ale nesmíte zapomínat na lidi co žijí někde podél tratě směrem na Paku. Ti naopak jezdí do Semil a pak zpět.

Vít Jůza

Do JIčína velmi dobře jezdí autobusová linka.

Trumway

Prosím autora o upřesnění popisu u fotografie „Nádraží před opravou“. Takto nádraží před touto rekonstrukcí rozhodně nevypadalo a součástí této letošní rekonstrukce nebyla oprava nádražní budovy. Ta proběhla již před několika lety .

David

Nebyl jsem tam, ale takhle z fotek se mi to zdá jako povedená rekonstrukce, alespoň z pohledu cestujícícho. Podchod vede přirozeně tam kam lidé potřebují jít, nejsou tam schodiště, ale rampy, není tam téměř žádné zbytečné zábradlí a hlavní nástupiště je dokonce zastřešené.

Trumway

Nástupiště je zastřešené jen v případě 1. Když pojedete z 2. nástupiště a bude plný přístřešek budete nucen moknout. Navíc ani to 1. nástupiště není zastřešené v celé délce . Od nádražní budovy k vstupu podchodu suchou nohou (a se suchou hlavou) nepřejdete.

Nemel

Leda byste s sebou v deštivých dnech nosil deštník 🙂

David

Hádám, že počet lidí, kteří čekají na osobák do Staré Paky je mnohem menší než počet lidí, kteří chtějí jet osobákem směrem na Trunov nebo rychlíkem.

Trumway

Až pojede tím směrem nějaká větší skupina tak se teprve ukáže.

Trumway

Jo tak. Tak proto není rampa k 2. nástupišti krytá a nevyplatilo se jí zastřešovat a v zimě až napadne sníh to bude super klouzačka :- )

David

Technicky je ta rampa jak kdejaký chodník. Jde jen o to, zda ji bude někdo udržovat.

Trumway

Ano, právě, že to je jak kdejaký chodník jen s tím rozdílem, že má celkem slušné stoupání. A jestli ho bude někdo udržovat? Když vím jak kolik rát vypadají chodníky a zejména vstupy z chodníků na přechody pro chodce…no, jsem zvědav na první sníh.

jirik.e

No tak pozor, v době sněhu se podmoklické chodníky udržují ostošest čtyřkolkou s pluhem…

Granja

Přístřešky lze doplnit. Snad to nepodléhá udržitelnosti. Pokud ano, pak mne opravte.

Trumway

Doplnění na 2. nástupišti? Nedovedu si to moc dobře představit V místě kde je přístřešek je nástupiště rozšířené o přístupovou rampu a nanástupiště širší tak akorát o rozměr přístřešku. Za přístřeškěm se však o hloubku přístřešku nástupiště zúží. Šířka tak maximálně pro dvě maminky s kočárky vedle sebe a umístění lamp šířku ještě . Ne , přístřešek třeba na opačné straně si neumím představit.

Trumway

Takže nádraží hezké, ale …Nechápu tu úprava v okolí obou přejezdů kde na jedné straně (Turnov) vznikl jakýsi koridor pro chodce co je ohraničený zelenými palastovými patníky a ty zasahují do prostoru přejezdu. Řidič, který vyjíždí z ulice Nádražní a odbočuje vpravo na přejezd má často i s malým osobákem vejít se s protijedoucím nákladním automobilem. Přitom tam je místa mezi skladištěm a bývalou betonovou rampou místa dost a stačilo oplocení u kusé koleje posunout kosek od přejezdu blíže skladišti. No a na druhé straně (Paka) se udělal jakýsi přechod pro pěší přes přejezd. Ovšem tím došlo k zůžení přejezdu.… Číst vice »

Trumway

Pro upřesnění – výstražník se závorou je umístěn vpravo od chodníku a chodník z přejezdu „ukrajuje “ .Řidiče nic za snížené viditelnosti neupozorňuje na to, že nemůže projet kolem výstražníku v jeho blízkosti a že pokud by tak chtěl učinit urazí kolo o obrubník.

Trumway

Jak tak na to koukam tak oni to nerezové zábradlí na zeď na rampě k 2.zase namontovali? Tak nejdřív ho navrtají na zeď aby ho pak sundali a zbyly po něm jen díry a přendali ho na ocelové zábradlí na druhou stranu a pak do těch děr zase namontovat další?

Laborec425

Ono během té stavby byla část toho zábradlí dost zrezivělá. Možná, že to nějak vyměnili.

Trumway

Ne ne. Když se stavěla rampa k 2. nástupišti tak se na tu zeď co je po levé straně (když jdete nahoru) namontovalo dvojité nerezové zábradlí (lépe řečeno madla). V tu dobu ještě nebylo namontováno ocelové černé zábradlí na straně do ulice Družstevní (byly jen stlučená prkna). Pak se zábradlí namontovalo a ta narezová madla se z té zdi sundala a zbyly po nich jen díry. No a teď jak koukám na fotky je už zábradlí na obou stranách.

Trumway

Pro mínusáře. V době otevření 1. nástupiště pro věřejnost což bylo 2.10.2023 tam žádné zábradlí na zdi NEBYLO a ve zdi byly jen díry!

Trumway

Cože? On je podchod neprůchozí? To je mi ale novinka. A jak tedy může vést na nástupiště? Ne, je to hlavní přístupová cesta z města k nádražní budově jako z nádraží do města.

Jarda

Je to krásně opravený – tak ještě ten autobus a bude to naprosto „křásný“ !!! je radost koukat jak se to postupně dává na mnoha místech „do pucu“…

Trumway

V jádru je to hezké, ale okolo je spousta věcí nad kterými to chtělo se trochu více zamyslet. Třeba ten pěší koridor přes přejezd Nádražní-Jana Žižky. Nyní? Ten kdo jde od nádaží ulicí Nádražní musí přejít na druhou stranu silnice a jít po chodníku co spíše připomíná pěšinu. Když dojde ke křižovatce s ulicí Jana Žižky musí přes přechod k novému oplocení nákladiště a pak vymezeným prostorem (zelené plastové patníky) podél oplocení k přejezdu. Ten přejde, ale ocitá se na vnitřku křižovatky ulic Jana ˇUižky a Družstevní. Pak buď musí přejít družstevní na chodník co má naproti a nebo musí… Číst vice »

GFM

Ale toto přece není na SŽ, ale na městě. Uvidíme jak se to vyřeší, nebo nevyřeší s autobusakem.

Trumway

Tak rekonstrukce přejezdu v Nádražní byla věc SŽ stejně jako to plocení u zaražedla u ulice Jana Žižky.

Jarda

Takže až příští rok to bude hotové, alespoň se zlepší prestupy mezi vlak/bus

Vít Jůza

KORID Lk má svou koncepci postavenou na desítkách páteřních autobusových a dvou vlakových linek, a tu nehodlá (nebo aspoň před pár lety nehodlal, aspoň tak mi to napsali) měnit. Takže lze předpokládat, že v Semilech nadále většina autobusových linek na sebe bude navazovat v půl, zatímco na vlak naváží jen občas téměř omylem autobusy z/na Vysoké nebo místní 505. Pokud na KORIDu nezmění stanovisko, resp. je někdo politicky vážnější nepřiměje změnit stanovisko, aby se za páteřní vzala železnice.

Radim

Nikdy jsem tam nebyl, ale tohle je jako že „nádraží“? Aha… no, tak OK 😀

Trumway

Kolik takových asi bude?

Vít Jůza

KORID Lk má svou koncepci postavenou na desítkách páteřních autobusových a dvou vlakových linek, a tu nehodlá (nebo aspoň před pár lety nehodlal, aspoň tak mi to napsali) měnit. Takže lze předpokládat, že v Semilech nadále většina autobusových linek na sebe bude navazovat v půl, zatímco na vlak naváží jen občas téměř omylem autobusy z/na Vysoké nebo místní 505. Pokud na KORIDu nezmění stanovisko, resp. je někdo politicky vážnější nepřiměje změnit stanovisko, aby se za páteřní vzala železnice.

Vít Jůza

Omlouvám se za špatné umístění komentáře na Jardu …

Václav Šp

Nechápu omezování kapacity stanice pro nákladní dopravu. V době kdy mluvíme a převedení automobilové nákladní dopravy na železnici. Děje se to již léta a zdá se, že Správa železnic na tom nehodlá nic měnit. Bohužel. Naši potomci tuto krátkozrakost dráze zaplatí.

Twix

A co konkrétně bude na této trati a v této stanici potřeba? Aby se tam kromě dvou osobních vlaků vešly i dva nákladní? Nebo nějaké překladiště?

Frantisek

Nic. Pro kamiony tam přece stavíme D35, že… Lehké „náklady“ (= osoby) na těžkou železnici, těžké náklady na chatrné silnice. Úspora energie celkově záporná. 🙂

PvvS

A copak tu je za průmysl, tak aby to dalo pravidelný vozový zásilky ?

Trumway

Průmysl tady je. Ale primárně se tady vykládají zásilky té (pro někoho) ďábelské a nečisté komodity zvané uhlí.

noerf

Nákladní vlak může po průjezdné kolejí mimo nástupiště. Což je překvapivá novinka, která je nezvyklá.
Problém náklady a výkládky se neřešil, aby nikoho nenapadlo překládat zboží z kamionu na vlak. Ještě by tam jezdili nákladní vlaky, přitom mi to chceme omezovat, abychom měli méně práce.

Trumway

Nákladiště tady je. Sice staré na jižní straně bylo zrušeno, ale vznikla úplně nová plocha na straně severní!

Vít Jůza

Ta plocha na severní straně není úplně nová, ta fungovala ještě před nemnoha lety před minulou předělávkou nádraží.

Trumway

Ten průjezd až tak nezvyklý není. Co je ale nezvyklé je to, že převážná většina vlaků zastavuje u 1. nástupiště a jen některé (ty co jedou do Staré Paky a křižují se zde se soupravou protijedoucí) zastavují u 2. Přijde mi to tak nějak proti srsti. Jako by se ty vlaky co se křižují nemohly vykřižovat tak, jak je to přirozené- každý z nich pojede po pravé koleji a nikoliv po levé.

VTT

Co je to, s prominutím, za praštěný nápad?

Trumway

Jaký nápad? To, že vlaky jedoucí z Turnova do Staré Paky jedou po levé koleji a tedy zastavují u 2. nástupiště, protože vlak přijíždějící od Staré Paky se kterým se křižují přijede na levou k 1. nástupišti? Jestli myslíte tohle tak to fakt nevím. Jakoby ten vlak co jede od Paky nemohl přijet standardně k 2. a tedy pravou a vlak od Turnova k 1. a taky pravou.

VTT

Proč by vlaky při křižování měly jezdit vpravo? Tam je to přece úplně jedno.
Jasně, na dvoukolejkách je nějaký řád potřeba, ale ve stanicích je to k ničemu. Když je tam informační systém, tak to už vůbec není problém.

Trumway

Tak nemusejí, ale je v tom akorát zbytečný zmatek. Některé vlaky jedou z jedničky a jiné z dvojky.

VTT

JIstě by to šlo udělat, že vlaky do Brodu jedou z jednoho nástupiště a vlaky do Paky z druhého. Ale pak všechny, včetně těch, co křižování nemají. A muselo by se to nařídit, aby to bylo opravdu pořád, nezávisle na tom, kdo zrovna řídí dopravu. Pak by se nadávalo, že zpožděný vlak, co nemá křižování, musí na zhlaví zbytečně čtyřicítkou.
V Německu to tak funguje, ale jestli by to fungovalo u nás, to nevím.

Vít Jůza

Je to problém v případě, když to (efektivně na dálku asi ze Staré Paky) do toho informačního systému dají obráceně (zažil jsem).

Trumway

Je potřeba odtud odvážet klády a vykládat tady uhlí. K tomu účelu vznikla kusá kolej ve směru na Turnov.

Vít Jůza

Jsem zvědav, jestli se ponovu vejde na nádraží tolik dřeva, jako pominule. A ke krytému skladu ČD kolej pro jistotu neobnovili, což zřejmě souvisí s tím, že se nechce obnovovat přeprava věcí, pro které by se ten sklad hodil.

Projektant

Tvrzení, že podchod není průchozí a vede pouze k nástupišti je zavádějící až nepravdivé. Podchod je sice zalomený s výstupem směrem k prvnímu nástupišti a plánovanému bus terminálu, ale jde jím projít z libovolného nástupiště na obě strany města, stejně jako pouze překonat kolejiště na druhou stranu města.

Situace zde: https://www.semily.cz/assets/File.ashx?id_org=14724&id_dokumenty=17361

Magu

Zaujímalo by ma, pán Sůra, kam by ten podchod mal viesť, aby bol „průchozí“?

Magu

Nádražní ulice je predsa pár krokov od vyústenia podchodu, kde navyše bude ešte aj bus terminál a tam, predsa smeruje väčšina ľudí.

Trumway

Do ulice nádražní se dá i přes přejezdy. A když se vyjde z podchodu je možné do ní jit kolem nadrazni budovy. Tohle je pořád lepší než to bylo a kdo šel na nádraží musel pak k nádraží jít ulici. Teď vyleze na nádraží rovnou. Navíc v nNádražní ulici prakticky nic není a tak tam není nutno tolik chodit.

Laborec425

Tak hlavně až se postaví autobusák, ten podchod od města povede na nástupiště plus na autobusák spojený s tou nádražní ulicí.

Trumway

Ale v jednom máte pravdu. Původní podchod ústil do ulice Nádražní, jenže pokud by se vstup udělal i na místě původního vstupu z Ulice nádražná dle mého názoru by mohl vadit realizaci plánovaného autobudového nádraží když někde v ztěch místech má být právě vjezd. Tak jak je to nyní je „tak akorát“. Ten kdo bude chtít jít do ulice nádražní to může vzít i na opačnou stranu od nádražní budovy kde by mělo vyrůst parkoviště. Předpokládám, že i chodníky budou jeho součástí.

Trumway

Kdyby nebyl průchozí nemůže vést „jen“ k nástupišti. V takovém případě by nevedl nikam. Pak by to ani nebyl podchod.