Obrazem: Jako nové. Švýcarské naklápěcí vlaky ICN prochází po dvaceti letech omlazením
Projekt za půl miliardy franků nabral dva roky zpoždění.
Švýcarské spolkové dráhy SBB představily první jednotku řady RABDe 500 po kompletní modernizaci. Dopravce k ní přistoupil více než dvacet let po zahájení provozu. Celkem 44 jednotek je jedním ze základů dálkové flotily švýcarských drah, jezdí především na vnitrostátních výkonech.
Modernizace přinesla kompletní obnovu interiéru a doplnění standardu odpovídající současným požadavkům cestování. Jednotky nazývané ICN (Intercity-Neigezug) si SBB modernizují samy ve svém depu v Yverdon-les-Bains, práce potrvají do roku 2031. SBB za úpravy zaplatí přes 500 milionů franků (přes 13 miliard korun). Vlaky vyráběly společnosti Adtranz, Bombardier a Alstom. Vozové skříně mají aktivní naklápění.
Interiér je úplně nový, proměnou prošly i další části jednotek, díky kterým se prodlouží životnost vozidel o dalších dvacet let. Koncept modernizace navazuje na úpravy souprav IC2000, které začaly dříve. SBB oznámily zahájení modernizace v roce 2021, představení první soupravy nabralo dva roky zpoždění.
Jednotky mají aktuálně každá najeto kolem osmi milionů kilometrů. Podle SBB je kromě nových sedaček či koberců také nový koncept osvětlení, lepší příjem signálu mobilního telefonu nebo nové stolky s integrovanými zásuvkami. Proměnou prošel i jídelní vůz a zóna pro rodiny.
Prototyp prvního modernizovaného ICN by se měl po sérii testů vrátit do provozu ještě letos, druhá jednotka bude hotová na počátku příštího roku. Poté začne modernizace tempem sedm až osm vlaků ročně.