lot
Cestovní ruch Letectví Letiště

Nový rekord na Ruzyni. Loňský růst táhly hlavně dálkové linky, letadel ubylo

Boeing 767-300 společnosti United Airlines v Praze. Foto: Letiště Praha
Boeing 767-300 společnosti United Airlines v Praze. Foto: Letiště Praha

Letiště Praha loni zaznamenalo nový rekord počtu přepravených cestujících. Za celý rok odbavilo celkem 17,804 milionů pasažérů, o šest procent více než před rokem. Růst byl vyšší, než vedení letiště plánovalo, táhly ho zejména dálkové linky.

Výsledky za loňský rok představilo Letiště Praha v tiskové zprávě. Počty cestujících na dálkových linkách vzrostl o 10,9 %. Dálkové linky přispěly k tomu, že i přes půlprocentní pokles počtu pohybů letadel (154 777 vzletů a přistání ) počet cestujících stoupl. Ukazuje to, že do Prahy létají plnější a větší letadla. Dálkové lety tvořily loni přes osm procent cestujících.

Růst očekává vedení Letiště Praha i letos, opět hlavně u dálkových tras. Nově bude mít Praha spojení s Chicagem a Hanojí.

„Loňský 6% nárůst v počtu odbavených cestujících je dalším výborným výsledkem, kterým jsme mírně překročili naší predikci z počátku roku 2019. Za tímto opětovným růstem stojí zejména rozšiřování leteckých spojení do dálkových destinací a navyšování jejich kapacit, ale také posilování letů do nejvytíženějších evropských měst, jakými jsou například Londýn, Amsterdam nebo Moskva,“ řekl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Podle Řehoře se letos dostane letiště za hranici provozních kapacit. „Budeme muset zahájit několik důležitých rozvojových projektů přímo v prostorách terminálů. To sice může pro cestující znamenat dočasné snížení komfortu, ve svém výsledku však půjde o změny vedoucí k ještě modernějšímu a pohodlnějšímu letišti, které cestující po jejich dokončení určitě ocení,“ doplnil k výhledu na letošní rok Václav Řehoř. Velkou změnou pro cestující bude například stavba třídírny zavazadel, kvůli které se přesune část odbavení z Terminálu 1 na Terminál 2.

Statistiky ukazují, že nejrušnějším měsícem roku 2019 byl srpen s 1 996 813 odbavenými cestujícími. Denně prošlo pražským letištěm vloni v průměru téměř 49 tisíc cestujících, nejvíce však v pátek 28. června 2019, kdy bylo během 24 hodin odbaveno rekordních 70 979 lidí.

V seznamu destinací, kam se z Prahy létá přímo, přibylo loni celkem třináct letišť: Billund, Bournemouth, Florencie, Charkov, Kišiněv, Lvov, Moskva/Žukovskij, New York/Newark, Nur-Sultan, Perm, Pescara, Stockholm/Skavsta a Zadar.

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a na 5. místě se dle provozních výsledků objevila nově Francie. Z destinací byl v roce 2019 opět nejoblíbenější Londýn, následovaly Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Skokanem roku se v meziročním srovnání stala turecká Antalya. Do této oblíbené dovolenkové destinace cestovalo z Prahy o 41 % lidí více než v roce 2018. Mezi třemi destinacemi s největším nárůstem počtu cestujících je také Amsterdam a Dauhá, hlavní město Kataru.

 

TOP země podle počtu cestujících

1. Velká Británie

2 169 780

+5,2 %

2. Itálie

1 466 156

+9,2 %

3. Rusko

1 257 949

+5,0 %

4. Španělsko

1 228 850

+3,2 %

5. Francie

1 170 847

+10,4 %

TOP destinace (všechna letiště): 

1. Londýn

1 352 837

+5,4 %

2. Paříž

850 956

+3,9 %

3. Moskva

847 451

+2,9 %

4. Amsterdam

759 109

+9,9 %

5. Frankfurt

527 851

+0,6 %

Destinace s největším nárůstem počtu cestujících

 

1. Antalya

+86 668

+41,0 %

2. Amsterdam            +68 244

+9,9 %

3. Dauhá

+59 811

+42,5 %

 

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravák

„Denně prošlo pražským letištěm vloni v průměru téměř 49 tisíc cestujících, nejvíce však v pátek 28. června 2019, kdy bylo během 24 hodin odbaveno rekordních 70 979 lidí.“ Takže počítejme: vezměme za základ špičkově asi 80 tisíc osob (nějaký nárůst asi bude i nadále), které bude třeba dopravit na letiště během cca 16 hodin (protože v hlubokou noc se startuje i přistává jen minimálně), tedy cca 5000 lidí za hodinu, to je asi 100 pohodlných zájezdových autobusů s 50 místy k sezení za předpokladu, že všichni použijí VHD – to není nic nezvládnutelného ani tou autobusovou dopravou (každou minutu jeden… Číst vice »

Zvoník

Někteří lidi mají na to – lítat letadlama. Tak těm bych snížil životní příjmy, aby byli na pozici těch, co nikdy v životě nebudou mít na to – lítat letadlama.

Kuba W

závist? zkuste změnit život, třeba přestat kouřit nebo pít a můžete letět častěji než „někteří lidi“

Tomas

Doufám, že si politici uvědomují, že na turismu v levném městě nemůžeme stavět do nekonečna, a udělají z Prahy atraktivní business destinaci, která si přepravní objemy podrží i po dalším posílení koruny a místní kupní síly, tedy cen.

Jakub Kosmide

Je třeba to porovnat s Varšavou, Budapeští, případně Vídni …

Janina

Varšava 18,9 milionů a nárůst 6,3%, Budapešť 16,1 milionů a nárůst 8,8%, Vídeň ještě výsledky za 2019 nezveřejnila, ale bude zřejmě někde okolo 31 mio a nárůst tak 16%. Pokud se podíváme na další okolní letiště, tak Mnichov 47,9 mio (+3,6%), Frankfurt 70,6 mio (+1,5%), Katowice 4,8 mio (+0,1%), Krakow 8,4 mio (+24,1%). Drážďany zatím bez přesného čísla, ale okolo 1,5 mio a pokles 10%. Bratislavu jsem za 2019 nehledala, ale bude to něco přes 2 mio bez nárůstu nebo poklesu.

Martin V.

Katowice po letech bouřlivého rozvoje stagnují, ale Kraków mě překvapil. Přitom je to poněkud stísněné letiště – z jedné strany dálnice, z druhé strany dálnice z třetí strany vesnice, ale odbaví přes 8 milionů cestujících za rok.