Jediná ozubnicová trať v Česku projde velkou opravou, bude zabezpečena ETCS

Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubnLokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn

Správa železnic počítá také s opravou výpravní budovy kořenovského nádraží.

Správa železnic chystá na rok 2023 velkou opravu jediné české trati s ozubnicí. Její součástí bude i vybudování nového zabezpečovače ETCS. Opravu trati z Tanvaldu do Kořenova již projektuje sdružení Tým dopravního inženýrství a Sagasta za 12 milionů korun. Odhadované náklady jsou 550 milionů korun.

Jedná se o projekt opravných prací, které zahrnou zejména opravu železničního svršku a ozubnice jako technické památky a dále pak opravu Polubenského tunelu. V současné době probíhá zpracování kompletní dokumentace pro stavební povolení, její dokončení včetně vypořádání připomínek se předpokládá v prosinci,“ popsal situaci mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Správa železnic v posledních dvou týdnech vypsala další dvě zakázky týkající se této trati. Hledá projektanta na vybavení tratě zabezpečovacím systémem ETCS L1 LS Regional. Ve druhé zakázce soutěží firmu na projektovou dokumentaci opravy výpravní budovy kořenovského nádraží. „Půjde o částečnou opravu zahrnující opravy pláště budovy, hydroizolace, nátěr oken, opravu veřejných toalet, zpevněných ploch a přípravu místnosti pro zabezpečovací technologii,“ dodal Gavenda. Oprava a instalace ETCS má probíhat najednou.

Součástí projektu na opravu ozubnicové trati bude i výměna samotné Abtovy ozubnice. V rámci zpracování projektové dokumentace bylo nutné metalurgickým rozborem zjistit složení stávajících a jinak již nedostupných ozubnicových tyčí, aby po opravě nedocházelo k nadměrnému opotřebování a poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích. „Aby bylo možné tyto původní ozubnicové tyče vyjmout, byly vyrobeny dvě jiné tyče s předpokládaným složením a proběhla jejich výměna,“ dodal Gavenda. Během opravy dojde k výměně pražců, nově budou kolejnice a ozubnice umístěny na nových ocelových Y pražcích.

Ozubnice je na trati na třech úsecích, i proto je trať kulturní a technickou památkou. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.

Tagy ETCS L1 LS Regional ozubnicová železnice Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov
120 komentářů