Obrazem: Pražská čtyřkolejka je ve dvou třetinách, zastávka Eden bude sloužit už od prosince
Stavební práce na modernizaci stanice Praha- Vršovice. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Správa železnic jedná se stavebními firmami o dřívějším dokončení. Poprvé se na nástupištích nepoužívá zámková dlažba.
Snad bude ta cyklostezka a parkoviste.
Se zámkovkou to není nic nového. Třeba v Plzni hln. už taky není. A už nějaký ten pátek 😉 Spíš kdyby se sždc jednou naučila sjednotit vzor zámkovky na vnější části nástupiště, aby byl stejný jako na panelech, které tvoří nástupní hrany. Těch pár stanic, kde se jim to povedlo, je spíš zdá se jen shoda náhod…
Mě tady zaujal ten návrh na cyklostezku. Když jsem se měl stěhovat na Míčánky, tak jsem z toho nakonec vycouval , protože v okolí není kde běhat. Chybí rozlehlejší parky, nebo nějaké přírodní koridory. A to je to, co bych na místě opuštěné tratě uvítal víc, než asfaltovou rovnou nudli, jak se cyklostezky často pojímají. Měl by to vzít do ruky zahradní architekt, aby to bylo nebyla nuda, místo asfaltu mlatový povrch a byla by to velká paráda pro všechny.
Docela dobře se podle všeho běhá na Ruské, nějaké běžce tam při venčení vídám. Je tam celkem příjemný stín stromů.
jestli muzu doporucit, behejte v praze nekde na kopci, fouka tam vitr a je tam mensi smog.
vrsovice vzdy byly a jsou zasmogovana dira, kde je jakakoliv sportovni aktivita pomerne kontraproduktivni.
Malý rýpanec. Slavia je dens možná činský klub (má čínské majitele), ale to nemusí být na vždy.
U Slavie je toho ale daleko více, např. budova ministerstva životního prostředí, která zaměstnává také dost lidí. A další.
Tak predevsim je to prestupni uzel… nic vic, nic mene…
Děkujeme. To jsme rádi, že to teď už víme.
Opravdu nadále nechápu, komu vadila trať v původní stopě a hlavně dost oblíbená strašnická zastávka.
Nějaký Eden nebo Zahraďák jí rozhodně plně nenahradí.
Zahr.Mesto je na dulezitem prestupnim uzlu, rozhodne bude mit velke vyuziti…
Jistě, však mohlo zůstat obojí.
Osobáky nadále i přes Strašnice, Eden i Zahraďák by zvládly k tomu navíc, ostatní doprava zadem.
Všechny tři jmenované zastávky cílí na úplně jinou ‚mikročást‘ Prahy 10.
Problémem by pak bylo mj. úrovňové křížení rychlíkové koleje, což by snížilo kapacitu a často zpomalilo dopravu. Jinak ale souhlas, že Strašnice nejsou až tak blízko k Edenu a Zahr. Městu (v kontextu S-bahn), aby ta zastávka přestala mít význam. Dokonce z hlediska rezidentů má polohu ze všech tří zastávek nejlepší. Zahradní Město a Eden budou spíš na přestup, Slavii, úřady, OC…
Ano. Ty dvě nové zkrátka budou pro kohokoliv jiného kromě místních lidí.
A proč křížení, stačí to vyprojektovat i s podjezdem (např.).
Upřímně dvě mimoúrovňová křížení (u Edenu a před Hostivaří) by projekt dost prodražilo a byla by to zbytečná megalománie. V situaci, kdy nejde schválit třeba ani daleko potřebnější Libeňský přesmyk…
Prosimvás, hlavně neprojektujte, ju?
zahradne mesto bude mat omnoho lepsi prestup na elektricky a autobusy ako malo Nadrazi strasnice, kde chodilo minimum autobusov
plus nadrazi strasnice bola tragedia pre starsich ludi, kociky, vozickarov s prahistorickym hrdzavejucim nadchodom
Vámi jmenované skupiny, stejně jako např. Slováci, jistě nejsou ani jediní, ani většinoví činitelé, kteří tu zastávku používají a rádi by používali i nadále.
Ostatně vše je řešitelné, např. nějakou modernizací.
Sebelepší modernizace nevyřeší tu šklíbu, která v oblouku vzniká mezi prahem dveří a hranou perónu…
Posun zastávky blíže k ulici V Korytech by ji vyřešil (pod současnou lávkou by byl západní konec místo východního).
A nebude se ta šklíba také nově dělat např. na Rajské Zahradě? (a z vizualizace nepoznám, jestli možná i na Kladně – ten oblouk se mi taky zdá dost ostrý)
Promluvil výkvět české kultury.
A přitom stačilo přistavět k lávce dva eskalátory. Jinak se to dá téměř bezbariérově oběhnout po trase dlouhé asi 400 metrů (podjezdem ul. V korytech). To není o mnoho víc než na hlavním nádraží z metra na 7. nástupiště.
no to je velmi zaujimave riesenie pre niekoho kto tam prestupuje na elektricku alebo bus
Otázka je špatně položená: ne KOMU vadila, ale ČEMU vadila.
A vadila by jak potřebě zvýšit rychlost, tak i územní rezervě pro VRT.
Z hlediska těchto cílů je výsledek trochu rozpačitý. Osobák vinou stanice navíc rychlost nezvýší, ale sníží, rychlík jízdou na Zahraďáku do odbočky (a navíc s křížením protisměru) méně, než by mohl (a pokud by neodbočil, tak dřív dojede osobák kvůli té osobákové zastávce navíc).
Strašnická zastávka je v úplně blbým oblouku směrem do centra vlakvedouci nevidí konec vlaku aniž by si odstoupil/a par metrů od vlaku .. například .
To mě jako cestujícího opravdu nezajímá a nějací vlakvedoucí jsou u jednotek s centrálním ovládáním dveří přežitek minulého století.
(Za projevené mínusy předem děkuji.😍)
Tedy ted jsem videl to video, pekne, ale mam takovou blbou otazku, proc vlastne zustava jednokolejna spojka Vrsovice-Vysehrad…?
No a jednu malou poznamku v case 1:25 ta vyhybka ze ktere odbocuje kolej do nastupiste a obratne se mu vyhyba, ta je si docasne takto vedena, predpokladam, ze bude vyuzita jen jako prejezd na vedlejsi kolej nebo je docasna, ze?
Je dočasná, aby se dalo přes 102. kolej dostat do „starých“ Vršovic.
Nevím, jestli mi to tak jen přijde, ale řekl bych, že ty stanice na příměstskou železnici jsou strašně daleko od lidí. Když to srovnám např. s Londýnem nebo Berlínem, tak tam jsou takové stanice v podstatě pár kroků z ulice. Kdežto tady je to dálka. Stejně tak, když z hl.n. chcete jet S9, tak se musíte táhnout většinou až na 6. nebo 7. nástupiště, což v případě, že vlak jede za pár minut, není žádná výhra.
Zahradní Město bude přímo nad ulicí a tramvajovou zastávkou. Eden by musel být v oblouku, což by nebylo šťastné.
A to chcete kvůli příjezdu na bližší nástupiště počítáno od budovy změnit konfiguraci zhlavi stanice (coz asi ani nejde v plném rozsahu) a dále blokovat jeho kapacitu tím, že vlak povedete šikmo přes zhlavi?
a kde by ste strcili nove kolaje bez zburania kopca domov? inam to dat neslo
Od Žižkova budou vlaky linky S9 naopak nejblíž.
Když ono je většinou dost praktické, aby stanice byla co nejblíž u trati.
Ale ono je především dost praktické, aby stanice byla co nejblíž u těch, co by ji mohli používat…
wow úžasné takže konečně přestane mít každej vlak 40 minut zpoždění jako to je od doby co se začalo stavět?!
Jezdím tam každý den a zpoždění tam jsou jen zcela minimálně a to ještě v řádech minut.
Nepleteš si berounskou a benešovskou trať…?
Jediné co mě trochu zaráží, že v těchto stanicícíh nejsou průjezdné koleje mezi nástupišti, aby vrstva rychlíků, expressů, nákladní dopravy mohla projíždět mimo nástupní hrany po přímé koleji
a to nejak vadi? vlaky tam budou jezdit cca. stovkou.
Po pravé dvojkolejce ve směru letu dronu bude jezdit S9 a na levou dvojkolejku budou přejíždět ty rychlíky a expressy. Náklady mohou uhýbat do čekaček úplně mimo peróny.
Mám možná pitomej dotaz, ale proč je ten brownfield podél trati na Benešov tak rozlehlý? Resp. k čemu bylo dříve potřeba tolik souběžných kolejí v té stopě? A jakto, že se – laicky řečeno – trať tak divně rozlézá a slézá (okolo Malešické teplárny, přes Strašnice vedou jen dvě koleje atd.)?
bylo tam velke seradovaci nadrazi.
Dnes „nahrazeno“ rozplizlými halami v polích a kolonami kamionů na dálnicích…
A to by se všechen ten náklad vlezl na koleje, vedle osobní dopravy?
Osobních vlaků jezdil oproti dnešní době zlomek. Extrém byla trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem, kde v osmdesátých letech byly i tříhodinové díry mezi osobními vlaky. To je dnes zcela nepředstavitelná záležitost. A rychlíků obecně jezdilo také málo, obvykle jeden ráno, pak něco po poledni (a to ještě mnohdy jen v pátek a v neděli) a jeden večer. Až po dokončení elektrizace v druhé polovině osmdesátých let u tratí Praha – Plzeň, Praha – České Budějovice, Praha – Děčín začalo rychlíků přibývat, ale stále to byl zlomek toho, co známe dnes. Pouze mezi Prahou a Ostravou (plus dále na… Číst vice »
Ovšem oproti nepružné dráze , rychlými a mobilními.
ale vubec nic vam nebrani zkusit vymyslet logistiku tak, abyste podil zeleznice na nakladni doprave zvysil.
Na to není kapacita tratí a ani nejsou oblasti vhodné pro rozvoj zavlečkované. O tom že je problém s kapacitou mezi Čechami a Moravou a mezi Moravou a Slezskem snad víte, ne? A to jak co do možného počtu vlaků tak do jejich hmotnosti. A ono to vlastně platí ať to tu řízneme geograficky jakkoliv, je ten problém mezi Polabím a Panonií, mezi Polabím a Polským Slezskem. Mezi Hornomoravským úvalem a Povážím, mezi jižními Čechami a jižní Moravou (no na to aby se to dalo brát přes Rakousko chybí zase Pulkavská dráha) Pokud by měla být přesunuta opět velká část… Číst vice »
Trať se rozlézá, protože je na ní kromě bývalého nákladového a seřaďovacího nádraží ještě obří převážně býv. výtopna/depo vršovice, odstavné nádraží (ONJ) a 2 významné nákladní tahy (na krč a radotín/bráník z vršovic a na malešice a libeň/a obří býv. nákladové nádraží žižkov + hromada vleček do fabrik okolo Hostivaře. No a pak se slézá, protože od odbočky na Malešice dál na Benešov už byla jen trať vnitrostátního významu dokud nevyrostlo překladiště v Uhříněvsi no a za Benešovem ani to ne, budějovická trať byla taková lepší lokálka pro pár couráků a rychlík párkrát za den přes českou Sibiř a víceméně… Číst vice »
Tři stanice v rámci jednoho záměru a každá s jiným zastřešením nástupiště. Co dva kilometry. Parádní cirkus. Příště by se mohlo zkusit jiné zastřešení i v rámci jedné stanice.
Navíc teda střecha stanice Zahradní Město je do očí bijící děs a hrůza. Lehkost a elegance vlastní postsovětskému stavitelství. Krásný vstup do Prahy.
architektura opravdu valna neni (a jeste horsi budou ty vybetonovane diry pod tim, takove francouzske stavitelstvi ze 60/70 let), ale ve srovnani se soucasnym stavem „vstupu do prahy“ je to skok vpred…
By men zajímalo, kolik % cestujících si střechy všimne.
Nevím, kolik lidí si jí všimne, ale uvidí ji desítky tisíc lidí denně, což z ní činí neobyčejně důležitý městský prvek, který by měl odpovídat úrovni a možnostem své doby u lokace. Proč dělat něco jen tak aby to nějak bylo, když ta samá, ale pořádně provedená věc může danou věc pozvednout? Už chápete to postsovětské?
Proč postsovětské? Proč ne prostě české? Proč by v zemi, ve které jsou etalonem pánského odívání kostkované kraťasle a vytahané triko, v zemi, ve které je každá druhá žena pokérovaná, v zemi, ve které se v kašpárkovských cyklodresech lidé dobývají do barokních památek, proč by zrovna v takové zemi měl někdo dbát o estetickou stránku nádraží?
ano!!! a přidal bych ještě ledvinky u pasu a ponožky v sandálích 😀
Ponožky si natáhni třeba na uši. Já mám sandály rád, ale nemám rád, když mi na nohy táhne, třeba ve vlaku. Pokud si s tím nějaký módní poradce neví rady, je mi ukradenej. Ženská si na sebe navlíkne cokoliv a mne bude někdo radit …
kazda druha zena je pokerovana? to mate docela pech na zensky, chlape. 🙂
Bohužel ano, pokud nejde o starší ročníky, ale dneska už i mnohá padesátnice. Neskutečné zohyzdění a to ještě netuší jak budou vypadat za 20 let
Rozkošné sebemrskačství, pane. Souvislost mezi odíváním a veřejnou architekturou mi dosud unikala. A s dovolením asi bude unikat dál.
Taka pekna stavba to vyzera. Co by sme za take nieco dali u nas v BA a v okoli. Uplne mi moze byt „putna“, ci bude zastavka pri stadione futbaloveho klubu s cinskym majitelmi. Podstatna je funkcna infrastruktura.
To jo, taky stojí přinejmenším 3x tolik. Zámkovka vyjde na njakých 300 Kč za metr, žula začíná na 900 Kč na metr a 2500 Kč/m2 není výjimka.
a to bude u stavby za 4 miliardy asi zasadni polozka, ze? 🙂
A co životnost, údržba?
ta bude tragická u obojího, zámkovka praská, vzdouvá se a zarůstá vegetací, zatímco dlažba bude za chvíli tu pokleslá s loužemi, tu trčet do prostoru s ukopnutým palcem a postupně se lámat a mezi bloky samozřejmě spáry a škvíry, kam zateče voda a bude to pukat víc a víc. Takže plichta -1 : -1
jo, nejlepsi je asfaltik, jako byl ve vrsovicich. pul stoleti tam vydrzel jak pribitej a nerozleptaly ho ani tuny holubincu, co na nej napadaly.
Jaký povrch by ste na nově budovaná nástupiště jako nejvhodnější doporučil vy? Já tomu nerozumím, proto se ptám.
Ja som nemyslel drahsiu zulovu dlazbu, myslel som tu stavbu ako celok. My v BA by sme potrebovali vela stavieb na zeleznici, ale stale iba cakame…..
Vím, že v Německu, Rakousku a Švýcarsku hodně let používali na nástupiště zámkovou dlažbu. Nedávno jsem si všiml, že se tam na podobné účely rozšiřuje litý leštěný beton (vypadá lesklé, jestli je litý a leštěný nepoznám) a již zmiňovaná dlažba.
No ve Švýcarsku byl na hodně zastávkách i jen klasický silniční asfalt. V jednoduchosti je totiž síla. Třeba Zurich – Brunau. Zastávka v oblouku, dvoupatrové push-pull vagóny na jednokolejné trati s výhybnami v intervalu 10 minut! Prostě vyasfaltovali perón, k tomu přístřešek jako autobusová zastávka, elektronická infografika a automat na jízdenky.
Odkaz: https://en.mapy.cz/s/ganekukaka
Tak ono na některých stanicích v Československu se asfalt použil taky. Jenže po letech se kroutí a praská, rovný už taky zdaleka není. Ale pravda, třeba kufry a kočárky na něm nedrncají a vezou se příjemně.
U asfaltu dost záleží na použité technologii a především na tom, jak se udělají podkladové vrstvy. To soudruzi v ČSSR dost odflákávali.
Od prosince bez Strašnic. To jsem zvědavý. Fajn.
Ano ta strašnická špinavá rozpadlá zoufalost bude konečně v propadlišti dějin – konečně!!!
Namísto toho bude mnohem použitelnější nová zastávka Zahradní město s přestupem na ty samý tramvaje, a na autobusy jedoucí jednu zastávku k metru A Skalka, který taky prošlo rekonstrukcí jak vnitřních prostor tak na povrchu…
Nebude. Totiž bude až někdy potom. Strašnice ruší od prosince, Zahradní Město zprovozní klidně i o rok později.
A v čem vidíš problém?? Tak dočaně vystoupíš o zastávku dřív nebi pozdějc …
nomen omen…
autobusy tam nebudu tie iste, 188 a 154 idu inym smerom, ale bude tam viac nosnych liniek
ta vzdialenost k metru sa da inak kludne aj prejst peso, mensi problem je ze je to do kopca a z kopca
Ve Strašnicích bude místo zastávky dokonce celé nádraží. Má se jmenovat Praha-Zahradní Město.
To nemá se Strašnicemi nic společného. Zahradní město se nachází v Záběhlicích.
Zahradní Město je v Záběhlicích, ale zastávka Zahradní Město bude na hranici Strašnic a Záběhlic. Možná každý perón v jiné čtvrti.
Neni to peron – ale nástupiště!!!
neni potřeba používat cizí slova pokud na daný označení máme svoje vlastné český slova!!!
-vlastní..
> vlastné český slova
no ty tomu cestinovi davas, ze upozornujes ostatnych…. z troch slov dve nespravne
kdyby šla zpětná korekce – tak by to bylo správně – ale tady to nejde…
A v cestine nemate vlastne ceske slova pre Urban, Transport a Lover ? Teda dost chudobny jazyk oproti slovencine…
To, že se vám slovo peron nelíbí, ještě neznamená, že to peron není. A s vaší přezdívkou jste ten pravý, abyste bojoval proti cizým slovám.
Kdepak, v Záběhlicích je pouze ten jižní most s nákladní spojkou. Stanice i s peróny je celá komplet ve Strašnicích.
Žst. Zahradní město bude většinově v katastru Strašnice, jen podstatně menší část v katastru Záběhlice, nástupiště budou všechna v katastru Strašnice.
stary hrdzavejuci nadchod bude chybat hlavne vsetkym rodinam s kocikom, ludom s kuframi a starsim osobam
Ja jsem prekvapeny, ze uz od prosince se nebude vyuzivat stanice Strasnice. Myslel jsem, ze stavba bude dokoncena az na podzim 2021.
Tak na to, že ten Eden ještě není v provozu, posprejován je slušně.
Tak se podivejte na Negreliho viadukt, na to ze je to pamatka, tak uz jej nekdo taky zdevastoval spreji, hlavne na ostrove a bubenske strane… 🙁
Po „rekonstrukci“ už je to jen neumělá napodobenina původního viaduktu.
Některé části jsou částečně původní. 🙂
Oni i ty komplet rozebrane casti se pak davali zpatky, elkem povedena rekonstrukce, az na to, ze tam nepolozili druhou kolej od Karlina, usetrili na sirce mostu…
Ta klasická dlažba vypadá mnohem lépe než zámkovka! Takhle by se měl kámen používat častěji.
Takový návrat o sto let zpátky.
… se najdou i lidi, kteří mají dojem, že předkové před 100 lety měli v architektuře o něco lepší vkus než my dnes… třeba já.
To, že letopočet vzrostl, nemusí nutně znamenat, že se zlepšilo úplně všechno.
Přesně tak, nejlepší architektura se v Evropě vyskytovala na přelomu XIX a XX století. Od třicátých let to šlo jenom z kopce.
Poslední hezký sloh je gotika.
Nechápu, kde se vzalo, že zámkovka je sprosté slovo. Navíc když je daleko levnější.. Zámkovka lze poměrně dobře přizpůsobit terénu, zapasovat do mezer i opravit. U této kamenné dlažby jsem viděl i to, že ji SŽ opravuje betonem nebo prkny..
Zámková dlažba má na mnoha místech své opodstatnění. Má mnoho výhod. Většinu z nich hezky popsal Romanero. Nevýhodou je, že ne každá zámková dlažba počítá s provozem invalidních vozíků. Při špatném provedení zarůstá snadno a rychle trávou.
V zimě strašlivě namrzá a klouže :-(.
To ta dlazba bude mozna klouzat i po desti, nevim… U zamkovky mi vadi prave to, ze se casem misty zvlni, ale da se opravit…
Jako kazdy povrch ma sve vyhody a nevyhody…
Nenazýval bych to čtyřkolejkou, ale souběhem dvou dvojkolejek. Pokud se nic nezměnilo, tak ve směru z Prahy nelze jet po jakékoli koleji kamkoli (konkrétně z hostivařské dvojkolejky nejde odbočit v Zahradním Městě do Malešic). Stejně tak úsek Chuchle – Radotín nebude skutečná čtyřkolejka (od Krče nepůjde přejet v Chuchli na smíchovské koleje).
Přesně tak. Je to pouze souběh dvou různých tratí.
Takže klasická falešná čtyřkolejka. Škoda.
Ono je teda otázka, jestli se někde ty opravdové čtyřkolejky (kde jsou všechny koleje rovnocenné) vůbec někde staví. Úsek Pirna – Dresden v Německu je taky spíš souběh dvou dvojkolejek (přičemž má v JŘ i každá jiné číslo) než skutečná čtyřkolejka.
Mám se Vám zitra podívat do nějakých open railway map, nebo něčeho takového? Myslím že v GB toho bude dost. Chápu že tam místa asi úplně moc není, že by to možná vzalo více času, a nemám u sebe projekt, ale tady se ta pravá čtyřkolejka přímo nabízela.
Jinak co jsem našel nějaké schémata, tak to vypadá že tam bude přece jenom úrovňové propojení tratí. Jenom je škoda že se to nepojalo odvážněji, mimoúrovňově.
Jako mimoúrovňové přejezdy mezi těmi dvoukolejkami? Samy o sobě se pak dále mimoúrovňově kříží. Předtím zase tolik možností není, jsou tam podjezdy a taky most, nadto jak by vypadaly ty estakády a jaký sklon by to mělo pro náklady…
Spíš jako to předělat a jednu kolej do Hostivaře vést takto:mapy. cz/s/rezafalosu druhou nechat na mostě a ještě pak přes to přehodit jednu kolej jižní spojky. Nebo mít zvednutou i tu kolej do hostivaře a dovést zvenku kolej jižní spojyk a úrovňově ji napojit směrem na Malešice.
Zas tu troubu tolik nehicujte.
Taková spojka by stejně ničemu nepomohla (vynechávám, že je neprojednatelná už jenom od oka). Na ZH bude vše osobní zastavovat, náklady od Hostivaře stejně pojedou většinově do čekaček a moc jich zrovna nebude, expresy a rychlíky budou odjíždět ze ZH těsně před Os (zatímco dnes takto odjíždějí z hlavního) a kdyby se nedejbože někdy stavila nultá etapa VRT k Benešovu, tam má vést taky trochu jinudy: https://mapy .cz/s/lesedecuzo
Neprojednatelné…
Můžu se zeptat na důvod? Je tam tak parkoviště co se dívám. Nebo to patří někomu „důležitému“?
Bude možné tady předjet osobák rychlíkem? Tj. bude možné konstruovat jízdní řád s větší volností, např. že odjede rychlík pár minut po osobáku vznikne tak další rychlíková nekonflitní trasa? Bude možné zavést opravdový 15-minutový interval osobák (ne 10-20 jako teď)?
Jen takový nedostatek – Praha-Zahradní Město není zastávkou ale stanicí.
Z tiskové zprávy Správy železnic: „nově budovanou zastávku Praha-Zahradní Město“
Tak ale asi nemusíte všechno jen opisovat, že?
Vycházím z oficiálního zdroje:-)
U odborného portálu bych čekal, že si zjistí, zda půjde o stanici, či zastávku v obvodu stejnojmenné stanice.
Ctyrkolejka je formálně stanovená. Pro tu u Radotína to tak prostě stanovili, i když nejde jet z každé koleje kamkoliv. Kilometráž mají nově všechny 4 koleje tu „smíchovskou“.
Krom toho jsou taky stanice, které z hlediska dopravy jako stanice ani fungovat nemohou. Třeba Zadní Třebaň a Běchovice, obě v „hlavní trati“. Prostě to jsou paskvily, ale formálně mají nějaký určený statut.
Ještě jednou: uvádí to Správa železnic v oficiálním materiálu.
Tiskový mluvčí jsou, co se týká odbornosti, amatéři. I někteří sotouši mají lepší „odborné“ znalosti.
Předpokládám, že tu tiskovou zprávu četl také někdo z útvarů, které mají stavbu na starosti.
ha ha ha ….
Ale takové nádraží Praha-cibulka je cajk…tam fakt u SŽ pracují intelektuálové…
Ono se zřejmě jedná o to, že má být Zahradní město zprovozněno dočasně jen jako zastávka, až v definitivním stavu bude stanicí.
Možná se mýlím, ale mám za to, že ZM je stanicí už teď…
Nemýlíte se, je to přesně tak.
Není to jedno? Ve většině jazyků není rozdílu mezi stanicí a zastávkou, a i v češtině se může oficiálně používat termín „nádraží“ pro všechno bez ohledu na (ne)přítomnost kolejového rozvětvení.
Tak jedno… jak se to vezme… pro běžného cestujícího možná, pro zpravodajský portál by nemělo.
Předpokládám, že v té stanici vlaky budou mít zastávku, že. Ostatně jsou stanice, v jejichž obvodu je dokonce několik zastávek.
Vlak bude mít zastávku? To je velmi krkolomná formulace.
To jistě je, jen to není tento případ.
To je zcela normální formulace, že spoj nebo linka má někde zastávku. Naopak krkolomné by bylo říkat, že spoj má někde nádraží.
No to právě normální není, je to úplně stejně krkolomné, jako že „má vlak nádraží“. Vlak pouze na nádraží nebo zastávce zastaví, případně tam může mít pobyt, protože vlak nevlastní ani zastávku, ani nádraží, aby „ji měl“, jak by z vaší formulace vyplývalo.
Primární význam slova „zastávka“ je právě to zastavení: „běžel celou cestu bez zastávky“ neznamená, že nenesl na zádech perón s budkou. Na vybavení a označení místa, kde někdo pravidelně mívá zastávku, se to slovo přeneslo až druhotně, metonymicky.
No, vadi mi, ze DP zacina vsemu rikat nadrazi, jako treba Nadrazi Podbaba, to proste nedava smysl…
No, a jak tomu krátce říkat? Železniční zastávka Podbaba je dlouhý.
Proste a jednoduse „Podbaba“, take neni zastavka „stanice metra Dejvicka“, ale jen „Dejvicka“… hlaseni o prestupu na metro nebo na vlak je dostatecne,…
Opravdu to nemusi byt v nazvu,… Muzete srovnavat s autobusy, ty maji take sva stanoviste/nadrazi, ale ostatni se nenazyvaji zastavkou nebo stanovistem v nazvu…
Slovo „zastávka“ není zas o tolik delší než „nádraží“.
Ale narozdíl od slova nádraží nenese informaci, že se týká vlaků, resp. železnice.
Ja si myslim, ze ta informace neni tak dulezita, vsude se hlasi prestup na metro nebo prestup na vlaky a neni k tomu nutne uzivat slovo nadrazi pro kazdou zastavku…
Obecne chapu nadrazi jako vetsi dopravni uzel, kde pravidelne stavi i dalkove a mezinarodni vlaky pripadne i konci apod… u zastavek jen regionalni, mistni nebo mestka zeleznice na prestup…
Terminove to neni presne, ale dostacujici… Opravdu me prijde divne mit Nadrazi Podbaba, nebo Nadrazi Cibulka, kde je dokonce jen jedna kolej a jen pro jednu (pri)mestskou linku…
Jen dodam, take opravdu nehlasi v tramvajich ci autobusech, „Stanice metra Florenc“ ale jen „Florenc“
Ono to není ani tolik tak, že by to vymyslel nějaký DP, jako spíš že se slovo „nádraží“ v tom smyslu používalo už od počátku železnice, respektive od doby, kdy František Bohumil Tomsa to umělé slovo vymyslel. A nezapomínejme taky, že ještě začátkem 70. let se slovo „stanice“ oficiálně používalo i pro zastávky tramvají, autobusů a trolejbusů. A v metru a na lanovce dodnes říkáme „stanice“ i obyčejným zastávkám. Takže spíš bych se ptal, který chytrák na železnici vymyslel, že tam teď nemají jednotné slovo, kterým by šly označit všechny stanice.
Stanice je totiž mnohem obecnější termín, a to i v drážní terminologii Je to jakýkoli pevný vztažný bod dráhy pohybu (v abstraktní matematické i technické podobě); ostatně od toho existuje i pojem staničení, kde „one station“ byla úsečka o pevné délce mezi staničníky (což byly a jsou značky, označující u nás „hektometrické stanice“ – tj. vztažné body na ose koleje nebo trati; tj. „ose os“). Stejně tak je to v dopravní terminologii přeneseně vztažný bod spoje. Terminologie se využívá i v dalších drážních odvětvích, třeba výtahy nemají „patra“, ale „stanice“. V železniční terminologii se pro „nádraží“, „zastávky“ a další používá… Číst vice »
To je sice možné (bohužel), na věci, že to je stanice, to však nic nemění.
A skutečnost, že je to stanice, nic nemění na tom, že je to zastávka.
To samozřejmě mění, protože stanice nerovná se zastávka.
a tyka zastávk anení Zastávka, některá je totiž u Brna
Tak samozřejmě, tak jako stanice nerovná se staniční budova a obec nerovná se město. Ale většina stanic má staniční budovu a vlaky v nich zastavují neboli mají zastávku a nejvýznamnější obce jsou městy. Ale stanice a zastávka jsou zrovna téměř synonyma, čemu se pár desítek let nebo v jedné zemi říká stanice, tomu se o zemi vedle nebo o dvacet let později může říkat zastávka.
Pro potřeby informačních systémů pro cestující je to totéž a nerozlišuje se to.
Z dopravního hlediska to samozřejmě totéž není a jde o stanici.
Jde o stanici, z čehož ovšem nevyplývá, že v té stanici není zastávka.
Ano, zastávka je podmnožina, stanice nadřazený pojem.
Není první 4 kolejnou tratí Praha hl.n. – Praha-Vršovice?
Tam jsou 2 koleje do Vršovic a 2 koleje do Libně.
A nepůjde náhodou ve Vršovicích jet z jakékoliv koleje na jakoukoliv jinou? Tam v podstatě o opravdovou čtyřkolejku skoro jde. Jinak do Libně dvě koleje přes Vršovice fakt nevedou, ty vedou když už tak do Malešic.
Je.
Ono jde o to, jestli jde takovému krátkému tunelovému úseku říkat „trať“. Ale stejný TÚ i osu staničení mají.
Jen aby to nezapadlo, Plzeň hlavní nádraží má na všech nástupištích pouze pochozí desky, doplněné dlažebními kostkami v místech okolo sloupů.
První ctyrkolejka je Hlavák – Vršovice osobní, i když formálně asi to jsou dvě dvojkolejky. Ale proč to tak vymysleli, to nevím.
Druhá ctyrkolejka byla uvedena do provozu před několika měsíci mezi odb. Závodiště a Radotínem.
Takže si to opravte.
Bavíme se o novostavbě.
Ano, novostavbou odbočky Závodiště vznikla zcela nová ctyrkolejka ze souběhu dvojkolejek.
V nadpise je První čtyrkolejka v Čechách. O novostavbě ani slovo.
No jo, nadpis holt musí břinknout.
Nejeden výrobce se už prsil titulky „první ATO na železnici“ a teprve až uvnitř článku vyplavaly doplňující přívlastky, jako třeba „spolupracující s ETCS“ nebo „v komerčním provozu“.
Úsek Odb. Závodiště – ŽST Radotín také není čtyřkolejkou, ale pouze dvěma tratěmi dvoukolejnými.
Jo a číslování TK mají 1, 2, 3, 4.
A samozřejmě jde o novostavbu. Tam čtyřkolejný nikdy nebyla, jen souběh a z Vršovic na hlavák šlo tehdy taky o novostavbu z 90. let.
V číslování kolejí máte pravdu, je to 1–4, nicméně pořád to jsou (prozatím) 2+2 koleje – TTP 521A a 521B
Osa staničení a TUDU se, pokud se dobře koukám, taky liší.
Formálně je to s tím děleným tunelem ještě složitější. 😀
Autor je Sparťan? Slávista nejsem, ale aby někdo napsal čínský klub? Je snad Chelsea ruský klub?
Autorovi je fotbal ukradený.
Člověku, kterému je fotbal ukradený málokdy ví kdo je majitelem fotbalových klubů.
Naopak člověku, který se o člověk nezajímá tato žabomyší válka způsobí, že netuší kde ta zastávka bude. Nějak nechápu proč tam nemůže být napsáno u stadionu Slavie?
Aby měli fanoušci Slavie o čem diskutovat:-)
Možná je skoro důležitější, čí ten stadion je, než jakou značku fotbalového klubu si ti vlastníci k tomu přikoupili. Navíc to slovo „Slavie“ by navozovalo zavádějící dojem, že to patří nějakým slovanským vlastníkům.
Stadion se jmenuje Sinobo Stadium podle majitele, kterým je čínská společnost Sinobo. Jde tedy o stadion čínských majitelů, takže je to správně.
A to jako nestačí napsat u Stadionu fotbalového týmu Slavie…?
Autora prý fotbal nezajímá, tak je mu asi jedno, kdo na tom stadionu hraje. Zjistil, že patří nějakým Číňanům, tak to do článku napsal.
Pokud se nepletu, Abramovič bydlí v UK.
A Liverpool je americký klub? Ja taky nemám rád tu pakáž kolem luftjardy, ale nenazýval bych je čínským klubem. Každý druhý top tým má zahraničního vlastníka.
Pletete, Abramovich ma ruske obcanstvi, do roku 2018 mel vizum do UK, ktere mu nebylo prodlouzeno v UK nebydli.
OK, tak to berte jako důkaz toho, že je mi fotbal ukradený. Každopádně upraveno:-)
Jinak jak koukám do wiki, tak má izraelské občanství:) https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Abramovich
Ale izraelský klub to taky není 🙂 měl jste to nechat. V podstatě taky rád do těch čínských vlezdoprdelků rýpu
Jediný pražský klub je Bohemians , ale kde má zastávku mevím.
Praha-Vršovice, je to do Dolíčku kousek. Jinak Slávie nemá ve Vršovicích historicky co dělat, je to klub z Letné, stejně jako Sparta. Dokonce tam stadiony stály proti sobě. Do Vršovic patří jedině AFK Vršovice, od roku 1927 známý jako Bohemians.
ve světě jsou i stadiony na kterých hrajou a mají svoji základnu 4 různé fotbalové kluby. Je to o slově EFEKTIVITA – nevím tedy proč už tens tarý stadion přímo pod okny obytných domů dávno nezbourali – ta parcela by se dala využít mnohme efektivněji – byty, polyfunkce, kino které tam zoufale chybí apod…
No vidíte, a mně Dolíček nevadí, do Vršovic tak nějak patří. I kvůli své velikosti. Narozdíl od Slavie, kterou tam přemístili i se stadionem soudruzi. Podle mě je stadion v Edenu na to kde stojí moc velký, dopravně hůř dostupný (chybí metro a velká parkoviště), každý atraktivní zapas nebo koncert způsobuje nemalé dopravní problémy (parkování, přecpané tramvaje a autobusy) v celém okolí. Když se tenkrát rozhodlo o výstavbě nového stadionu, měl se postavit jinde, třeba v Letňanech. Je tam metro i dost místa pro vybudování velkého parkoviště, dálnice hned za rohem. Jinak kino ve Vršovicích nechybí, ono tam totiž o… Číst vice »
Takže pan diskutující Pražák je evidentně znalec Vršovic, nedejbože rodák: 1.) multiino ve Vršovicích opravdu nejni… 2.) vedle stadionu se staví nádraží/zastávka Praha-Eden… to že to má pár let skluz neni chyb projektu ale tech co rozhoduji o jednotlivých realizacích železničních projektů – a Praha je v tom vždy až na polsledním místě… 3.) narváno v MHD je vždycky když je kdekoliv v Praze někde poblíž větší akce 4.) ten starej stadion velmi kazí cenu okolních nemovitostí – asi nikdo si dobrovolně nekoupí byt tam, kde by mu tam pravidelně běhaly uřvaný ožralý lopaty pod oknama… močili kde se dá… Číst vice »
Takže až se odstěhujete do Tramtárie, tak nebudete Čechem, ale Tramtařanem…?
A mimochodem, jak to, ze stavi ctyrkolejku? Vzdyt se to tak nikdy nedelalo! A neni na to predpis! Lide by to zneuzili!!!
Jenže v podstatě jde o dvě dvoukolejky a ty jsou tam od nepaměti. Jen na Zahradním městě dřív nebyly vůbec žádné použitelné výhybky.
Možná to pro vás bude novinka, ale ve spoustě zemí se národnost a občanství nerozlišují. Jakmile máte někde občanství, tak máte i tamní národnost.
Asi jste si spletl, kam píšete.
Cinsky fotbalovy klub to opravdu neni, nebudte vtipni za kazdou cenu
100 % čínský majitel, prezident klubu čínský rektální alpinista, stadion pojmenovaný podle čínské firmy. Rád nazývám věci pravými jmény.
Moc Vam fandim. Neni nad to nazyvat veci pravymi jmeny, i kdyby nekterym praskla cevka. Vsak oni v cinsko-pezetkarskem aeroklubiku taky vi sve….
Český klub s čínským majitelem. Je snad PSG katarský klub nebo Arsenal ruský? … prosím vás, nebuďte trapný.
Podle mě je . Jen si to nechcete přiznat , že fandíte číňanovy nebo rusovy . Nejčistčí sport je automobilový , všichni vědí , že jde jenom o peníze a nikdo nemá kecy “ srdcem , pro národ , štěstíčko „. A ikdyž má stáj zázemí v Anglii tak to není anglický tým ale japonský , americký …
Finalista fotbalove Ligy Mistru Paris SG je katarsky klub a HC Ocelari Trinec tak slovensky klub? Asi nee, ze.
Slavia je akciovka registrovana v obchodnim rejstriku CR
Jinak mate pravdu (ohledne majitele a Luftaka)
ok, souhlas, mírně jsem to opravil:-)
Dekuji, svuj podil z vaseho honorare Vam ponecham 🙂
Sparta je kyperský a nebo holandský klub? Nebo kde přesně je papírově zaparkovaný Křetínského byznys?
U Sparty je nějaká nová zastávka na této trati nebo jak to souvisí?
Vlastníkem klubu AC Sparta Praha fotbal, a.s. Je společnost J&T Credit Investments sídlící v Praze. A cílově to ovládá většinově občan České republiky Daniel Křetínský. Menšinový podíl mají lidé napojení na J&T Banku.
Spíš projev mindráku. 🙂
Z čeho?
Naplavený do Vršovic z Letné 😂
Zastávka Eden se projektovala dávno předtím (nejstarší výkresy mám od roku 2012), než Slávii koupili Čínani (dle Wiki 2018), takže o žádné „nazývání věcí pravými jmény“ vůbec nejde (naopak to vyvolává zbytečné spekulace).
Super. Otevřeme Eden, ale náhradu za Strašnice mít nebudeme. To nevím jestli to je výhra to urychlení.
A bude to někomu chybět, když bude Zahradní Město?
Právě, že bude až později…
Jestli dobře chápu, tak je to jen na jeden rok. Nikomu neupadnou nožičky, když v Edenu sedne na tramvaj a těch pár zastávek dojede.
Nikomu neupadnou nožičky, když to dojde celý pěšky, že. Asi taková logika…
prestup v edene na elektricku je docela masaker, to uz radsej hostivar, vrsovice alebo ist rovno elektrickou rovno z hlavnej
Si tam někdy byl, nebo je to jen dobrá rada od braťov slovákov? Zastávka je po rekonstrukci, cesta také a jaké další překážky jsou na cestě?
som tam pravidelne narozdiel od vas, evidentne ste tam v zivote neboli, ked si myslite ze cca 400-500 metrov medzi zastavkou Slavia a novou zastavkou Eden moze ktokolvek povazovat za dobry prestup oproti takemu Zahradnemu mestu, kde to bude radovo v desiatkach metrov
Náhrada za Strašnice bude Zahradní Město (až se otevře). Ale upřímně řečeno, zrovna ve Strašnicích byl tak malý pohyb cestujících, že za nějakou náhradu zrovna nestojí…
Řekl bych z občasného pozorování, že někdy určitě větší než v Hostivaři nebo třeba Horních Měcholupech.
Strašnice to skoro nejsou , Vršovice a Michle mají nádraží .
Jasně, skoro jako Praha-Zličín nemá kolem sebe převážně spádovou oblast Řep…
Vždycky je něco za něco. Holt zmizí strašnická zastávka, vzniknou 2 nové. Hodně lidem Str. bude scházet, hodně lidí ty nové uvítá. Tak to v životě chodí. Já jsem zkusmo změřil v mapě, že do Edenu to budu mít cca o 300 m dál než teď do strašnické zastávky což není taková tragédie.
a jeste je tam jeden takovy detail – ten naznak s edenem znamena, ze uz od prosince se prestane pouzivat strasnicka zastavka…
zastávka u stadionu čínského fotbalového klubu
tak tohle me fakt zabilo. 🙂
Pak jak ještě v závorce raději napsal všeobecně známý název, aby čtenář vůbec porozuměl o co mu jde:)