Novela zákona o dráhách: Výbor podpořil jednotné jízdné i spojování vlaků
Sněmovna zřejmě schválí vládní návrh na zavedení systému jednotných jízdenek na dráze. Návrh dnes opět podpořil sněmovní hospodářský výbor, který
Sněmovna zřejmě schválí vládní návrh na zavedení systému jednotných jízdenek na dráze. Návrh dnes opět podpořil sněmovní hospodářský výbor, který před závěrečným schvalováním posuzoval vznesené pozměňovací návrhy. Výbor podpořil například i možnost spojování vlaků na vytížených tratích nebo právo provozovatele dráhy kácet stromy v okolí drah. Sněmovna by novelu drážního zákona měla schvalovat na své zářijové schůzi.
Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek, který umožňuje jet při jedné cestě na jednu jízdenku vlaky různých dopravců, má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Nyní si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky různých dopravců více jízdenek.
Stát chce systémem jednotných jízdenek postoupit při liberalizaci trhu. Systém má být hotov do roku 2020. Vedle povinné účasti dopravců, kteří obsluhují vybrané tratě na základě smlouvy o veřejné službě, se budou moci dobrovolně do systému připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.
Výbor dnes zaujal kladné stanovisko k pozměňovacímu návrhu Martina Kolovratníka (ANO) na snazší kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin. Stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy budou ty stromy, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdu dráhy.
Žádné stanovisko nezaujal výbor ke Kolovratníkovu návrhu, aby se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přejmenovala na Správu železnic. Náklady na změnu dokumentů by si podle poslance v příštím roce vyžádaly do pěti milionů korun.
Výbor doporučil Sněmovně přijmout návrh poslankyně KSČM Květy Matušovské, který umožní SŽDC, aby různým dopravcům mohla nařídit, že musí víc vlaků spojit do jednoho. Podmínkou je, že to bude technicky možné. Podle Kolovratníka to bude možné třeba u vlaků Českých drah a Regiojetu.
Výbor nedoporučil pozměňovací návrh Petra Dolínka (ČSSD), aby SŽDC musela pečovat o památky železniční historie. „V zájmu zachování kulturního dědictví pro příští generace je nezbytné stanovit gesci za přípravu ucelené koncepce péče o historické železniční dědictví,“ zdůvodnil svůj návrh. Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasilo.
ČTK