Objížďka pro koridor. Trať Olomouc – Šumperk přes Uničov bude mít nakonec ETCS
Nádraží v Uničově po modernizaci. Foto: Správa železnic
Trať má být po elektrizaci připravena na instalaci ETCS.
Trať má být po elektrizaci připravena na instalaci ETCS.
To nádraží v Uničově projektoval nějaký úchyl na symetrii. Vjezd pokaždé do odbočky? Co to je?
To je 100 km/h doprava i doleva. Nějaký další zásadní problém?
Vzhledem k tomu, že tam ve starém stavu byla posunutá osa kolejí (= vždy jste projížděl někde odbočkou), dál počty kolejí mezi budovou a 1 SK a nakonec i dopravní model (= vše zastavuje), tak to asi takhle vyšlo.
Možná (nedovedu z této fotky odhadnout potřebné délky a posuny) by to šlo navrhnout netransformovanou výhybkou za kterou by do obou kolejí stejně následovaly kolejová „S“.
ETCS přece bude všude. I na lokálce do Šenova.
Zůstane i přes to za Uničovem rychlost 100 km/h, nebo tam bude víc?
Za Uničovem asi ne, ale za Troubelice mi určitě.
Nevite jestli je pravda, ze od pristiho GVD budou na tuto trat prevedeny rychliky Brno – Olomouc – Sumperk?
Není
No, odklonová trať je příliš honosný název, jen si představte mezistaniční vzdálenost Libina – Šumperk 15 km, stoupání na hrabišínské sedlo 16 promile, výkony měníren údajně 5 MW, tak se toho tam moc neproveze. Ale když se na hlavní trati nejezdí, tak je každá další trať dobrá.
huh, fakt že jo, chtělo by to přinejmenším výhybnu mezi Hrabišínem a Malínem
To kdyžtak rovnou v Malíně, tam na to je místo. Trať by to pozdvihlo o dost víc než to ETCS.
Však v Malíně bývala žst.
Výkon měníren (5 MW s krátkodobou přetížitelností) je stanoven podle energetických výpočtů, které počítají s max. 11 osobními vlaky různých kategorií na trati Su-Ol, s nákladními se neuvažuje, stejně by se tam nevešly. Rekuperace by měla být bez omezení. Napájení je také determinované omezenými možnostmi ČEZ distribuce, takže dráha musí být spokojená s limitovanými 22kV přípojkami. Železnice zkrátka moc žere.
Takže náklad nebude jezdit vůbec?
+ ještě úvrať v Zábřehu… takový by-pass bych tedy nechtěl. To by mě zajímalo, který chytrák vložil paní mluvčí tuto větu do úst… Ona pak ta realita s odklony vypadá trochu jinak, než jak se plánuje.
Tak v případě pořádně kalamity můžete jet z Bludova přes Hanušovice, Lichkov a Letohrad do Ústí nad Orlicí bez úvrati.
Bez elektrifikace, o směrovém a hlavně výškovém vedení a technickém stavu radši nemluvě 😀
Tak jistě, když bez ETCS by ani nebylo možné tam zavést tu deklarovanou rychlost 160 km/h a tím pádem ani nebýt schopen vyjezdit deklarovaný koncept jízdního řádu.
Tohle je logické i bez jakýchkoliv „odklonových“ předpokladů (které naopak mají svá úskalí mj. co do úvratě v Zábřehu + každopádně i omezené kapacity t-290 mezi jednotlivými pravidelnými spoji).
Úsek na 160 km/h je Olomouc – Uničov, tedy ten, kde se ETCS mělo instalovat i před tím.
Tady se řeší, že ETCS nebyl na úseku Uničov – Šumperk, tam se výrazně rychleji jak 100 km/h nedá*. Mezi Olomoucí a Uničovem plánován byl.
* kromě úseku do Troubelic a asi i kousíčku před Šumperkem.
Asi zatím neni v hlavách SŽ záměr pro spojku v Zábřehu od Šumperka směr Třebová že by se jezdilo bezúvratě?
To nebude jednoduché naplánovat a prosadit. Je to už ve městě, v cestě stojí park, bytové domy, kostel… ale i řeka a rybník.
Navíc kromě nákladů (a některých dálkových odklonů) bude vše jedoucí tím směrem v Zábřehu zastavovat. Pravda, k tomu účelu se dá využít i Zábřeh zast.
Otázkou je, jestli by to bylo projednatelné, vzhledem k tomu, že by to vedlo přes park.
To se tam nevleze. 🙁 Ač celkem příznivec železnice, tak stavět jim trať přes Wolkerův park mi jako dobrý nápad nepřijde. A udělat to vz. Osek. mi zase nepřijde dost dobře možné. Ne v současné konstelaci a nastavení společnosti. I kdyby se použilo vlečky, tak to znamená její značné překopání a pořád by to bylo skoro 6 kilometrů novostavby.
Vleze, jen ta rychlost by byla třeba jen na 40 km/h. Ale vzhledem k tomu, že by tam toho moc (spíš nic) pravidelného nejezdilo, a taky si myslím, že je to neprojednatelné (to se mělo teoreticky řešit před 100 lety), tak tam prostě při absolutní neprůjezdnosti úseku Zábřeh – Olomouc bude v Zábřehu úvrať.
ještě mě napadlo tohle:
https://mapy.cz/s/fozudulasa
jen je napojení na Šumperk „by voko“ a vůbec nevím jak to tam teď vypadá…
Něco takového jsem myslel tím co jsem popsal, Vy jste to akorát zkrátil, ale ten principiální problém zůstává. Navíc mám podezření že jste to protáhl oblastí k budoucí zástavbě, nebo minimálně někomu přes statek.
Jak píše K.S., je to reálnější než trojúhelník přes Wolkerovy sady, ale natrasováno to máte přes koňský statek a pár rodinných domů na Lesnické, ostatní jsou pole. Problém by byl taky v tom, že silnice Zábřeh-Lesnice vede „po hrázi“, která je chráněnou oblastí. Navíc se v těch místech taky jednou (snad za dlouho) postaví obchvat Zábřeha. Celkově si myslím, ale že je ta spojka zbytečná. Žádný osobák by tam pravidelně nejezdil a pro náklady za Šumperk by pak bylo problémem to až 16 promile u Hrabišína. Na to využití jednou za uherský rok by to byla obrovská investice. Ale chápu,… Číst vice »
Pokud ten sklon 16 promile není moc dlouhý, tak by se to asi dalo s rozjezdem a na úkor rychlosti.
Ještě mne napadla tedy taková low-effort smyčka: en. mapy. cz/s/mugopakubo
To jste to mohl nechat napojené jen po tu vlečku, jako nouzovka by to v pohodě stačilo.
Taková spojka nemá šanci projít. Navíc pokud bude nějaký problém na koridoru, tak kapacitním problémem bude ta jednokolejka, ne úvrať.
Kdyby to bylo až zase tak nutné, nejschůdnější by bylo udělat někde v poli mezi Zábřehem a Lukavicí vratnou smyčku.
Proč se to zase řeší samostatně? Vždyť kdyby bylo ETCS součástí stavby tak přeci musí vyjít levněji. A kdyby se rovnou počítalo s výhradním provozem pod ETCS tak tuplem.
a jaka vozidla by tam asi vyhradne jezdila, hm?
Ta která tam budou jezdit, tedy RegioPantery.
Protože je to SŽ pohrobek KSČ, když se o něčem přemýšlí, tak není cíl udělat něco dobré, ale ušetřit a hlavně a to především ulehčit si práci, že se tim zadělá na mnohem více starostí a nákladů v blízké budoucnosti, to už nikoho nenapadne….. Jako u nás v práci (nepracují na dráze, ale v organizaci s podobným duchem myšlení), koupila se nová kopírka pro ředitele, starou kopírku přesunuli pro lid obecný, má funkci, že jsou tam uložený emaIly zaměstnanců pro odeslání skenovaných úloh. „Nahlaste, kdo to budete používat, aby se tam těch emailů nedávalo moc a bylo to jednodušší. “… Číst vice »
To je spis mysleni typu statni urad. Zasadne se pracovni ukony nesmí prepocitavat na panize, ale na clovekohodiny. A ze se to ted dela blbe? No nevadi, hlavne at bude prace do budoucna.
Protože se jedná o doplnění v úseku Uničov – Šumperk. Na zbytku ETCS plánované ve stavbě bylo.
Dotaz obecně do pléna:
A když to tak čtu, jak je na tom vlastně Šumperk – Zábřeh? Je to součást tohodle dodatku nebo to bude dodatek dodatku?
Tak vzhledem k tomu že stavba se jmenuje Uničov – Zábřeh, tak….
Tak je to dobře. Nějak jsem to přehlédl.
Tak to je skvělá zpráva. Palec nahoru Správě železnic.
A co by tam jako mělo být. Kdyz pzb nechcou. Že by to jako po investici nechali bez zabezpečovače?
No a co by se stalo? Bez zabezpečovače jsou zhruba dvě třetiny tratí, těch se srovnatelným významem jako tato drtivá většina.
Jsem laik, tak me kdyztak opravte – ale pokud to spravne chapu, 160 km/h bez zastaveni se tou stanici projet neda, ze? A o to by na obchvatu koridoru meli usilovat…
No, nevím co si představujete pod obchvatem koridoru. Bavíme se o náhradní trase v případě mimořádností na koridoru. Navíc s ohledem na jednokolejnost celé trati Zábřeh na Moravě – Šumperk – Olomouc je to reálně objízdná trasa pro případy, kdy po koridoru nebude vůbec možné projet.
Jak jsem psal, me to proste prijde ponale ta trat. Chapu jeji ucel, ale myslim, ze objeti koridoru by melo take byt rozumne rychle! To nazyvam obchvatem. Nikoli tak pomale jako je to realne nyni (i kdyz odmyslim pripadny preprah na diesel). K tomu nehoda v Prosenicich a tamejsi zpozdeni spoju.
Ta rychlost je relativně solidní, problém bude spíš kapacita. Vzhledem k tomu, že se mají stavět VRT tak opravdu nejsme v situaci, abychom pro každý koridor měli hned vedle náhradní trať, která bude alespoň na 160 km/h (to dnes nemá ani většina současných koridorových úseků), nebo nevím, jak si to jako představujete.
A k tomu ještě s úvratí v Zábřeze.
No a tam se neda udelat „zatacka doprava pred stanici pro objeti“?
Zatáčka doprava je už před Bludovem, ale pak jsou zase dráty až v Lichkově 😉
Ne, park.
Přes park by byla estakáda, takže by to zas tolik nevadilo, ale je to nutné?
No ale to asi neprojde, nejsme v 19. století a i tehdy by to asi byl problém.
https://mapy.cz/s/posatafaka
To aby se tam mohlo jet zhruba stovkou… A starosta s vámi vyrazí dveře, stejně tak majitelé domů.
V případě že to bude potřeba, tam vlaky nejsíš budou křižovat. Těch 80 km/h je tak akorát, všecko tam normálně zastavuje.
Tak oprava, dokonce 100 km/h.
Když vidím tu fotku, tak si říkám že je to asi další trať kde ve stanicích platí že „přímo jezdíme jen do odbočky“. Takže pomalu.
To víš , za dědinou to narovnáme ale přece se nebude jezdit rychle . Navíc by se zkralily jízdní doby ale to by si nikdo neužil tu jízdu . Koncepce pro sukafon v době kdy (snad) končí a ještě pod draty , myšlení zůstává 😜
Tak ono i umístění nádražáček na této trati je občas chuťovka…. Třebas v Libině… Daleko, do kopce/z kopce, a po silnici se serpentinami, kde chybí chodník….
Jako na odvoz dřeva z této lokality asi OK. Ale to jako vážně někdo ve 21. století chce sypat kačky do nádraží tak zoufale nepoužitelného pro pasažéry?
Není levnějí namísto investic přispět na vylepšení blízkých nádraží, které nejsou zoufale umístěné? Beztak na dědině má každý autíčko tož podpořit autíčkovou spolujízdu k nějakému rozuměji umístěnému nádraží
Tak to nádraží není ani tak pro občany Libiny, jak pro občany Obědného, zástavba tam je lepší než třeba v Hrabišíně či v Troubelicích
V tom případě proč pro občany bydlící v Obědném, nevznikne zastávka mnohem blíž = aby ušetřili v průměru kilometr pěší tůry?
Vyloženě mluvím o nástupišti ve formě betonových panelů u kolejí. žádné hogo-fogo… A ušetřené kačky nabídnout místním, aby si rozhodli sami, kde je „tlačí pata“
Budova nádražíčka v Libině je tedy nadbytečná.
Cesta pro pěší vede přímo, ne podél těch serpentin.
Já to šel i tou pěšinou kterou patrně máte na mysli. Takže vím o čem mluvím.
Toto nádražíčko zvané Libina je opravdu podprůměrně dostupné z onoho městečka Libina.
Stejně tam všechny vlaky staví, takže ta rychlost je dostačující.
Jestli vám přijde 100km/h málo pak ano.
Nojo, ale zase je to takové „hezké symetrické“…… 🙁
Z mého laického pohledu bych považoval jednu přímou průchozí kolej přes stanici, jako lepší řešení, ale třeba neznám všechny důvody, které k této konfiguraci vedly.
Ten konkrétní případ na fotce z Uničova se tváří, jak šikana pro řidiče na vjezdu do obce. Někdy mi připadá, že u silnic tvůrci projektů přikládají větší význam estetičnu na papíře, lahodící oku schvalovatele. Jestli je to praktické a nezakládá to do budoucna na problémy s údržbou nebo pro průjezd nákladních vozidel, bývá vedlejší. Typickým příkladem mohou být některé kruhové objezdy a nájezdy na ně.
Dříve tam byl odsun osy takže žádný vlak nikdy nemohl projet přímo, na jednom zhlaví vždy jel odbočkou. Udělat jde cokoliv ale pak by někteří projektantům zase vyčítali že je staniční kolej s esíčkem nebo nástupiště není rovnoběžně s budovou.
To už tady bylo vysvětleno, fotka zkresluje ale dá se tam vjet 100 km/h a to do obou kolejí, tak moc nevím jak to udělat lépe.
Jak? Dodržet §1 🙁
Pravidelné osobní vlaky tam zastavují. Odklony při uzavřeném korydoru budou muset (je to jednokolejka a pochybuji o hladkých průjezdech mimo plán).
Možná tak nějaký pravidelný náklad by mohl Uničovem profrčet.