Obrazem: Boeing 767-300 ER přistál na sněhu a ledu u norské polární stanice na Antarktidě
Letecká společnost Icelandair má za sebou let s Boeingem 767-300ER na velmi nezvyklé letiště, jehož třímístný IATA kód budou těžko
Letecká společnost Icelandair má za sebou let s Boeingem 767-300ER na velmi nezvyklé letiště, jehož třímístný IATA kód budou těžko znát i nejzkušenější prodejci letenek.
Pod zkratkou QAT se skrývá „letiště“ Troll Airfield v Antarktidě u základny Norského polárního institutu. Právě tam se islandský dopravce minulý týden vydal. Cílem celé cesty byl dovoz zásob pro norské polárníky a vyzvednutí části výzkumníků, kteří na jihu zeměkoule pobývali šestnáct měsíců. O speciálním letu informoval Icelandair na svých stránkách, stejně tak norští polárníci na sociálních sítích.
Letoun registrace TF-ISN letěl na Antarktidu nejprve z Keflavíku přes jihoafrické Kapské Město, kde doplnil palivo před téměř šestihodinovým letem na jih. Na Antarktidě pobylo letadlo necelé dvě hodiny. Boeing 767 je na tomto letišti nezvyklým úkazem, obvykle sem létají spíše nákladní či vojenské speciály. Icelandair tu naposledy přistával v roce 2015. Z Jižní Afriky letadlo pokračovalo do Osla, kde polárníky vyložilo. Průběh letu na Antarktidu zachycuje Flightradar24.com.
«Troll Airfield» er en av fem rullebaner i #Antarktis som kan ta imot store fly. ✈️ Nå har en #Boeing767 fra @Icelandair hentet hjem sommerpersonell og tidligere overvintrere.
Mer om Troll: https://t.co/75VjYxiNXC #TrollStation pic.twitter.com/NzztyrTLrB
— Norsk Polarinstitutt // Norwegian Polar Institute (@NorskPolar) March 1, 2021
Letadlo oficiálně provozovala dceřiná společnost Icelandairu zaměřená na chartery Loftleiðir. Icelandair uvedl, že na palubě bylo celkem šest pilotů, 13 členů posádky a jeden letecký technik.
Letiště bylo postaveno v roce 2005, je kompletně na ledu. V oblasti je průměrná teplota kolem 25 stupňů pod nulou, pouze v létě se teploty blíží nule. „Během letu jsme obdrželi informaci ze základny, že je problém s ranvejí, protože na ní objevili díru. Tu stihli opravit a označit,“ uvedl Icelandair v textu o samotném letu. Na letiště se přistává vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů.
Podobný let s polárníky vypravila nedávno Lufthansa. Ta ale letěla pouze na Falklandy, odkud pak expedice pokračovala lodí.