Nové tratě, elektrizace, 200 km/h. Irsko chce dohnat své železniční manko plánem v hodnotě 37 miliard eur

Nové jednotky X’trapolis pro irské dráhy. Foto: AlstomNové jednotky X’trapolis pro irské dráhy. Foto: Alstom

Jízdní doby mezi největšími městy se mají zkrátit na polovinu.

Irská vláda plánuje výrazně proměnit dopravu na ostrově rozmachem železniční sítě. Počítá s tím strategický dokument, který v červenci představilo ministerstvo dopravy. Obsáhlý materiál zahrnuje třicet různých opatření pro Irsko i Severní Irsko včetně stavby zcela nových tratí.

V Irsku je aktuálně 2 733 kilometrů tratí, až na 53 kilometrů okolo Dublinu všechny neelektrifikované. Plán počítá s investicemi ve výši 36 miliard eur v dnešních cenách (864 miliard korun) na dalších 25 let. Irsko patří mezi země EU s nejnižším podílem na přepravě lidí: jen 3 procenta, průměr EU je téměř třikrát vyšší.

Stát si od investice do železnice slibuje plynulejší dopravu osob i zboží a rozvoj regionů, má dojít zejména k lepšímu propojení mezi východem a západem země. Plán počítá s elektrizací většiny tratí a jejich zrychlením. Minimem pro regionální tratě má být 120 km/h, na hlavních tratích 200 km/h. Vyšší rychlost má být u tratí mezi městy Dublin, Belfast, Cork, Limerick, Galway a Waterford . Plán počítá i s velkou modernizací vozidlového parku a zavedením dopravy v pravidelném taktu.

Zdvojnásobení počtu cestujících

Irské ministerstvo na dokumentu pracovalo dva roky, finální verze má být hotová ještě letos.

Investice mají přinést zkrácení jízdních dob mezi některými velkými městy až o polovinu, stavba nových tratí přiblíží železnici dalším 700 tisícím lidem, kteří budou mít nádraží do 5 kilometrů od bydliště. Irsko očekává, že by se během 25 let mohl počet cestujících na železnici zdvojnásobit, dvě třetiny nákladní dopravy z přístavů má putovat po železnici.

Podle materiálu má vzniknout na ostrově 650 km nových tratí. Má jít částečně o obnovu v minulosti zrušených úseků. Na západě má dojít k obnově železnice mezi Claremorris a Athenry, současně má dojít k prodloužení železnice do hrabství Tyrone (Portadown – Dungannon, Omagh a Strabane) a také do hrabství Donegal (Letterkenny). Na jihu má dojít k propojení Waterfordu a Wexfordu.

Plány na rozvoj irské železnice. Foto: Ministerstvo dopravy Irska

(úvodní foto k textu bylo změněno)

Tagy Iarnród Éireann Irsko
51 komentářů