Obrat: Správa železnic už nechce rušit Kozí dráhu, slíbila její opravu

Plán na opravu čeká nyní schvalování v centrální komisi.
Na trať z Krupky do Oldřichova by se měly znovu po dlouhé pauze vrátit vlaky. Zatímco ještě nedávno byl úsek zařazený na seznam tratí k takzvané konzervaci, nyní Správa železnic slíbila její opravu.
Po jednání se Správou železnic to uvedl ústecký krajský radní Jan Růžička, Správa železnic plány potvrdila. „Domluvili jsme se, že Správa železnic podá během října návrh na zařazení opravy tohoto úseku do plánu investic do centrální komise. Tento orgán rozhodne o zařazení nebo nezařazení do konce tohoto roku,“ uvedl Růžička.
Kraj o obnovení takzvané Kozí dráhy v celé délce usiluje dlouhodobě. Částečně před pár lety uspěl s obnovením úseku z Děčína do Telnice a později Krupky, i přes objednávku dopravy krajem. Správa železnic nejprve trať přesunula do výluky, pak ji zařadila na seznam tratí ke konzervaci, protože po ní neprojel žádný vlak. Nemohl, protože trať nebyla v provozuschopném stavu. Letos kraj rozšířil původní objednávku. Ještě loni Správa železnic uváděla, že má jiné priority.
Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je navýšení objednávky krajem důležitým signálem pro rozhodování o budoucnosti tratí. „Na základě komunikace se zástupci Ústeckého kraje proto došlo k dohodě o podání návrhu na zařazení rekonstrukce posledního úseku dotčené tratě do plánu investic,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Kolik bude případná oprava do zprovoznění stát ještě není jasné. „Výše nákladů bude stanovena projektovou dokumentací. Oproti předchozím úsekům této tratě budou významnou položkou přejezdová zabezpečovací zařízení na čtyřech přejezdech a rekonstrukce mostů,“ dodala Eberl Friebová.
Kraj věří, že komise opravu schválí. „Je předpoklad, že během roku 2026 by veškerá tato dokumentace mohla být hotova a přejde se do předposlední fáze a tou je návrh na zařazení do rozpočtu roku 2027. Jestliže vše půjde tak, jak by mohlo jít, tak vlastní realizace opravy posledního nesjízdného úseku Kozí dráhy nastane roku 2027 a na jaře 2028 bychom měli poprvé po dlouhé době sjízdnou celou linku T11 z Děčína do Oldřichova,“ dodal Růžička. Kraj chce podle něj v blízkosti trati vybudovat i cyklostezku. „ Vznikla by tak nová, velmi důležitá spojnice v Podkrušnohoří pro místní i turisty,“ dodal.
Kraj chce Kozí dráhu v plné délce, Správa železnic o její budoucnosti mlží