LOT 3a leaderboard

Léto v obrazech: Nejstrmější zubačka v Rakousku překonává 1200 výškových metrů

Pohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro české příznivce železnice je to jasný výletní cíl, vzdálený od hraničního přechodu Dolní Dvořiště jen necelé tři hodiny jízdy

Pro české příznivce železnice je to jasný výletní cíl, vzdálený od hraničního přechodu Dolní Dvořiště jen necelé tři hodiny jízdy autem. Řeč je o rakouské ozubnicové železnici SchafbergBahn, která spojuje břehy jezera Wolfgangsee s vrcholem hory Schafberg.

Necelých šest kilometrů dlouhá trať překonává 1190 výškových metrů a s maximálním sklonem 255 promile je nejprudší v Rakousku (česká zubačka Kořenov – Tanvald má 58 promile).

Od spuštění provozu v roce 1893 slouží turistům a zásobování horského hotelu na vrcholu. Postavily ji stovky převážně italských dělníků s pomocí mul. A více než 125 let od zdolání vrcholu prvním vlakem skutečně Čechy láká, soudě podle hovorů kolem je čeština ve vlaku po němčině druhou nejčastější řečí, zdatně ji ovšem atakují čínština a japonština.

SchafbergBahn, motorový vůz z roku 1964. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva SchafbergBahn. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZastávka Schafbergalm ve výšce 1363 m.n.m. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn má i dvě moderní diesel-elektrické lokomotivy (r.v. 2010 a 2016). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpravárenské zázemí má SchafbergBahn hned u dolní stanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPůvodní parní lokomotiva SchafbergBahn jako pomník. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrasa SchafbergBahn je v horách jasně rozpoznatelná. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrasa SchafbergBahn je v horách jasně rozpoznatelná. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDolní stanice SchafbergBahn. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, moderní parní lokomotiva z 90. let 20. století. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn má sklon až 26 procent. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, moderní parní lokomotiva z 90. let 20. století. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTakových osobních vozů má SchafbergBahn celkem 15. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled z hory Schafberg na jezero Wolfgangsee. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKonečná SchafbergBahn ve výšce 1732 metrů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSchafbergBahn, motorový vůz z roku 1964. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa trase SchafbergBahn jsou dva tunely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa trase SchafbergBahn jsou dva tunely. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOzubnicový systém SchafbergBahn. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Provoz zajišťují hlavně čtyři zánovní parní lokomotivy z 90. let 20. století na topný olej a dvě dieselelektrické lokomotivy z let 2010 a 2016 od Stadleru. Doplňuje je jeden 50 let starý motorový vůz a o prázdninách pět původních parních lokomotiv na uhlí z konce 19. století. SchafbergBahn dále vlastní 15 osobních a pět nákladních vagonů. Patří akciové společnosti Salzburg AG, kterou z většiny vlastní město Salcburk a spolková země Salcbursko.

Cesta trvá zhruba 35 minut, s historickou parní lokomotivou až dvojnásobek. Zpáteční jízdenka vyjde na 40 eur, dítě má poloviční slevu. Rodinná zpáteční jízdenka pro dva dospělé a děti stojí 91 eur. Vrchol Schafbergu nabízí jednu z nejlepších alpských vyhlídek; hora je obklopena několika jezery a při dobrém počasí je vidět Šumava.

Tagy ozubnicová železnice Rakousko SchafbergBahn
9 komentářů