egoe-plus
Silniční nákladní doprava

Plán na zákaz jízdy kamionů v levém pruhu nebo na krajských silnicích narazily u poslanců

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Hospodářský výbor Sněmovny dnes nedoporučil zavedení zákazu jízdy kamionů v levém pruhu dálnic. Počítala s ním poslanecká novela. Členové výboru nepřijali ani zákaz jízdy kamionů po silnicích druhé a třetí třídy, který kvůli rozšíření mýta prosazují kraje a ministerstvo dopravy. Výbor Sněmovně navrhl úpravy zákona znovu projednat ve druhém čtení.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce loňského roku po kolapsu na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.

Původní poslanecký návrh novely počítá se zákazem předjíždění pro kamiony a nákladní vozy v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče automobilů o hmotnosti nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Zákaz by mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému. Proti plošnému zákazu protestovali nákladní dopravci i provozovatelé karavanů.

Při projednávání ve Sněmovně poslanci z řad koalice i opozice navrhli několik úprav. Ty počítaly s časovým omezením zákazu, který by platil například kratší denní dobu nebo pouze ve vybrané dny. Žádný z návrhů však výbor dnes nedoporučil. Proti bylo i ministerstvo dopravy.

Podle poslance ODS Ivana Adamce je zbytečné měnit zákon, když je možné zákaz uplatňovat i za současných podmínek, například pomocí dopravních značek. S tím souhlasila i řada dalších poslanců.

Připomněl tak dočasný zákaz předjíždění kamionů, který zavádějí elektronické dopravní značky na dvou úsecích dálnice D1. Silničáři je instalovali na začátku prosince ve směru na Brno od 79. kilometru na kilometr 103,5 a ve směru Praha od kilometru 133,5 do 104. kilometru. Značky mají zákaz uplatňovat při špatném počasí nebo hustém provozu.

Výbor nedoporučil ani zákaz jízdy kamionů nad 12 tun po krajských a obecních silnicích. Ten prosazuje hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Znamenalo by to podle ní zákaz veškeré tranzitní dopravy po místních silnicích, a to pod pokutou od 5000 do 10.000 korun pro řidiče, provozovatelům by pak hrozila sankce až 100.000 korun. Návrh podpořilo i ministerstvo dopravy.

ČTK

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Richmond

Achjo, zákaz měl být už dávno, protože to jak se předjíždí hodinu je hrozné. Po nás kamioňáci chtějí trpělivost a sami sobě nedokážou jeden druhému ubrat. Bezohlednost lze ovšem vidět i jinde než u řidičů kamionů. Auta a autobusy vám taky zvládnou vjet do pruhu bez zrcátek to by se jeden nestačil divit. A pak je tu ještě zip, ale to je na jiné téma.

Michellini

problém nejsou ani tak kamiony. Ale spíše bezohlední šoféři jedoucí pomalu v levém a prostředním pruhu. Ono se totiž jim čte lépe internet nebo píše SMS pravou rukou

R2R2

Za me jednoznacne dobra zprava. Plosny zakaz predjizdeni by vedl ke vzniku pomerne dlouhych kolon, pres ktere by se pomerne spatne najizdelo a sjizdelo z dalnic a velde kterych by v rychlem pruhu jela druha dlouha kolona osobnich automobilu. Stejne tak jsem spis rad, ze nebude plosny zakaz jizdy na silnicich nizsich trid. Dokazu sice pochopit, ze jsou lide z obci na techto zkratkach nestastni z projizdejicich kamionu, ale objizdky po silnicich vyssich trid jsou casto nekolikanasobne delsi, coz neni dobre ani z ekologickeho ani z ekonomickeho pohledu a navic i silnice 1. tridy mnohdy vedou pres obce a tedy… Číst vice »

Rosťa

Co je to za nesmysl s kolonami. Jeďte na Slovensko kde zakaz funguje 10 roků a kolonu tam nepotkáte nikde. Kamiony se tam naučili jezdit slušně a hlavně bezpečné.

Bob

Obdivuhodné, jak z ODS čpí klientelismus i po šesti letech mimo koryto…

Karel

Žádné zákazy , všichni co tady píšete o zakazech ,tak i ty osobaku co v nich jezdíte a na co jezdíte , i v tom jak chodite ,vám přivezli ty náklaďáky ,tak jestli jednou se kamionaci naserou tak už budete jen chodit pěšky a nahaty

Přemek

Vy truhlíku, auto jsem si přivevezl sám, jiným je vozí nákladní vlaky, pouze na poslední míli a mimo železnice je vozí na silničních soupravách. Oblečení mi vozí po železnici, maximálně kombinované dopravě v kontejnerech. Jídlo mi vozí farmáři z okolí malými dodávkami. Takový, jako jsem já, jsou spousty. Kamiony na III a na většinu II prostě nepatří, protože je ničí a ucpávají.

Zlámalík

Karle, nic proti kamionům, pokud budou respektovat ostatní auta. Dva příklady z dneška – kamion mi vjel před auto asi 200 m před horizontem, kde jeho předjížděný kolega zrychlil a vedle sebe se táhli z kopce další 2 km, oba na dorazu omezovače. Pak další – náhlé vyjetí doleva opět asi 200 – 300 m před začátkem stoupacího pruhu. To by ho asi zásadně zbrzdilo, kdyby musel na těch 200 m dát nohu z plynu, že? Neříkám, že se nemají předjíždět, ale pokud tam vletí takto zbytečně tehdy, kdy je osobák dvě vteřiny za nimi, tak se nedivte, že jsou… Číst vice »

Daniel Novák

A to má být bianco šek pro tiráky aby se chovali jako hovada?

Rosťa

ANO, už je líp. Zase jen plané sliby pro lidi a téma se objeví zase za rok před volbami. V sousedních zemich (Slovensko, Maďarsko) zákaz platí už 10 roků a doprava plynulá. Žádné kolony v pravém pruhu, žádné kamiony nalepené 5 m za sebou. U nás mám běžně v osobáku na dálnici průměrnou rychlost 80 km/h. A to nejezdím už ze zásady po D1 Brno – Praha. Nechci vidět jak platím za průjezd staveništěm 1 500, navic kolikrát to spíš vypadá, jako výstava stavebních strojů.

David M

K tomu paušálnímu zákazu jízdy na silnicích II. třídy a níže – argument, že to lze řešit značkami. Ano lze. Ale ať se pak pan poslanec za ODS a další nediví, že je potřeba další a další úředníky. Navíc v ČR je preznačkováno, což paradoxně BESIP snižuje ( + náklady na osazení, údržbu). Na Slovensku mají zákonný zákaz už roky a není problém. Pro neznalé upozornění – ze zákazu měly být samozřejmě výjimky ( sídlo firmy atd)

Přemek

Přesně tak. Výjimka místní nakládce a vykládce, samozřejmě pro vozidla s předností v jízdě a MHD, jinak lovit a peněžně trestat za ničení a ucpávání komunikací, které nejsou na takovou zátěž stavěné.

Zrzek

Na každý zákaz a nařízení existuje protitah, když se udělá promyšleně protistrana s tím nic nezmůže. Bohužel naše silniční síť je vedená tak jak je vedená. A až si lidi uvědomí, že si všechno to objíždění 2. a 3. tříd po dálnicích a 1. si zase zaplatí ze své kapsy. Byl bych pro 1 měsíc bez vozidel tříd N2 a N3.

Karel

Tak to by asi bylo nejsystémovější vrátit se k systému, který byl navrhován v československém parlamentu někdy ve dvacátých letech minulého století: že by se jízda motorových vozidel považovala za zvláštní užívání silnic a byla by přípustná jen na samostatné povolení. To by ostatně v dnešní elektronické době ostatně mohlo být vybavováno mnohem operativnějším způsobem.

Leinad

Musí být omezení 80 pro náklaďáky, 100 pro autobusy? Možná bych to zrušil (při zachování/zpřísnění a hlídání ostatních pravidel, jako zábrzdná dráha kratší než rozhled, rozestupy, při změně pruhu přednost toho kdo v pruhu už je,…)
A zákaz předjíždění bych nechal jak je v zákoně – na daná místa značka, třeba jenom ve špičkách. A na vícepruhu jenom dva pruhy z prava.

Karel

Počkejme si, až bude (aspoň na dálnicích) povinné autonomní řízení bez možnosti zásahu řidiče. S tím se spláchne i spousta dalších problémů, jako například reálnost rychlostních limitů a míra respektu k nim.

Neonym

Nejsem řidič kamionu a nemám rád, když se přede mnou dva kamiony na dálnici předjíždějí a blokují auta, ale plošný zákaz předjíždění na celé síti dálnic mi připadá jako pitomost. Ale značky zakazující předjíždění kamionů by měly určitě být instalovány v okolí velkých měst (minimálně krajských) v nějaké rozumné míře. Já využívám dálnici D5 mezi Prahou a Plzní a když vyjíždím z Prahy, tak se hodně často až za Beroun nejede v levém pruhu více než 100 km/h kvůli nekonečně se předjíždějícím kamionům a autobusům.

Yakuza

A zkoušel jste někdy kolik naženete když přijedete podle předpisů tedy celou dobu 130km/h Vašem úseky si to tipnu tak max na 10 min . Náš tuhle ohrozil blbecek v osobáku u červeného kříže kterej strašně spěchal ohrozil sebe a dvě další auta a pak stojí na pumpě na dálnici a vykuruje. Stačí být k sobě ohleduplnější

Přemek

Sám jste definoval skupinu řidičů osobáků, kteří by měli přijít o papíry. Pro zbytek jsou předjíždějící se kamiony přímou ztrátou ze zvýšené spotřeby a snížení průměrné rychlosti. Navíc ono těch předpisových 130 je tachometrových 140, jenže to kamiony s konstrukčním maximem 100 km/h nezrychlí, aby nepřekážely. Blbů za jejich volanty je požehnaně…

ZDENĚK

ALE TI BLBI ZA VOLANTEM KAMIONU I NA POČET MNOHA UJETÝCH KM MINIMÁLNÍ NEHODOVOST. TO NENÍ Z MÉ HLAVY, ALE REÁLNÁ ČÍSLA. NA CESTĚ PŘES CELÉ ČECHY MĚ CCA 2 KAMIONY UDĚLAJÍ PRASÁRNU A DALŠÍCH 20 OSOBÁKŮ TAKÉ. V CELÉ ZÁPADNÍ EVROPĚ NEUVIDÍTE TOLIK SINSTVA ŘIDIČŮ OSOBÁKU JAKO V ČECHÁCH.

Neonym

Tady nejde o nahnané minuty, ale o to, jak to mezi Prahou a Berounem v takovou chvíli vypadá. Levý pruh jede 80 – 100 a v pravém se vytvoří mezery, které se někteří experti pokouší využít k podjetí a zařazení zpět do levého, čímž vše ještě zhorší. V levém na sebe jedou auta namačkána jak sardinky. Kolik místa máte před sebou Vy, je čistě na Vás, ale lepiče za sebou nevyřešíte. Od Berouna je najednou na dálnici klid a tam už předjíždějící se kamiony nezpůsobují žádné velké útrapy. Občasné zpomalení na 80-90 kvůli kamionu není vůbec žádný problém.