Obnovení výhybny Česká Metuje, rychlost 100 – 160 km/h. Jak zrychlí vlaky z Hradce na Polsko
Správa železnic chce začít s proměnou tratě ještě v této dekádě.
Správa železnic vypsala v posledních týdnech projekční zakázky na výraznou modernizaci železničního spojení z Hradce Králové do Meziměstí na česko-polské hranici. Zatím poslední je samostatná zakázka na výhybnu Česká Metuje. Po dokončení všech akcí by mělo být možné dojet z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny, až do Broumova za 85 minut. Trať bude součástí rychlých spojení RS 5.
Zrychlení spojení má umožnit i nová výhybna Česká Metuje, která byla vyjmuta z projekční zakázky na přípravu modernizace trati z Jaroměře do Meziměstí a soutěží se samostatně. „Výhybna České Metuje je dlouhodobě samostatně připravovaný projekt. Funkční začlenění do sítě RS 5 bude zajištěno koordinací obou projektů. O formálním začlenění výhybny do RS 5 už se sice jednalo, ale zatím bylo rozhodnuto o dalším samostatném postupu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Výhybna umožní výrazně zvýšit kapacitu jednokolejné trati, o jejím obnovení se mluví přes deset let.
Do Broumova až o 15 minut rychleji. Správa železnic řeší výhybnu Česká Metuje
Správa železnic soutěží samostatně projekční zakázky na úpravy trati z Hradce Králové do Jaroměře a z Jaroměře do Meziměstí. Poprvé detailněji na dotaz deníku Zdopravy zveřejnila, jaká bude rychlost v jednotlivých úsecích. „Mezi Hradcem Králové a Jaroměří bude maximální rychlost na úseku dlouhém 8,9 km činit 160 km/h a na zbylé části trati dosáhne převážně 140 km/h,“ upřesnil Gavenda.
V tunelu 120 km/h
Na trase mezi Jaroměří a Náchodem potom bude maximální rychlost 160 km/h na úseku 4,8 km (za Jaroměří). Zbylá část trati má kvůli složitému terénu proměnlivou rychlost. Novostavba jednokolejné Vysokovské spojky včetně tunelu bude v celé délce 3 km na rychlost 120 km/h.
„Úsek od Náchoda přes Meziměstí až ke státní hranici pak představuje náročný průchod členitým terénem a chráněnou krajinou. I přesto bude maximální rychlost 100 km/h na celkem deseti kilometrech trati,“ dodal Gavenda.
Celková odhadovaná hodnota všech tří projekčních zakázek je 390 milionů korun. Součástí projektu je elektrizace. Z velké části zůstane trať jednokolejnou, dvoukolejka bude z Hradce Králové do České Skalice. Součástí je i dlouho plánovaná Vysokovská spojka, která povede jako 1,5 kilometru dlouhý tunel. Přinese konec jízdy do z Jaroměře do Náchoda přes úvrať ve Starkoči a Václavicích. Jinak vede většina trasy ve stávající stopě.
Ministerstvo dopravy již loni dalo výjimku a povolilo další přípravu modernizace této trati bez ohledu na to, že ještě není schválena studie proveditelnosti. Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu. Umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny a do Broumova za 85 minut. Správa železnic plánuje zahájení stavby na konec 20. let.
Hradec – Náchod za půl hodiny. Další posun v modernizaci trati do Polska, SŽ soutěží projektanty
„Realizací projektu má dojít ke zvýšení kapacity dráhy a zkrácení jízdních dob vlaků v řešeném úseku trati při současném splnění podmínky ekonomické rentability. Traťový úsek Jaroměř – Náchod bude po modernizaci součástí sítě Rychlých spojení (RS) na území České republiky a bude využíván vnitrostátními a mezinárodními expresními linkami,“ uvádí Správa železnic na svých stránkách.