Obrazem: Jak stavbaři zvládli za den zvednout 700tunový most u Negrelliho viaduktu „horem“

Hydraulické válce zvedly pole mostu o 1,8 metru. Po kontrolách a opravě se spustí už jen o metr a půl.
O víkendu probíhá další z několika krátkodobých uzavírek tramvajového provozu pod železničním mostem na Bubenském nábřeží. Zatímco cestující musí v sobotu a v neděli cestou do Holešovic využít náhradní dopravu, stavbaři mají za úkol v omezeném čase nadzvednou most navazující na Negrelliho viadukt o 1,8 metru výše. A to netradiční metodou.
V rámci sousední novostavby nádraží Bubny se totiž mění niveleta železniční trati a tím i výškové uložení původní konstrukce. Současně se vymění i všechna mostní ložiska konstrukce z roku 1980. Zároveň se na straně u nádraží vybuduje nový úložný práh a nová závěrná zídka.
Proběhne také detailnější diagnostika všech nosníků, protože jejich čela jsou za provozu nepřístupná, stejně jako jejich vnitřní prostory.
Niveleta mostu se zvedá na straně u nádraží asi o 25 cm, u Negrelliho viaduktu zůstává výškově v původní poloze. Změnu nešlo udělat pouhým přisypáním štěrkového lože, jelikož most už by větší zátěž neunesl a nebyl na ni konstruován. Aktuální zdvih o 1,8 metru se dělá kvůli výměně ložisek a betonáží, poté se pole mostu opět spustí dolů.
„První pole se zvedlo před 14 dny, nyní přišlo na řadu to druhé,“ popsal pro Zdopravy.cz specialista mostních konstrukcí Metrostavu TBR Jiří Lukeš, který na celou operaci dohlíží.
V souvislosti se zvednutím mostu do nové polohy se následně bude muset upravit i odvodnění mostu, jelikož se změní spádové poměry.
Výluky se musely minimalizovat
Původně se měl most zvedat tradičnější technikou odspodu. To by však znamenalo výluku tramvají na 14 dní u každého ze dvou polí mostu, což bylo pro dopravní podnik neprůchodné.
„Z tohoto důvodu jsme museli vymyslet nějaký jiný postup zvednutí polí, abychom minimalizovali výluky tramvaje,” vysvětluje Lukeš a začíná popisovat, jak náročná operace probíhá.
„Nahoře jsou tři příhradové konstrukce, které jsou uložené na podporách na předchozím poli a v přechodové oblasti. Na příhradových konstrukcích je potom příčný ocelový nosník a z toho nosníku jsou spouštěné předpínací tyče profilu 36 mm. Tyče zvedáme pomocí vysokotlaké hydrauliky. Na každé tyči je 60tunový dutý hydraulický válec. Mostní pole tak zvedáme synchronně na každé straně na oněch sedmi tyčích,“ pokračuje Lukeš.
Celková konstrukce jednoho pole váží přibližně 700 tun. Po dobu prací bude zavěšena na předpínacích tyčích a budou ji držet matice pod hydraulickými válci.
Zvednutí pole mostu v plné výšce se nakonec zvládlo za jediný den včetně přípravných prací. Spouštět se bude za další víkendové výluky na začátku května. Další výluku si vyžádá zmíněná oprava odvodnění. Vlaky se na trať vrátí spolu se zprovozněním nádraží Praha-Bubny se začátkem srpna.
Obrazem: Prošli jsme stavbu nádraží Praha-Bubny, v srpnu projede první vlak