regio-vlak

Obnovení výhybny Česká Metuje, rychlost 100 – 160 km/h. Jak zrychlí vlaky z Hradce na Polsko

Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDCStanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC

Správa železnic chce začít s proměnou tratě ještě v této dekádě.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dizgrafy

Taky se tak těšíte na to magické období „konce dvacátých let“? To začne SŽ stavět snad všechno, co nestihli postavit v uplynulých dvaceti letech. 🙂

Michal82

To budou léta kdy celý rozpočet půjde jen na dopravní stavby 🙂

Gwann

Trochu znam region…a o moc lepe to asi nejde,ale ty pindy mluvky z dobre zpravy jsou fakt na po…

Nachod palec nahoru, za Hronovem uz je to ale vyslovene marne. Ono dostat se pres broumovske steny neni jen tak…

Martin

zpráva x správa

Guma

Za Hronovem toho moc nevymyslite protože je tam CHKO, takže přeložky nehrozí.

Projektant

Přeložky ne, ale pokud se podaří ve stávající stopě úpravou GPK a zavedením V130 dosáhnout zvýšení z 60-70 cca na 80, bude to oproti současnosti solidní zlepšení na jízdních dobách.

Karl vB.

Tuto lokalitu neznám a tak mám dotaz na znalce místních poměrů:
– Kdy a z jakého důvodu došlo ke zrušení výhybny Česká Metuje?
Podle toho, že její obnova je vyjmuta z akcí na této trati a je to vedeno samostatně soudím, že se jedná o docela důležitý prvek této tratě.

PMa

Myslím, že to bylo v letech 1991-92 v souvislosti s modernizací staničních a traťových zabezpečovacích zařízení v sousedních stanicích Teplice nad Metují a Police nad Metují.

Karl vB.

Děkuji. Tehdy se ztráta výhybny nijak negativně nepodepsala na pravidelnosti provozu, nebo cestovních dobách na této trati?

Michal M

Ne. Současný 2h takt nebyl a nákladní výkony rychle padaly.

Zbyněk

Taková byla doba.

Mengo

Kolej se vytrhala aby se nemusela udrzovat. Tak jako v Kuksu. Jaromer – Dvur Kralove. A ted breci co s tim. Urcite to odbornici zhodnotili dobre pred lety. 🤮

Lysimachia

Rozumím správně tomu zákresu Vysokovské spojky, že dojde ke zrušení přímé vazby (Pha)-HK-Trutnov? To by nebylo ideální…

Hoermalmeister

Trochu to tak vypadá, ale to je dost zvláštní, když i SprŽel na svých letácích budoucího linkového vedení při VRT uvažuje přímé spoje Pha — Trutnov

Ojin

Spíš bych čekal, že to křížení staré a nové tratě západně od tunelu bude mimoúrovňové

Kubrt

Nedojde, je to jen tak blbě nakreslený.

Guma

Tak nakreslené je to dobře ale ten obrázek je useknuty a rozjet není vidět.

Michal82

Nedojde. Z Česke Skalice povedou dvě koleje jedna do tunelu na Náchod a druhá do Starkoče a Trutnova.

Ruzian1

„I přesto bude maximální rychlost 100 km/h na celkem deseti kilometrech trati,“ – aneb jak jinak říct, že nedojde k žádnému zlepšení.
Náchod – Hronov (8 km) již 100km/h je dnes a Hronov – Police je 80 až 95 (ten úsek, kde se jede 95, je asi dvoukilometrový).

Swarrior

Úsek Hronov Police se celý nachází v celkem přímé nivě Metuje (mimo poslední zatáčku) nechápu co brání mít to celé na 95. Tedy mimo tu zatáčku. Ovšen to co následuje za Policí je jiný ořýšek, proslýchá se že spodek je ve velmi špatném stavu.

Ruzian1

Zatáčky jsou vedle na souběžně vedoucí silnici, ne na trati.
Svršek za Policí není nejlepší, ale ani ještě nejhorší. Největší tankodrom je mezi Meziměstím a Broumovem, kde nedávno proběhla návštěva bývalého hejtmana p. Červíčka, zástupců Správy Železnic a poláků (od Pesy a PKP?) a po společné konzultaci se rozhodlo k nějaké rekonstrukci již letos na jaře, protože místní stav je opravdu hrozný.

Ruzian1

Mimochodem, nakoukl jsem do plánu výluk a na podzim má proběhnout rekonstrukce trati v úseku Hronov – Hronov zastávka, „prostá“ rekonstrukce Police nad Metují – Teplice nad Metují včetně opravy tunelu a něco mezi Meziměstím a Broumovem (zřejmě výše zmiňovaná oprava, jen přesunutá do termínu s ostatními výlukami). Letos to aspoň nevypadá tak zle a všechno se bude dělat najednou, to jest září a říjen. Minulé roky zde byla výluka co pár měsíců…

Jaaa

Obsese nádražáků oblouky a návěstidly i v lidovém rozhovoru mne nepřestává fascinovat.

Michal M

Jednokolejnost tunelu mě ovšem mrzí… 🙁

Hoermalmeister

Mohli bychom počítat s tím, že někdy za 30-50 let budou potřeba dvě koleje, ale to my to pak radši rozrejeme celé znovu

Bobek

To ale chce napsat i tu druhou půlku, že to těch 30-50 let bude naddimenzované, což taky má nějaké náklady. „Ideálně“ aby se pak zjistilo, že jsou nové standardy a musí se to stejně předělat. 🙂

(Normálně se prostě postaví druhý jednokolejný tunel kousek vedle, když bude náhodou potřeba.)

Milan

2 koleje v nové stopě Jaroměř-Trutnov-hranice

Michal M

Zase realisticky je pravda, že žádná dvojkolejka nevede ani do Hradce, natož do Náchoda… 🙂
Nicméně co by se hodilo je projekt a nějaká základní příprava té druhé roury – aby v okamžiku, kdy bude potřeba, bylo snadnější ji vyrubat…

Jaaa

A hlavně územní rezerva…

Milan

Klasická česká modernizace na obyčejných 160 místo toho aby jsme zkusili zrekonstruovat na 200 ať to mám nějaký smysl a posuneme se do 21 století

Juraj

Jako jo, ale je tam nějaká vize linkového vedení a dopravní model, do kterého by to zapadalo? Počítá se s rychlým spojením na polské straně? Je tam potenciál – když už ne přímo poptávka – aby se tam vymýšlelo něco takto velkorysého v CHKO Broumovsko?

Samozřejmě bych taky všude rád viděl projekty dimenzované na budoucí potřeby a ne jen zakonzervování stávajícího stavu, ale zase ty budoucí potřeby musí být něčím podloženy.

Jirka Pokorný

Začnou projektovat a možná začnou stavět? OK Já také dnes odpoledne půjdu z práce a možná vyhraju milion.

Sáček

Česko se muselo začít snažit a určit priority, protože Polsko už projektuje VRT mezi Varšavou a Lodží a dál na Vratislav (trasa na Prahu). První stavba, tunel v Lodži, se již soutěží (rychlost na 250 km/h, stejně jako celá trať).
Zatímco Varšava-Katovice-Ostrava má být jen pár nových úseků a jinak hlavně vylepšení dnešní trati, tak na Vratislav to bude opravdu VRT v nové stopě.
Realita našeho prostředí je taková, že vrt Podkrkonoší-vrt Východní Čechy je jen pěkný sen, poslouží trasa Jaroměř-Hradec-Pardubice-koridor, někdo bude tvrdit z Hradce přes VoCH. Lichkov zůstane nákladu.

Klabavátor

Tento projekt chápu především jako přiblížení periférie k vnitrozemí. Možnost tam výhledově (a třeba dočasně) protáhnout nějakou dálkovku, interregio nebo nedejbože náklad je jako bonus navíc a argument k vyšší prioritě.

Sáček

Nechápu ale, proč má zůstat od Č. Skalice jednokolej?
„Jaroměř – Náchod bude souč. RS s mezinárodními exp.“

Sáček

tak od Č. Skalice to povede na Trutnov. „Součást“ znamená jenom část. Do Náchodu-Meziměstí je to prostě regional. trať

Pezos

A na tom VRT budou taky jezdit tři páry náhodných výstřelů denně, jako je v polské dálkové dopravě zvykem?

Petr

Mezi Varšavou a Wroclawí jezdí 18 párů přímejch náhodnejch výstřelů denně…

Sáček

zrovna Lodž a Vratislav patří k největším polským městům

Petr

Jednokolejný tunel? Rychlost 120 km/h? Je rok 2025 a nebo 1925? Plány naznačují spíš druhou možnost

Bram

Pro osobní dopravu a slabou nákladní dopravu je takové řešení naprosto vyhovující. Tak klid, protože by také při megalomanství nemuselo být nic. Ani EU nedá peníze na to, co nemá šanci ekonomicky vyjít. Tady není silná nákladní doprava ani omylem a není žádná šance, že by tu být do budoucna mohla.

Petr

Stejně jako doteď je naprosto vyhovující ta úvrať…

Bram

A jinak jste v pořádku?!?

Twix

Ta která už se nebude používat?

Petr Herbrik

Do Německa přes Domažlice taky žádná nákladní doprava není a vzhledem k tomu, jaká varianta přestavby tratě se schválila ani nikdy nebude možná, takže nechápu, co tady řešíte? Tam kde je potenciál nákladní dopravy asi stokrát větší to nikoho netrápí a tady jo?

Bram

Tady nákladní doprava šanci být ve velkém nemá, třeba jen kvůli tomu, že Lichkov už elektrizovaný je a nákladní doprava je tam vcelku slabá. Přitom trať přes Lichkov vede mnohem příznivějšími sklonovými poměry a dá se z Kladska až do Lichkova bez problémů zdvoukolejnit. Na naší straně by šlo vložit bez problémů alespoň dvě dvoukolejné vložky mezi Lichkovem a ÚnO.

Michal M

Tady se dá taky v pohodě ve Slezsku zdvojkolejnit, ale bohužel k tomu není důvod… 🙁

Bram

Ovšem z Meziměstí je to do Boguszóva coby kamenem dohodil, kdežto z Lichkova do Kladska ne…

Bram

A ještě sklonové poměry na spojce mezi Českou Skalicí a Náchodem: Na cca třech kilometrech je třeba vystoupat z 318 metrů n. m. do 388 m n. m., což je 70 metrů a hned maximální stoupání vychází na skoro 25 promile. To je dobré pro osobní dopravu, ale nikoliv pro nákladní dopravu. Viz zde: https://mapy.cz/s/mubuzenanu

František

Na dráze je kde co mezigenerační projekt, takže někdy před 30-50 lety kdy se to plánovalo, ty parametry asi někomu smysl dávaly.

Milan

Tohle je verze „upravíme, co máme, ať se dá projet“
Pokračováním by měla být dvoukolejná novostavba Jaroměř-Trutnov-Královec v parametru do 200 km/h
Prezentace RS5 zde https://www.youtube.com/watch?v=Ol1718Sx7l0 od času 23:25

kuna

Stejně jako tunely na stejné trati v dvoujkolejném profilu co stavěl StEG v 80. letech 19. století – jsou stále jednokolejné.
Vize byly, ale realita je nikdy nenaplnila.

Flatt 1

To, že se něco někde začne projektovat, vubec nic neznamená. Záleží totiž na zařazení projektu do reálného financování a jeho důležitost/lobbing . V současnosti je asi 950 projektů v různém stádiu příprav a kolik myslíte, že tím trychtýřem posuzování staveb na Centrální komisi jich propadne do stavu kopnutí do země a kolik se jich odsouvá do budoucna? 😁

Michal M

Nějaký příklad stavby, která se v poslední době začala projektovat a nebyla realizována?
Projekt je první (a sakra složitou a drahou) fází stavby a bez toho, aby měla zelenou, to nikdo dělat nebude.

Martin1

„Na trase mezi Jaroměří a Náchodem potom bude maximální rychlost 160 km/h na úseku 4,8 km (za Jaroměří). Zbylá část trati má kvůli složitému terénu proměnlivou rychlost. Novostavba jednokolejné Vysokovské spojky včetně tunelu bude v celé délce 3 km na rychlost 120 km/h.“ |====> Tak tedy nevím, ale to klidně mohli RS5 táhnout přes Mladou Boleslav a Liberec. Ta trať bude mít nakonec asi lepší parametry i na Liberecku (Frýdlantsko by se dalo ještě pořešit). 160 jen cca 5 km do Jaroměře, pak 120.
Docela se hodí pelíškovské „kde udělali soudruzi chybu“?

Martin1

Těch 120 myšleno na celou plánovanou spojku.

Guma

Jj přes Liberec je to dál za to horší cestou.

Milan

Tohle je modernizace existujících tratí s dočasným využitím pro dálkovou dopravu do Polska, než se postaví nová trať Jaroměř-Trutnov- hranice (Královec) na 200 km/h.

Jan Hašek

Tunel bude jednokolejný?

janvagala

Ano.

yxc

To udávání rychlosti u staveb SŽ je stejně vtipné. Na jednu stranu tvrdí, že mezi HK a Jaroměři bude 200kmh, aby se ukázalo, že na půlce bude 160 a na zbytku max 140 a bůh ví jestli. A takhle je to s každou stavbou, chlubí se maximální rychlosti v krátkém úseku a občas to vylepší tím že platí jen pro klopidla.

Petr

Přesně. Je nutné uvádět minimální rychlost a ne maximální a zákazat stavbu pod 200 km/h nebo alespoň pod 160 km/h. Stačí často jen srovnat zatáčku a zvýšení je jednoduché

janvagala

Nevím jak ten úsek znáš. Zatáčka tam není žádná. A v úseku Police – Meziměstí srovnat oblouky… Stavba století.

Michal M

Twl to se tam radši zajeď podívat, koumesi.

JiriP

Místo rychlosti má smysl bavit se o dojezdových dobách, případně také o taktu, aby na sebe spoje navazovaly. Minimální rychlost bude 0 :o)

Jan Hašek

Ano všechno je až 160 km/h, a proto po 30 letech výstavby jsme se dostali na cestovní rychlost slovenské Strely z roku 1938

Daniel Jablonecký

Což v případě úseku Jaroměř – Meziměstí není vůbec špatné. Praha v roce 1938 byla největší město ČSR, Bratislava třetí, možná čtvrté. Jaroměř je dnes na 106. místě, Broumov na 165. Takže pokrok tady evidentně je.

luzkovyvagon

Marketing pro veřejnost, která se nezajímá o hloubku problémů 😀