O 100 procent vyšší poplatky a nové zóny. Olomouc reformuje parkovací systém
Od září začne v Olomouci platit nová úprava dlouhodobého parkování. Systém bude nabíhat rok a půl, vzniknou nové zóny C a D.
Parkování v Olomouci je v současné době zpoplatněno pouze ve dvou zónách v centru města a u hlavního nádraží. Do února 2025 mají vzniknout postupně další dvě zóny placeného parkování v širším městě i na sídlištích. Změna parkovací politiky má podle města přinést více stání pro rezidenty a přesunout auta z ulic do parkovacích budov.
Nejvíce viditelnou změnou je zrušení fyzických parkovacích karet. Odpadne tak nutnost chodit na úřad, dlouhodobé parkovací oprávnění půjde vyřídit online.
Zároveň přestanou platit přenosné parkovací karty pro podnikatele, nově bude parkování vázáno na registrační značku vozidla. Bez papírových lístků bude také krátkodobé parkování.
„Nebude nutné mít za oknem parkovací kartu,“ upřesnil Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta.
Pravidla parkování se sice od 1. září změní, karty ale řidičům zatím dál platí. Novou parkovací kartu je potřeba vyřídit až ve chvíli, kdy skončí platnost té stávající.
Nově vydaná oprávnění již nebudou platit v celé parkovací zóně, ale jen v určité její oblasti. „Důvodem je snaha redukovat zvýhodněné parkování jen na jedno místo, aby vlastnictví dlouhodobé karty neposkytovalo volné parkování ve velké části města,“ dodal Luňáček.
Za parkování se nyní platí v zónach A a B, do roku a půl mají vzniknout parkovací zóny C a D.
„Zavedení nové parkovací politiky je nezbytné pro dlouhodobé řešení problémů spojených s parkováním i regulací dopravy obecně,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Pejpek.
Jednotlivé oblasti jsou podle něj navrženy s ohledem na přirozené hranice a přiměřený prostor pro nalezení volného místa, tvrdí zastupitelé. „Žadatelé ze zóny A, kde je nedostatek parkovacích míst, si mohou vybrat ještě jednu z oblastí v zóně B, aby se zvýšila jejich šance na zaparkování,“ doplnil Luňáček.
Zvýšení cen parkovného
Společně s rozdělením stávajících zón na jednotlivé oblasti se zvýší také ceny dlouhodobého parkování. Pro rezidenty se cena ročního oprávnění pro první auto zvedne z 1 000 na 2 000 korun, tedy o 100 %.
Abonenti nově zaplatí 12 000 místo dosavadních 10 500 korun. „To je jen zlomek toho, co zaplatí návštěvníci za hodinu krátkodobého parkování,“ řekl náměstek Pejpek.
Řidiči si výrazně připlatí u parkovného za druhé a další auto. V tomto případě zaplatí rezidenti 16 000 (doposud 1 500 Kč) a abonenti 18 000 (doposud 15 750 Kč) korun ročně v zóně A i B. Tato sazba se však vztahuje na osobu, nikoliv na domácnost.
100 korun za hodinu. Olomouc zdraží parkování v centru od května trojnásobně
Žádost o vydání rezidentního oprávnění k parkování si může podat každý s trvalým pobytem v oblasti. Pokud je v domácnosti více automobilů, o vydání oprávnění pro první vozidlo může požádat jeden člen domácnosti a pro druhé vozidlo jiný člen domácnosti, přitom se na každé pohlíží jako na první vozidlo, uvádí město.
„Chceme zabránit tomu, aby neohleduplní jedinci parkovali v místě svého bydliště či pracoviště hned několik vozů a zabírali tím místa ostatním,“ dodal k tomu primátor Miroslav Žbánek.
V zóně C zaplatí rezidenti 600 korun ročně za první, případně 12 000 korun za druhé a další auto. V zóně D bude parkování pro rezidenty za 100 korun ročně za první a 10 000 za druhé a další auto.
Abonenty vyjde parkování na 12 000, resp. 18 000 v obou zónách. Abonentem je podle městského nařízení „právnická nebo fyzická osoba provozující silniční motorové vozidlo za účelem podnikání, která má sídlo nebo provozovnu v zóně“.
Ceny krátkodobého parkování (100 Kč/hod. v zóně A a 40 Kč/hod. v zóně B) zůstávají stejné. Pro zóny C a D se počítá se sazbou 20, resp. 10 Kč na hodinu, přičemž první hodina bude zdarma.
V zónách A, B a C se bude platit parkovné v pracovní dny od 8 do 18 hodin. Naopak v zóně D se bude platit od neděle do čtvrtka od 17 do 6 hodin následujícího dne. O víkendech se v žádné zóně parkovné neplatí.
Úlevy pro elektromobily nebudou
Zavádění nové parkovací politiky bude probíhat po etapách. Na jaře příštího roku přibydou ke stávajícím zónám A a B další lokality, kde se začne platit parkovné. A to jak za krátkodobé, tak i dlouhodobé stání. Zóny C a D budou vznikat v celkem čtyřech fázích od dubna 2024 do února 2025.
„Nastavení pravidel v těchto zónách není tak přísné, jako v oblastech A a B. Lidé zde budou moci parkovat hodinu denně zdarma a každý rezident získá také kredit 100 hodin ročně, který může volně přidělit na konkrétní čas libovolné registrační značce ve své zóně,“ vyjmenoval některé z úlev náměstek Pejpek.
V zóně C si navíc budou moci zaplatit dlouhodobé oprávnění také návštěvníci, a to za 12 000 korun ročně, resp. 18 000 korun ročně pro druhé a další auto. Za návštěvníky se považují ti, co nejsou rezidenty ani abonenty. Tato možnost má být podle města určena pravidelným dojíždějícím.
Pravidla parkování platí i pro elektromobily, hybridy či jakákoliv jiná vozidla poháněná alternativním palivem. Podle města vozidlo zabírá parkovací stání nezávisle na tom, jaký má pohon. Parkovné by však podle města nemuseli platit řidiči po dobu nabíjení vozidla.
Není kde parkovat
Město si od opatření slibuje zvýšení pravděpodobnosti, že lidé zaparkují v místě svého bydliště či pracoviště i snížení počtu odstavných stání pro auta v pěší zóně a jejím bezprostředním okolí.
Od jara se v Olomouci vyměnily desítky parkovacích automatů, kde řidiči nově zadávají registrační značku vozidla. Kromě strážníků městské policie by úhradu parkovného mělo v budoucnu kontrolovat speciální vozidlo s kamerami a pevné kamery.
„Před spuštěním nových zón nás čeká ještě spousta práce,“ uvedl náměstek Pejpek a zmínil například rozšíření parkovacího portálu a personální posílení odbor dopravy.
„Společně s pozvolným zaváděním parkovací politiky vznikl také fond mobility, kam směřují veškeré finanční prostředky vybrané za parkování ve městě,“ dodal primátor Žbánek.
V první fázi se má z fondu mobility hradit přechod na nový systém a celková digitalizace. Později z něj chce radnice hradit například výstavbu nových parkovacích míst, cyklostezek, autobusových zastávek nebo investice do zvyšování bezpečnosti v dopravě.