Obrazem: Pražská čtyřkolejka je ve dvou třetinách, zastávka Eden bude sloužit už od prosince
Správa železnic jedná se stavebními firmami o dřívějším dokončení. Poprvé se na nástupištích nepoužívá zámková dlažba.
Správa železnic dnes na kontrolním dnu představila pokrok, jakého po dvou letech dosáhla modernizací 4. koridoru v Praze mezi Hostivaří a Vinohradskými tunely. Stavba je ve dvou třetinách, Správa železnic jedná o možném urychlení stavby s vítězným sdružením firem.
Pro Prahu i českou železnici jde o významnou stavbu: Praze uvolní velkou část ploch pro další rozvoj, výrazně se navýší kapacita trati směrem na jih. Většina trati vede v nové stopě, stávající bude snesena a přenechána Praze.
Zatím se mluví například o využití drážního tělesa například pro cyklostezku, definitivní rozhodnutí ještě ale nepadlo. Jde o první trať v Česku, kde budou čtyři koleje, prostor je navíc připraven pro dvě další pro případnou vysokorychlostní železnici.
Koridor jako železniční dálnice
Generální ředitel Správy železnic označil stavbu za železniční dálnici s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. „Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala. Zjednodušeně řečeno, díky různým podchodům a nadchodům se třeba Vršovice stanou mnohem prostupnější oblastí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Na trati vznikají dvě nové zastávky: Eden a Praha-Zahradní Město. Zastávka u stadionu čínských majitelů (Eden) má cestujícím sloužit už od prosincové změny jízdního řádu, Praha-Zahradní Město příští rok. Od prosince skončí zastávka Praha – Strašnice zastávka. Jde po dlouhé době o zastávky, kde Správa železnic nepoužívá zámkovou dlažbu, ale dlažbu.
„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme nové těsně před tím, než projede další,“ řekl generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.
Stavební práce jsou aktuálně velmi viditelné ve stanici Praha-Vršovice, kde už dříve vzniklo nové 4. nástupiště, přístup je po provizorní lávce. Současně se buduje nový podchod, který povede až do Nuslí.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody by mohlo dojít ke zkrácení až o pět měsíců. Se sdružením Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ zatím jednají o tom, o kolik by šlo stavbu zkrátit.
Jde současně i o jednu z největších staveb na české železnici, celková výše nákladů je odhadována na 5,35 miliardy korun. Většinu má zaplatit Evropská unie. Detailnější informace o celém projektu jsou v letáku Správy železnic.
Stavba mohla být už hotová. Nejprve zakázku nepochopitelně bývalé vedení SŽDC zrušilo, poté soutěž napadala neúspěšně společnost Eurovia CS.