Nový Hlavák s pergolou se bude muset upravit. SŽ ale stále věří v dohodu s památkáři

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects

Rok po zveřejnění podoby návrhu na přestavbu pražského hlavního nádraží se s architekty stále nepodepsala smlouva.

Památková ochrana budovy pražského hlavního nádraží se týká kromě secesní Fantovy budovy i nové odbavovací haly ze 70. let 20. století. Zadavatelé architektonické soutěže na novou podobu nádraží vzdali své úsilí přesvědčit ministerstvo kultury, že v katastru nemovitostí byla hala vedena jako samostatná stavba bez čísla popisného a ochrana se tak týkala jen Fantovy budovy.

Projekt Nový Hlavák se bude muset upravit kvůli památkové ochraně,“ řekl na tiskové konferenci k novým investicím na železnici ministr dopravy Martin Kupka.

Spor vypukl před rokem po zveřejnění vítězného návrhu na přestavbu nádraží. Projekt Šťastný Hlavák totiž počítá s demolicí spodní části nové odbavovací haly a jejím nahrazením rozsáhlou dřevostavbou překřtěnou diskutujícími na pergolu.

Obrazem: Nový Hlavák se snaží přesvědčit kritiky, spouští virtuální prohlídky pro veřejnost

Několik dnů poté se však hala objevila v katalogu Národního památkového ústavu samostatně, což SŽ i pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) považovaly za účelové a nestandardní jednání památkářů.

Ti naopak tvrdili, že na společných jednáních s organizátory soutěže opakovaně upozorňovali na památkový potenciál haly i o podání návrhu na prohlášení za kulturní památku.

Se zástupci památkářů bude v nadcházející fázi projektu probíhat další proces komunikace,“ uvedla na dotaz Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.

Podle ní je v současnosti v procesu příprava podpisu smlouvy s jednotlivými zadavateli. „Vítězné studio dopracuje architektonickou studii na základě doporučení a požadavků jednotlivých aktérů, výsledků participace i památkové péče,“ dodala mluvčí.

Nový Hlavák ano, ale bez pergoly. Výzkumníci zjišťovali názory lidí na přestavbu nádraží

Správa železnice připravovala soutěžní dialog spolu s dopravním podnikem a pražským magistrátem. Součástí Nového Hlaváku je totiž i nová tramvajová trať před nádražím a celková úprava přilehlého parku Vrchlického sady.

SŽ však podle vyjádření mluvčí nadále věří, že bude možné dohodnout s památkáři kompromis. „Přestavba kulturních památek je možná a v případě budovy s tak významnými funkčními požadavky a infrastrukturní rolí, jakou je nejzatíženější nádraží v ČR, i nutná,“ řekla Friebová.

Diskuse se zástupci památkové péče podle ní probíhala i před deklarováním památkové ochrany a budovu jako kulturně cennou vnímala SŽ od začátku příprav celého projektu.

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Virtuální prohlídka Novým Hlavákem. Zdroj: IPRVirtuální prohlídka Novým Hlavákem. Zdroj: IPR
Tagy Nový Hlavák Praha hlavní nádraží Správa železnic
137 komentářů