umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě

Obrazem: Do Prahy dorazilo prvních pět nových midibusů od Solarisu

Nové midibusy plus Solaris Urbino 10,5. Foto: Daniel Šabík / DPP
Nové midibusy plus Solaris Urbino 10,5. Foto: Daniel Šabík / DPP
Nové midibusy budou obsluhovat linky 101 a 138, finální úpravy probíhají kvůli pandemii v Praze.

Do garáží Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) ve Vršovicích dnes dorazilo prvních pět nových autobusů Solaris Urbino 10,5 Midibus+. Do provozu by se měly dostat letos v prosinci. Kvůli pandemii koronaviru budou probíhat dokončovací práce přímo v Praze.

Jde o první vozy z letošní objednávky celkem 20 midibusů od Solarisu, další mají přijíždět z Bolechowa u Poznaně v týdenních intervalech. „S ohledem na platná omezení v rámci pandemie proběhnou po vzájemné dohodě poslední dokončovací práce ze strany dodavatele již v Praze,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík. Jde zejména o oživení odbavovacího a informačního systému. V Praze tak proběhne i samotná přejímka. První snímky zveřejnil DPP na svém facebookovém profilu.

Midibusy čeká ještě doplnění vnitřních a vnějších informačních a prvků, v příštích týdnech dojde také k proškolení řidičů a dílenského personálu. Vozidla musejí projít i autorizací pro splnění nových standardů Pražské integrované dopravy.

Nové autobusy začnou jezdit na linkách 101 (Tolstého – Skalka – Zentiva) a 138 (Ústav Akademie věd – Sídliště Spořilov – Skalka – Sídliště Skalka), kde navýší kapacitu oproti stávajícím dvoudveřovým midibusům. K nasazení do pravidelného provozu dojde v prosinci.

Solaris se stal jedním z vítězů soutěže na dodávku celkem 60 midibusů pro DPP. V obou případech jde o rámcové smlouvy. V případě Solarisu jde o kontrakt na až 40 vozů za 5,5 milionu korun za kus, se SOR Libchavy na 20 midibusů SOR BN 9,5 s cenou 5,15 milionu korun za kus. Nové vozy jsou vybaveny zařízením pro počítání přepravených cestujících, kamerovým systémem a automatickým hasicím systémem v motorovém prostoru. Autobusy kategorie midibus plus jsou v případě DPP premiérou, dosud takový typ dopravce neprovozoval.

Solaris Urbino 10,5 – základní technické údaje

Typ: Urbino 10
Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A.
Délka: 10 500 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 050 mm
Počet dveří: 3
Obsaditelnost: 86 osob
Motor: Cummins ISB6.7 E6 280B, vznětový šestiválec
Emisní norma: EURO VI
Objem válců: 6 692 cm3
Převodovka: VOITH DIWA 6, automatická čtyřstupňová

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Jen možná takový hloupý dotaz: Proč je tam jen 4stupňová převodovka? Není to málo na to, aby motor pracoval v optimálních otáčkách?

Martin V.

Je tam https://en.wikipedia.org/wiki/Voith_DIWA , která má dlouhou jedničku a jako by rozsah dvou klasických rychlostních stupňů, tedy efektivně pětikvalt Tak to snad bude stačit.

Y.K.

To takhle nejde posuzovat. Za prvé maxímální rychlost mají 85 km/h, typický provoz je po městě. Žádné dálnice atp. Za druhé to není klasická mechanická převodovka, ale automat s hydroměničem, takže stupně mohou být mnohem „delší“ než u mechanické převodovky s kotoučovou spojkou. „Nesmrtelné“ motorové vozy 810 mají třístupňovou převodovku Praga.

Cestující, teď ale doma

Ten přední digitální display mi přijde moc velký, dal bych tam ještě menší.

Pan Smotana

Důvodu šetření životného prostředí jsou na CNG nebo baterie?

Y.K.

Jsou Euro 6 což je rámcově srovnatelné s CNG. Na batere nejsou, na to v Praze běží jiné projekty.

J.Siváček

Jak píše pan Stařecký – formálně si úředníci vykážou posílení z 9m minibusů, reálně v provozu se kapacita omezí ze standardů na 10,5m 🙁

Pavel Stařecký

Trochu paradox, když se na lince 138 obsluhující poměrně rozlehlé sídliště poměrně často objevují standardní vozy (teď neznám označení – tuším NB12).

Supidio

To sice ano, ale pořád je to okrajová linka. většinu provozu na Spořilov tvoří 135 a další „metrobusové“ linky, které jsou pochopitelně obsluhované kloubovými autobusy.

Kalanis

Nepatří ten zelený pes na čumáku na plzeňský vozy?

Tom

Ten zelený pes je symbol Solarisu jako takového

Honza Sz

Zelený pes (jezevčík/Jamnik) je znakem nízkopodlažnosti – vyskytoval se již na Neoplanech (z tohoto polského závodu), používají se i další zvířecí motivy dle určení autobusů – např.klokan

Bob

Vypadá to hnusně, ale to už je dnes asi požadavek doby.

Patrik

Nemají být náhodou všechny nové autobusy v novém nátěru PID.

T.Pal

Určitě ano a věřím, že ty autobusy byly již v tak pokročilé fázi výroby, že to změnit nešlo.

Novotny

Na nater se pozapomelo. To je dobre. Lepsi tento nez ten co navrhl a zaplatil Ropid.

Oran Gutan

Ve svý podstatě se bude jednat o standardní přebíračku.

simbič

Omlouvám se redakci za negativní komentář, ale Vy to po sobě opravdu nečtete? Počet chyb se v článcích vůbec nesnižuje.

simbič

Než jsem to napsal, bylo opraveno.

Poudy

Vím že je to teď už pasé když se zkouší ten hrozivý nový nátěr, ale nemůžu se nepozastavit nad postupem DPP při pid nátěru modrá-bílá-červená, SORky NB ho nemají, žádné Solarka taky ne ale ty otřesné hrbaté SORky dodávané naposledy snad ještě loni nebo letos ho mají, tak mají vůbec v něčem nějakou koncepci? Mimochodem škoda u těchto Solarisů, ty 18m v majetku ČSAD SČ jsou za mě to nejkrásnější co pod PID nátěrem jezdí.

Márty

Ty otřesné hrbaté sorky jsou primárně určené na příměstské linky, které měly modro-bílo-červenou barevnou kombinaci. To, že jezdí běžně i na městských linkách je už věc druhá.

Poudy

Nojo, jenže schéma PID se mělo dodržovat i v Praze, ostatně DPP za to od ROPIDU v hodnocení přichází o body. Zajímalo by mě v čem s tím má DPP problém.

Azkaban

Zaplať pánbůh, že se DPP zatím drží tradiční cervenobile, historicky to myslím byla červená a slonová kost a nepoužívá ten hnusnej modrej pruh nahoře.

Kernteriér

NB jej mají, jezdí z Dejvické na Roztoky, pokud vím.

Leinad

Na auta na linku 340 byla dotace, která měla podmínku nátěr PID. Ostatní NB koupené za prachy DPP nemají modrou, protože na nich DPP chce svůj nátěr a nikoliv nátěr PID.

Tom

Na mě to z boku opticky působí nějaké takové zdrclé.

Ondros

Holt krátký rozvor 🤔 Ale tak DPP má takovou délku, co potřeboval. Na uvedených linkách bude dostačovat. Za mě palec nahoru, bude s nimi lepší svezení než se Sorem.

Martin

No, hlavne aby to nebyla morska nemoc, jako jednou co jsem jel kratkou SOR na lince 224, musel jsem vystoupit a pockat na dalsi…

Martin V.

Vinou zkráceného rozvoru z Urbina 12 vypadá dost nemožně. Pokud se bude houpat jako dětský kočárek (a SOR 8,5) tak tedy nic moc. 🙁 Přitom ostravská Urbina 10 mají rozvor 4800 mm, čímž mají mnohem vyváženější proporce. https://www.dpo.cz/sluzby/prilezitostna-doprava/148-dpo/spolecnost/vozy/autobusy/3421-solaris-urbino-10.html Pražská Urbina 8.9 mají kratší zadní převis, ale jen dvoje dveře.

Martin

jj, mam zkusenost s houpanim, az na zvraceni… musel jsem vystoupit…

Martin V.

Co je to vlastně midibus? Tyhle mají délku 10,5 m, ale třeba klasický autobus 706 RTO byl dlouhý 10,7 m, ŠM 11 měla 11 m a ještě Karosa B 900 je dlouhá „jen“ 11,3 m. Dnešní 10,5 m autobusy jsou jen lehce zkrácené verze dvanáctimetrových. V prvním odstavci (na rozdíl od nadpisu) je použit pojem Midibus+, ale není tohle spíš Autobus- ?

...

Ano, v podstatě je to skoro standardní B731/2. Ale ten rozvor, au…

Jiří Kocurek

Jaká silnice, takový autobus. Viděli kruhový objezd v Třebíči, postavili podle něj autobus. https://www.youtube.com/watch?v=a53F9lUh96k&

Juraj

Je to len odlišovanie z pohľadu objednávateľa. PID dlho fungoval v 4 veľkostných kategóriách:
MN – do 8 m
MD – do 10 m
SD – nad 11 a do 14 m
KB – nad 17 a do 19 m
V koncepcii do roku 2030 potom pridali nové triedy:
MD+ – 10 až 11 m
SD+ – 14 až 17 m
KB+ – nad 19 m

Takže to označenie je fakt len nástroj, ako označiť typ vozidlá v tabuľkách. Hlbší význam to nemá.

Leinad

Jojo, s ropidím systémem značení je legrace. 15m Irisbus Arway je kloubák.

Bpee

SD+ znamená kloubák?

Pe.tr

Že to nepřijelo s tím novým „designem“ pozor díra .

mirek

Byly objednané loni. Navíc nový design ještě není finálně doladěný, zatím se testuje.

Pe.tr

Testuje se design . Není doladěný . To tam vedó borci z hané ? Samá díra a mobilní zábradlí .

Georg

tak doplneni ridice je urcite prakticky napad!

Partneři


Czechtoll

pst
podcast