Obnovení výhybny Česká Metuje, rychlost 100 – 160 km/h. Jak zrychlí vlaky z Hradce na Polsko
Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC

Správa železnic chce začít s proměnou tratě ještě v této dekádě.
Nechápu, proč se připravují nové a nové projekty, když se ví, že realizace v lepším případě může vzniknout jen ve velmi vzdáleném časovém horizontu.
Já zas beru každý projekt a každou rozpravu o dopravě ve výběžku jako dobrou věc. Jak to dopadne se ale neví.
Tak to by Vám měli vzít volební právo 🙂
Článek je psán tak budovatelským nadšením, jako by to mělo být hotové za dva roky. Pravda je, že ani v roce ’33 to nebude hotové.
Jo, včera byla inaugurace , kdo tomu věnoval trochu pozornosti tak možná pochopil, že prioritu v rozpočtu budou mít úplně jiné položky, než trať do Broumova.
Ano, dáme 5% na obranu (které se reálně nedají využít), pak mu přidáme na Panam. průplav, Gronsko a Kanadu a nakonec natáhneme pro Muska koleje rovnou na Mars. Jen si musíme pospíšit, protože do Broumova se za krátkou dobu začne.
úsek Náchod-Broumov dle jizdních dob bude mít nějakých 54 minut..dnes to jezdí 55/56 minut..no tomu říkám zrychlení..a českou metuji postavit sakra u obce a nenechávat tu nesmyslnost v lesích mimo, když ta trať obec přímo lemuje.. nechápu tyhle konzervace stoletých stavů, když podmínky jsou dnes úplně jiné a tak daleko nikdo na vlak chodit nechce..přitom by to mohlo být 5-10 minut v podstatě z celé obce, což na rychlé spojení např. do náchoda a hradce by bylo konkurenceschopné autu..s 20minutovou procházkou to už není..
Stanice v ostrém oblouku a ještě navíc v místě, kde násep přechází do úzkého zářezu? Aby se cesta z centra na zastávku zkrátila z 1000 metrů na 500 metrů? To Vám asi neprojde.
je to spíše zkrácení cesty z cca 750-1600m na cca 200-600m, jestli vám to při rekonstrukci trati a znovuvýstavbě stanice nepřijde jako zajímavé, tak se pak nemůžeme divit, že naše železnice upadá, samozřejmě jedna obec nevygeneruje bůhví jakou frekvenci, ale prostor by tam na to byl..dokonce v majetku sž, po strážním domku
Obecně vzato u obcí “ německého typu“ ( natažené podle silnice) , tedy zde Česká Metuje by takových stanic typu “ 5-10 minut chůze“ muselo být hned několik. Ony totiž k České Metuji patří i části Vlásenka a Skalka . Nu a opět zopakuji mojí připomínku z poslední diskuse , většina České Metuje je hluboko v údolí a momentálně by se podle vaší žádosti na stanici v zatáčce od Úřadu muselo buď pěšky okolo( tedy vyrazit směr Žďár až skoro k odbočce k bioplynce , nebo sjednat průchod přes soukromé parcely domů či prorazit tunel ?
i pro místní části Vlásenka a Skalka, by posunutí stanice byl přínos i když samozřejmě by to pro ně nebylo už nikterak atraktivní, přístup by byl po obecních pozemcích, jižní část může klidně okolo bioplynky a severní část okolo křížku..což by šlo i k tomu úřadu..ten jste si vybral záměrně, protože k němu jedinému by to bylo „nejsložitější“ se dostat přímo a byla by to trochu zacházka..ale to se bavíme cca o 4domech, pro ostatní už stávající cesty jsou v podstatě přímé a navíc by třeba i šlo zřídit cestu, přes soukromý pozemek, zrovna se nejedná o nějak intenzivně využívaný… Číst vice »
Záměrně protože je to stred obce a zastávka autobusu
jak jsem uvedl i pro ty 4 domy, pro které není dle vás ta ideální cesta vzdušnou čarou, je to velmi výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti na polovinu oproti současnému stavu, ale není to žádná modla, to za ní máte jen vy, argumentujte s prominutím kravinou, že k obecnímu úřadu by se muselo jít trochu oklikou, než přímou čarou na mapě..že to pro většinu obce není vůbec podstatné, ingorujete
Ty pozemky, přes které by se chodilo, jsou obecní, zkontrolujte si to. Argumentace Vlásenkou a Skalkou je nesmyslná už proto, že nikam blízko k nim vlak nejede.
Nesmyslná je argumentace typu 5 až 10 minut pěšky z každé části obce, to není realizovatelné prakticky nikde. Ze Skalky jsem se na vlak něco nachodil…
Proč do toho pořád motáte Skalu a Vlásenku? Kolik lidí v dnešní době z těcho částí chodí pěšky na vlak? Ze Skalky je to půlhodinka velmi rychlou chůzí, pohodovější spíše 40-45 minut..to na denní dojíždění znamená hodina a čtvrt navíc..to autem už jste v tu dobu v Náchodě a nebo téměř i v Hradci. Ale i pro Skalku a Vlásenku by to bylo stejně zkrácení oproti současnému stavu, takže nevím, proč vám to tak leží v žaludku
Takže klasicky, když „větší“ projekt dožene dlouho odkládanou drobnost, tak se pak tato stane omezujícím prvkem zadání věci za stonásobek peněz. 🙁 Samostatně řešit Metuji dává smysl teď, jakožto drobnou investici do (vulgárně) dvou spojek, SZZ a nějaké té kultivace perónů. Neboli lokalita je předurčena polohou bývalé stanice, dnes nákladiště, je cca v polovině omezujícího úseku, pozemky drážní, nic k velkému řešení, rozhodně je to zlepšení tak sem s tím. Už 10 let to mělo být. Ale když se bude úplně nově dělat technologie (a vůbec i provozní koncepce) na něco, co má dočasně sloužit i pro rychlou (no, řekněme… Číst vice »
Co když potřeba křižování vyjde o 2 km vedle? Zpomalíme uměle budoucí provoz (a třeba i tím vyvoláme potřebu další výhybny někde jinde), jen abychom si nyní tzv. „nezpochybnili“ něco, co reálně chceme pro zcela jiný časový horizont a +/- SQ provozní koncept??? Tahle neschopnost rozlišit různé potřeby pro různé časové horizonty (resp. rozsahem řádově jiné projekty), které se shodou okolností potkají geograficky, je velké zlo. P.S.: Limitovat předem na 100 km/h rychlost třeba i na totální rovině před Hronovem je čistá hloupost. Asi si někdo nevšiml, že namísto „autobloku s LS nebo nic“ se nově sleduje ETCS, které přinejmenším… Číst vice »
Hudba daleké budoucnosti. Asi jako dovolená na měsíci.
2 roky?
Zrovna Metuje je easy…
Taky se tak těšíte na to magické období „konce dvacátých let“? To začne SŽ stavět snad všechno, co nestihli postavit v uplynulých dvaceti letech. 🙂
To budou léta kdy celý rozpočet půjde jen na dopravní stavby 🙂
Další také již (už) brzy.
Svezeme se ?
ŘSD se teď taky rozjelo, tak třeba se rozjede i SŽ..záleží na tom kdo bude u kormidla a jestli pustí korunky do investic nebo radši do důchodců
Důchodci snad vlakem stále dost jezdí, tak by jejich dotované výlety mohli podpořit lepší infrastrukturou.
Trochu znam region…a o moc lepe to asi nejde,ale ty pindy mluvky z dobre zpravy jsou fakt na po…
Nachod palec nahoru, za Hronovem uz je to ale vyslovene marne. Ono dostat se pres broumovske steny neni jen tak…
zpráva x správa
Za Hronovem toho moc nevymyslite protože je tam CHKO, takže přeložky nehrozí.
Přeložky ne, ale pokud se podaří ve stávající stopě úpravou GPK a zavedením V130 dosáhnout zvýšení z 60-70 cca na 80, bude to oproti současnosti solidní zlepšení na jízdních dobách.
Ja vim, proto pisu, ze je to na prd.
Na prd? Srovnejte tuto trať s tratí do Trutnova. Až se dostaví D11, bude železnice (Hradec- Trutnov) 2,5x pomalejší, než beton.
Pokud trať má vést i nadále na Vratislav, tak se přes stěny dostat ani nemusíme, ne?
Trat na vratislav vede aktualne pres Mladkov. Je i pod draty a myslim i pouzitelnejsi, tohle pres puvodni smysl je uz obsoletni trat, od Nachoda dale uz jen lokalka
Tohle kdyby si řekli Švýcaři, tak přes alpy jen s horolezcem. Ale vážně,už za mocnářství tudy měl jít hlavní koridor (mosty a tunel jsou dvoukolejné, do věci hodili vidle Prušáci.
Jinak je to tady nějakých 14 (19) promile.
Ji, jen puvodne zacinala v Chocni/Tynisti a byl to nasledek prohry z roku 1866, kdy tato trat byla soucasti mirove smlouvy. Taky proto je v Mezimesti tak velike nadrazi vc obri budovy, drive dvou vytooen atp
Jenze se nikdy nepouzivala dle puvodnich zameru a po konci nemecke vlady nad Slezskem uz ten vyznam zmizel uplne. Taky je skoda chybejiciho (vytrhaneho) spojeni z Broumova do Scinawy, kvuli kameni z lomu
Kvůli kameni z lomu?
Přes broumovské stěny?
tam je to v zásadě jedině na dlouhý tunel, podle pověsti jeden takový už měli benediktýni z Poice nad Metují až do Broumova 🙂
O kterém tunelu je řeč?
Tuto lokalitu neznám a tak mám dotaz na znalce místních poměrů:
– Kdy a z jakého důvodu došlo ke zrušení výhybny Česká Metuje?
Podle toho, že její obnova je vyjmuta z akcí na této trati a je to vedeno samostatně soudím, že se jedná o docela důležitý prvek této tratě.
Myslím, že to bylo v letech 1991-92 v souvislosti s modernizací staničních a traťových zabezpečovacích zařízení v sousedních stanicích Teplice nad Metují a Police nad Metují.
Děkuji. Tehdy se ztráta výhybny nijak negativně nepodepsala na pravidelnosti provozu, nebo cestovních dobách na této trati?
Ne. Současný 2h takt nebyl a nákladní výkony rychle padaly.
No… Spíš to prostě tehdy jinak reálně nešlo. DOZ se ještě „nesměly umět“, ESA a spol ostatně přišly spíš později, výziskové reléovky z koridoru ještě nebyly, takže úspory na řízení provozu byly vedle převedení tratě na D3 možné jen tím, že některé ze stanic „u tří volů“ dostaly noční nebo trvalou výluku (= fakticky změněny v nz., někdy ponechán závorář) a dopravní práce se soustředila do těch zbylých. Později se o úspory přihlásila i traťovka a celkem logicky to tam, kde nebyly vyloženě nějaké vlečky, rovnou vytrhala/znesjízdnila. Šlo o celou vlnu tzv. ORIzace, zdravíme mimo jiné Stránov, Zdětín, Bartoušov, Jesenný,… Číst vice »
Ano Luka pod Medníkem se pravidelně křižovalo a najednou se to vytrhalo.
V té době náklady jezdily, 10km ve stoupání byl problém, navíc jakékoli zpoždění vytvářelo čekání osobáků v Teplicích a tím ve Starkoči konečná.
Taková byla doba.
Pokud mě paměť nešálí, tak to bylo až o něco později, cca 1999-2000.
Také si myslím, že to bylo později. Zde dvě koleje v roce 1997. Pardubický spolek historie železniční dopravy: http://www.pshzd.cz/photo/picture.php?/6020
Kolej se vytrhala aby se nemusela udrzovat. Tak jako v Kuksu. Jaromer – Dvur Kralove. A ted breci co s tim. Urcite to odbornici zhodnotili dobre pred lety. 🤮
Rozumím správně tomu zákresu Vysokovské spojky, že dojde ke zrušení přímé vazby (Pha)-HK-Trutnov? To by nebylo ideální…
Trochu to tak vypadá, ale to je dost zvláštní, když i SprŽel na svých letácích budoucího linkového vedení při VRT uvažuje přímé spoje Pha — Trutnov
Spíš bych čekal, že to křížení staré a nové tratě západně od tunelu bude mimoúrovňové
Nedojde, je to jen tak blbě nakreslený.
Tak nakreslené je to dobře ale ten obrázek je useknuty a rozjet není vidět.
Nedojde. Z Česke Skalice povedou dvě koleje jedna do tunelu na Náchod a druhá do Starkoče a Trutnova.
To by bylo logické.
„I přesto bude maximální rychlost 100 km/h na celkem deseti kilometrech trati,“ – aneb jak jinak říct, že nedojde k žádnému zlepšení.
Náchod – Hronov (8 km) již 100km/h je dnes a Hronov – Police je 80 až 95 (ten úsek, kde se jede 95, je asi dvoukilometrový).
Úsek Hronov – Hronov zastávka, je na 80 podle mě kvůli zabezpečení přejezdů. Podle mě se čeká na obchvat Hronova, u jedné z variant se uvažuje s nahrazením přejezdu u firmy Wikov (Kostelecká ulice) podjezdem nebo nadjezdem.
Úsek Hronov Police se celý nachází v celkem přímé nivě Metuje (mimo poslední zatáčku) nechápu co brání mít to celé na 95. Tedy mimo tu zatáčku. Ovšen to co následuje za Policí je jiný ořýšek, proslýchá se že spodek je ve velmi špatném stavu.
Zatáčky jsou vedle na souběžně vedoucí silnici, ne na trati.
Svršek za Policí není nejlepší, ale ani ještě nejhorší. Největší tankodrom je mezi Meziměstím a Broumovem, kde nedávno proběhla návštěva bývalého hejtmana p. Červíčka, zástupců Správy Železnic a poláků (od Pesy a PKP?) a po společné konzultaci se rozhodlo k nějaké rekonstrukci již letos na jaře, protože místní stav je opravdu hrozný.
Mimochodem, nakoukl jsem do plánu výluk a na podzim má proběhnout rekonstrukce trati v úseku Hronov – Hronov zastávka, „prostá“ rekonstrukce Police nad Metují – Teplice nad Metují včetně opravy tunelu a něco mezi Meziměstím a Broumovem (zřejmě výše zmiňovaná oprava, jen přesunutá do termínu s ostatními výlukami). Letos to aspoň nevypadá tak zle a všechno se bude dělat najednou, to jest září a říjen. Minulé roky zde byla výluka co pár měsíců…
Police-Teplice se něco dělalo teprve nedávno, ne?
V dubnu a květnu 2023 se dělal vjezd do Teplic, sanace skal a pokud si dobře vzpomínám i práce v úsek Police nad Metují – Žďár nad Metují. Nějaké fotky tenkrát měla SŽ na FB. https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/kralovehradecky-kraj/na-trati-do-broumova-na-nachodsku-je-kvuli-opravam-koleji-vyluka-potrva-do-konce-kvetna-8218
Minulý rok dělali nějakou sanaci a upevnění skal před Žďárem ve směru od Police, ale to se dělalo za provozu.
Ano, předminulý rok.
Ale to se dělalo pouze polické zhlaví v Teplicích nad Metují a asi kilometr trati směrem na Polici, jinak nic.
Obsese nádražáků oblouky a návěstidly i v lidovém rozhovoru mne nepřestává fascinovat.
Nejsme v hospodě u piva, ale na odborném serveru. Tudíž by bylo fajn se aspoň trochu držet terminologie.
Jinými slovy, kdo není nádražák, nemá právo psát komentáře…
Ehm … Magdo – železničář, nikoli nádražák !
Ale prdlajs, jsme v podstatě u piva.
90 procent zdejších přispěvatelů netuší, proč se tomu říká oblouk a jak se to liší od zatáčky. Zažil jsem nesčetněkrát, jak největší bazírovači nebyli schopni oblouk nakreslit a popsat.
Z technického pohledu není mezi železnicí a silnicí rozdíl. Rovinka, zatáčka, klopení, atd.
Já teda na mapě tu ostrou zatáčku před polickým nádražím vidím.
Úsek Hronov – Hronov zastávka čeká podle mě na stavbu obchvatu Hronova a očekávám, že ta rychlost 80 je z důvodů zabezpečení přejezdů.
Jednokolejnost tunelu mě ovšem mrzí… 🙁
Mohli bychom počítat s tím, že někdy za 30-50 let budou potřeba dvě koleje, ale to my to pak radši rozrejeme celé znovu
To ale chce napsat i tu druhou půlku, že to těch 30-50 let bude naddimenzované, což taky má nějaké náklady. „Ideálně“ aby se pak zjistilo, že jsou nové standardy a musí se to stejně předělat. 🙂
(Normálně se prostě postaví druhý jednokolejný tunel kousek vedle, když bude náhodou potřeba.)
2 koleje v nové stopě Jaroměř-Trutnov-hranice
Zase realisticky je pravda, že žádná dvojkolejka nevede ani do Hradce, natož do Náchoda… 🙂
Nicméně co by se hodilo je projekt a nějaká základní příprava té druhé roury – aby v okamžiku, kdy bude potřeba, bylo snadnější ji vyrubat…
A hlavně územní rezerva…
Souhlas. Třeba slepé kaverny pro budoucí bezpečnostní průchody. …ale za 50 let to stejně bude před rekonstrukcí…
Omyl. Pokud bude potřeba zdvojkolejnění tunelu, tak se nebude přestavovat stávající, ale postaví se vedle stávajícího druhá roura, v souladu s bezpečnostními požadavky dneška. Na té jedné koleji, po které povede provoz, nebude tedy co rozrývat.
Copak to se dá pochopit, ale podle všeho nebude aspoň dvoukolejka až těsně před něj, což je za mě to pravé zlo. A proč v té přímé jen 120 (u jednokolejky to má vliv i na kapacitu)…
Klasická česká modernizace na obyčejných 160 místo toho aby jsme zkusili zrekonstruovat na 200 ať to mám nějaký smysl a posuneme se do 21 století
Jako jo, ale je tam nějaká vize linkového vedení a dopravní model, do kterého by to zapadalo? Počítá se s rychlým spojením na polské straně? Je tam potenciál – když už ne přímo poptávka – aby se tam vymýšlelo něco takto velkorysého v CHKO Broumovsko?
Samozřejmě bych taky všude rád viděl projekty dimenzované na budoucí potřeby a ne jen zakonzervování stávajícího stavu, ale zase ty budoucí potřeby musí být něčím podloženy.
Na polské straně se s tím samozřejmě počítá, konkrétně v trase Wrocław – Jaworzyna Śląska (mimo), po stávající modernizované trati, před stanicí Jaworzyna Śląska bude nová spojka na modernizovanou trať do stanice Świdnica Miasto, z té pak bude novostavba do stávající stanice Wałbrzych Szczawienko, odtud opět novostavba s novou stanicí Wałbrzych Podzamce až na státní hranici u Lubawky/Královce, z této trasy bude ještě odbočka do stanice Kamienna Góra. Jen se tedy počítá s rychlostí až 250 km/h.
A naší odpovědí na to je VRT Východní Čechy. S modernizací trati přes Meziměstí ani s Broumovskem to vůbec nesouvisí.
Zkuste si někdy natrasovat trať na 160 km/h a na 200 km/h a pochopíte, jaký to je obrovský rozdíl v poloměrech oblouků. Na 160 km/h se rozjíždí vlak cca 2 km, na 200 km/h cca 3,5 km. Podobné je to u brždění. Jakou tam máte vzdálenost mezi zastávkami rychlíků, aby se ta vyšší rychlost vyplatila a úspora se nepočítala jen v jednotkách sekund?
Začnou projektovat a možná začnou stavět? OK Já také dnes odpoledne půjdu z práce a možná vyhraju milion.
Česko se muselo začít snažit a určit priority, protože Polsko už projektuje VRT mezi Varšavou a Lodží a dál na Vratislav (trasa na Prahu). První stavba, tunel v Lodži, se již soutěží (rychlost na 250 km/h, stejně jako celá trať).
Zatímco Varšava-Katovice-Ostrava má být jen pár nových úseků a jinak hlavně vylepšení dnešní trati, tak na Vratislav to bude opravdu VRT v nové stopě.
Realita našeho prostředí je taková, že vrt Podkrkonoší-vrt Východní Čechy je jen pěkný sen, poslouží trasa Jaroměř-Hradec-Pardubice-koridor, někdo bude tvrdit z Hradce přes VoCH. Lichkov zůstane nákladu.
Tento projekt chápu především jako přiblížení periférie k vnitrozemí. Možnost tam výhledově (a třeba dočasně) protáhnout nějakou dálkovku, interregio nebo nedejbože náklad je jako bonus navíc a argument k vyšší prioritě.
Nechápu ale, proč má zůstat od Č. Skalice jednokolej?
„Jaroměř – Náchod bude souč. RS s mezinárodními exp.“
tak od Č. Skalice to povede na Trutnov. „Součást“ znamená jenom část. Do Náchodu-Meziměstí je to prostě regional. trať
A na tom VRT budou taky jezdit tři páry náhodných výstřelů denně, jako je v polské dálkové dopravě zvykem?
Mezi Varšavou a Wroclawí jezdí 18 párů přímejch náhodnejch výstřelů denně…
Což je stejně docela slabota proti ČR, když to srovnám s počtem přímých vlaků mezi Prahou a Brnem. A to je Praha menší než Varšava, Brno menší než Vratislav a celkově má Česká republika čtvrtinovou populaci oproti Polsku.
Jenže za Brnem je asi tak o celou Vídeň víc tam, kde jsou za Vratislaví leda permoníci. A když na Brněnské trati bylo 100/120, nebylo to lepší zas o tolik. Nebo se rovnou jelo úplně jinudy.
zrovna Lodž a Vratislav patří k největším polským městům
Jednokolejný tunel? Rychlost 120 km/h? Je rok 2025 a nebo 1925? Plány naznačují spíš druhou možnost
Pro osobní dopravu a slabou nákladní dopravu je takové řešení naprosto vyhovující. Tak klid, protože by také při megalomanství nemuselo být nic. Ani EU nedá peníze na to, co nemá šanci ekonomicky vyjít. Tady není silná nákladní doprava ani omylem a není žádná šance, že by tu být do budoucna mohla.
Stejně jako doteď je naprosto vyhovující ta úvrať…
A jinak jste v pořádku?!?
Jsem. Jen už jsem dost starej na to abych viděl kam tyhle polovičatý rekonstrukce na železnici vedou. Odlákali jsme koridorizaci, protože se co nevidět budou stavět VRT. Nebo postupnejma mini rekonstrukcema na obou stranách hranice jsme se dopracovali k Baltic expresu. Teď je tenhle úsek nejhorším na celé jeho trase a místní brblaj, že jim kvůli němu zrušili courák.
Jste maximálně jen dost starej, ale zjevně ne dost chytrej na to, aby vám docvaklo, že někdo se bude vyjadřovat k ekonomické stránce věci. Mne by se také líbil dvoukolejný tunel, ale ten by ekonomickým hodnocením určitě neprošel. A to vše s vědomím, že i na ten jednokolejný tunel se s tím ekonomickým hodnocením bude muset trochu čarovat, aby alespoň s odřeným uchem vyšlo.
Hele Brame jak přesně se prodraží (o více než zanedbatelně) stavba, když v přímé bude 160 (nebo v nějakém větším oblouku třeba 140) namísto 120 km/h?
O to tady totiž jde (cca Skalice – tunel, pak třeba Náchod – Hronov).
Bavíme se o něčem jiném – o dvoukolejném tunelu a nikoliv o navrhované rychlosti 120 km/h.
A když už jsme u té rychlosti – má na necelých pěti kilometrech cenu blbnout s rychlostí větší než 120 km/h?!? Podle mne ne, protože oblouk hned za stanicí Česká Skalice směr Náchod narovnat nepůjde – v těsné blízkosti tohoto oblouku je přeci přírodní rezervace. A v Náchodě od portálu tunelu do nádraží se také nebude jezdit ani stovkou, tam se prostě víc vykouzlit nedá…
Spíš opačně: „Má smysl to omezovat na 120?“
Jinak právě u jednokolejného úseku bych počítal každou sekundu. Nebo i jen energii (rozjezd na vyšší rychlost a pak stoupání výběhem je nejúspornější).
Mám obavy, že těch necelých pět kilometrů, které jsem uváděl, kde by se snad nad 120 km/h dalo jet, bude ve skutečnosti kratší vzdálenost, nejspíš jen samotný tunel a tím pádem je jakákoliv diskuse o rychlosti nad 120 km/h zcela zbytečná.
A proč ne třeba 110, 130? Jakákoliv takováhle umělá hranice je blbost.
A rychlejší úsek může být motivací pro přeložku na severu Skalice (což lze).
Přeložka severně od České Skalice nejde, přírodní rezervace by musela být přeložkou protnuta. A to nemá šanci projít. Krom toho v České Skalici budou stavět všechny vlaky, tak přemýšlím, proč taková urputná snaha o přeložku…
Jste na omylu, V České Skalici expresy do Polska stavět nebudou…
Tudy nikdy expresy do Polska jezdit nebudou, pro ně bude určena jiná trať – novostavba, která ale přes Náchod nepovede. Takže jste opravdu na omylu, jen si to neuvědomujete :-).
Ta která už se nebude používat?
Do Německa přes Domažlice taky žádná nákladní doprava není a vzhledem k tomu, jaká varianta přestavby tratě se schválila ani nikdy nebude možná, takže nechápu, co tady řešíte? Tam kde je potenciál nákladní dopravy asi stokrát větší to nikoho netrápí a tady jo?
Tady nákladní doprava šanci být ve velkém nemá, třeba jen kvůli tomu, že Lichkov už elektrizovaný je a nákladní doprava je tam vcelku slabá. Přitom trať přes Lichkov vede mnohem příznivějšími sklonovými poměry a dá se z Kladska až do Lichkova bez problémů zdvoukolejnit. Na naší straně by šlo vložit bez problémů alespoň dvě dvoukolejné vložky mezi Lichkovem a ÚnO.
Tady se dá taky v pohodě ve Slezsku zdvojkolejnit, ale bohužel k tomu není důvod… 🙁
Ovšem z Meziměstí je to do Boguszóva coby kamenem dohodil, kdežto z Lichkova do Kladska ne…
A ještě sklonové poměry na spojce mezi Českou Skalicí a Náchodem: Na cca třech kilometrech je třeba vystoupat z 318 metrů n. m. do 388 m n. m., což je 70 metrů a hned maximální stoupání vychází na skoro 25 promile. To je dobré pro osobní dopravu, ale nikoliv pro nákladní dopravu. Viz zde: https://mapy.cz/s/mubuzenanu
Jestli od Domažlic na hranice bude někdy pořádná trať záleží na Němcích, kudy novou trasu povedou. Proč by se dnešní trať z Domažlic měla zdvoukolejňovat nebo měnit, když se zatím bude připojovat na dnešní německou trasu.
Na dráze je kde co mezigenerační projekt, takže někdy před 30-50 lety kdy se to plánovalo, ty parametry asi někomu smysl dávaly.
Tohle je verze „upravíme, co máme, ať se dá projet“
Pokračováním by měla být dvoukolejná novostavba Jaroměř-Trutnov-Královec v parametru do 200 km/h
Prezentace RS5 zde https://www.youtube.com/watch?v=Ol1718Sx7l0 od času 23:25
Stejně jako tunely na stejné trati v dvoujkolejném profilu co stavěl StEG v 80. letech 19. století – jsou stále jednokolejné.
Vize byly, ale realita je nikdy nenaplnila.
To, že se něco někde začne projektovat, vubec nic neznamená. Záleží totiž na zařazení projektu do reálného financování a jeho důležitost/lobbing . V současnosti je asi 950 projektů v různém stádiu příprav a kolik myslíte, že tím trychtýřem posuzování staveb na Centrální komisi jich propadne do stavu kopnutí do země a kolik se jich odsouvá do budoucna? 😁
Nějaký příklad stavby, která se v poslední době začala projektovat a nebyla realizována?
Projekt je první (a sakra složitou a drahou) fází stavby a bez toho, aby měla zelenou, to nikdo dělat nebude.
„Na trase mezi Jaroměří a Náchodem potom bude maximální rychlost 160 km/h na úseku 4,8 km (za Jaroměří). Zbylá část trati má kvůli složitému terénu proměnlivou rychlost. Novostavba jednokolejné Vysokovské spojky včetně tunelu bude v celé délce 3 km na rychlost 120 km/h.“ |====> Tak tedy nevím, ale to klidně mohli RS5 táhnout přes Mladou Boleslav a Liberec. Ta trať bude mít nakonec asi lepší parametry i na Liberecku (Frýdlantsko by se dalo ještě pořešit). 160 jen cca 5 km do Jaroměře, pak 120.
Docela se hodí pelíškovské „kde udělali soudruzi chybu“?
Těch 120 myšleno na celou plánovanou spojku.
Jj přes Liberec je to dál za to horší cestou.
Co bude na trase horšího, když se bude v budoucnu stavět nova trasa? Nebo jste si myslel, že myslím současnou trasu? To snad ne… 🙂
Tohle je modernizace existujících tratí s dočasným využitím pro dálkovou dopravu do Polska, než se postaví nová trať Jaroměř-Trutnov- hranice (Královec) na 200 km/h.
OK, to už by dávalo smysl. Jsem se obával, že toto má být onen koridor. Díky za dovysvětlení.
Tunel bude jednokolejný?
Ano.
To udávání rychlosti u staveb SŽ je stejně vtipné. Na jednu stranu tvrdí, že mezi HK a Jaroměři bude 200kmh, aby se ukázalo, že na půlce bude 160 a na zbytku max 140 a bůh ví jestli. A takhle je to s každou stavbou, chlubí se maximální rychlosti v krátkém úseku a občas to vylepší tím že platí jen pro klopidla.
Přesně. Je nutné uvádět minimální rychlost a ne maximální a zákazat stavbu pod 200 km/h nebo alespoň pod 160 km/h. Stačí často jen srovnat zatáčku a zvýšení je jednoduché
Nevím jak ten úsek znáš. Zatáčka tam není žádná. A v úseku Police – Meziměstí srovnat oblouky… Stavba století.
Twl to se tam radši zajeď podívat, koumesi.
Místo rychlosti má smysl bavit se o dojezdových dobách, případně také o taktu, aby na sebe spoje navazovaly. Minimální rychlost bude 0 :o)
Omyl. Nulou jet nemůžete 🙂
Ano všechno je až 160 km/h, a proto po 30 letech výstavby jsme se dostali na cestovní rychlost slovenské Strely z roku 1938
Což v případě úseku Jaroměř – Meziměstí není vůbec špatné. Praha v roce 1938 byla největší město ČSR, Bratislava třetí, možná čtvrté. Jaroměř je dnes na 106. místě, Broumov na 165. Takže pokrok tady evidentně je.
Marketing pro veřejnost, která se nezajímá o hloubku problémů 😀