Obrazem: Rok nickolejného provozu končí. Na koridor mezi Brnem a Blanskem se v neděli vrátí vlaky
Uzavření trati přineslo rychlejší a levnější opravu. Náklady přesáhly sedm miliard korun, NAD přes 300 milionů korun.
Cestujícím mezi Brnem a Blanskem končí zítra roční martyrium cestování náhradními autobusy po výrazně delší a pomalejší trase. Správa železnic vrátí provoz na koridorovou trať, kterou loni v prosinci uzavřela kvůli rozsáhlé modernizaci. V neděli se vrátí osobní vlaky, rychlíky R19 z Brna do Prahy přes Českou Třebovou a tři expresní vlaky. Vlaky kategorie EC/IC, které dosud musí přes Havlíčkův Brod, začnou po rychlejší trase jezdit od července.
Správa železnic dnes představila novinářům opravenou část mezi Brnem a Adamovem. Oprava trati a její modernizace vyšla na 7,3 miliardy korun. Kromě spolehlivějšího provozu se cestující dočkají výrazného zlepšení zázemí ve stanicích Adamov a dalších zastávkách.
Na tuzemské poměry šlo o ojedinělé řešení, kdy se Správa železnic dohodla s dopravci a objednateli na roční výluce, takzvaném nickolejném provozu. „Oprava byla rychlejší a levnější, než kdybychom ji prováděli za provozu,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podobný model velké uzavírky za nulového provozu Správa železnic aktuálně neplánuje, i když o nich uvažovala. Šlo například o rekonstrukci Masarykova nádraží či stanice Praha-Bubny. „Nakonec jsme vyhodnotili, že zátěž jiných stanic by byla příliš velká a oprava bude probíhat za provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Akce byla rozdělena do tří částí. Modernizace úseku z Brna-Maloměřic do Adamova vyšla na 3,1 miliardy korun a provádí ji sdružení firem Malada sestavené ze společností Subterra, Strabag Rail a Elektrizace železnic. Druhou částí je proměna stanice Adamov za 834 milionů korun provedená společností Swietelsky Rail. Třetím úsekem je modernizace z Adamova do Blanska za 3,2 miliardy korun, zakázku získalo sdružení AdaBla složené z firem OHLA ŽS, Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a Tramo Rail.
Oprava po 24 letech od modernizace
„Investice do železniční infrastruktury jsou důležité nejen pro rozvoj dopravy, ale také jako podpora domácího průmyslu. Kvalitnější cestování navíc usnadňuje život našim občanům. Proto jsem rád, že se přísun finančních prostředků určených na modernizaci železnice nezastavil ani v dnešní složité době. Naopak, Správa železnic bude v příštím roce disponovat rekordním rozpočtem v předpokládané výši 70 miliard korun, včetně úvěru poskytnutého Evropskou investiční bankou,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala, který se dnešní slavnostní akce zúčastnil.
Trať z Brna do České Třebové vznikla už v roce 1849, dnes je součástí 1. tranzitního železničního koridoru. V letech 1992 až 1998 prošla první zásadnější modernizací spojenou také s elektrizací. K zásadní opravě a modernizaci dochází už po čtvrt století. Ministr Kupka vyjádřil naději, že podobná velká akce v tomto úseku proběhne podstatně později než po 25 letech od dokončení. „Podobně jako na Ředitelství silnic a dálnic spouštíme systém cyklické údržby,“ uvedl Kupka. Častější „servis“ trati by měl zamezit tomu, že se nechá zchátrat do stavu, kdy je potřeba už většího zásahu. Modernizaci vysvětluje Správa železnic i normami v devadesátých let. Ve stanicích tak například zůstala nástupiště, která neumožňovala pohodlný nástup do vlaků. Cílem stavebních prací, které začaly vloni na podzim, tak bylo i odstranění tohoto historického dluhu.
Největší proměnou prošla stanice Adamov. Má nově ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Ten zajišťují výtahy z nové lávky, která vede nad celým kolejištěm a propojuje také části města po obou stranách stanice. Rekonstrukcí prošly rovněž odbavovací prostory pro cestující. Prodloužení třetí staniční koleje pak umožní odbavení nákladních vlaků o délce 740 metrů. Moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem získali cestující na zastávkách v Bílovicích nad Svitavou, Babicích nad Svitavou a Adamově. Nástupiště jsou už vybavena podle nových standardů SŽ, jsou rozdělena na jednotlivé sektory. Mezi zastávkou Babice a Bílovice vznikla nová odbočka Svitava, která umožní lepší řešení provozních mimořádností.
Další opravy i na dalších částech trati
Zastavení provozu mezi Brnem a Blanskem využila Správa železnic i k dalším akcím na trati do České Třebové. Buduje se podchod na zastávce Blansko město, opravou prošel i most v Dolní Lhotě a došlo k rozsáhlé sanaci náspu v Hradci nad Svitavou. Díky dobré koordinaci prací s ŘSD se navíc podařilo vybudovat přeložku trati kvůli budování dálnice D35 u Opatovce. „Dočasně nevyužívaný prostor kolejí v Brně-Maloměřicích se zase využil při budování nadjezdu na brněnském městském okruhu,“ dodal Svoboda.
Celkovou rekonstrukcí prošly také všechny tunely a řada mostů, stavbaři současně provedli obnovu a sanaci skalních svahů a opěrných zdí. Většina kameniny na trati byla recyklována a po novém zpracování znovu použita. Do oblouků o malých poloměrech se použily kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Na trati v úzkém údolí Svitavy se takových oblouků nachází velké množství, díky úpravě jejich parametrů bude po rekonstrukci možné zvýšit traťovou rychlost o 5 až 10 km/h. Jízdní doby se ale v podstatě nezkrátí.
Na samotném modernizovaném úseku budou nyní probíhat pouze dokončovací práce, které nebudou mít vliv na železniční dopravu. Na přelomu března a dubna příštího roku se v rámci jednokolejných výluk provede třetí podbití. Kromě toho se budou zajišťovat opravy komunikací zasažených stavbou. První týden musejí cestující počítat se zpožděními kvůli takzvaným konsolidačním jízdám, kdy vlaky musí jet pomaleji.
Úpravy se budou týkat i protihlukových stěn v Adamově. Některé budou pokryty popínavými rostlinami, na jiných se vytvoří vzor podle schválené projektové dokumentace, na dalších částech pak bude aplikováno řízené graffiti ve spolupráci s místními umělci. Součástí stavby je i vybudování parkoviště ve zdejší stanici, a to s kapacitou 30 vozidel. Dokončí se v závěru března.
Rok nickolejného provozu přinesl i jednu z největších zakázek na náhradní autobusovou dopravu v historii české železnice. Jen Správa železnic zaplatila za autobusy více než 300 milionů korun.