Novou vysokorychlostní tratí Kantaberským pohořím projel po 16 letech od zahájení stavby první vlak

Stavba vysokorychlostní trati propojující León a Asturii. Foto: AdifStavba vysokorychlostní trati propojující León a Asturii. Foto: Adif

Vlaky mají po nové trati na severu země jezdit na začátku roku 2023.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra Holub

To u nás za pohých 9 let do roku 2030 vyprojektujeme a postavíme všechny VRT 🙂

medical examiner

Trochu jste to popletl…
Do 90 let bude hotová síť VRT…

Sch

Zady je vidět na co se můžeme těšit u tunelu Praha Beroun, taky 25 km a Český Kras asi nebude geologicky nejsnadnější formace pro tunelování.

Jiří Kocurek

Proto se mu chtěji vyhnout po jeho severozápadním okraji. Jinak by ten tunel nebyl prohnutý jak luk.
A když bude nejhůř, tak jak v Chorvatsku. Tam prorazili tunel do jeskyně, v jeskyni postavili most a tunel pokračoval dál. https://en.wikipedia.org/wiki/Vrata_Tunnel

Jiří Kocurek
Kluk z Pankráce

Věřím, že až se kopne v Polabí, tak to už nic nezastaví. Do té doby to ale ještě může být i desetiletí…..

Jiří Kocurek

V místě Krušnohorského tunelu už probíhá průzkum, je to dva roky, co začali.
https://zdopravy.cz/geologove-mapuji-krusnohori-razba-tunelu-pro-vrt-bude-narocna-jedna-metoda-stacit-nebude-35524/

Jestlipak by se redakci podařilo zjistit, jak se daří?

medical examiner

No jo…ale kdo to bude platit?
Je asi tak 20 000 důležitějších projektů.

xyz

Měli stavět 5 let, ale stavěli 16? Co se přihodilo? Finance, nebo nějaké geologické (apod.) problémy?

jkjk

Obrovské průsaky a hrozící sesuvy (obojí zejména kvůli nedostatečnému geologickému průzkumu). Chvíli se dokonce zcela vážně uvažovalo, že kolej bude jenom v jednom tubusu a druhý bude sloužit na odvod vody.

Jiří Kocurek

Nedostatečný geologický průzkum před ražbou tunelu. Hmm čeština má mnoho způsobů jak říci „spící katastrofa“

Martin Toman

Inu, Španělsko…

medical examiner

To je samá siesta…

krystof.bohm1

Nechápu jak to Španělé dělají. Tak rychle to nedokážou ani Francouzi a Švýcaři, o česku se radši nebudu zmiňovat. To by bylo u nás potřeba úplnou ,,dopravní diktaturu“ tedy stát zcela podřízený rozvoji dopravy, a ani tak by to nešlo.

Matěj

Výhodou může být ve srovnání se Švýcarskem ale i s námi poměrně dost nízká hustota osídlení.

Sch

Dálnice stavěli pomocí PPP a vybírají mýtné, klasickou železnici zanedbávali a veškeré investice šli do VRT. Na vládu se ale valila kritika, že jízdné na VRT je drahé, cestujících málo a infrastruktura je tak nevyužitá. Klasická železnice s rozumným jízdným se rozpadá a mýto je celkem drahé. Bylo to jedno z témat, na kterém minulá vláda prohrála několikery volby a šla pryč. Současnávl vláda od roku 2018 pracuje na změnách, jako např. otevření VRT konkurenci.

medical examiner

Vsadíte se? 😀

Standa

Škoda že takový projekty trvají dlouho ale rozhodně mají smysl.. Každičky km vrt ať už je v tunelech nebo na rovině je pro Evropu spása pro budoucí HDP.

Zdeněk Fila

Kolik desítek let by asi podobná stavba trvala u nás? Když opravit 180 km dálnice D1 trvá o dva roky déle než byl původní plán.

Jiří Kocurek

Oprava za provozu a novostavba jsou dvě rozdílné disciplíny. Jo, kdyby po té D1 během opravy nic nejezdilo…

Zdeněk Fila

Tak snad někdo z Rsd naplánoval nějaký termín opravy a že to matlaci ze stavebních firem nestihli je přesný obrázek situace v tomto státě.

Jiří Kocurek

A to si vemte, že ještě na ten beton najeli v předtermínu, kašlali na technologickou pauzu. Přesně jak si všichni experti z diskuzí přáli. No a stalo se, co muselo, betonu neporučíš, na povel neztuhne.

Diskutující

Máte pravdu, ale na druhou stranu se u nás staví i nové dálnice na zelené louce, ale bohužel pomalu.

ABC

A kolik v Číně 🙂

Ondra

Nepopulární názor, ale oprava D1 je přes všechny ty peripetie a zpoždění velký úspěch. Původní plán byl prakticky nereálný a současné vedení ŘSD nemůže za to, že před zahájením rekonstrukce nestála D35, kam by se dala odklonit část dopravy, a rekonstrukce by tam mohla být náročnější

Růža

A to ještě tam pracují do roztrhání těla.

Marian Kechlibar

To musel být obtížný projekt. Jel jsem tam před dvěma týdny z Ovieda do Leónu busem. Terén naprosto neuvěřitelný, asi jako vnitřní Vysoké Tatry. Ale táhne se asi 50-60 km.

Jiří Kocurek

Stará trať snese srovnání průsmyskem s přes Gotthard: https://mapy.cz/s/napasotuna

Tunelů je tam víc, jen jsou kratší.

Vojtěch

Tak to bude slušné zkrácení! Nevěděl byste náhodou, jaká bude úspora času? Na netu se mi to nepodařilo najít.

Jiří Kocurek

To opravdu netuším. Nicméně takovéhle zkrácení se v ČR udělat nedá, žádnou takhle zamotanou trať tady nemáme.

PeterC.

Tak to je naozaj narocna trat, ked je porovnatelna s Gotthardom.