Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Obrazem: Jak se staví koridor. U Soběslavi už se rýsují mosty i hloubený tunel

Stavba 4. koridoru Soběslav - Doubí. Autor: Petr Špetlák
Stavba 4. koridoru Soběslav - Doubí. Autor: Petr Špetlák
V polích a mokřinách u jihočeské Soběslavi už se začínají rýsovat prvky nové tratě. Podívejte se.

Už to bude téměř rok, co v jižních Čechách začala stavba 4. koridoru mezi Soběslaví a Doubím. V polích a mokřinách už se začínají rýsovat mostní estakády, tunel a další prvky. Jde o devítikilometrový úsek novostavby za téměř 4 miliardy korun. Stavbu provádí sdružení firem Eurovia, Strabag a Metrostav.

Modernizovaná trať bude téměř v celém úseku vedená v souběhu s dálnicí D3, což umožní zvýšení traťové rychlosti na 160 km/h. Výhledově pak Správa železnic počítá se zvýšením až na 200 km/h. Kvůli tomu nechala stavbu už v jejím průběhu přeprojektovat. Přidání druhé koleje přinese zvýšení kapacity a odpadne také křižování vlaků v Soběslavi a Roudné.

Trať mezi Soběslaví a Doubím u Tábora už je z obou stran obklopena modernizovanými úseky. Povede v nové stopě a díky přestavbě se výrazně narovná (nákres zde). Její součástí bude nový 370 metrů dlouhý Zvěrotický tunel. Vznikne šest železničních mostů a stejný počet silničních mostů, zmizí úrovňové přejezdy. Vedle tunelu patří k nejvýznamnějším objektům estakáda přes údolí Černovického potoka (832 m), estakáda přes Kamenný rybník (263 m) a přeložka silnice II/135. V rámci stavby bude zřízena nová zastávka Myslkovice.

Díky vedení stavby v nové stopě by cestující neměly výrazněji trápit výluky. Na ty dojde jen při napojování nového úseku. Hotovo má být v roce 2023.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cestujici

co se stane s puvodni trasou?

Ctenar

Jaký smysl má uložení pásů různého kameniva ve svazích?
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/08/Doubi_91.jpg

Kalanis

Stabilizace svahu, tzv „Žebra“. Celkem normální. Vede to vodu a nestojí to tolik jako vykopat celý svah a dát tam kamenivo po celém prostoru.

MildaIV

Mě docela znepokojuje množství budovanýc estakád. Některé z nich by alespoň částečně šly nahradit náspy. Ty by možná na vybudovaní byly dražší, ale jejich životnost a údržba do budoucna určitě levnější.

rory2k

Náspy mají tu nevýhodu, že vytvářejí bariéru v krajině. Vybudování estakády mohlo vzniknout jako požadavek majitelů okolních pozemků kvůli přístupu na ně.

Alibaba

Navíc násep potřebuje větší zábor pozemků.

Martin

Viadukty a estakady jsou v tomto lepsim resenim, spise se divim, ze nebyly v minulosti vyuzivany casteji…

Jirka

Násep dělá problémy při povodních, potřebuje více vykoupených pozemků, omezí průchodnost krajinou pro lidi a zvěř a ekosystém obecně.

Urban Transport Lover

mě fascinuje na fotkách ten tunel 2 metry pod úrovní terénu – to jsou opravdu vyhozené peníze….

Greta

Nejsou, tunel je stabilnější než zářez a stejně jako estakada snižuje fragmentaci krajiny, navíc snižuje hlučnost.

Martin

Hloubeny tunel, taktez celkem bezne reseni… Mj. dokonce se delaji i podvodni hloubene tunely, jeden je v Dansku, druhy napr. v Praze na metru C pod Vltavou…

Jakub

Chápu to dobře, že vyhloubili zářez, injektovali, následně tam nasadí ostění a zase to zahrabou? Doháje, nebylo by levnější nechat tam ten zářez bez tunelu?

Odpadlik

Počítám že to bude fungovat i jako přechod pro zvěř.
Mimochodem hloubene tunely vycházejí IMHO levněji, i když je to zvláštní. Např spousta stanic metra je hloubenych i když je to de facto tunel

K.S.

Další věc je obecná prostupnost krajiny (ČR má mimochodem jako jedna z mála zemí právo neomezeného pohybu v krajině, samozřejmě mimo stanovených případů kde to tak není) a průchodnost stavby, ale tak se to dělalo od počátků železničního stavitelství, někdy je prostě lepší udělat tunel, byť je to dražší, než se snažit prosadit nevratný zásah v podobě zářezu a nechat na tom viset celou stavbu. Doufám navíc že jsme se konečně dostali od poněkud destruktivního kolektivistického myšlení zpátky ke snaze přijít s pro všechny akceptovatelnými řešeními, vím jde to asi pomalu a možná jsem naivní, ale doufám že i přes… Číst vice »

Jakub

S tím jsem naprosto v pohodě a všemi deseti hlasuji pro ekodukty a další vymoženosti udržující ráz krajiny všemi deseti.
Jen mě to prostě napadlo v souvislosti s pohledem na nehluboký, zpevněný zářez, který se bude opět zasypávat. Naprosto pochopitelně se tak staví metro, protože v intravilánu nepotřebujete odhalený tubus dráhy metra. Ale v otevřené krajině dělat kvůli necelým 400 metrům tunel v pocitové hloubce koleje asi 5 metrů pod povrchem mě to docela zarazilo. 🙂

a8n

Těch pocitových 5m je v reálu v nejvyšším místě 15m.

Jirka

Dojde k zamezení hluku pro obyvatele. Není potřeba se starat o svahy a nehrozí tak pád stromu do kolejiště. Nad tunelem lze normálně využívat půdu. Lepší průchodnost krajiny, …

jirka

já zas nechápu proč i takto neudělali tunel místo megazářezu u Nazdic ??

Radim

Rychlost rozvoje naší infrastruktury mě dostala až do stavu, kdy mám dětinskou radost z každého nového pražce, každého šedého kamínku štěrku, každého kousku nového asfaltu či betonu.

Tomáš

Je to tak, lověk se má radovat z maličkostí..

BND 30

Já se z náhledu naopak zděsil, že je to stavba kanálu DOL a ono je to jen to pětisetleté suchu v praxi 🙂

Standa

A víte čím to je? Nejsou kapacity… Stát se bojí že když na (už tak nasycený) trh vychrlí 20 významných staveb okolo 2mld. Tak si firmy řeknou o nekřesťanský prachy… A to by zas lidi místo nadávání jak je vše pomalý že se málo staví přesunuli pozornost jak je všechno drahý a kdo by Za to mohl? Zase Babiš že jo!!!

Tom Matoo

Zadne takove stavby nejsou pripraveny, aby se dali soutezit.

Standa

Já ale hlavně narážel (kapacitou) na lidský kapitál… Ten tu chybí… A Projekty jsou připravený jen seto neříká nahlas.. proč by jinak navyšovali rozpočet na 120 mld.

BND 30

Že by se třeba blížily volby…?

Standa

Příští rok nebude problém sledovat jaK se o stavbu uchází třeba jen dvě sdružení firem Ne- li jedna firma a cena bude nehorázna.. Takže see to zrušili a počká se až se nějaká dokončí.

Jirka

Lidský kapitál – není problém dovést další ukrajince nebo převést lidi z okolních zemí.
Které projekty jsou připravené? Například u silnic a dálnic se projekty soutěží ještě předtím, než jsou vykoupeny všechny pozemky, aby se alespoň něco soutěžilo.

Standa

Není problém? Já z reálu vím že je.

K.S.

Tak pokud chybí lidi, tak je třeba přestat se hrát ve stavebnictví na „specifika“ a otevřít to opravdu všem firmám v EU. Nechápu ty podivné šaškárny ve stavebnictví a podobně.

Jirka

Stavby prostě nejsou připraveny. Různí ekologisté a místní spolky mají díky naší legislativě možnost stavbám účinně bránit.

K.S.

Nejsou, ale protože stát není s to si ani uhlídat vlastní předpisy. Ostatní země v EU nemají stavební povolení a řízení tak tragické jako ČR, řešit to osekáním možností lidí se k projektu vyjádřit není řešení. Další věc je že se staví a projektuje od stolu a s lidmi v místě se nekomunikuje a to pak se nedá ničemu divit že to nechtějí a začnou se bránit. Ano, na jednu stranu může být v mapě nějaká čára, ale ta tam může být třeba 50, nebo i 80 let, jakou legitimitu pak má to že se stát rozhodne to začít stavět?… Číst vice »

Jirka

Zákony by mohli změnit, otázkou je, jestli jim to tak nevyhovuje. Tj. stavět jen tolik na kolik peněz nám přerozdělí EU.

K.S.

Nemyslím si, běžně se stává že se peníze z EU nevyčerpají, to je problém, navíc ten „vyhovující“ stav by byli s to navodit jakkoliv jinak, třeba prostou ignorací, mne třeba poslední dobou dost fascinuje neschopnost elektrifikovat trať ze Znojma do Jihlavy a domluvit se s Rakouskem na trianglu u Stockerau, což by umožnilo dostat část dopravy úplně mimo Brno a rampu v u Řikonína a Vídni by pak ulehčilo pokud by byl drát ze Znojma do Břeclavi. Stejně tak je fascinující doposud neprovedená rekonstrukce a elektrifikace mezi Letohradem a Týništěm, která mohla už roky odlehčovat koridoru. Jak od případné nákladky,… Číst vice »

Vojta

Jel jste někdy po té trati z Týniště do Letohradu? Nejsou tam sklonové poměry jako někde v Polabí, myslím tedy úsek Doudleby-Letohrad. Aby se trať zrychlila, muselo by se udělat několik přeložek včetně tunelů. Jak byste například vyřešil takový průjezd Liticemi, kde je Vmax 40 km/h?
P.S. Praha-Wroclav jede 1 vlak denně a to přes Ústí n.O.

K.S.

Mezi týništěm a Letohradem má podle TTP 753 normativ 700t v T v U 650, Z letohradu do Lichkova má také T 700 a U dokonce jen 600t, pro elektrické lokomotivy 163 a 363 tam je pak normativ 1200t. Hádám tedy že na Týniště by mohl být normativ podobný. A nevypadá zase tak zle. V první fázi by bylo myslím možné dosáhnout celkem slušné rychlosti až po Sopotnice, pak to bude trochu horší a Litice se budou muset nějak přestavět, tam je pak otázka jestli se tam ještě nakládá (asi) kámen, protože pod sypacím silem je kolej napojená skoro až… Číst vice »

Jiří Kocurek

A když si někdo připlatí 5 % ceny za urychlení stavby, tak je oheň na střeše. Vyberte si.

pája

Paráda. Už se těšíme až Brzda provozu (Správa železnic) na podzim začne budovat Praha – Liberec.

Libe

SŽ na podzim samozřejmě začne, tedy přesně měsíc potom co politici rozhodnou že chtějí novou trať, dalším rozhodnutím přidělí peníze, dalším politickým rozhodnutím určí trasu, pak pár nepolitických rozhodnutí typu územní plány kraje, pak jednotlivých obcí. Drobnosti jako výběrové řízení na projektanta a zhotovitele jsou vyřízená v řádu vteřin, stejně tak jako klasické trať samozřejmě chceme,ale protože z ní budou mít užitek jen pražáci a pár lidí z Liberce, tak to radši ať vede okolo nejlépe skrz sousední obci.

Sitgestravel

Reknu to tahle, kdyby nejaky vyznamnejsi papals dojozdel z Lbc do Prahy, tak uz ta trat stoji. Hadejte, proc Lbc mel jako prvni krajske mesto poradnou dalnici (tehdy se tomu rikalo rychlostni silnice) do Phy. Jinak budovani VRT ma byt koncepni urednicke rozhodnuti, a ne politicke. A pozadavek na vlakove spojeni krajskeho mesta s centrem povazuju v dnesni moderni dobe zamerene na rychlost a ekologii za naprosto opravneny. Kdyz muze mit Ostrava letiste, kam jezdi vlak, ale nejezdi tam tim vlakem zadni cestukici, proc by Liberec nemohl mit trat do Prahy, kterou by jiste spousta cestujicich jezdila.

Tomáš

Ono je to trošku jinak. Na Mošnov se jen udělalo za pár milionů troška kolejí+zadrátovano. Skoro vše platila EU.
Že z Mošnova nic nelétá, to už je druhá věc. Katowice byly rychlejší.
Každopádně je to parádně připravené.
Jen chybí ti cestující.

Rosťa

Za 2 mld se udělalo 2 km nových koleji…. Dnes tam pravidelně jezdí 2-3 lide, Fira, průvodčí a šotouš.

medical_examiner

Kolik tak stojí postavit kilometr tratě s rychlostí 60-100 km/h?

Jiří Kocurek

Cena 553 mega, a to vč. rekonstrukce elektrizace 6km trati Mošnov – Studénka.

Buď nemáte pravdu vy, nebo novinky. A jelikož jste si vylhal i ty dva kilometry, tak jste si asi vylhal i tu cenu.
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/ostravske-letiste-je-primo-napojene-na-zeleznici-261987

J.L.

Už Walter Ulbricht v NDR říkal, že strana a vláda jsou skvělé, ale národ stojí za prd. Nechce jezdit na prázdné letiště 🙉

Martin

Ono by to mozna chtelo memorandum, kde by se obce na trase domluvili a sepsali to… Idealne prodiskutovane s lidmi… RS42 v planu neni a jen tak nebude, bohuzel…
Myslim, ze by nejvice pomohl tunel mezi Libercem a Hodkovicemi, to by pro zacatek mohlo stacit, pripadne modernizace trati Ml.Boleslav-Hodkovice…

Martin

Moje řeč, zpráva, že pod Jermanicema byl proražen tunel bude med na mé srdce …

Odpadlík

Tak teď jsem se koukal, a Všejanskou spojku už mají na stavby.szdc.cz naplánovanou. Sice stavět až za 5 let, ale naplánovaná je 🙂 – na rozdíl od té přeložky u ValMezu o které se také sáhodlouze hovořilo a je ticho po pěšině.

Lemmy

Jojo, Všejanská spojka a ten tunel před Libercem a zbytek se nějak podá…

KarelF

Tak Všejanská spojka vyřeší minimálně Mladou Boleslav. Elektrifikace i spojka se zaplatí velmi brzo. Pojede po spojce nejen osobní doprava, ale hlavně nákladní do a z škodovky. Potom už by neměl být tak velký problém pokračovat dále. Zvlášť pokud je tam další poptávka po nákladní dopravě a zvedla by se i poptávka po osobní dopravě.

K.S.

Co jsem nedávno četl, tak do Valmezu prý nevychází ekonomika, respektive vychází na částečnou jednokolejku, prý tam je málo vlaků, nebo co. Otázka je nakolik za to může přetížený koridor. Druhá otázka pa je co by s tím udělalo napojení trojúhelníky na obou koncích, kdy by se spojily dva koridory Evropského významu v severojižním směru V Hranicích ten trojúhelník mimochodem býval. Bohužel daná oblast je železničně tak nějak zakletá protože je to příliš na východě a čeká se na VRT, takže ani místní zlepšení bohužel nebudou. Přitom kdy ta VRT bude? Možná by tak mohly být protaženy některé stanice aby… Číst vice »

Jiří Kocurek

Místo trojúhelníku můžete dojet až do Hranic a vydat se za pár minut Ostravy. Obsloužíte vcelku frekventovanou stanici s přípoji a v případě jednotky 460 a novější ani nemusíte objíždět s lokomotivou. A z Púchova do Ostravy je s nákladem kratší jet přes Čadcu.

K.S.

Otázka o kolik přesně, měřil jsem to teď od oka v mapách a vychází tam rozdíl asi 20km, to není zase tak moc, z normativů hmotnosti to vypadá že se tam dá z Moravské strany tahat o nějakých 150-200t víc než přes Čadcu.

Lemmy

To mě vždy u těchto obrázků napadá. (Ne že bych měl něco proti IV. koridoru.)

XXXD

Nevím, co sem pořád pletete Liberec, o tom už byla diskuze x krát.

...

To u6 tak nějak patří k místnímu koloritu. Všechny diskuse o železnici tu vedou do Reichenbergu.

Nekdo

No vzhledem k tomu, ze s zeleznici jsou tam asi sto let za zbytkem republiky, tak tomu i docela rozumim…

Jiří Kocurek

Ale notak, Zlín má přece nádraží v Otrokovicích, co by ještě chtěli. A Jihlava je zadrátovaná, takže je moderní.
Teď vážně: Na Pražském Smíchově je zabzař z doby před první světovou válkou. Donedávna byla elekromechanika i v Brně na Hlavním.
Zato vlaky mají na Liberecku relativně nové a není to díky ČD. Mnohde tvoří páteř dopravy motoráky z let 1968-1970. Pravda s novým motorem, protože ten starý se furt… musel servisovat. I tak zabírá místo pro 16 sedaček.

Ketchup1970

Ostatně soudím , že Kartágo musí být zničeno Ceterum autem censeo Carthagine esse delendam