O půl miliardy dražší, než byl odhad. DPP vybral zhotovitele opravy stropní desky na Florenci
Oprava potrvá přes čtyři roky, úprav se dočká i vestibul stanice.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne letos s opravou stropní desky a s úpravami pochodu a vestibulu stanice metra Florenc. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav DIZ a Geosan za 1,789 miliardy.
Výsledek soutěže vyplývá z registru smluv. Konečná cena je o půl miliardy vyšší, než byla odhadovaná. Podle písemné zprávy zadavatele přišly do soutěže jen dvě nabídky, druhá byla od společnosti Vistoria CZ.
Pro DPP půjde v rámci stávající sítě pražského metra o jednu z největších staveb co do rozsahu a koordinace jednotlivých prací. Důvodem je špatný stav desky. Během čtyřleté akce dojde především k rekonstrukci stropní desky a hydroizolační vrstvy nad celou stanicí Florenc.
V rámci stavby DPP vymění všech 131 stávajících stropních předepjatých nosníků za nové včetně výměny některých nosných ložisek, které nelze repasovat. Vymění také monolitickou desku, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici.
Současně s tím DPP zrekonstruuje hydroizolační systém stropu do hloubky 2 metrů včetně nutných přeložek inženýrských sítí a zmodernizuje jak veřejné prostory podchodu a vestibulu, tak i technické prostory a zázemí stanice. Florenc dostane nové úsporné LED osvětlení a nové podhledy. DPP dále opraví obklady stěn a dlažby, zmodernizuje rozvaděče, napájení informačního systému, řídicího systému osvětlení a sdělovacích zařízení. Zmizí také pevné schodiště ve výstupu k autobusovému terminálu. Pro komfortnější přestup cestujících směrem k nové odbavovací hale ÚAN Florenc zde vybuduje dvojici nových eskalátorů.
Bez většího omezení provozu metra
Na stropní desce stanice jsou 4 typy nosníků, ty nejdelší mají více než 23 metrů a hmotnost zhruba 28 tun. Oprava by neměla zásadně omezit provoz metra, dojde pouze k lokálním omezením. Pouze při manipulaci s nosníky a částmi monolitické stropní konstrukce, tj. při odstraňování starých či uložení nových, bude na nezbytně nutnou dobu o některých víkendech ve stanici Florenc přerušen provoz metra na lince C a DPP během těchto výluk zavede náhradní tramvajovou dopravu.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr loni v létě uvedl, že metro si z minulosti nese velký vnitřní dluh zejména u částí, které zůstávají skryty běžnému cestujícímu. „Stropní desku stanice Florenc musíme vyměnit. Několik diagnostických šetření, statický posudek i výsledek průzkumu ocelových nosných ložisek stropní konstrukce, který realizoval Kloknerův ústav ČVUT v Praze, ukazují rozsáhlou korozi. Pokud by DPP rekonstrukci neprovedl v nejbližších letech, stanice metra Florenc by se mohla dostat až do havarijního stavu a musela by být neplánovaně uzavřena,“ dodal Scheinherr.
Zásadní novinkou bude i zavedení náhradní tramvajové dopravy u nutných výluk. Půjde o tramvaje mezi Hlavním nádražím, Vltavskou a Nádražím Holešovice. DPP u nich využije slepé koleje, které zůstaly v Opletalově ulici.