Obrazem: ČD představily jednotky Stadler GTW pro Olomoucký kraj, vyjedou zatím dvě
Cestující na trati z Olomouce do Drahanovic čeká v nejbližších dnech zásadní změna. Místo regionov začnou na trati jezdit jednotky
Cestující na trati z Olomouce do Drahanovic čeká v nejbližších dnech zásadní změna. Místo regionov začnou na trati jezdit jednotky řady 646 od Stadleru. České dráhy je dnes představily zástupcům kraje a médií.
„Jednotky Stadler GTW jsou v jednotném vzhledu stejně jako všechna ostatní vozidla v motorové trakci, které v regionu v rámci objednávky Olomouckého kraje jezdí. Vnější nátěr je v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak reprezentují polepy s motivy Olomouckého kraje,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.
Po roce od nákupu dvanácti jednotek nasadí zatím dvě jednotky. Ty modernizovaly České dráhy vlastními silami, v opravě jsou další dvě. „Rozhodli jsme se zprovoznit celkem čtyři jednotky Stadler sami, než vybereme opravce, který kompletně zmodernizuje všechny. Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování za to patří zaměstnancům olomouckého depa,“ doplňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz. České dráhy za rok od nákupu firmu na opravu jednotek nevybraly, jednu soutěž musely zrušit, protože se nikdo nepřihlásil.
Jednotky jezdily dříve pro Deutsche Bahn na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.
Vozidla budou nasazena na pravidelných spojích výhradně na území Olomoucké kraje. V první fázi budou jezdit na Hané, konkrétně na trati z Olomouce do Drahanovic. Poté se s nimi cestující svezou také na severu kraje. Na Jesenicku budou jezdit například na tratích ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.
Každá jednotka nabídne přes 100 míst k sezení, ve stávajícím provedení je již instalován audiovizuální informační systém (prozatím bez diakritiky) nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK. Další dvě jednotky České dráhy plánují zprovoznit v rámci zkušebního provozu v průběhu tohoto roku.
Všech dvanáct jednotek má projít kompletní modernizací externí firmou. Na rozdíl od první soutěže se do druhého pokusu zájemci přihlásili. Kompletní modernizace bude zahrnovat i vybavení souprav LCD monitory, přibude Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.
Stejné jednotky si pořizuje pro provoz ve Zlínském kraji také společnost Arriva vlaky.
Technické parametry
Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu
Rok výroby – 1999/2000
Max. rychlost – 120 km/h
Max. zrychlení – 0,85 m/s2
Délka jednotky – 38 660 mm
Šířka skříně – 3 000 mm
Celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg
Výkon motoru – 550 kW
Obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících