Nový Hlavák s pergolou se bude muset upravit. SŽ ale stále věří v dohodu s památkáři
Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects
Rok po zveřejnění podoby návrhu na přestavbu pražského hlavního nádraží se s architekty stále nepodepsala smlouva.
Jako častému návštěvníkovi nádraží by mi stačilo ve vnitř více míst na sezení (aspoň dalších 200) a překopat venek. Jinak bych nic neměnil. Měnit by to mělo smysl až se změnama ohledně magistrály.
Takže opravdu ta hrůzná bolševická stavba s dálnicí na střeše se zapadlými zákoutími, nepřehlednými rampami a schodišti, která slouží jako veřejné toalety je nadobro památkově chráněná? 😞😒😞
Vypadá to hezky. Ale doufám, že se to bude stavět, až všichni budou mít Tleskačova létající kola. Nějak tam nikde nevidím parkoviště. Nebo se bude parkovat na dálnici?
A pokud mám být upřímný, tak ze tří návrhů se mi nelíbí ani jeden… Proč to navrhovaly jen 3 týmy?
Pokud se nepletu, ve finále bylo 5 týmů, představeny byly 3 nejlepší. V soutěžním dialogu, který tomu finále předcházel, bylo týmů 26.
Ale upravit se nebude muset zastřešení kolejiště s novými budovami u Muzea ,k tomu památkáři výhrady žádné nemají…😂 Opravdu hodně zvláštní,jak to zde v ČR a hlavně v Praze funguje…když jisté společnosti o něco stojí,tak to dostanou….
You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain. Aneb památková ochrana je správná ale když se to začně přehánět, tak začně docela výrazně omezovat rozvoj města.
Ta pergola jak je navržená, tj. přírodní dřevo bez barvy, působí příliš skandinávsky, u nás je to takové divné a asi se to sem úplně nehodí – navrhoval bych to natřít barvami jako u Masarykova nádraží nebo rovnou udělat např. ze skla či kovu. Jenom upozorňuji, že ta původní brutalistní hala, má být z nemalé části zachována.
Mne se líbí návrh, co skončil na 3. místě. Jednoduché, levné, praktické řešení. Upravuje přístup od Bolzanove i Muzea ,zachovává komfort haly ….Na pergolách mi chybí zakreslení osvětlení, kabelu…a ještě suma, kterou bude stát údržba….je to dost nepraktické .
Jak jsem již psal. Tu pergolu nahradit něčím z kovu a skla. Třeba do moderního stylu, nebo naopak do tradičního. Vrchlického sady předělat od základů… Skleněné tubusy pryč jako první. Ale my jsme si řekli NE. Budeme prostě brutalismus zachovávat a žít ve skanzenu a pak závidět např. Vídni, která prostě nádraží zavřela a zbourala a postavila nové. Kocourkov.
Tak jako pardon, ale kdyby se architektonický návrh alespoň vzdáleně podobal nádraží Wien Hauptbahnhof tak bych tleskal, ale tahle hrůza – to je teprve kocourkov
A já snad tvrdím něco jiného? Však všechny 3 návrhy byly za mě divné a nepovedené…
Cokoliv stareho neni nutno bezucelne nicit s poukazanim na skanzen.
Ze soucasna hala ma naprd izolace strechy, ktera je navic nevyuzita, obdobne bocni rampy nejsou k nicemu, tubusy nutno zabezpecit proti uzivani jako zachody, to vse je pravda.
Stále si myslím, že tahle pergola jsou vyhozené peníze a že by stačilo současnou budovu (myšleno novou halu s parkovištěm nahoře) opravit = udělat izlace. A tohle dělat až tahle budova bude na konci životnosti.
Co se týče památkové ochrany, tak s ní nesouhlasím, je to nová budova/konstrukce a se starou Fantovou budovou (tady souhlasím/nemám problém s ochranou) nemá (kromě styčných ploch) nic společného pro památkovou ochranu. To jen nějaký památkář zase jen škodil.
Ta budova není sice stará, ale je to docela kvalitní brutalistická architektura, které je podobně jako třeba kubistické docela málo.
Osobně si myslím, že by to chtělo nějak šetrně zrekonstruovat, ale některá místa jsou vyloženě špatně řešená a tam by bylo potřeba větší úpravy, které by pak často pomohly i Vrchlického sadům. Ale je otázka, nakolik je ochota správy, města a památkářů jít touhle cestou.
V centru Prahy, respektive pod centrem Prahy, je brutalistní architektury ažaž…
Otázkou také je, jestli Fantovou budovu, která dnes s funkcí nádraží nemá skoro nic společného, neměla financovat Praha. Fantova budova si zaslouží ochranu, ale už v době vzniku, psala tehdejší media, cituji: “ je to spíše muzeum, než nádraží“ , a to platí dodnes, (zdroj: Švácha, Od moderny k funkcionalismu). Pozdní Fantovy stavby totiž působí velmi zastarale.
Jestli Fantovu budovu by měl spravovat někdo jiný je na debatu, mě by to bylo v podstatě jedno.
Nezám přesně využití všech prostor, kromě severního křídla, které je v současnostu obsazené Drážním úřadem.
Souhlasím z 50 %. Hlavák funguje blbě… Pokud to zachováme v celém rozsahu, bude fungovat blbě dál. Část haly proto pryč musí, ale místo dřevěné pergoly tam dát něco z oceli a skla.
No, nebude to fungovat blbě dál, protože se počet cestujících zdvojnásobí, Takže se to naprosto zasekne.
Myslím si, že se naopak trochu míjíme. Nepíšu v podstatě o fungování. Jde mě o vyhazování peněz, ať za pergolu nevo za vámi navrhovanou konstrukci ze skla a oceli. Vše bych chápal, kdyby byla současná hala na konci životnosti nebo byla by nějak zásadně poškozena – neopravitelně (což izolace není).
A v současnosti nádraží funguje, osobně mě tam v podstatě nic nechybí, poslední kroky (infotabule v podchodech, prodloužení podchodu na Žižkov, Albert) „moje potřeby“* maximálně uspokojilo.
* Jiný asi může mít ještě další potřeby typu více míst k sezení v čekárnách.
Ano a opravit zbytek nástupišť…
Počet cestujících v tomto nádraží za ta léta stoupl přes 100 000 ve všední den a stále stoupá. Odhaduje se, že za pár desetiletí to bude přes 200 000. Nic ve formátu podobném dnešní staré Nové odbavovací haly (i po vybourání zbytných krámů) tomu nemůže stačit, už dnes to naráží na hranici možností.
Do pár desetiletí by mohlo být NS2. To by mohlo množství lidí trochu rozptýlit.
Podstata je někde jinde. Vídeň postavila nové nádraží. Praha opravuje staré, nejdříve Italové, kteří neudělali nic, táhne se to deset nebo já nevím patnáct let, apod. se táhly protahovaly a předražovaly dopravní stavby v Praze, jako Blanka, i Barrandovským most stál 2x tolik, nakonec je to zakončené touto nefunkční orientální slátaninou. Praha tímto postupem a řízením přestává bát spolehlivým a důvěryhodným hlavním městem a působí spíše jako bizarní místo, je spíše pro smích.
Vídeň taky zbořila staré nádraží, ale u nás máme všemocné památkáře bez zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
To “starý” nádraží nebylo zas tak starý. To opravdu starý jim pořešilo americký letectvo za války…
To bylo pořád starší než naše památkově chráněná nová odbavovací hala v Praze…
No jo, ale nebyla to taková krása nesmírná…
Matne si stare sudbahnhof pamatuju, a tohle je rozhodne zajimavejsi dilko.
O Pražském okruhu a železnici na letiště ani nemluvě. Bohužel se to týká celé republiky, ne jen Prahy.
Divné, řemeslně zpracované je to hezky, ale vypadá to jako návštěva mimozemšťanů – takové neosobní.
***
Jinak, pokud si někdo občas zahraje MSTS, nebo OpenRails, na mých stránkách je pár mých menších tratí, plus nějaké další drobnosti. Nejde o nemístnou reklamu, stránka je nekomerční, všechno je free:
https://iisivak.cz
Proč v těch vizualizacích je vždy jen krásný slunečný den a nikdy zimní vánice, kdy cestující tu budovu nejvíc potřebují? Protože by pak ten přístřešek nemusel působit dostatečně?
To je zcela zásadní připomínka, kterou vedení Prahy a Kupka odmítají uznat, protože v jakémkoliv počasí mají přistavenou limuzínu jen 3 kroky ode dveří, neznají skutečný život, neznají normální cestování, tak jako kdysi Klaus vůbec nevěděl, že existuje železnice, a určitě to ještě dodnes popírá :):):)
Přesně, nebo třeba večer… Nikde tam nevidím lampy.
Já opravdu nechápu proč tohle studio vůbec vyhrálo. Není to nijak originální ani inovativní. Ne, prostě jen všechno zbourat a dát tam dřevěnou pergolu. A ještě udělat líbivé slunečné vizualizace aby se to líbilo laickému oku. Přestavbu reálně potřebují jen Vrchlického sady. A jestli chtějí udělat na nádraží víc místa tak ať odstraní ty obchody který stojí uprostřed tý haly. A bude místa dost. Ale víte co je ještě taky dobrá kravina? Přechod přes magistrálu. Jo jasně, spoustu lidí bude namítat že tam vůbec neměla být, ale teď už tam je tak se s tím nedá nic dělat. A dávat… Číst vice »
K tomu přechodu – že je potřebný, ukázalo jeho zřízení i u muzea. Nebo tam snad chodí málo lidí? A co další přechody přes Legerovou a Sokolskou? Snad nikdo normální nebude požadovat jejich zrušení. Ten před nádražím bude pouze další v řadě a auta stejně stojí zpravidla na prvním, ke kterému příjdou, aby to pak celé prošly v rámci zelené vlny. Pokud je tam zácpa a stojí víckrát, tak absence přechodu před nádražím ničemu nepomůže, jelikož po projetí kolem nádraží, jsou pak další zebry.
Tak zrovna přechod u Muzea je plný proto, že tam chodí plno lidí, kteří dříve chodili bezbariérovým podchodem. Já tím podchodem chodím dál, protože když vylezu z výtahu z metra a vidím na přechodu zelenou, tak vím, že tam budu minutu čekat, zatímco podchodem (než ho zasypou) projdu plynule na Vinohradskou. Ale ano, při množství jiných přechodů na magistrále tenhle jeden vadit nebude.
Na Štvanici a před muzeem jsou přechody už dnes, do budoucna tam povedou tramvaje k nádraží, takže ten jeden přechod navíc není moc problém.
Přechod byl navíc snad požadavek v zadání, takže to není problém ani nějaká výhoda toho navrženého přístřešku.
Jinak namítnul bych, že se s dálnicí nic nedá dělat, jen se s ní nikomu nechce nic dělat. V některých jiných městech podobné komunikace z centra odstranili.
Neodstranili, zakopali pod zem. Což bychom měli udělat i s magistrálou.
Tam je pod zemí už teď docela plno a plánují se tam minimálně metro D a NS2.
Ale část měst prostě dálnice v centrech zrušilo zcela bez náhrady.
To se dobře řekne, ale na Pavláku tu magistrálu křižuje v podzemí metro, u hlavního nádraží spojovací chodby na nástupiště, před Florencí zase metro. A protože je to hloubené C, tak by silnice musela vést až pod ním, ale to by nestihla vyjet před Vltavou, takže jediné reálné zahloubení je od křižovatky s Anglickou za muzeem a za Státní operou zase na povrch. Pokud ta auta nemají jezdit 20 metrů hluboko, což by bylo šíleně drahé.
A navždy mít centrum plné MÚK ulic s tunelem? Nebo z toho udělat průtah bez sjezdů, který bude pro stejnou cestu, jako MO?
Ale to se stalo. Jmenuje se to Tunelový komplex Blanka.
A až ji budete zakopávat pod zem, bude tam železniční přejezd se závorama s Metrem C, Metrem D, Metrem S nebo s kanalizační štolou? 😀
Chápu, že se to nemusí líbit, ale vzhledem k tomu, jak vypadaly ostatní návrhy, tak nebylo o čem. Ostatní byly buď úplně nesmyslný (palmy), nebo jako z devadesátek – složitý a špatně využitelný a ošklivý.
Tenhle jedinej návrh navíc přistoupil s respektem ke staré budově, na kterou se 50 let kašle a akorát se odřízla
… jsem zvědav, jak se tam každý rok na podzim bude uklízet nafoukaný listí 🙂
Aby to nebylo jako se sněhem – sám napadl, sám si sleze.
No aby se to hodilo k tomu okolí, stávající stromy budou pokáceny, a nově budou vysazeny neopadavé palmy.
Vypadá zcela nevhodně a nehezky.
A to je ještě diplomaticky řečeno. Napsal bych to tvrději: lidská blbost nezná mezí.
Tak nevím… Nádraží je dopravní uzel. Na nádraží přijíždějí a odjíždějí lidi. Někdy tam přijíždějí i autem. To auto někdy potřebuje i zaparkovat…. Už nyní jsou možnosti parkování přímo u nádraží značně omezené (velkou část kapacity zabírají půjčovny aut). Na návrhu možnost parkování nevidím vůbec. Znamená to, že budeme nutit lidi přijíždět pouze MHD? Na návrhu je zakreslená tramvaj, která projíždí parkem. To je záměr nebo důkaz toho, že řešení okolí nádraží nemá s reálnou situací nic společného?
Ta tramvaj projíždějící parkem je tam proto, že tam bude. Parkoviště na nádraží jsou umístěná nevhodně a jsou jeden z důvodů, proč budova chátrá.
Nadrazi k odkladani aut k nadrazi v centru hlavniho mesta nepatri. A to predevsim kvuli tomu, ze pocet cestujicich dalkove dopravy byva tak vysoky, ze na podobne nesmysly neni z princiipu misto.
V pripade nadrazi cisare frantiska josefa navic mate poloprazdny parkhaus mezi neues deutsches theater a plodinovou burzou. Kdyz uz by si nekdo nemohl pomoci.
U terminalu v polich jsem ochoten diskutovat.
Garáže Slovan (nyní Garáže Muzeum) nejsou mezi operou a muzeem, ale na kraji toho bloku a nebyla to plodinová burza (ta byla na Senovážném náměstí, je součástí komplexu ČNB a vysílala z ní ČST), ale peněžní burza. Ale jinak máte pravdu.
Sorry s tou burzou 😞
Na auta zapomeňte v každém případě, ať to dopadne jakkoliv. Možná stanoviště taxi, ale to si už vymýšlím. Snad jasné, že tam místo není.
Nad halou je snad místo tak pro K+R a právě třeba taxi.
Zajímavé, že ani teď to takhle moc nefunguje.
Což je škoda a přesně na to by se mohli zaměřit.
Zastřešení by mělo pokrýt zastávky tramvají a taxíků. A hned za nimi, místo Vrchlického sadu, by měla vzniknout velká obchodní galerie a hotel. Jako třeba na nádraží v polských Katowicích.
Z nádraží vymístit do galerie všechny služby, které přím nesouvisí s cestováním (knihkupectví, hračky, sportovní vybavení, kosmetiku…) a tím uvolnit místo.
Lidé si na nádraží nevyráží za nákupy, takže ty obchody využívají přímo cestující a pokud se tam ty obchody uživí, tak asi zájem cestujících je. Zrovna knihkupectví mi tam dává velký smysl, protože dost lidí si čekání na (zpožděný) vlak nebo samotnou cestu rádo zkrátí s knihou.
Samozřejmě že jednou z možností, jak z parku vytlačit různé existence, je zrušit park, ale to je docela smutný přístup. A třeba hotel by byl logický spíš někde v té uvažované výstavbě nad kolejemi.
To je zase diveni se, ze pamatkari maji pater a verejnym investorem se snadno zlomit nedaji…
Takze SZ:NPU dosud 0:6? (Martinice, most pred Orlik a Vytonsky, hala zde, stavedla v Brne a na Florenci?)
Fakt by tam meli zamestnat specialistu na pamatky a komunikaci s pamatkari. Tyhle projekty, co se museji stokrat predelavat kvuli nerespektovani pamatkove ochrany nas nestoji na utopenych nakladech uplne malo…
Ale ja vim, ono se to tak nikdy nedelalo….
Přes Orlík to vyřešili stavbou nového těsně vedle a ten původní se nechá spadnout. Ve Výtoni ho nejdřív budou muset nechat spadnout.
Kdyby fungovala i druha slozka – vynucovani udrzby pamatky vcetne pokut, tak by rozhodne nic nespadlo. Ocelovy zeleznicni most bez zateze musi snad i pri udrzbe stetkou dlouho vydrzet. Oblibeny priklad v Ivancicich dopadl jak dopadl predevsim kvuli ujizdeni jedne z oper.
Stát zaplatí pokutu sám sobě za to že neinvestuje do nevyhovující infrastruktury, kterou plánuje v brzké době nahradit?
Moc nevím, nakolik to bude fungovat.
Pokud by byla odpovědnost managementu, tak by to fungovalo. Ale ta právě není.
Tak kdyby to fungovalo jak by melo…tak bude dana pokuta prirkne i prislusne fyzicke osobe. Propadne tato alespon posle na pracak. Coz by ruzni hejhulove fakt nechteli, takze by mozna meli tendenci zakon i dodrzovat.
A kdo jsou ty „příslušné fyzické osoby“?
A jste si jistý, že různé zákony často nejdou proti sobě?
Most ve Vyšehořovicích, most ve Vrbčanech…
Dům U Turků na Václaváku…
Památkáři jsou škodná. Takže specialista propamátkáře by ji jen legalizoval. A navíc mícháte hrušky s jabkama. Orlík, tahle hala, Ústí nad Orlicí , most na Výtoňi a stavědlo v Brně byly vyhlášené památkou natruc až po požadavku demolice, tohle jednání považuji z hlediska památkářů za velmi nefér. Co se týče peněz, tak v takových případech by se měly náklady na dodatečné změny účtovat památkářům, ti svým jednáním náklady navýšili. Je smůla, že SŽ jako státní organizace nemůže poslat památkáře do míst, kde záda…, no prostě s nima nespolupracovat. A proč by se to mělo dělat jinak, když veškeré požadavky památkářů… Číst vice »
“ Takže specialista propamátkáře by ji jen legalizoval.”
Absurdní. Památkáři jsou legalizovaní, zatímco to co vy navrhujete, ne.
Myšleno, že působení památkářů v živé dopravní cestě je oprávněné.
Samozřejmě jako instituce jsou legální, ale pak se mesmí divit, že škodí.
Kdyby to u nás normálně fungovalo, tak místo takovým mediálních hříček, pošle premiér svého lobbistu za památkáři, a budou věci prostě debatovat, dejme tomu i v mnoha krocích (ale ne 10-15 let) co je rozumné, a co není, ale u nás hlavně chybí schopnost komunikace mezi takovými institucemi. Kolikrát se to už opakovalo, že v tomto státě chybí komunikace, ale nezlepšilo se to ni o kousek. Přeci vše lze rozumně dohodnout. Spor o vyšehradský most, se vůbec nemusel řešit 10 let v médiích, a a pokud ano, tak je to důkaz o tom, že komunikace skutečně neexistuje. Jeden nebo dva… Číst vice »
Posle lobbystu za pamatkari. Prave tak to fungovat nema! To je vychodni bordel.
S komunikací souhlas.
Ale jinak by památkáři neměli mít pravomoce vyhlašovat památkou něco co má fungovat.
Nejste pribuzny tech vocasu, co vymysleli zbourani Zizkova a jeho nahradu sidlistem? Coz se nakonec realizovalo jen z casti, ale ty casti, kde k tomu doslo, jsou opravdu odporny a v podstate neresitelny forever.
Dtto uzemi v Havl Brodu na zapad od namesti…taky nadherne sidliste. A tak se da pokracovat.
K zadne z techto prasaren by nedoslo. Nyni. Protoze mame jakz takz funkcni pamatkovou peci (jakkoliv i ta ma co zlepsovat). Oproti zjevne vysnenym casum za bolsevika…zadna barabizna nebude stat v ceste pokroku
Nejsem. Tipnul bych si, že Žižkov měl pro komunisty problém v hygieně a neschopnosti ho zkulturnit pro bydlení, k tomu asi malé špeluňky v pavlačovém provedení. Rekonstrukce všeho velmi náročná. Netuším co bylo v HB před panelálama, ale asi taky domečky se špeluňkama. Problém komunistů byl, že lidem sebrali možnosti si v nějakém větším rozsahu domy sami opravovat a pak bylo jednodušší je zbourat. Bohužel ale stále nechápete, že to co se dá udělat s domy se nedá udělat na liniové stavbě, která má směrové vedená dané a kde se požadavky na konstrukce za století zvýšily. Lidi totiž zpravidla můžou… Číst vice »
Ti z vás co vnímají návrh negativně ho zkuste porovnat třeba s nádražím v Lisabonu. Mě na návrhu vadí zvolený materiál, ale jinak hp považuji za oživení pražské architektury.
https://www.transportminutes.eu/nejkrasnejsi-nadrazi-sveta-top-nej-je-v-evrope/
V přímořském Lisabonu je v zimě daleko tepleji i více světla než v oblačné Praze.
Ano, protože podnebí v Lisabonu a v Praze je srovnatelné a proto můžeme mít otevřené nádraží.
Není srovnatelné, samozřejmě… v Praze třeba prší více dnů než v Lisabonu, zato v Lisabonu naprší víc srážek (výrazně). V Lisabonu nesněží, v Praze nasněží průměrně ZA ROK CELÝCH 16 CM.
Těch několik zasněžených dní je úplně jedno. Zato ty zimní měsíce, kdy je teplota kolem 0 °C, k tomu třeba ještě fouká… To bude ráj. 🙂
Tak zrovna projekt od Calatravy bych sem úplně netahal… to by ta nová budova (i teda s TT a rekonstrukcí parku) nestála 2 mld., ale 60 mld…
Jo, byl jsem v Lisabonu, když tam zrovna byla zima (v prosinci) a stálo to za pendrek.
Snad k tomu podpisu ani nikdy nedojde… 🙏
TY pergoly prostě nejsou hezké, na nádraží nepatří, někam tak akorát do lázeňského parku, ale ne k nádraží. Nevím proč to tam tak umanutě cpou! 🙁
Zkus mrknout na Pancho Arenu. Ty realizace s dřevem vypadají fakt pěkně.
Zkuste si představit, jak bude to žebrování nahoře u sloupů za pár měsíců ve vysoce prašném prostředí (magistrála vedle) vypadat…
Stejně jako u každýho Pepy, co si obloží dům modřínem… Je potřeba to jednou za čas ošetřit a starat se. Co je něco, na co u nás samospráva a příprava projektů často nemyslí.
Prach + holubí trus = hnus!
Také se si to myslím. Navíc na vizualizacich vidím jen stav za prosluněného dne. Jak to třeba bude vypadat večer? Nikde tam totiž nevidím lampy. Zřejmě by tu vizualizaci kazily…
Někdy mě památkáři pěkně štvou, viz mrakodrapy v Praze, ale tady jsem rád, že je máme
Kdybych měl volit mezi pergolou a mrakodrapy v Praze, tak to snad radši tu pergolu.
Jen, ať mrakodrapy rostou…
Je to hnusné a nepraktické, navíc příšerně drahé, jediným důvodem výběru je maximální sabotáž Magistrály.
Proč nemůžeme mít funkční a estetickou budovu, jakou by si Praha zasloužila, ale zase si musí nějaký megalomanský fanatik za nás peníze stavět pomník?
Tak funkční a estetická budova se do určité míry s magistrálou vylučuje. Magistrála je tam prostě omyl, a gigantická nepraktická hala stejně tak.
Co je na té hale tak nepraktického? Ta hala má svůj potenciál a nemůže za organizaci, která jí spravuje. To, že se lidé mačkají v horní části před „pragotrony“ a 5 minut před odjezdem jim dobrá správa oznámí, odkud pojedou, není problém budovy. To, že z dolní části byli vyhnáni cestující, protože na lavičkách polehávali bezdomovci také není problém té budovy. To, že nikdy není jisté, odkud vám pojede vlak, za to také nemůže budova. Ale za současné situace chodí všichni cestující středem. Až před travelátory je první pořádně viditelná cedule s odjezdy. Část s výstupy metra je pro cestující… Číst vice »
Souhlasím s tím, že by se nějaké tabule či obrazovky s odjezdy měly přidat i do dolní haly a nechápu, proč tam už dávno nejsou. Ale tvrdit, že lidé musí jen středním podchodem je nesmysl, v severním i jižním podchodu už nějakou dobu obrazovky s odjezdy jsou a jsou u schodů/rampy ke každému nástupišti. Takže kdo se nechce mačkat pod tou velkou odjezdovou tabulí, může si jít stoupnout třeba na začátek jednoho z těchto podchodů. Nebo pokud by chtěl být u vlaku ještě rychleji a neměl by zrovna smůlu, že vlak pojede z 1. nástupiště, může i dál do podchodu.… Číst vice »
Uvítal bych, kdyby budovy a prostory určené pro daný účel, byly primárně navrhovány tento účel splnit a zároveň i rozumně vypadat. Neměly by být jen krásné, šťastné, progresivní a jaké ještě nikde nikdo nemá.
Mam novou odbavovací halu hlaváku rád, chápu její potenciál pro památkou ochranu (a upřímně, díky bohu za to: mnoho staveb z tohoto období si o tom může nechat zdát, byť by jí dostat mělo), ale pojďme se kolem té naší památky teda občas projít. Prošmejdit všechna ta zákoutí, kam se běžně člověk nepodívá a kde hajzbláby dávaj dobrou noc, pojďme tam strávit společně s památkáři pár minut … nádherný paradox. Toto budeme chránit do roztrhání těla. Nedáme to. Neopravíme to, protože zásah by byl až příliš značný. Český folklor. České památky. ❤️
Bohuzel tenhle bordel a neudrzba je vinou SŽ a ne pamatkaru.
Ta památka za to ale přeci nemůže…
Tak samozřejmě, stále tam nejsou zapracované ty ohně pro zimní období…:)
Přesněji : otevřená klimatizační ohniště (pergoloidní).
Doufám, že příští vláda tuto zrůdnou stavbu zarazí a stejně tak ukončí výstavbu VRT, které jsou pro naší malou zemi příliš drahé. Od příští vlády čekám, že začne pracovat na rychlém železničním spojení mezi Prahou a všemi krajskými městy a mezi krajskými městy navzájem a nebude financovat stůj, co stůj megalomanské stavby.
Ok, tak čekej.
Ono jednak VRTky dostaly zelenou právě za Babiše, a jednak to je přesně ten způsob, jak rychle propojit krajská města. Konvenční tratě jsou dneska na hraně a nic víc se z nich vymačkat nedá, pokud nechceme úplně zabít příměsto a cargo.
Aha. Vesnička možná středisková jménem Nehvizdy bude novým krajským městem. Přitom jak se v této zemi plánuje tak takových Nehvizd bude ve finále více. VRT má potenciál pro mezinárodní dopravu. Tomu na straně jedné tak drobet napovida schválený koncept, který je právě vůči krajským městům tak drobet něco jako bezpáteřní mrzák. VRT řeší terminál Jihlava, přicemz Jihlava je mezi krajskými městy významem tak ORP. Jak budou na VRT v reálu napojeny Budejky (100 000 obyvatel) nebo ještě lépe Plzen (170 000 obyvatel? Tunelu do Berouna příčetný člověk nemůže věřit, to je společná pohádka SZ a MD, takže v reálu ta… Číst vice »
A země je placatá, žejo?
Doba kdy byl na hranici ostnatý drát je naštěstí pryč (a doufejme že se nevrátí) takže velikost naší země není důležitá – potřebujeme rychlé spojení se světem.
Možná by nebylo od věci kdyby se ty dráty vrátily. Kdo tu být nechce může být ve ,, světě „
Někteří lidé mají ty dráty v mozku pořád…
Alobal na hlavě máš?
A jakej je teda rozdíl mezi VRT a „rychlými spojeními mezi Prahou všemi městy“?
Stejná kapacita, stejná rychlost, stejná cena, jiný název asi. 😀
Do RS se řadí i ta sranda jednokolejka na Mnichov.
Doufám, že to zase někdo na několik let zablokuje nebo dokonce zruší, přece si tady v našem skanzenu nenecháme cokoliv nového postavit. Jen ať si staví v Polsku, my si rádi prohlédneme fotky moderních polských měst a zanadáváme, jak nás Polsko postupně ve všem předbíhá.
Škoda jen, že to jaký je přednádraží a nebo Nádražní budova má minimální vliv na to, jestli někdo vůbec cestuje vlakem a nebo ne.
To co v tom systému chybí jsou nový koleje a elektrifikace, elektrifikace v jednom standardu a ne ve 3-4.
Nádraží může být minimální, podchod, záchod, pár laviček kam nefouká… Nemusí to být celý obchoďák.
Jenže o ten obchoďák na pražském hlavním nádraží s několika restauracemi, Fast foody, lékárnou, knihkupectvím a dalšími obchody je velký zájem. To, že nějaký David si vystačí se silně oslazeným čajem v termosce, řízkem v chlebu a miňonkami v batohu, to už prostě není běžný cestující. Běžný cestující rád využije některý z těchto podniků, například já je při svých cestách běžně využívám a dle toho, jak jsou silně využity, soudím, že různých Davidů vlakem už moc necestuje 😁😁😁. A přiznám se, že nabídka služeb na pražském hlavním nádraží svojí rozsáhlou nabídkou strčí do kapsy například berlínské hlavní nádraží.
Jo, ty sluzby jsou na tak velkem nadrazi potreba. Bohuzel pri te nepovedene rekonstrukci je nacpali na takova mista, ze to nadrazi, zejmena horni cast haly, tim uplne zaspuntovali, coz je taky spatne. A teda na Berlinskym hlavaku mam vetsi vyber pro me zajimavych obchodu i restauraci…
Co to vykládáte za hlouposti? Samozřejmě, že u nas se projektují tratě i technika ve standardů podle předpisů mezinárodní železniční unie UIC.
Máme zde čtyři trakční systémy. Když pominu dva izolované úseky (Tábor – Bechyně, Znojmo – hranice s Rakouskem), tak přepínání na 25 kV, vypadá tak, že v roce 2022 byl přepnut úsek Nedakonice – Říkovice. A další? Vsetín – hranice se Slovenskem bude možná 2026, Kadaň – Chomutov 2027.
A v roce 2050+ bude hotovo.
No právě. Jenže v roce 2050 má už být nulové CO2.
Jenže místo nejlevnější a už prověřené elektrizace vlaků, která by měla mít jako nejefektivnější přednost, se dnes peníze EU raději vyhazují za různé neprověřené a superdrahé experimenty typu vodík, ale i nepřímé dotace pro nejméně efektivní osobní SUV eauta.
Nulové CO2 je úplný nesmysl a nikdo ho nechce. Cílem zelené politiky je neutralita vzhledem k CO2.
Mimochodem, je to spíš jen taková politická fangle. Kdyby skutečně šlo o ekologii, bojuje se za něco jiného.
Největší sranda bude až železničáři zjistí těsně po přepnutí na 25kV že na hranicích není konec světa a za nimi je zase jiné napětí…
No, přijde mi, že se z někoho snažíte dělat hlupáka, ale udělal jste ho tím spíš ze sebe. Víte, že i v Polsku se pro VRT chystá střídavina?
Jenže milej pane, ono to přednádraží musí hlavně ty cestující k vlakům pustit. A to ta stará Nová odbavovací hala svoji kapacitou přestává umožňovat. Tomu nádraží rozhodně nestačí jen „podchod“.
Podchody na jednotlivá nástupiště jsou a snad i budou kapacitně dostačující – naštěstí je jich dost. Problém vidím v čekání lidí před nimi v odbavovací hale zmenšené ještě o šílené množství prodejních stánků – tam je přeplněno, člověk tam kolikrát nedokáže bez strkání projít. Docela se divím, proč namísto parkoviště nikdo nenavrhl další patra nad Novou odbavovací halou, kde by cestující mohli čekat na odjezd (s přístupem do nich regulovaným tak, aby se tam nedostali lidé bez jízdenky). Tam by se přesunuly prodejny zespodu a byla by tam možnost si kulturně sednout či se před odjezdem nějak zabavit (nákupy, herna… Číst vice »