Přes čtyři roky práce i náhradní tramvajová doprava. DPP chystá miliardovou opravu stropní desky na Florenci

Stanice metra Florenc. Foto: A Savin / Wkimedia CommonsStanice metra Florenc. Foto: A Savin / Wkimedia Commons

Namísto autobusů připravuje v době výluk metra DPP náhradní tramvajovou dopravu.

Stanice metra Florenc se na déle než čtyři roky promění ve staveniště. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal tento týden pravomocné stavební povolení na rekonstrukci stropní desky a další úpravy podchodu a vestibulu stanice metra.

Důvodem je špatný stav desky. Podle DPP jde o jednu z největších staveb v rámci stávající sítě pražského metra co do rozsahu a koordinace jednotlivých prací. Během ní dojde především k rekonstrukci stropní desky a hydroizolační vrstvy nad celou stanicí Florenc. Odhadovaná cena zakázky je 1,29 miliardy korun, vypsána bude tento týden.

Nové eskalátory k autobusovému nádraží

DPP předpokládá, že stavba začne na konci letošního roku nebo na počátku roku příštího. Samotná stavba potrvá zhruba 4,5 roku v několika etapách. V rámci stavby DPP vymění všech 131 stávajících stropních předepjatých nosníků za nové včetně výměny některých nosných ložisek, které nelze repasovat. Vymění také monolitickou desku, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici.

Současně s tím DPP zrekonstruuje hydroizolační systém stropu do hloubky 2 metrů včetně nutných přeložek inženýrských sítí a zmodernizuje jak veřejné prostory podchodu a vestibulu, tak i technické prostory a zázemí stanice. Florenc dostane nové úsporné LED osvětlení a nové podhledy. DPP dále opraví obklady stěn a dlažby, zmodernizuje rozvaděče, napájení informačního systému, řídícího systému osvětlení a sdělovacích zařízení. Zmizí také pevné schodiště ve výstupu k autobusovému terminálu. Pro komfortnější přestup cestujících směrem k nové odbavovací hale ÚAN Florenc zde vybuduje dvojici nových eskalátorů.

Bez většího omezení provozu metra

Na stropní desce stanice jsou 4 typy nosníků, ty nejdelší mají více než 23 metrů a hmotnost zhruba 28 tun. Oprava by neměla zásadně omezit provoz metra, dojde pouze k lokálním omezením. Pouze při manipulaci s nosníky a částmi monolitické stropní konstrukce, tj. při odstraňování starých či uložení nových, bude na nezbytně nutnou dobu o některých víkendech ve stanici Florenc přerušen provoz metra na lince C a DPP během těchto výluk zavede náhradní tramvajovou dopravu.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Schenherra si metro z minulosti nese velký vnitřní dluh zejména u částí, které zůstávají skryty běžnému cestujícímu. „Stropní desku stanice Florenc musíme vyměnit. Několik diagnostických šetření, statický posudek i výsledek průzkumu ocelových nosných ložisek stropní konstrukce, který realizoval Kloknerův ústav ČVUT v Praze, ukazují rozsáhlou korozi. Pokud by DPP rekonstrukci neprovedl v nejbližších letech, stanice metra Florenc by se mohla dostat až do havarijního stavu a musela by být neplánovaně uzavřena,“ dodal Scheinherr.

Zásadní novinkou bude i zavedení náhradní tramvajové dopravy u nutných výluk. Půjde o tramvaje mezi Hlavním nádražím, Vltavskou a Nádražím Holešovice. „Využijeme pro ni slepé koleje, které zůstaly v Opletalově ulici, abychom mohli zajíždět co nejblíže k Hlavnímu nádraží. Proto během prací, které nyní provádíme na trati v Seifertově ulici, vybudujeme jejich napojení na trať vedoucí ze Senovážného náměstí do Bolzanovy ulice,“ nastínil předseda představenstva DPP Petr Witowski.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp florenc praha
37 komentářů