LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Poslanci řešili marketing Českých drah. Jeden z nich se cítí diskriminován, když nerozdávají noviny KSČM

Railjet. Foto: České dráhyRailjet. Foto: České dráhy

Ministr dopravy Karel Havlíček nevidí důvod dál řešit výdaje Českých drah za marketing. Téma se dostalo na jednání hospodářského výboru

Ministr dopravy Karel Havlíček nevidí důvod dál řešit výdaje Českých drah za marketing. Téma se dostalo na jednání hospodářského výboru poté, co Radiožurnál upozornil na fakt, že od roku 2015 do roku 2019 státní dopravce utratil 112 milionů korun ve společnosti Mafra patřící do svěřenských fondů Andreje Babiše.

Nevybočuje to z běžného režimu,“ řekl o výdajích na dnešním jednání hospodářského výboru Havlíček. Podle něj je vysoké číslo způsobeno tím, že 91 % výdajů šlo od online reklamy. V té je Mafra velmi silná. Velká část šla do reklam do vyhledávače spojení IDOS, u kterého Mafra prodává reklamu,“ dodal Havlíček. Podle něj například v případě on-line reklamy získala Mafra 34 % rozpočtu, Google 33 %.

Podle serveru od roku 2015 státní dopravce utratil v Mafře 112,3 milionu korun, výrazně více než u jiných vydavatelských domů. Většina peněz odešla bez výběrového řízení. Například společnost Czech News Center vydávající nejčtenější deník Blesk získala jen 17 milionů korun, televize Nova 47,7 milionu korun. V porovnání ale nebyl Google a Seznam.

Podle Havlíčka se v textech neuvedla podstatná věc, že část peněz jde na nákup novin, které rozdávají cestujícím. „Proč se tam rozdávají noviny z tohoto vydavatelství, to je věc na marketingové pracovníky Českých drah, úplně divné mi to nepřijde, to je dáno zacílením na zákazníka,“ dodal Havlíček.

Někteří poslanci se pak podivovali nad tím, jaké noviny jsou na palubě vlaků k dispozici. Například poslanec Marian Jurečka si stěžuje, že ve vlaku nejsou Hospodářské noviny. Podle člena představenstva a náměstka pro osobní dopravu Jiřího Ješety Hospodářské noviny nakupují také, zájem o ně je ale minimální.

Poslanec KSČM Leo Luzar uvedl, že se cítí být diskriminován tím, že na palubě Českých drah nejsou k dispozici Haló noviny, oficiální list vydávaný komunistickou stranou. „Česká republika má omezený počet deníků, které vychází. Žijeme také v době diskriminace. Jestli na palubě nebudou, tak je to diskriminace,“ řekl Luzar.

Havlíček se současně pozastavil nad tím, že marketingové výdaje kritizuje bývalý šéf Českých drah. Ten Radiožurnálu řekl, že zadání Mafře bylo „všeobecně žádoucí“. „Kdyby na mě někdo takto tlačil, tak s ním vyrazím dveře. Pokud bych měl podlehnout, tak odejdu. To je manažerské selhání, musí si v tom udělat pořádek. Kritizovat to pár let poté spíše vypadá, že nebyl smířen s tím, že byl odejit,“ řekl Havlíček na adresu Kupce.

Tagy České dráhy hospodářský výbor marketing Českých drah Top
55 komentářů