Objížďka pro koridor. Trať Olomouc – Šumperk přes Uničov bude mít nakonec ETCS
Trať má být po elektrizaci připravena na instalaci ETCS.
Správa železnic ustoupila od svých plánů nechat po modernizaci trať z Uničova do Šumperka bez evropského zabezpečovače ETCS. Regionální trať bude nakonec nejnovější technologií vybavena.
Vyplývá to z uzavřeného kontraktu za 8,5 milionu korun se společností Signal Projekt, který Správa železnic zveřejnila v registru smluv. Podle původních plánů mělo být ETCS jen z Olomouce do Uničova. Nyní Správa železnic zasmluvnila zpracovatele záměru projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí. Náklady na samotné zabezpečení jsou odhadovány na 700 milionů korun.
„Díky vybudování ETCS v dotčeném úseku bude trať Olomouc – Uničov – Šumperk – Zábřeh n. M. plnit funkci tzv. by-passu koridorového úseku Olomouc – Zábřeh n. M., a to i nadále v budoucnu, kdy je nezbytné splňovat směrnice EU pro dosažení interoperability na evropských tratích,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Instalací ETCS podle ní dále dojde ke zvýšení úrovně bezpečnosti a k optimalizaci podmínek pro řízení železničního provozu a posílení a rozvoji moderních způsobů řízení.
Správa železnic začala loni s modernizací a elektrizací dvou úseků na této trati: z Uničova do Libiny a z Libiny do Šumperka. Na stavbě Libina – Uničov došlo k rekonstrukci úseku Uničov – Troubelice. Aktuálně se pracuje na základech trakčních stožárů a na rekonstrukci nádražní budovy v Libině. Na stavbě Šumperk – Libina se pracuje na základech trakčních stožárů, na technologické budově ve stanici Nový Malín a trakční měnírně v Hrabišíně.
Instalace ETCS v tomto úseku proběhne až po elektrizaci trati. „Aktuálně probíhající elektrizace trati je technologicky připravována na implementaci ETCS. Samotná instalace ETCS naváže na modernizaci trati,“ dodala Friebová.