Nový Hlavák: ve finále na proměnu okolí hlavního nádraží v Praze jsou tři týmy

Pražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Pražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623

Komise si pochvaluje zdravě drzý pohled soutěžích a pestré scénáře řešení problémů.

Z návrhů tří mezinárodních architektonických týmů bude vybírat hodnotící komise autory projektu revitalizace parku Vrchlického sady, novostavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova a rekonstrukce nové odbavovací haly Hlavního nádraží Praha.

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) oznámil, že mezi poslední tři soutěžící poslala návrhy od Henning Larsen Architects A/S, re:architekti+baukuh+YellowOffice a Miralles Tagliabue EMBT S.L.P.+OCA architects Prague. Vybraní uchazeči mají čas do začátku března předložit návrh řešení projektu.

Při dvoudenním zasedání na začátku prosince si hodnotící komise nejprve vyslechla prezentace konceptů jednotlivých ateliérů, které přiblížily základní uvažování o území ve vztahu k zadání. Po každé prezentaci následovala diskuse týmu s komisí a přizvanými odborníky.

„Co mě osobně velmi příjemně překvapilo, byl fakt, že ačkoliv jsou problémy současného prostoru hlavního nádraží notoricky známé a poměrně exaktně pojmenované, soutěžící nám dokázali nabídnout nezatížený, svěží, zdravě drzý pohled na jejich možné příčiny, a hlavně pestré scénáře jejich řešení. Jsem hrdý na to, že i když v každém z nás porotců zarezonovaly aspekty jednotlivých návrhů odlišně, dokázali jsme se napříč disciplínami dohodnout na třech postupujících týmech, jejichž návrhy v nás vzbudily největší očekávání. Tyto tři týmy tedy dostaly šanci nás v dalším kole přesvědčit o reálnosti svých vizí,“ komentuje předseda hodnotící komise projektu Nový Hlavák Jaroslav Wertig. „Prezentace jednotlivých kandidátů byly velmi poutavé a komise byla mile překvapena jejich úrovní. I to přispělo pozitivně k následné diskusi,“ popisuje ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.

Vysvětlení výběru finalistů

• Henning Larsen Architects A/S sídlící v dánské Kodani, kteří zaujali svým přístupem mimo jiné založeným na datech a důkazech, jímž připravují města na budoucnost bez uhlíku. Projekty z jejich portfolia ukazují, jak lze vytvořit město, kde se dobře žije.
• Re:architekti+baukuh+YellowOffice, česko-italské konsorcium, které ve svých pracích spojuje přístup k historii, moderním technologiím a dopravním stavbám.
• Miralles Tagliabue EMBT S.L.P. + OCA architects Prague, s.r.o., konsorcium španělských a českých architektonických studií. Ve svých minulých realizacích se snažilo o citlivé propojení nejrůznějších městských struktur.

Další informace jsou na stránkách projektu.

Tagy IPR Nový Hlavák Správa železnic Vrchlického sady
53 komentářů