Obrazem: Praha má novou trať na Dědinu. Pár dní bychom ještě potřebovali, připouští DPP
Nová tramvajová trať Divoká Šárka - Dědina měří 2,23 km. Je to letos už třetí zprovozněná trať v Praze.
Vedení pražského magistrátu a dopravního podniku slavnostně otevřelo novou tramvajovou trať na Dědinu. Na rozdíl od otevření nového spojení do Slivence minulý týden přilákala nyní akce obrovské množství Pražanů. Na trati, kde začne běžný provoz v pondělí ráno, se totiž lidé mohli projet historickými tramvajemi, včetně unikátní T3 Coupé nebo typů K2, T2 či T6.
Přes dva kilometry dlouhá trasa zahrnuje pět nových tramvajových zastávek – Divoká Šárka (na Evropské třídě), Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědina. Trať končí novým dvoukolejným obratištěm poblíž křižovatky s Dědinskou ulicí.
„Jsem zastáncem rovnoprávného přístupu ke všem druhům dopravy, ta veřejná má samozřejmě své specifické postavení,“ uvedl na slavnosti primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Jeho náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) pak připomněl, že jde o nejdelší a nejsložitější trať, kterou letos Praha zprovoznila. V květnu město otevřelo spojení z Modřan do Libuše, minulý týden pak prodloužilo na jihu metropole zmíněnou trať z Holyně do Slivence.
„Plníme jeden z dluhů Prahy, trať zde totiž byla plánována už od poloviny 70. let minulého století jako obsluha sídliště Na Dědině a v územním plánu je od roku 1986,“ připomněl Hřib. Dodal, že součástí projektu je i parkovací dům, který bude sloužit hlavně místním. „Cena jednoho parkovacího místa vyjde na jeden milion korun,“ posteskl si Hřib. Jeho výstavba ale ještě nezačala, čeká se na rozhodnutí magistrátu a výběrové řízení.
Další tramvajovým projektem Prahy je v současnosti návrat linek na horní část Václavského náměstí. Ještě předtím se však pravděpodobně otevře prodloužení trati z Pankráce až na Budějovické náměstí.
„Připravujeme také trať do Suchdola a prověřujeme možnosti tramvajového propojení Prahy 6, Troji a Prahy 8,“ představil další cíle Hřib.
Rok přípravy na měsíc výstavby
Faktická příprava trati na Dědinu trvala 12 let, samotná stavba pak pouhých 16 měsíců. „Poměr rok přípravy = měsíc výstavby jsme zatím změnili jen nepatrně,“ podotkl technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
Místní obyvatelé si ovšem stěžují zejména na to, že slavnostní otevření se odehrává uprostřed částečného staveniště, kde mnohé chodníky nejsou ještě dokončeny, stejně jako slibovaná výsadba stromů, které mají nahradit ty vykácené.
„Pro nás je prioritou zahájit provoz co nejdříve, i když nejsou dokončené všechny části stavby a práce budou ještě nějaký čas probíhat,“ vysvětlil Šurovský „kvalt“, který slavnostní otevírání provázel. „Ty podmínky tu byl výrazně komplikovanější než na Holyni či v Libuši,“ dodal Šurovský.
Podle něj se stavbařům nehodilo dlouhé léto, usazování stromů totiž musí čekat na období vegetačního klidu. Na stavbě se také „svezli“ jiní investoři, hlavně co se týče obnovy sítí.
„Nedodělky máme, ale ne takové, které by měly oddalovat zahájení provozu. Zakázka byla soutěžena na čas a z prodloužení spuštění trati bychom se nechtěli zodpovídat. V posledních dnech se zdálo, že by se nám ještě 2-3 dny hodily, ale byly už vydány jízdní řády a odložení provozu by bylo komplikované,“ vysvětlil technický ředitel.
S údajným uspěcháním otevření nesouhlasí ani starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek (ODS). „Pro nás je zásadní aby trať jezdila. Dostavba parkovacího domu je sice důležitá, ale potřebujeme nyní hlavně uvolnit dopravu na Evropské. Dodělávky a zeleň už na jaře chybět nebudou,“ řekl Stárek.
Někteří obyvatelé sídliště dávali během stavby najevo, že o ní vlastně moc nestojí, neboť jim autobusy dostačují. „To je tím, že místní dlouhodobě preferovali metro na letiště vedené přes Dědinu a doufali v něj. To však díky územní rezervě ještě není ztraceno,“ doufá starosta.
Plány jsou až k letišti
Odpor obyvatel musel řešit hlavně bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě), rozhodnutí EIA dostal projekt už v roce 2013. Osobně obcházel některé problematické prodejce pozemků a pomáhal s výměnami například i armádě, která vlastní sousední objekty. Když poklepával před rokem a půl na základní kámen, následovala podle něj už jen radost.
„Dohodli jsme výsadbu další 100 navíc,“ popisuje ústupky, za které mu na akci poděkoval i současný náměstek Hřib.
Scheinherra mrzí jen to, že trať nepokračuje až k letištnímu Terminálu 3, kam podle územního plánu vést měla. „Bude se tam brzy stavět Airport City Jih, dojíždět tam budou tisíce dělníků,“ podotýká.
Už brzy se však k terminálům dostane trolejbusová doprava. Linka má být spuštěna příští rok v únoru či březnu. Zastávka Divoká Šárka je už koncipována jako sdílená pro tramvaje, autobusy MHD i trolejbusy. Ve směru do centra na ní budou dokonce zastavovat i meziměstské autobusy. Na výjezdu z Prahy by však nástup přeními dveřmi provoz na zastávce komplikoval.
V tomto úseku se v rámci stavby natáhly již i trolejbusové trakční vedení, vybudovala se i společná elektrická měnírna pro tramvaje i trolejbusy.
Tramvaj každé čtyři minuty
Zástupce Subterry, která měla projekt na starosti stavebně, připomněl, že se jedná pravděpodobně o nejtěžší pražskou trať. Tvoří ji totiž dvojitá betonová vana, ve které jsou umístěny protivibrační rohože a na nich je pak instalován systém W-tram.
Prodloužení trati vyšlo na 840 milionů. Z toho 711 milionů zaplatila Evropská unii v rámci podpory bezemisní hromadné dopravy.
Podle zástupců Ropidu se v oblasti díky tramvajím velmi zkrátí dojezdové časy. Zatímco autobusy jezdily v intervalu 6 minut, tramvaje linek 20 a 26 budou ve špičce přijíždět každé čtyři minuty. O víkendech se pak interval zkrátí z 15 minut na 6-7 minut. Z Dědiny bude nově vyjíždět autobusová linka 225 obsluhující jihozápadní město.
V plánu už je prodloužení této trati po mostě přes Pražský okruh na Nádraží Dlouhá Míle. Zahájení výstavby je naplánováno na rok 2027 v koordinaci se stavbou železniční odbočky na Letiště Václava Havla, která povede přes lokalitu Dlouhá Míle u stávajícího obchodního centra Šestka.
Délka prodloužení bude činit zhruba jeden kilometr a nacházet se na ní bude pouze jeden pár zastávek s názvem Nádraží Dlouhá Míle.