Doprava ve městě Metro Tramvaje

Přes čtyři roky práce i náhradní tramvajová doprava. DPP chystá miliardovou opravu stropní desky na Florenci

Stanice metra Florenc. Foto: A Savin / Wkimedia Commons
Stanice metra Florenc. Foto: A Savin / Wkimedia Commons
Namísto autobusů připravuje v době výluk metra DPP náhradní tramvajovou dopravu.

Stanice metra Florenc se na déle než čtyři roky promění ve staveniště. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal tento týden pravomocné stavební povolení na rekonstrukci stropní desky a další úpravy podchodu a vestibulu stanice metra.

Důvodem je špatný stav desky. Podle DPP jde o jednu z největších staveb v rámci stávající sítě pražského metra co do rozsahu a koordinace jednotlivých prací. Během ní dojde především k rekonstrukci stropní desky a hydroizolační vrstvy nad celou stanicí Florenc. Odhadovaná cena zakázky je 1,29 miliardy korun, vypsána bude tento týden.

Nové eskalátory k autobusovému nádraží

DPP předpokládá, že stavba začne na konci letošního roku nebo na počátku roku příštího. Samotná stavba potrvá zhruba 4,5 roku v několika etapách. V rámci stavby DPP vymění všech 131 stávajících stropních předepjatých nosníků za nové včetně výměny některých nosných ložisek, které nelze repasovat. Vymění také monolitickou desku, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici.

Současně s tím DPP zrekonstruuje hydroizolační systém stropu do hloubky 2 metrů včetně nutných přeložek inženýrských sítí a zmodernizuje jak veřejné prostory podchodu a vestibulu, tak i technické prostory a zázemí stanice. Florenc dostane nové úsporné LED osvětlení a nové podhledy. DPP dále opraví obklady stěn a dlažby, zmodernizuje rozvaděče, napájení informačního systému, řídícího systému osvětlení a sdělovacích zařízení. Zmizí také pevné schodiště ve výstupu k autobusovému terminálu. Pro komfortnější přestup cestujících směrem k nové odbavovací hale ÚAN Florenc zde vybuduje dvojici nových eskalátorů.

Bez většího omezení provozu metra

Na stropní desce stanice jsou 4 typy nosníků, ty nejdelší mají více než 23 metrů a hmotnost zhruba 28 tun. Oprava by neměla zásadně omezit provoz metra, dojde pouze k lokálním omezením. Pouze při manipulaci s nosníky a částmi monolitické stropní konstrukce, tj. při odstraňování starých či uložení nových, bude na nezbytně nutnou dobu o některých víkendech ve stanici Florenc přerušen provoz metra na lince C a DPP během těchto výluk zavede náhradní tramvajovou dopravu.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Schenherra si metro z minulosti nese velký vnitřní dluh zejména u částí, které zůstávají skryty běžnému cestujícímu. „Stropní desku stanice Florenc musíme vyměnit. Několik diagnostických šetření, statický posudek i výsledek průzkumu ocelových nosných ložisek stropní konstrukce, který realizoval Kloknerův ústav ČVUT v Praze, ukazují rozsáhlou korozi. Pokud by DPP rekonstrukci neprovedl v nejbližších letech, stanice metra Florenc by se mohla dostat až do havarijního stavu a musela by být neplánovaně uzavřena,“ dodal Scheinherr.

Zásadní novinkou bude i zavedení náhradní tramvajové dopravy u nutných výluk. Půjde o tramvaje mezi Hlavním nádražím, Vltavskou a Nádražím Holešovice. „Využijeme pro ni slepé koleje, které zůstaly v Opletalově ulici, abychom mohli zajíždět co nejblíže k Hlavnímu nádraží. Proto během prací, které nyní provádíme na trati v Seifertově ulici, vybudujeme jejich napojení na trať vedoucí ze Senovážného náměstí do Bolzanovy ulice,“ nastínil předseda představenstva DPP Petr Witowski.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Když jsme u těch stropních desek, nevíte jak to vypadá s tou na Muzeu C? Naposledy jsem slyšel, že bude potřeba vyměnit nebo posílit, jinak tam ta (staro)nová tramvajová trať nemůže vést a teď už jsem o tom delší dobu nečetl.

jkjk

Poslední info je, že celou desku není nutné měnit a měly stačit roznášecí desky, které se dají udělat spolu s výstavbou tramvajové trati.

Gwann

můžete někdo, kdo víte více, blíže popsat co a jak se vlastně bude měnit? to se vyrobí opět velikanska díra?

Y.K.

To na čem je „položen povrch“, zastropení. Velká díra asi není nutná, bude to podle mě něco jako když se opravovala stropní deska na Dejvické před lety. Asi to budou po kusech odkrývat (nicméně v celé šířce) a postupně opravovat. Asi není nutné dělat celou stropní konstrukci najednou.

Gwann

takže stěhující se menší díra…čili vynikající bordel na dlouho

a ochromená křižovatka před UAN Florenc (mezi Muzeem a UAN)

Y.K.

Na dlouho to bude tak jako tak, prostě budou měnit nosník za nosníkem, najednou to udělat nejde a ještě musí zachovat bezpečný denní provoz pod stavbou.

Tak nějak zhruba to tam je https://mapy.cz/s/fohuderake

Gwann

a to mimo jiné asi znamená, že půjde k zemi i vestibul, že?

docela mne překvapuje, že je v této věci klid, protože ten chlív bude neskutečný…

Jiří Kocurek

A jak jinak to chcete vyměnit? Uvařit do měkka a vytáhnout jako špagetu?

Gwann

nikoliv, jen mne dost udivilo, že vyhrabani dost šílené jámy v centru prahy na 4 roky…je zatím bez nějakých komentářů či rozcilenych reakci.

Cestující, teď ale doma

Náhradní doprava pěškobusem z hlavního nádraží přes park do Opletalky?

Gwann

to vám či jiným na těch dvou stech metrech upadnou nožičky? nebo jak si to představujete uspořádat jinak? a všimnul jste si někdy, jak dlouhé jsou různé vystupy/prestupy z metra

robert

Sice souhlasím, ale veřejnou dopravou necestují jen zdraví lidé.

Gwann

pokud někdo nezvládne dojít z metra hlavní nádraží do opletalky, tak asi nemůže ani jezdit metrem, protože např. přestup na můstku je pocitově cca stejně dlouhý.

nejde o kilometr do kopce, ale odhadem 200 metrů po rovině…

ano, může to být pro nějakého dedouska omezující, ale jinak to asi nepůjde…navíc takových už moc v metru opravdu nejezdi

Josef J.

Není to dále než u Muzea z nástupiště k náhradním autobusům.

realistický odhad

Za deště není příjemné ani to – a hlavně tam asi nebudou ani žádné přístřešky u zastávky NTD.
Mnohem lepší by bylo vybudovat nejdřív už část plánované nové TT před „dolní halu“, i za cenu zatím jen provizorního řešení použitelného většinově i pro definitivní stav.

Jaaa

To zvěrstvo parkem snad někdo zastaví…

všd

Bude tu ještě možnost, jet vlakem na jiné nádraží a přestoupit na MHD tam. Žádný vlak nestaví pouze na hlavní, možná kromě Pendolina apod., a ani u něj si nejsem jist, zda právě kvůli výluce nezavedou zastavování v Libni.

Dusanh

A tohle vyměnit jde. Železniční mosty si asi vnitřní dluh z minulosti nenesou… 🙁

Rogue

Nějak jsem si nevšiml, že by pražský Dopravní podnik vlastnil nějaké železniční mosty…

Dusanh

Já přece nemluvím o DPP. Zato o vnitřních dluzích z minulosti mluví nějaký Scheinherr…

Jiří Kocurek

A ty vyšehradské mosty ma v gesci magistrát nebo SprŽel? Takže…

Rudolf Tuček

Mosty metra jsou skoro železniční. Napadají mě celkem tři mosty kromě nuselaku.

Rudolf Tuček

Jen jsem nepochopil myšlenkové pochody s náhradní tramvají, jediné co by mělo smysl je tramvaj z Vltavske do Karlína.

Bjorn

Linka metra C spojuje nejdůležitější autobusový terminál pro dálkovou dopravu a nejdůležitější železničný terminál. Až bude toto spojení metrem přerušeno kvůli opravě vestibulu metra, propojí tyto dva body tramvaj. Co je tu špatně nebo k nepochopení?

Gwann

a taky je třeba nahradit metro C v úseku hl.nadrazi-nadr.holešovice.

přičemž přímo od hl.n. nic na florenc nejede.

Miroslav Zikmund

Což neznamená, že nepojede ….

Gwann

a proto se zavádí právě ta náhradní doprava, jen to asi bude spíš stavět na Tesnove

Rudolf Tuček

Úplné přerušení provozu bude snad jen přes víkend pak by stačil do Holešovic bus po magistrále jako při povodních 2002.
Jen aby dpp měl dost obousměrných vozu.

Martin

Levná údržba drahá oprava taková situace je v sude

Šejdr

Pokud je pravda to, co píše vládní stranický tisk, totiž že si před půl stoletím někdo přihrál část materiálu do vlastní kapsy a stropní vrstvy jsou tenčí, než měly být, tak to ani kvalitní údržba nezachrání.

Miroslav Zikmund

Po cca 50 letech od zhotovení se není celkem čemu divit … koroze je důsledkem vnikání vlhkosti, záleží na kvalitě těsnicích a izolačních materiálů použitých v době, přesněji řečeno jejich životnosti …
Co může psát autor podobných článků … pokud v té době žil, tak je dnes v důchodovém věku, čerpá-li od dělníků – z těch jsou dnes také důchodci, nemající přístup ke stavebním výkresům a výpočtům. Relevantní vyjádření by mohli podat stavbyvedoucí, jenže to nebyli mladí muži vrátivší se s čerstvým diplomem po absolvování ZVS, ale starší zaměstnanci s „nějakými“ zkušenostmi ….

bkv

> Co může psát autor podobných článků …
Tím chceš říct, že si třeba Kloknerův ústav ČVUT v Praze vymýšlí?

Surio Mario

Na co by autorovi byli pamětníci, ti nezasvěcení by stejně nic nevěděli a ti zasvěcení se asi nebudou chlubit, jak a kam se tenkrát ztratilo tolik materiálu. Klíčové jsou průzkumy a odborné posudky, které říkají, že je tam slabší materiál, než předepisoval projekt. Celý článek je tady: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/metro-florenc-rekonstrukce-stropu-a-nove-eskalatory-za-provozu.A210603_154241_praha-zpravy_rsr

Jiří Kocurek

Ono se to dá zjistit například navrtávkou. A DPP je povinen uchovávat výkresovou dokumetaci po celou životnost stavby. Takže se porovnají dvě věci a výsledek je na světe.

Jaaa

„A DPP je povinen uchovávat výkresovou dokumetaci po celou životnost stavby.“

Haha.

jkjk

Ještě tam byl dost důležitý prvek povodní (2002), to k té nutnosti výměny taky dost přispělo.

bkv

Určitě bez problémů vysvětlíš jak udržuješ hydroizolaci na stropní desce, která je nepřístupná…