Infrastruktura Silnice Železnice

Poslanci chtějí znovu urychlit stavbu dálnic polskou cestou. Chaos, označil další návrh Nejvyšší správní soud

Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD

Už podruhé během tohoto volebního období chce vláda novelizovat zákon 416/2009, který řeší zrychlení zejména přípravy dopravních staveb. Podle posledního návrhu, který už prošel do druhého čtení Hospodářským výborem, by měly státní investorské organizace získat možnost začít stavět dálnice a železnice prakticky hned poté, co získají přístup k pozemkům přes stavební povolení. Návrh kritizoval Nejvyšší správní soud.

Podle schváleného návrhu zákona, který teď míří do druhého čtení, byl přijat takzvaný polský model, kdy pro vybrané stavby dálnic a železnic dojde ke sloučení územního řízení s předběžnou držbou. Zásadně také státu rozšíří možnost vstoupit na cizí pozemky nejen kvůli průzkumným pracem, ale již i samotné stavbě. Dojde také ke zvýšení výkupní ceny za nemovitosti: u staveb pro trvalé bydlení bude násobitel odhadní ceny namísto 1,15 nově 1,5. U staveb nad 150 milionů korun bude nově povinný elektronický stavební deník.

Novelu tlačí především poslanci hnutí ANO 2011, pro které se staly počty kilometrů postavených nových dálnic měřítkem jejich kvality bez ohledu na kvalitu samotných projektů. Urychlené „vyšívání“ v zákoně ale narazilo u některých právních autorit. „Jde tak o další z řady zásahů, přinášejících, ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problém,“ napsal například ministerstvu dopravy předseda Nejvyššího správního soudu Michal Mazanec. Podle něj programové usnadňování situace stavebníkům a jiným žadatelům se v konečném důsledku může projevit kontraproduktivně. Podobné stanovisko zaslala i Legislativní rada vlády.

Navrhované změny nejsou výsledkem řádné analýzy situace, ale opět spíše pocitu, kudy že ‚by to šlo zkrátit‘. To bylo třeba ještě pochopitelné, když se jednalo o poslanecké návrhy, ale v případě mnohaměsíční práce profesionálů z ministerstva bych očekával něco víc než jen tvrzení v obecné rovině,“ řekl místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti). Jako příklad uvádí vyjádření, že „doba vydání závazných stanovisek dotčenými orgány vytváří ve stávající praxi značné časové prodlevy a prodlužuje povolovací procesy“. Další vysvětlení ministerstvo v důvodové zprávě neuvedlo.

Poslední novela zákona prošla nevídaným kompromisem devíti poslaneckých klubů. Podle Polanského ale tato novela vše mění a obrací naruby. „A to bez toho, že by se od posledně něco zásadního změnilo, za mě bez dostatečných argumentů. Tohle je už spíš o naší vlastní schopnosti vůbec udržet myšlenku, navíc v rámci stejného volebního období a nezměněného poměru sil,“ dodal Polanský, který považuje některá opatření za až příliš agresivní.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

…………..tak jsem si přečetl asi deset příspěvků, proč zo nejde, to je české uvažování /všude jinde to jde.
Dálnice postaví nejrychleji stát, kde je to přesně opačné, tzv. cílové řízení: Cíl je postavit dálnice, a všechno ostatní tomu musí být podřízeno.
A zejména k tomu musí být nezpochybnitelná legislativa.
Bravo Poláci, Američané a všechny vyspělé státy, které na to šly takto, nám zbyla jen ta pochybnost, že to asi nejde, zdůvodňovaná horem dolem.
Jak uvádím: Vysvětlování proč to nejde.

asdefasdf

Beztak se náseobek z 1,15 na 1,5 mění kvůli toho že spoustu pozemků kde se bude stavět vlastní Agrofert.

kolemjdoucí

Koeficient se mění u staveb, které jsou určeny pro trvalé bydlení, ne u pozemků. Můžete nám prosím uvést příklady jak těch staveb tak těch pozemků? Je vidět, že o tom něco víte a proto se s námi podělte. Děkuji moc.

ene bene

Na více dopravních staveb nemají (nechtějí dát) peníze. Takže na průběžnou výstavbu „jakoby stačí“ ten systém co tu funguje teď. Má to ale chybu v tom, že projekty potřebné, ale zablokované v řízení, tak ty se do výstavby nedostanou a místo nich se staví ty, které prošly hladčeji. Čili co by bylo hlavně potřeba je, aby těm nejpotřebnějším úsekům byla věnována náležitá (= vyšší) pozornost. Pochybuji, že to jde nějak podstatněji řešit legislativně (aby to přitom bylo „ústavně přijatelné“). Bude potřeba napřít úsilí trochu jiným směrem. V neposlední řadě je potřeba se zbavit Babiše, na to bysme se měli soustředit… Číst vice »

Jirka

Oni ani nejsou kapacity stavebních a projekčních firem. Problém není jen v zákonech, ale také v pomalé práci úředníků. Viz 1 a půl roku už leží na stole nějaké úřednice na Praze 22 územní rozhodnutí pro stavbu D0 Bechovice – D1. Nejpotřebnější stavbu v ČR tak zdržuje jedna úřednice, která má dost času.

Honsa

A rada matlu ji jeste v mediich Dela Advokata. MATL SKOUPIL ETC by meli balit kufry. Apropo ten Kroupa je via Pragoprojekt na RSD furt napojen

mirek

Zatímco ŘSD to vlastní neschopností dodat správně podklady zdržuje už deset let.

Asd

A proč v takových případech se nepošle nějaká ta posila z ministerstva či kraje? Někoho kdo se v dané problematice vyzná je rychlý a nedělá administrativní chyby. Proč se něco takového neděje?

Samik

Nevím jak u Vás! Ale u nás od doby co je ANO u moci se začaly opravovat mosty které byly v katastrofálním stavu! Největší příklad je dostavba prodloužené Rudné v Ostravě. Stavba začala v roce 2001! Pořád se něco protahovalo. Stavba stála! A najednou když je u moci ANO tak je během chvilky dostavěná! Za 4 roky tady Ostrava rozkvetla a opravují se chodníky cesty a infrastruktůra kterou tu KSČ, ODS, ČSSD nechalo v otřesném stavu! Nejsem volič ANO, ale zatím udělaly pro naše okolí víc než kdokoliv jiný!

Honsa

Okay. U Nas nic moc. Nevzdelani lide v Praze, byrokracie na urovni Rusko 1900..a to Co Dela Scheinherra v Praze je hruza. A to Co delaji tzv. Mestke Casto je primitivismus. Nedivim se ze sla hromada lidi s adou a pak s klemou. Cesi na demokracii nemaji zatim mentality. Neco jako ruso-srbove.

K.S.

To není zase tak pravda. Na druhou stranu je tu obrovská historická zátěž.

Petr

holátko, kolikrát ti mám říkat, ať už konečně táhneš tam, kam patříš?!

Vladimir

Je potreba rict, ze primator Macura je nejvetsi kritik hnuti uvnitr strany. Je to clovek ze soukromeho sektoru a opravdu chce ukazat, ze mesto ma dost penez na to aby mohlo obstojne fungovat. Dovedl si z privatu vlastni tym, vyhazel dost namestku napr. z dopravniho podniku, cely je restruktualizoval, nebo on je duvod proc vyhraly trakvaje Stadler, protoze si soutez vzal osobne na starosti. Je to srdcar z Ostravy, co vi ze se uzivi i mimo statni sektor a ne clovek, co vi ze se musi za 4 roky zajistit, protoze muze brzo skoncit v pozici jake je. A to… Číst vice »

K.S.

A kolik toho zahájili? Kolik toho bylo ve stavu před podpisem smlouvy, kolik toho bylo jenom dodělání věcí z minula? A co se rudné týče, tam bude vliv toho kdo je u moci minimální, tam byly jiné důvody.

Vlastimil Kocurek

Zdá ae, že v jiných státech byla výstavba dálnic „ústavně přijatelná“. :):)

Roman Svačina

No ještě mít na tu „polskou“ cestu peníze… Tipuji, že do 5 let se při cestě do Wroclawi svezu po dálnici z Klodzka (cca 25 tisíc obyvatel). Obchvat Klodzka (většina je mostní konstrukce) měli postavenou tak rychle, že jsem si ani nevšiml, že něco staví

Honsa

Penize jsou ten nejmensi Problem. Ale ta intelligence. At se Nam to libi nebo ne, tak vetsine Cechu jsou dal nice zcela ukradeny. Tam je to kolotoc stesti-bida-exekuce a neustale si pomahat.. Taky to tady tak vypada.

Eduard

Máte pravdu, že jsme bohatá země. Ale nesouhlasím s tím, že většině našeho národa jsou dálnice ukradené. Spousta lidí po nich prahne a proto se někteří politici předhání v tom, aby nám oznámili kolik km dálnic bylo opraveno, postaveno či vyprojektováno.
Ono by stačilo udělat referendum s otázkou souhlasíte s výstavbou dálnic. Myslím, že nejen Vy by jste byl mile překvapen vysokou účastí.

Honsa

No kecu je dost. Ale skutek a cin nikde. 1mega cechu MA exekuci, 5 mega zije v bide. Dalsi resi nesmyly etc. A tech 20%modernich to nespasi.

Samik

Pravda je že chudobu mají v každé zemi. Třicet milionů Evropanů žije na hranici chudoby. v roce 2015 13.5 % Američanů (43.1 miliónů) žilo v chudobě. A i přesto mají supermoderní dálnice! A blbců mají plno ve všech vládách 🙂 Dálnice, železní a vodní koridory jsou nejdůležitější infrastrukturní součást geopolitického rozšiřování českého průmyslu. Všechen český průmysl je na logistice zavilý a dostupnost českých výrobků a služeb je zásadní pro rozvoj ekonomiky ČR!

Michal

Trasa Wrocław-Kłodzko už se fakticky připravuje od roku 2016 (i když teprve loni v září byla zapsaná do vládního plánu výstavby dálnic a rychlostních silnic). Pokud všechno půjde podle plánu, tak mají letos dostat EIA a ke konci příštího roku by to mohlo jít do tendru. Pořád ale nebude hotový stavební projekt a budou muset získat stavební povolení, takže reálně se může začít stavět někdy v roce 2023. To by pořád bylo cca 10 let od zahájení přípravy až ke zprovoznění silnice, a to samozřejmě platí jenom pokud všechno půjde podle plánů a nikde se to nezasekne.

kolemjdoucí

Veřejný zájem se posuzuje podle našeho, ale i evropského práva (sic!) vždy konkrétně pro každý jednotlivý případ,. Není nikde vyspecifikován, jde o neurčitý právní pojem. Vždy při každém rozhodnutí musí ten, kdo ho vymezuje odůvodnit, v čem převažuje nad soukromými zájmy. U nás je to většinou zastupitelský sbor, který je volen v demokratických volbách, což si dovoluji připomenout zeleným fanatikům, tudíž takové rozhodnutí, ať už se nám líbí nebo ne je přijato demokraticky. V mnoha našich obcích je zastupitelstvo dokonce vázáno referendem. Každá diskuze jednou končí, dokonce i ta u Přerova. Ano, v naší hustě obydlené zahrádce, je těžké se… Číst vice »

Eduard

Je smutné, že sám stát nedovede rychle a efektivně vypořádat se s veškerou administrativní a byrokratickou zátěží, kterou si sám určil. Je ještě smutnější, že díky tomu tu nestojí dálnice, vysokorychlostní železnice tak, jak by byla potřeba. I když ten nový zákon není žádný zázrak, pořád lepší něco než nic. I ti Poláci ukazují, že to jde dělat jinak a lépe než u nás. Bohužel.

Michal

I v tom Polsku trvá celý proces od prvního návrhu až po dokončení stavby v ideálním případě (když je politická vůle, zajištěné financování a nikde se to po cestě nezasekne) 10 let, a to je situace, která v praxi zas tak často nenastává. Třeba v roce 2015 byla v Polsku ještě před parlamentními volbami vyhlášena celá řada výběrových řízení na stovky kilometrů tras, která se po volbách a nástupu nové vlády částečně úplně zastavila (S6 podél Baltského moře) a ty úseky se dodnes nestaví nebo na několik let zasekla (např. S19 Lublin-Rzeszów, který je podle slov vlády prioritní, ale po… Číst vice »

Kodl

Vypada to bohuzel tak, ze se Ceska republika z paralyzy nestaveni prakticky niceho jen tak nedostane. Verejne stavby jsou prakticky ochromeny a nikdo nema silu s nicim hnout, at uz je to nova legislativa, ci jeji novely. To je proste deadlock, ze ktereho aktualne nevede zadna cesta.
Co s tim?

K.S.

To není deadlock, to je problém příliš mnoha výjimek, řečeno programátorsky, kdyby ten proces byl kód tak to nedělá skoro nic jiného než že handluje výjimky a takový kód je na nic. V takové situaci je nejlepší si sednout a přepsat to. To by se mělo udělat i s celým procesem, udělat jej standardně jako je to v Rakousku, Německu a dalších západoevropských zemích. Ne tam na konec narvat pomyslnou catch all sekci, která všechno natvrdo přepíše. To je pak celý ten proces před tím k ničemu.

Honsa

Ceska rodina skolstvi statni aparat justice. Byrokracie tupost hloupost a Populismus. Staci se podivat do Prahy koho si zvolili.. Pubertaka Scheinherra z vesnice. Taky Praha vypada uz jak vesnice

Jan

Sorvnání se SW i HW projekty je myslím na místě. Jednou se to dostane do bodu kdy je nepřehledná změť a i jen aktualizace některých pasáží zabere více energie než užitku. V tu chvíli je lepší to přepsat od začátku a pořádně. I takové komplexní věci jako procesor s miliardami tranzistorů se musí za 5 až 10 let dělat znovu od čistého stolu aby se výkon vůbec pohnul dopředu a zároveň aby architektura reflektovala aktuální potřeby programů a programátorů. Jenže na to musí být experti, kvalitní a dobře placený tým. Což evidentně u této vlády taky chybí. A taky to… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže Babiš nepřispustí ve svém okolí existenci kohokoliv, kdo by jeho pozici mohl ohrozit tím, že je schopnější.

K.S.

To není dlouhodobě udržitelná strategie. Myslím že už se to začíná projevovat.

Jiří Kocurek

Tím, jak nesvola krizový štáb, nesvolal krizový štáb a dotřetice nesvolal krizový štáb a pak to pytlíkovali až skončili u soudu?
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3082433-ctyri-opatreni-proti-koronaviru-jsou-nezakonna-soud-je-zrusil

K.S.

Ano, například tím. Ale třeba možností sehnat ministry alespoň průměrné kvality, nebo jakékoliv kvality (a to máme adeptů na Káčku hafo).

a8n

Obávám se, že dokud bude mít dostatek peněz na PR tým a nepostaví se mu jiný z mogulů, tak to trvale (řekněme 12 let) udržitelné je.

K.S.

Nemyslím s že by to vydrželo tak dlouho, ten tým musí být jedna z nejcyničtějších skupin v zemi a jestli staví na těch, tak se mu to klidně přes noc může sesypat.

Nemyslím si že by bylo třeba aby se mu stavěl mogul, v tento moment by stačil asi kdokoliv, nechávají mu moc velký prostor k manévrování. V současnosti nelze vyhrát volby tak že půl roku před nim představíte program, nebo primitivním antibabišem. Spektrum lidí oslovitelných tím je přebráno. Teď je třeba složitější práce, ale pořád to jde.

Marian Kechlibar

Ač původně programátor, mám jiné přirovnání: byrokracie je jako tělesný tuk. Člověk potřebuje určité množství tělesného tuku, to je fyziologicky OK. Jisté množství tukové tkáně je vysloveně prospěšné. Ale nebezpečná je ta tendence pomalu, nenápadně přibírat. A české stavební právo už vypadá jako zoufalá třísetkilová existence, která chroptí námahou po vystoupání třech schodů. Opravdu není OK, když stavební řízení na běžný bytový dům trvá sedm let a situace se od roku 2008 zhoršila třikrát! https://domaci.ihned.cz/c1-66258160-doba-povoleni-stavby-bytu-v-praze-se-od-roku-2008-ztrojnasobila-nove-byty-zdrazily-za-posledni-tri-roky-o-70-procent Na rozdíl od onoho výše zmíněného tlouštíka ovšem ČR jednoho dne nezemře na náhlý infarkt, ale potáhne si s sebou ten tuk donekonečna ke škodě… Číst vice »

Jakub

NSS je krásný příkladem krize soudnictví a do komentáře by se nejspíše neměl pouštět. At si zamete sám. Četl jsem, že část D55 u něj čeká na rozhodnutí o UR 19 měsíců. To se pak u nás má něco postavit, když každá žaloba končí u nich. To bude úsek 4roky u soudu jen v UR. Pak je jasné že dojde ke střetu s praxí, a nikdo nechce čekat na rozsudky takhle dlouho. Myslím, že jim spíše vadí že předcházejí novela jim dala 90D lhůty, a je vidět že oprávněně. Bez ní soudruh rozhoduje v pětiletce.

Andrej

Je to tak, NSS

Andrej

Je to tak, NSS je jeden z hlavných pilerov paralyzovanej výstavby v ČR. Nielen pri inžinierskych stavbách, ale aj pri bytoch alebo pri posudzovaní odvolaní proti zmenám územných plánov a podobne.

K.S.

On by NSS měl být až polední instancí, pokud k němu jde nadmíru případů, chyba je někde jinde.

Axel

Pro Andrej – jen tak náhodou: nezaměnil jste příčinu a následek.
IMHO totiž příčinou proč se stále více lidí cítí poškozeni úředními rozhodnutími je dvojí:
a) klesla kvalita legislativy … a přesně to popsal NSS, když píše o chaosu
b) klesla kvalita rozhodování úředníků … což ovšem je zčásti vyvoláno bodem a). A také to souvisí faktickým zrušením služebního zákona a to 1. vládou Andreje Babiše v roce 2017/2018… takže nejkvalitnější lidi se vyhýbají širokým obloukem práci ve státní (obecní) úřednické správě.

marty-t2

Marketéři ANO moc dobře vědí, že čím víc km nových dálnic se za doby působení jejich ministrů dopravy otevře, tím snadněji se jim vyhrají další volby. Problém je, že příprava dálnic trvá dlouho a v posledních letech se za jejich ministrů až tak moc nových km dálnic neotevřelo… I volič ANO může jednou s tímto neutěšeným stavem ztratit trpělivost…

K.S.

Na druhu stranu je toto jedna ze slabin kterými se na ně dá jít.

Honsa

TOK BYLA HRUZA. KROUPA TAKY. ALE RADECEK TO JE EXQUISITE.. NA PANKRAC READY

PatriK

Pokud novela povede proti dosavadní praxi, kdy jednotlivec mohl na léta zablokovat všeobecně prospěšnou stavbu, tak je to aktivita nanejvýš vítaná a v pořádku.

K.S.

Všeobecně prospěšná stavba je s prominutím kec, zejména u dopravních staveb a pod. kde vznikají externality z provozu. Další věc je proč by měla být nějaká stavba prospěšnější než třeba ponechání lesa pole či louky. Tato aktivita je nanejvýš škodlivá, protože narušuje vlastnická práva a umožní dost pravděpodobně si státu dělat co chce aniž by se musel nějak dohodnout. A to je sakra větší problém než chybějící dálnice. Tady není snaha řízení urychlit, ale urychlit jej za každou cenu na úkor nás občanů. Tento zákon bude zneužíván k budování staveb zcela nevyhovujících dnešním poznatkům a požadavkům jenom protože před X… Číst vice »

PatriK

Místo „všeobecně prospěšnou stavbu“ můžete nahradit „stavba ve veřejném zájmu“. Jinak právo na odškodnění není novelou dotčeno, ale nebude možnost blokovat výše uvedené ze svévolného rozhodnutí jednotlivce.

Nekdo

skutečně není ve veřejném zájmu jakkoliv zlepšovat situaci pro mezinárodní kamionovou dopravu, která u nás nemá začátek ani cíl. vzhledem k šíleným externalitám (zničené silnice a dálnice, nelegální business – prostituce, etc., exhaláty, neuvěřitelné ztráty času v kolonách a v neposledních radě i dopravní nehody) bychom tento tranzit kamionů měli okamžitě a bez výjimky zakázat a na hranicích nabídnout možnost najet na vlak a na dalších hranicích sjet. už včera bylo pozdě!

PatriK

Výstavba infrastruktury všeobecně (vč. železnice nebo energetického vedení) je ve veřejném zájmu, nejedná se jen o dálnice.

Frantisek

Jenže ve veřejném zájmu není paušálně. Ve veřejném zájmu je leda tak snížit zatížení dopravou – k čemuž ale nedojde pouhým budováním dalších a dalších dopravních cest, v důsledku naopak – zvláště nejsou-li řádně zpoplatněny – vyšší míru dopravy zvýhodňujících.

K.S.

Ad prostituce. Prostituce je jenom problém v zemích kde se snaží ji potírat (části USA) nebo tam kde se tváří že ani není. Třeba ČR, která se k tomu zavázala smlouvu někdy v 50. V momentě kdy k tomu co nevymýtíte, a že se o to snažily jiné kapacity, přistupujete postavením do šedé zóny, ne-li mimo zákon, tak vytváříte mnohem větší problémy právě nabalením se činnosti různých pasáků a pod. V momentě kdy to uděláte legálně tak jednak rozbijete business model právě problematickým organizacím a jednak těm lidem umožníte dosáhnout na různé důchody a dávky. Navíc budete s to zajistit… Číst vice »

K.S.

Dobře, jinak. tedy. Co je veřejný zájem? Tady je podle mne dost zásadní problém že se za veřejný zájem dnes prohlašuje kde co, v zásadě jakákoliv liniová či energetická stavba aniž by se vůbec řešila oprávněnost takového prohlášení. Navíc si nemyslím že by jakákoliv konkrétní stavba měla být za takový zájem prohlášena. Ano, veřejným zájmem je třeba mít dobrou dopravní infrastrukturu, ale je opravdu veřejný zájem mít všechny dálnice do Prahy, nebo zajišťovat dopravní obslužnost zejména právě jimi? Nebo z jiného oboru, je zcela jisté že zajištění vody je veřejný zájem (jedná se o něco v abstraktní formě), ale jsou… Číst vice »

Frantisek

Někdy je ovšem lepší vést dopravní cestu zástavbou než polem. Jednak poškodí více své vlastní uživatele než jejich okolí, jednak je i lépe obslouží, a jednak je ve veřejném zájmu i zdravá volná krajina. Beton betonem už zpravidla příliš nezničíte…

K.S.

To byla narážka na jednu konkrétní stavbu u Přerova kde se o nějakém „spravedlivém trestu za používání“ nedá moc mluvit. Navíc je i otázka jestli máme přistoupit na hru že stát bude občany trestat za nějakou jinak legální činnost. To se zase dostáváme do nějakých nebezpečných vod a jdeme proti trendu ve světě. Stavět dálnice a podobné stavby tak aby protínaly starou zástavbu jako paprsek modernity který zničí to staré a nahradí jej novotou, to bylo IN tak ve 30.-60., na západě, pak z toho začaly být problémy, v USA a VB, najděte si třeba jaké problémy ten přístup nadělal.… Číst vice »

antea

Na doplnění pro K.S. – Veřejná prospěšnost je u podstatných infrastrukturních staveb dána obecně legislativou (viz třeba §17 silničního zákona nebo §5 drážního zákona) a nese to s sebou určité procesní úlevy v rámci povolovacího procesu. K určení toho, kudy má daná stavba vést, slouží primárně nástroje územního plánování a v další fázi též posuzování dopadů stavby na životní prostředí. Spojovat podobné úvahy s diskutovaným zákonem 416/2009 je mimo mísu – ten řeší primárně urychlení územního resp. společného územního a stavebního řízení. V těchto stupních se má řešit už jen to, jak uspokojivě provést stavbu předem daným koridorem. Vzhledem k… Číst vice »

K.S.

Časem tu plýtvá stát, který není s to v roce 2020 s lidmi komunikovat tavby jinak než „tu to bude a basta“. Lidi pak používají každou možnost jak to zdržet, protože to jinak prostě nejde. Viz kauza „vechtrovna“ na střelické trati.

Lemmy

Výhradám právníka zcela rozumím, poslední podobný pokus o „velký třesk“ byl NOZ a to byl průser, který stál nás všechny miliardy a jehož přidanou hodnotu dodnes chápe málokdo. Zejména proto, že nejde jen o přepis zákona, ale o usazení interpretační a aplikační praxe. Takže jestli si Anonisti myslí, že do zákona nasypou nějaké neústavní poručení větru, dešti, tak a) žádnou dálnici tím v dohledné době nepostaví, protože to nikdo nebude umět použít b) stejně to časem nějaká Havránková rozstřílí u Ústavního soudu a budou zpátky na dnešních značkách, případně ještě ve větším chaosu. Opravdu nejde o legislativní hurá akci, ale… Číst vice »

Tomáš

Naprosto souhlasím. Jen tu 511 administruje stavební úřad v Uhříněvsi, ale pointa je jasná.

Lemmy

Děkuju za opravu – dokonce i možnost přesunu na jiný úřad v mezičase nastala, ale i to je jen jeden střípek problému…

K.S.

To není ani o poddimenzvání, ale o tom že si u nás udělali všechno násobně složitější než ve zbytku EU a ke zrychlení té části by nebylo třeba se snažit zasahovat lide do majetku.

Vít Jůza

Tak přidaná hodnota stávajícího občanského zákoníku je všeobecně známá: „vlastnictví“ „bez majitele“ prostřednictvím svěřenských fondů. Akorát nějací ignoranti to stále nechtějí pochopit, a vytvářejí nesmyslné spekulace, jako by to pořád bylo Babišovo … . (Poznámka pro méně chápavé: Samozřejmě vím, že král je nahý, respektive že ty svěřenské fondy je jednak zcela logicky-právní nesmysl, jednak proti tendenci, která je extrémem z druhé strany, určovat „skutečného majitele“-fysickou osobu i v případech, kdy je to nesmysl.)

K.S.

Hlavně to byla náhrada zalepeného socialistického zákoníku který platil od 60. a vrátily se tam věci které lidé mysleli že tam jsou, ale nebyly, nicméně platily celou dobu před tím.

Luděk S.

Aneb mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Luděk S.

Aneb mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Honsa

Chaos je tady vsude. I polska cesta je o 40 let vyvojove pred nami

bumbik

chybička se vloudila „podobné stanovisko zaslala i Legislativní rady (rada!!!) vlády

Asd

Už aby to bylo. Nějak jsem nečetl co ten nejvyšší soud navrhuje, aby se výstavba liniových staveb. Co by pomohlo kdyby lidem dotčeným výstavbou nabídli rovnou jiné nemovitosti.

Kubrt

NSS nemusí, ba přímo nesmí, řešit urychlení výstavby. Ale bude mít na hrbu právní pře vzniklé kvůli legislativnímu zmetku, takže se tomu logicky snaží předejít.
..lidem..nabídli rovnou jiné nemovitosti.
To už tady bylo, místo vesnického domku byt na sídlišti.
Já chápu, že je snaha urychlit výstavbu, ale proč si nejdem pro inspiraci do D, CH, NL? Proč spoustě lidí imponuje spíš čínský model?

MlB

Protože v tomhle státě je tolik vychcánků, spekulantů, ekologických tajtrlíků a jiné verbeže blokující důležité liniové stavby, že jinak než tvrdou nekompromisní rukou se tady nepostaví nikdy nic. A lidi to moc dobře vědí, i když to ne všichni jsou ochotni přiznat.

Jaaa

Spíš vychcánků, spekulantů a zlodějů ve státní správě.

Kubrt

V Německu „vychcánci, spekulanti a ekologický tajtrlíci“ nejsou? Cha cha.

Nekdo

soudruzi, kterým je líto za PS VB, různými komisemi, domovními přehlídkami, StB, všeobecnou buzerací, udavačstvím a krádežemi posvěcenými zákony to zkouší vždy, všude a pod nejrůznějšími záminkami…

Eda

Pro MIB… Dobrý den, v čem spočívá vychcanost vlastníků pozemků o které mluvíte? V éře stoupajících cen nemovitostí (=ubývá pozemků vhodných ke stavbě), tak vláda ČR postupuje „vychcaně“, když chce platit za pozemky dřívější cenu (viz nápad, že by cena měla k datu vydání územního rozhodnutí – znám stavby dálnic u kterých bylo vydáno územní rozhodnutí před více než 10-ti lety a stát pak téměř nic nedělal, aby začal stavět.). Vám připadá fér dostat za pozemek cenu která byla před víc než 10-ti lety? Jenom průměrná výška inflace znamená, že vlastník pozemku dostane o 30-40% míň, než kolik by dostal… Číst vice »

MlB

Já jsem o vlastnících pozemků nenapsal jediné slovo, to jen pro pořádek. Nicméně když už jste to nakousl, není žádným tajemstvím, že řada z nich se majiteli stala až ve chvíli, kdy bylo jasné, že daným územím povede dálnice nebo jiná liniová stavba. A to je sotva něco jiného než vychcanost.

K.S.

Takže když máme nekonzistentní rozhodování o trasování stavby trčí v různých plánech X desítek let, tak se s tím pozemkem nesmí obchodovat?

Jo a jak velká řada? Kolik to procentuálně je? Neříkám že se to neděje, ale nedělejme zase třeba z komára velblouda.

Axel

Pro MIB – můžu se zeptat jak lze prodat pozemek kolem kterého povede veřejně prospěšná stavba? Možná jste to nezaznamenal, ale ze zákona vzniká předkupní právo pro toho kdo chce stavět veřejnoprávní stavbu (=pro obec, jde-li o čističku, pro kraj jde-li o silnici, pro stát jde-li o dálnici). A k tomu, že někdo kupuje pozemek přes který by snad mohla vést dálnice. Podle současné legislativy si myslím, že je úplně jedno jestli stát/kraj/obec kupuje pozemek od původního nebo od současného vlastníka (resp. pokud by došlo k vyvlastnění, tak nový majitel má horší pozice než bývalý dlouholetý vlastník pozemku). Státu/kraji/obci je… Číst vice »

K.S.

Vychcánci sedí tak ve vládě a chtějí na úkor nás všech řešit přístupy minulého režimu. Stavby charakteru dálnice, VRT a pod. musí být řešeny konstantním dialogem a komunikací od prvního záměru až do stříhání pásky, ne silou. A pokud holt místní nechtějí v daném místě stavbu nechtějí ani v jednom řešení, tak se musí najít jiná trasa.

MlB

„A pokud holt místní nechtějí v daném místě stavbu nechtějí ani v jednom řešení, tak se musí najít jiná trasa.“

Pokud uvažujete takhle, tak další diskuze nemá smysl. Takhle se za pár let nenajde už vůbec žádná trasa, protože prostě nebude dost volného místa, kde by ještě nebyli žádní NIMBY-místní. Neříkám, že stát a jeho orgány fungují dobře, ale z tohohle problému se bez použití síly nedostanou, i kdyby tam byli všichni dokonalí…

K.S.

Dostanou, pokud budou postupovat jak říkám, tedy komunikovat celou dobu, jednat s lidmi, vysvětlovat jim proč to řešení je dobré, naslouchat požadavkům atd. Lidi k tmu souhlasu musíte přesvědčit, ne že si nakreslíte čáru, lidem se samozřejmě nebude líbit, tak začnou reptat, tak bez diskuse začnete tlačit to vaše řešení a pak to končí v nekonečném soudním kolečku.

Axel

No, ale místní nemají ze zákona šanci zabránit stavbě. Místní mají šanci, aby byli ochráněni před dopady veřejně prospěšné stavby, ale je snad normální stavět protihlukovou stěnu, aby se lidi mohli vyspat i poté co začnou projíždět spousty aut.

Eduard

Začnu od konce. Proč spoustě lidí se líbí čínský model? Protože funguje, protože je efektivní. Spoustě lidí neexistence dálnic a jiných životně důležitých staveb přináší nesmírné problém. Přicházejí o čas, o peníze a hlavně o zdraví. Co se týče nabídky nemovitostí místo výkupu peněz, copak je tak těžké, že když se někde staví, tak v dané lokalitě udělat ze zemědělských pozemků stavební a tam přemístit lidi, kteří přišli stavbou dálnice o střechu nad hlavou. Myslím, že by pak spousta z nich neměla problém se přestěhovat. Těm lidem nejde o peníze, ale o to, že jsou nějakým způsobem spjatí s danou… Číst vice »

K.S.

Lidem se ten model líbí jenom pokud se používá na jiné než na ně.

Axel

Pro Eduard – souhlas, že nejhorší je nic nedělat. A proto Vám doporučuji se zeptat proč ŘSD trvalo 5 roků než podalo žádost o stavební povolení. Na zpracování dokumentace pro stavební povolení by mělo stačit pár měsíců. Tak proč jim to trvalo více než 5 roků?

Eduard

Mě se prosím neptejte. Já to opravdu nevím. Ale to co říkáte je více než tristní a smutné. Nechápu proč stát nezavede nějaké speciální bonusy za to, že se včas a bez chyb stihne udělat stavební povolení. Co mi hlava nebere jak je možné, že takový Patrik dokáže u soudu shodit to co několik let připravovaly celé týmy lidí. To mi fakt hlava nebere co ti lidi dělali, za co brali peníze.

Jirka Z

To by bylo sice hezké, ale realita je taková, že ty stavební pozemky ze zemědělských musí udělat obec. A pokud ta nemá na výstavbě té dálnice žádný zájem a její obyvatelé ji ve své blízkosti nechtějí, těžko je nějaký úředník připravující tu stavbu přinutí, aby takto vyšli vstříc. Ti maximálně tak musí do svého územního plánu zahrnout tu dálnici.

Asd

Tou jinou nemovitostí jsem myslel novostavbu. Spousta lidí nechce peníze, ale potřebuje někde bydlet. Pokud možno někde, kde to dobře zná, kde má vazby.

Arnulfus Vercingetorix

Pro upřesnění, tím zákonem „416“ je nepochybně myšlen zákon „č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací“. Zcela jistě se tím nemyslí zákon „č. 416/2001 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 2001 a stanovení výše dalších platů za první a druhé pololetí roku 2002 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům, členům prezidia Komise pro cenné papíry, zástupci Veřejného ochránce práv a členům bankovní rady České národní banky“ 😉

Jiří Kocurek

No pozor, od zavedení přílepků může 416/2001 regulovat také vypouštění dešťových vod do travního porostu.