Pro české příznivce železnice je to jasný výletní cíl, vzdálený od hraničního přechodu Dolní Dvořiště jen necelé tři hodiny jízdy autem. Řeč je o rakouské ozubnicové železnici SchafbergBahn, která spojuje břehy jezera Wolfgangsee s vrcholem hory Schafberg.
Necelých šest kilometrů dlouhá trať překonává 1190 výškových metrů a s maximálním sklonem 255 promile je nejprudší v Rakousku (česká zubačka Kořenov – Tanvald má 58 promile).
Od spuštění provozu v roce 1893 slouží turistům a zásobování horského hotelu na vrcholu. Postavily ji stovky převážně italských dělníků s pomocí mul. A více než 125 let od zdolání vrcholu prvním vlakem skutečně Čechy láká, soudě podle hovorů kolem je čeština ve vlaku po němčině druhou nejčastější řečí, zdatně ji ovšem atakují čínština a japonština.
SchafbergBahn, motorový vůz z roku 1964.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zastávka Schafbergalm ve výšce 1363 m.n.m.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn má i dvě moderní diesel-elektrické lokomotivy (r.v. 2010 a 2016). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Opravárenské zázemí má SchafbergBahn hned u dolní stanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Původní parní lokomotiva SchafbergBahn jako pomník.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trasa SchafbergBahn je v horách jasně rozpoznatelná.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trasa SchafbergBahn je v horách jasně rozpoznatelná.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dolní stanice SchafbergBahn.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn, moderní parní lokomotiva z 90. let 20. století.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn má sklon až 26 procent. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn, moderní parní lokomotiva z 90. let 20. století.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Takových osobních vozů má SchafbergBahn celkem 15. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Konečná SchafbergBahn ve výšce 1732 metrů. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SchafbergBahn, motorový vůz z roku 1964.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na trase SchafbergBahn jsou dva tunely. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na trase SchafbergBahn jsou dva tunely.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ozubnicový systém SchafbergBahn.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Provoz zajišťují hlavně čtyři zánovní parní lokomotivy z 90. let 20. století na topný olej a dvě dieselelektrické lokomotivy z let 2010 a 2016 od Stadleru. Doplňuje je jeden 50 let starý motorový vůz a o prázdninách pět původních parních lokomotiv na uhlí z konce 19. století. SchafbergBahn dále vlastní 15 osobních a pět nákladních vagonů. Patří akciové společnosti Salzburg AG, kterou z většiny vlastní město Salcburk a spolková země Salcbursko.
Cesta trvá zhruba 35 minut, s historickou parní lokomotivou až dvojnásobek. Zpáteční jízdenka vyjde na 40 eur, dítě má poloviční slevu. Rodinná zpáteční jízdenka pro dva dospělé a děti stojí 91 eur. Vrchol Schafbergu nabízí jednu z nejlepších alpských vyhlídek; hora je obklopena několika jezery a při dobrém počasí je vidět Šumava.
Náhodou jsem tam byl v pondělí, je to zážitek :). Uhelná pára zrovna nejezdila, ani motorák, ale stejně to byl zážitek :). Nahoře výhled jen těsně kolem hory, ale jezera vidět bylo, dál ne. Je to pálka, ale je to super výlet 🙂
Vašek
1 rok
Letos jsem se tam zastavil, ale cena jízdenky mě odradila. Tak jsem si pouze vyfotil mašinky.
Při letmém pohledu na mapu bych řekl, že asi po kolejích do Bad Ischlu (měla by fungovat i Včasná jízdenka) a dál asi Postbusem? Koukněte na web OBB mají tam zapracovaný i ty autobusy (včetně možnosti koupit si jízdenku).
Do Bad Ischlu rozhodně na včasnou jízdenku,jste-li z Čech tak Tabor – Bad Ischl (via Dvořiště) od 14€,koupit zvlášť jízdenku do Tabora za vnitro tarif,z Moravy koupit Brno – Bad Ischl (via Břeclav) cena též od 14€,přes Břeclav,ale bývá za tuto cenu dlouho dopředu vyprodáno
Poštovnî autobus Bad Ischl – St.Wolfgang 4,5 €
Náhodou jsem tam byl v pondělí, je to zážitek :). Uhelná pára zrovna nejezdila, ani motorák, ale stejně to byl zážitek :). Nahoře výhled jen těsně kolem hory, ale jezera vidět bylo, dál ne. Je to pálka, ale je to super výlet 🙂
Letos jsem se tam zastavil, ale cena jízdenky mě odradila. Tak jsem si pouze vyfotil mašinky.
Výhled zprostředkuje i webkamera:
https://schafberg.panomax.com/
Jel jsem s ní cca 3 roky zpátky. Je to opravdu zážitek. Ale jízdenka je opravdu pálka.
Pro příznivce železnic bych taky očekával radu, jak se tam dostanu železnicí…
Při letmém pohledu na mapu bych řekl, že asi po kolejích do Bad Ischlu (měla by fungovat i Včasná jízdenka) a dál asi Postbusem? Koukněte na web OBB mají tam zapracovaný i ty autobusy (včetně možnosti koupit si jízdenku).
Vlakem do stanice Bad Ischl,z Bad Ischlu pioštovním autobusem 546 do stanice St.Wolfgang im Salzkammergut,Schafbergbahn
Dá se koupit přes appku nebo web ÖBB
Do Bad Ischlu rozhodně na včasnou jízdenku,jste-li z Čech tak Tabor – Bad Ischl (via Dvořiště) od 14€,koupit zvlášť jízdenku do Tabora za vnitro tarif,z Moravy koupit Brno – Bad Ischl (via Břeclav) cena též od 14€,přes Břeclav,ale bývá za tuto cenu dlouho dopředu vyprodáno
Poštovnî autobus Bad Ischl – St.Wolfgang 4,5 €
Díky všem za rady, v Bad Ischlu jsem byl, ale tohle mě nenapadlo.