Obrazem: Nejstrmější rakouská zubačka dostala k narozeninám nový terminál

SchafbergBahn. Nová staniční budova slouží i jako útulek pro původní parní lokomotivu z 90. let 19. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn. Nová staniční budova slouží i jako útulek pro původní parní lokomotivu z 90. let 19. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

SchafbergBahn patří k největším atrakcím oblasti Solné komory, před covidem svezla 340 tisíc cestujících za sezonu. Letos zřejmě tento rekord překoná.

Kdo letos po covidové pauze zavítá k rakouskému jezeru Wolfgangsee a navštíví tamní ozubnicovou železnici SchafbergBahn, bude nejspíš překvapen novou velkoryse pojatou nádražní budovou dolní stanice této nejstrmější rakouské dráhy.

Nová nádražní budova, která zastřešuje i nástupiště, nahradila původní stánek s pokladnami. Její podoba vzešla z architektonické soutěže, ve které mezi více než 50 návrhy zvítězilo salcburské studio dunkelschwarz ZT.

Budova se po dvouleté výstavbě otevřela letos v dubnu, čímž se završila velká modernizace SchafbergBahn za více než 30 milionů eur (cca 720 milionů korun). Částka zahrnuje vedle nového nádraží i opravu tratě nebo fotovoltaickou elektrárnu.

Nádražní budova je multifunkční, sloužit má například i jako muzeum, galerie nebo prostor pro další kulturní akce. Nabízí i restauraci s výhledem na vlaky a jezero. Zubačka ji dostala ke 130. výročí první jízdy vlaku.

Necelých šest kilometrů dlouhá trať ze Sankt Wolfgangu (Horní Rakousy) k vrcholu hory Schafberg (Salcbursko) překonává 1190 výškových metrů a s maximálním sklonem 255 promile je nejprudší v Rakousku (česká zubačka Kořenov – Tanvald má 58 promile). Od spuštění provozu v roce 1893 slouží turistům a zásobování horského hotelu na vrcholu.

SchafbergBahn, horní stanice a výhled na Wolfgangsee. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, horní stanice a výhled na Wolfgangsee. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, moderní parní lokomotiva z poloviny 90. let 20. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVedle parních lokomotiv obsluhují SchafbergBahn čtyři nové dieselelektrické lokomotivy, které dodal Stadler v letech 2010 až 2020. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřevody moderní parní lokomotivy z poloviny 90. let 20. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDolní stanice SchafbergBahn má od letošního dubna novou velkoryse pojatou budovu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářV nové budově SchafbergBahn nechybí restaurace s výhledem na Wolfgangsee. Pramen: 5schaetze.atNová budova dolní stanice SchafbergBahn. Pramen: 5schaetze.atNová budova dolní stanice SchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn. Nová staniční budova slouží i jako útulek pro původní parní lokomotivu z 90. let 19. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn slaví letos 130 let od zprovoznění. K narozeninám dostala novou staniční budovu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDolní stanice SchafbergBahn, nově se nastupuje pod střechou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPůvodní parní lokomotiva Z1 z 90. let 19. století. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, zánovní parní lokomotiva z 90. let 20. století jezdí na topný olej. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn a lokomotiva připravená na letošní Vánoce. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, horní stanice je ve výšce 1732 metrů nad mořem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOd konečné SchafbergBahn vede ještě kolejová lanovka, která zásobuje hotel na vrcholku Schafbergu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky na SchafbergBahn se vyšplhají až nad úroveň lesa, kde se nabízí výhledy na Wolfgangsee. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn má sklon až 26 procent. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, dolní stanici tvořil donedávna jen přístřešek s pokladnou a otevřené nástupiště. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, dolní stanici tvořil donedávna jen přístřešek s pokladnou a otevřené nástupiště. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZastávka Schafbergalm ve výšce 1363 m.n.m. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, motorový vůz z roku 1964. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, nové nádraží na březích jezera Wolfgangsee. Pramen: dunkelschwarz ZT GmbHVrchol Schafbergu (1782 m.n.m.) nabízí výhled na pět jezer. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Provoz zajišťují hlavně čtyři zánovní parní lokomotivy z 90. let 20. století na topný olej a čtyři dieselelektrické lokomotivy z let 2010 až 2020 od Stadleru. Doplňuje je jeden téměř 60 let starý motorový vůz a příležitostně pět původních parních lokomotiv na uhlí z konce 19. století. SchafbergBahn dále vlastní patnáct osobních a pět nákladních vagonů. Patří akciové společnosti Salzburg AG, kterou z většiny vlastní město Salcburk a spolková země Salcbursko.

Cesta trvá zhruba 35 minut, s historickou parní lokomotivou až dvojnásobek. Méně příjemnou novinkou je zvýšení cen. Zatímco v roce 2019 vyšla zpáteční jízdenka na 40 eur, letos to je 47,6 eura. Rodinná jízdenka pro dva dospělé a vlastní děti za stejnou dobu zdražila z 91 eur na dnešních 108,9 eura.

Vrchol Schafbergu ovšem nabízí jednu z nejlepších alpských vyhlídek; hora je obklopena několika jezery a při dobrém počasí je vidět Šumava. SchafbergBahn patří k největším atrakcím oblasti Solné komory (Salzkammergut), před covidem svezla 340 tisíc cestujících za sezonu. Letos zřejmě tento rekord překoná.

Tagy ozubnicová železnice SchafbergBahn
7 komentářů